کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بلندمرتبه‌سازی جدید در تهران ممنوع شد


کد خبر : ۱۸۴۷۴سه شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵:۲۲۲۰۳۵ بازدید

آلودگی هوای تهران آن‌قدر جدی شد که بر اساس دستور رئیس‌جمهور، بحث آلودگی شهر تهران از منظر شهرسازی در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی ...

 آلودگی هوای تهران آن‌قدر جدی شد که بر اساس دستور رئیس‌جمهور، بحث آلودگی شهر تهران از منظر شهرسازی در دستور کار وزارت راه‌وشهرسازی قرار گرفت. بر اساس مطالعاتی که این وزارتخانه انجام داد، یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر زدوده‌نشدن هوای آلوده در تهران نیز مشخص شد. گویا بلندمرتبه‌سازی‌های پی‌درپی در ١٠ سال اخیر، جریان بادهای سطحی را در شمال تهران کاهش داده است.

به همین دلیل وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تأثیر ساختمان‌های بلندمرتبه بر تهویه طبیعی و تجارب جهانی آن در شورای عالی شهرسازی و معماری با تأکید بر اینکه بررسی 50 ساله جریان باد در تهران نشان می‌دهد در ١٠سال اخیر به دلیل کثرت ساختمان‌های بلند، جریان باد در شمال تهران کاهش یافته است، تصریح کرد: تجارب و مطالعات دیگر کشورها از جمله آمریکا، هنگ‌کنگ و کره در زمینه تأثیر ساختمان‌های بلند بر جریان باد نیز این موضوع را تأیید می‌کند. بنا بر این تجارب، در مناطق و جزایری در خارج از کشور که باد در آن به‌خوبی جریان دارد، با احداث ساختمان‌های بلند جریان باد کم شده است.

 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت راه‌وشهرسازی، بیستمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران دیروز با حضور شهردار تهران، وزیر راه و شهرسازی و مدیرانی از سازمان هواشناسی، محیط‌زیست، وزارت کشور و جمعی از مدیران درباره بررسی تأثیر بلند‌مرتبه‌سازی بر آلودگی شهر تهران برگزار شد.  آخوندی گفت: بر اساس دستور رئیس‌جمهور، بحث آلودگی شهر تهران از منظر شهرسازی باید بررسی شود، بنابراین این مسئله در دستور کار شورای شهر‌سازی به صورت فوق‌العاده قرار گرفت.  وی افزود: از سال ٦٦ به بعد، جریان سریع ساخت ساختمان‌های بلندمرتبه را داشتیم و بر اساس گزارش شهردار تهران، حدود ٩٧٩ پروانه در این مدت صادر شده است که هر پروانه می‌تواند چندین ساختمان را شامل شود. به دلیل احداث بلوک‌های بزرگ در منطقه ٢٢، تعداد ساختمان‌ها نسبت به پروانه‌ها بیشتر است.  

وزیر راه‌وشهر‌سازی تصریح کرد: در تهران جریان اصلی باد سطحی است. این بادهای سطحی ناشی از تغییر درجه هواست. آمارهای مربوط به ٥٠ سال اخیر که به صورت نمودار در جلسه شورا ارائه شد، نشان داد جریان هوا در بخش شمال تهران در ١٠ سال اخیر به دلیل کثرت ساختمان‌های بلند، تحت‌تأثیر قرار گرفته است. هرچه به سمت شرق تهران می‌رویم، نشان می‌دهد جریان‌ها ساکن‌تر می‌شود که بیانگر این است که ساختمان‌های بلند بر جریان هوا مؤثر بوده است.  آخوندی با اشاره به اینکه ما شاهد پدیده جدیدی در شهرنشینی ایران هستیم، ادامه داد: از جامعه مهندسان درخواست داریم اخلاق مهندسی از منظر بررسی آثار تبعی ساخت‌وسازها در زندگی مردم را موردتوجه قرار دهند زیرا بارگذاری جمعیت در محدوه‌های مشخص، در بخش حمل‌و‌نقل، سکونت، اشتغال، با خود آلودگی به همراه دارد که قاعدتا با افزایش جمعیت شهرنشین، آلودگی افزایش می‌یابد.

 وی افزود: بر اساس طرح جامع، شهر تهران باید ٧,٨‌ میلیون نفر ظرفیت جمعیت‌پذیری داشته باشد که درحال‌حاضر به بیش از ١٠.٦‌میلیون نفر افزایش یافته است و اگر این روند ادامه پیدا کند، مشکلات زیستی روند تصاعدی خواهد یافت و باید مدیریت شهری و مدیریت مرکزی، نقطه پایانی برای توسعه شهری تهران و کلان‌شهرها قرار دهد.  وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به تردد بیش از ٤٠٠‌ هزار خودرو در روز در شهر تهران تصریح کرد: باید یک نظام حمل‌ونقل حومه‌ای ریل‌پایه داشته باشیم. در شورای عالی شهرسازی مقرر شد در شش ماه ضوابط شهری بر مبنای ریل را تهیه کنیم و مشاوران شهرسازی و معماری با اندیشه شهر ریل‌پایه آشنا شوند.  وی گفت: در دو، سه سال گذشته، نهضت بیرون‌رفتن ریل از شهرها راه افتاده بود که الان باید معکوس عمل کنیم. آمار وزش باد در ٥٠ سال گذشته نشان می‌دهد باید مدلی برای ساخت‌و‌ساز تهیه کنیم که جریان باد را تحت‌تأثیر قرار ندهد.  در این جلسه مقرر شد هرگونه ایجاد تعهد جدید اعم از توافق، تشکیل پرونده، طرح موضوع در کمیسیون ماده ٥ و کمیته‌های کاری این کمیسیون، پیش‌پروانه برای احداث ساختمان‌های بلندمرتبه تا تعیین تکلیف قطعی ضوابط مکان‌یابی و احداث این ساختمان‌ها ممنوع شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها