کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمایه‌گذاری روی سرما و یخ


کد خبر : ۱۸۴۶۲سه شنبه، ۱۵ دی ۱۳۹۴ - ۰۲:۴۸:۴۷۳۷۵۶ بازدید

با کفش‌های مخصوص روی یخ چرخی زد و مقابل من ایستاد. می‌گفت آدم وقتی روی یخ اسکیت می‌کند مثل این است که حالت بی‌وزنی را تجربه ...

با کفش‌های مخصوص روی یخ چرخی زد و مقابل من ایستاد. می‌گفت آدم وقتی روی یخ اسکیت می‌کند مثل این است که حالت بی‌وزنی را تجربه می‌کند و این حال خوبی است که نصیب هرکسی نمی‌شود.او از کودکی عاشق این ورزش بود و از همان زمان تمریناتش را آغاز کرد. هرچند در این راه چندین بار زمین خورده است اما با اراده قوی دوباره از زمین بلند شده و آنقدر این کار را تکرار کرده که احتمال افتادنش به صفرنزدیک شود. 

تعداد افرادی که مثل او فکر می‌کنند روز‌به‌روز زیادتر می‌شوند و به جایی نزدیک می‌شوند که در جهان حرفی برای گفتن داشته باشند. این روزها افراد جامعه به دلیل مشغله کاری دیگر آنقدر وقت ندارند که به‌طور جداگانه برای ورزش و تفریح زمان زیادی اختصاص دهند. از این‌رو افراد بیشتر به دنبال پرداختن به ورزش‌های مفرح هستند تا از هر دو مزایای آن یعنی سلامتی و نشاط برخوردار شوند. اسکیت روی یخ از این نوع ورزش‌هاست که در ایران نوپاست اما توانسته علاقه‌مندان زیادی را از اقشار مختلف جامعه به خود جذب کند. به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این ورزش سودآور خواهد بود زیرا با این همه ورزشکار تنها یک سالن حرفه‌ای اسکیت روی یخ در ایران وجود دارد. اگرچه چند سالن دیگر در کیش و اصفهان در حال راه‌اندازی هستند. علاوه بر اسکیت، این سالن‌ها قابلیت استفاده برای ورزش‌های دیگری چون هندبال، بسکتبال و غیره را نیز دارند که این موضوع باعث می‌شود ریسک سرمایه‌گذاری در این ورزش کاهش یابد. البته فراموش نکنید این سالن به دلیل سطوح مسطح و سقف بلندی که دارد برای برپا کردن جشن، نمایشگاه و غیره نیز  کاربرد دارد.
 

y43bpbdebjymeuckrd8.jpg

رییس فدراسیون اسکیت ایران درباره شرایط راه‌اندازی پیست می‌گوید: «سرمایه‌گذار پس از اینکه درخواست راه‌اندازی سالن را به هیات اسکیت استان اعلام کند، اطلاعات مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری و چگونگی ساخت مجموعه در اختیار او قرار خواهد گرفت و می‌تواند در حین ساخت سالن اسکیت از مشاوره فنی کارشناسان فدراسیون و هیات اسکیت استان بهره‌مند شود. البته شرایط و امکانات سالن طبق استاندارد در فدراسیون بررسی و اشکالات طرح به سرمایه‌گذار برای رفع آن منتقل خواهد شد. از سوی دیگر فرد برای گرفتن مجوز باید به سازمان ورزش و جوانان استان مراجعه و شرایط فنی و ایمنی را براساس دستورالعمل تعریف شده فراهم کند.» فریبا محمدی، با اشاره به اهمیت ایجاد پیست‌های اسکیت روی یخ، می‌افزاید: «در المپیک زمستانی پنج مدال به اسکیت روی یخ تعلق دارد، همین فرصتی است تا جوانان بیشتر به این ورزش سوق پیدا کنند. البته در ایران بیشتر اسکیت روی یخ در رشته‌های سرعت و حرکات نمایشی به اجرا در می‌آید.»


هزینه راه‌اندازی پیست اسکیت روی یخ

ساخت مجموعه اسکیت با توجه به گنجایش آن به زمینی بیش از 1000 متر نیاز دارد زیرا طبق استانداردها فضای پیست حداقل باید در ابعاد 20×30 طراحی شود که از نظر مکان‌یابی نیز دسترسی خوبی داشته باشد. اگرچه سالن‌های اسکیت را می‌توان به‌صورت چندمنظوره ساخت تا برای ورزش هاکی نیز قابل استفاده باشد. براساس استاندارد دین آلمان در ساخت پیست اسکیت روی یخ 57درصد هزینه صرف سازه‌های ساختمانی و عایق‌بندی می‌شود و 38درصد دیگر را برای تامین تجهیزات هزینه می‌کنند. درصد باقیمانده از هزینه راه‌اندازی سالن اسکیت برای فضای محوطه سالن به‌کار برده می‌شود که می‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. 

سینا قاسمی، مدیر مجموعه آرامیس در رابطه با هزینه ساخت پیست اسکیت روی یخ می‌گوید: «ساخت سالن اسکیت روی یخ آرامیس به دلیل کمبود اعتبار نزدیک به دو سال طول کشید به همین علت برآورد هزینه به دلیل خواب پول و جهش قیمت ارز امکان‌پذیر نیست.»او با بیان اینکه تجهیزات یخ‌ساز سالن وارداتی است، افزود: «تمام تجهیزات مورد نیاز سالن توسط یک شرکت آلمانی که مدیر آن فردی ایرانی بود با هزینه‌ای نزدیک به دو میلیارد تومان خریداری و نصب شد.»
 

سازه‌ها و تجهیزات سالن

ساخت سالن پیست اسکیت نیازمند دیوار و سقف‌های عایق‌بندی شده است، زیرا دمای سالن همواره باید روی منفی هفت درجه سانتیگراد حفظ شود البته دمای سکوی تماشاگران باید 10درجه سانتیگراد و محوطه رختکن 20 درجه سانتیگراد نگه داشته شود. باید توجه داشت که هر پیست اسکی روی یخ به دستگاه‌های یخ‌ساز، کمپرسور و کنترل‌کننده دما نیاز دارد که به گفته مدیر مجموعه آرامیس علاوه بر اینکه آنها وارداتی هستند برای ساخت آن نیاز به مهندسانی است که قبلا چنین مجموعه‌هایی را طراحی و راه‌اندازی کرده باشند.از این‌رو طبق استاندارد دین آلمان نزدیک به 200هزار یورو هزینه  تامین تجهیزات است.


درآمد سالن و هزینه بازی اسکیت

اسکیت روی یخ با توجه به وارداتی بودن لباس و کفش‌های آن ورزشی گران محسوب می‌شود، اما این موضوع مانع از ورود ورزشکاران به سالن‌های سرد اسکیت برای چرخیدن و سرخوردن نخواهد شد. کفش و لباس این ورزش با قیمت‌های متفاوتی در بازار موجود است که میانگین یک میلیون تومان قیمت دارد. برای هر سانس استفاده از مجموعه‌های اسکیت روی یخ فرد باید 30 هزار تومان هزینه کند گرچه این شهریه برای افراد ماهر است و نوآموزان برای اینکه بتوانند از آموزش مربیان باشگاه‌ها برخوردار شوند باید بیشتر هزینه کنند به‌طوری‌که قیمت سانس‌های آموزشی به بیش از 50 هزار تومان افزایش می‌یابد.
 

gcj3ynxbqc6cxjbnvw.jpg


نخستین مربیان اسکیت روی یخ ایران پیش از انقلاب کار می کردند که در آن زمان 15 مربی زیر نظر یک مربی فرانسوی آموزش دیدند اما در حال حاضر مربیانی که در ایران آموزش می‌دهند بیشتر اسکی‌باز یا مربیان اسکیت این لاین هستند و اسکیت را روی سطوح آسفالتی انجام می‌دهند.  طبق هماهنگی فدراسیون ایران با فدراسیون جهانی قرار است گروهی از ایرانی‌ها زیر نظر مدرسان جهانی آموزش ببینند تا زمینه‌ای برای توسعه این ورزش در تمام نقاط ایران نیز‌ فراهم شود. بنابراین می‌توان چشم‌انداز خوبی را برای این ورزش تصور و آینده آن را بسیار روشن پیش‌بینی کرد.

* حامد شایگان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها