کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

یارانه نقدی در سال 95 بدون توقف پرداخت می‌شود


کد خبر : ۱۸۴۰۴یکشنبه، ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۴:۳۷۸۹۸۲ بازدید

<پرداخت یارانه نقدی برای سال آینده ادامه خواهد داشت>.این خبری است که روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از وزارت نیرو ...

<پرداخت یارانه نقدی برای سال آینده ادامه خواهد داشت>.این خبری است که روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه بازدید از وزارت نیرو در جمع خبرنگاران اعلام کرد.اسحاق جهانگیری که برای ختم شایعات انحلال وزارت نیرو به این مجموعه رفته بود به حرف و حدیث‌هایی که این روزها درباره عدم پرداخت یارانه نقدی در سال 95 زده می‌شود نیز پایان داد و گفت:درست است که  قیمت نفت روند کاهشی خود را حفظ کرده  اما دولت برای سال جدید یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان را قطع نخواهد کرد و تنها افرادی از دریافت یارانه حذف می‌شوند که جزو دهک‌های بالای جامعه باشند.

لذا دولت با تدابیر و تمهیدات خاص متعهد به پرداخت یارانه نقدی به مردم خواهد بود.هر چند که این گفته از سوی کارشناسان مورد نقد قرار گرفت اما استادان دانشگاه معتقدند که پرداخت یارانه نقدی جنبه سیاسی - اجتماعی پیدا کرده است لذا حذف آن تبعات منفی برای کشور خواهد داشت.توصیه این دسته از استادان ادامه روند فعلی است و اینکه دولت با شناسایی درست افرادی که از نظر مالی در شرایط خوبی هستند یارانه آنها را قطع کند اما در مجموع حمایتگر مناسبی از دهک‌های متوسط و پایین جامعه باشد.معاون اول رئیس جمهوری کوتاه توضیح داد که اجرای هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد. پرداخت یارانه نقدی با استدلال اقتصادی نبوده بلکه با استدلال اجتماعی بوده است. دولت قبل  در پرداخت یارانه تنها به دنبال افزایش محبوبیت بود لذا این امر هیچ  دستاورد دیگری نداشت.از آنجا که  مردم روی پول یارانه‌ها حساب بازکردند و ما نسبت به مردم متعهد هستیم، نتوانستیم تصمیم بگیریم که یارانه نقدی را پرداخت نکنیم.به هر ترتیب مردم زندگی‌شان را براساس این مسأله تنظیم کرده‌اند. ما این واقعیت اجتماعی را درک می‌کنیم و در تصمیم گیری‌های خود آن را لحاظ می‌کنیم.

وی ادامه داد: افت قیمت نفت به زیر 30 دلار اتفاق مهمی است. کشور ما سال‌ها با نفت 100 دلاری اداره شده و تمام شاکله اقتصادی نهادها و وزارتخانه‌ها براساس همان نفت 100 دلاری است و اکنون که نفت به زیر 30 دلار رسیده باید نسبت به اصلاح رویه گذشته اقدام کنیم. از این‌رو با وجود افت قابل توجه قیمت نفت که به طور حتم بودجه جاری کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد دولت در تلاش است با اتخاذ راهکارهایی به گونه‌ای عمل کند که نه تنها در سال آینده شاهد رکود و افول اقتصادی نباشیم بلکه رونق بیش از پیش را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.بدین جهت سال 95 سال شکوفایی اقتصاد کشور خواهد بود.معاون اول رئیس جمهوری  به مردم اطمینان داد که سال آینده هر میزان هم قیمت نفت کاهش پیدا کند پرداخت یارانه نقدی متوقف نخواهد شد.نکته دیگری که در جریان بازدید جهانگیری از وزارت نیرو بیان شد لغو تحریم‌ها بود. وی گفت: لغو تحریم‌ها موضوعی است که باید هر دو طرف بر روی آن به نتیجه برسند و هنوز زمان لغو تحریم‌ها مشخص نیست. اما به نظر می‌رسد تا ۱۸ روز آینده پرونده این بخش به پایان برسد. چند هفته پیش که سازمان مدیریت از پیش نویس لایحه برنامه ششم رونمایی کرده بود در آن  ادغام وزارت نیرو و نفت و تشکیل وزارت انرژی به دولت پیشنهاد شده بود اما روز گذشته معاون اول رئیس جمهوری درباره این پیشنهاد گفت: انحلال وزارت نیرو و ادغام آن در دولت مطرح نیست و این وزارتخانه با قوت به کار خود ادامه خواهد داد.

دولت در این زمان وقت رسیدگی به این گونه موارد را ندارد.معاون اول رئیس جمهوری افزود: احتمالاً در برخی از شوراها بحث ادغام و انحلال صورت گرفته، موضوعی که البته در گذشته نیز مطرح بوده، اما وقتی به دولت رسید، چون مسائل بهتر و کارشناسی شده بود، اعلام شد که این موضوع مطرح نیست.وزارت نیرو برای سال 95 همچون سالهای گذشته بودجه دارد و فعلاً با قدرت به کار خود ادامه می‌دهد. جهانگیری با انتقاد از موضع‌گیری‌های غیرکارشناسانه نسبت به سدسازی گفت: زمانی تحت تأثیر یک فضایی قرار می‌گیریم و ساخت سد را مقدس و بدون عیب عنوان می‌کنیم و زمانی به خاطر ایراد در یک یا دو طرح و فضای منفی ایجاد شده کل سدسازی را زیر سؤال می‌بریم که هر دوی این رویکردها جفا است.

وی افزود: اگر این سدها نبودند حجم آبهایی که درسدها ذخیره شده و هر کدام شهری را سیراب می‌کنند، نداشتیم. البته باید مطالعات زیست محیطی، مطالعات میراث فرهنگی و هر نوع مطالعه لازم غیر فنی نیز در مورد طرح‌های سدسازی انجام شود. جهانگیری با بیان اینکه مشکلات جدی پیش روی بخش آب کشور است، اذعان داشت: در گزارشی که اخیراً به دست بنده رسید آبرسانی به 6 هزار و 600 روستا که به منابع آبی مناسب دسترسی ندارند با تانکر انجام می‌شود درحالیکه میزان مصرف آب در دیگر بخش‌های کشور بسیار بالا است؛ وزارت نیرو باید برای مصرف آب کشور سیاست‌هایی بگذارد که تمام دستگاه‌ها ملزم به رعایت این سیاست‌ها باشند همان‌گونه که وزارت صنعت در بخش صنعت سیاستگذاری می‌کند و سایر دستگاه‌ها پیرو آن سیاستگذاری حرکت می‌کنند.

وزارت نیرو عقب‌نشینی نکند

وی با اشاره به خشکسالی مستمر 15 ساله ایران گفت: باید دغدغه آب که دغدغه جدی دولت است، به طور کامل و بدون هیچ‌گونه کتمان حقایق به مردم منتقل شود چرا که هرجا ما موفقیتی در رفع دغدغه‌ها و اجرای پروژه‌ها داشتیم با همکاری مردم این موفقیت به دست آمده است. معاون اول رئیس جمهوری افزود: باید وزارت نیرو در اعمال مدیریت منابع آب کمترین گذشت را نداشته باشد و به صورت قاطع عمل کند اما ممکن است در برخی موارد از سوی دستگاه‌های بالاتر از وزارت نیرو به خاطر مسائل سیاسی یا اجتماعی از وزارت نیرو بخواهندکه حرکت خود را کندتر کند یا از سختگیری کمتری استفاده کند، اما وزارت نیرو در مجموع نباید از موضع کارشناسی‌اش عقب نشینی کند.

ساخت ۴ سد متوقف شد

حمید چیت‌چیان وزیر نیرو نیز در نشست مشترک مدیران صنعت آب و برق با معاون اول رئیس جمهوری گفت: روند ارائه خدمات در صنایع آب و برق به مردم به صورت لحظه‌ای و ۲۴ ساعته است. هیچ کدام از وزارتخانه‌های دولت به‌اندازه وزارت نیرو ۲۴ ساعته نیازمند ارائه خدمات نیستند و با وجود اینکه ۱۵ سال خشکسالی داشتیم و بدهی‌های زیاد در حوزه برق نیز وزارت نیرو را تحت فشار قرار داده اما این خدمات بدون وقفه و بدون مشکل به مردم ارائه شده است.وزیر نیرو با اعلام اینکه کاهش سرمایه‌گذاری در صنایع آب و برق به حد مخاطره‌آمیز رسیده و ریسک را بالا برده است، تصریح کرد: این در حالی است که همزمان با کاهش شدید سرمایه گذاری‌ها در قانون هدفمندی یارانه‌ها، مقرر شده بود که قیمت آب و برق در سال ۹۴ واقعی شود که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.چیت چیان تأکید کرد: تاکنون در بخش آبفا بیش از ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری از سوی بخش خصوصی انجام شده است که این آمارها نشان می‌دهد بیشتر از اعتباراتی که از دولت اخذ شده، بخش خصوصی در صنعت آبفا سرمایه‌گذاری کرده است.وی به تغییر جهت وزارت نیرو و دولت برای ساخت سد اشاره کرد و افزود: وزارت نیرو در این تغییر جهت کار ساخت ۴ سد را در کشور متوقف کرد و تعداد زیادی از سدهایی که در حال مطالعه برای ساخت بود، را مورد بازنگری قرار داده است و احتمال اینکه در این بازنگری باز هم کار ساخت سدی متوقف شود، وجود دارد.وزیر نیرو با اشاره به اینکه در بخش برق نیز تلفات انرژی را از ۱۵ به ۱۱ درصد رسانده‌ایم، گفت: اجرای طرح هوشمندسازی شبکه در حال حاضر در برخی استان‌ها آغاز شده و در ۲ سال آینده سراسر کشور از این طرح بهره‌مند خواهند شد.

وزارت نیرو سالانه 350 هزار میلیارد ریال یارانه به مردم می‌پردازد

همچنین در این نشست علیرضا دائمی معاون امور اقتصادی و برنامه ریزی وزیر نیرو گفت: این وزارتخانه سالانه 350 هزار میلیارد ریال یارانه در بخش‌های برق و آب شرب و کشاورزی به مردم یارانه می‌پردازد. وی افزود: اصلاح نظام اقتصادی و بهبود بهره وری در عرضه و تقاضای آب و برق با ابلاغیه رهبری و سپس دولت از بهمن ماه سال 92 در این وزارتخانه شکل گرفت.

بدهکاری 250 هزار میلیارد ریالی در بخش برق

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی نیز گفت: بخش برق تا پایان سال گذشته بیش از 250 هزار میلیارد ریال بدهی به شبکه بانکی، فروشندگان بخش خصوصی و پیمانکاران دارد.وی با انتقاد از پایین بودن تعرفه فروش برق به مردم، گفت: بیش از ۸ هزار و ۵۱۰ میلیارد تومان به دلیل تولید و فروش برق ارزان به مشترکان کسری بودجه داریم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها