کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کاهش فهرست کالاهای ورودی توسط مرزنشینان


کد خبر : ۱۸۳۷۵جمعه، ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۶:۰۸۴۷۶۷ بازدید

رییس سازمان توسعه تجارت از کاهش فهرست کالاهای ورودی توسط مرزنشینان و ادامه این کاهش خبر داد و تاکید کرد: کالاهایی که از طریق ...

رییس سازمان توسعه تجارت از کاهش فهرست کالاهای ورودی توسط مرزنشینان و ادامه این کاهش خبر داد و تاکید کرد: کالاهایی که از طریق بازارچه‌های مرزی توسط مرزنشینان وارد کشور می‌شوند مشمول ضوابط استاندارد اجباری یا تاییدیه‌های وزارت بهداشت نیستند، چون این کالاها در مقیاسی نیستند که بتوانند این مجوزها را دریافت کنند.

ولی الله افخمی‌راد - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تجارت‌هایی از قبیل بازارچه‌های مرزی که توسط مرزنشینان، پیله‌وری و مدل‌های مشابه انجام می‌شود صرفا باید در حدی صورت بگیرد که نیازمندی‌های افراد ساکن مرزهای کشور تامین شود و نباید به گونه‌ای باشد که از این طریق، کالاها به صورت انبوه وارد کشور شود چون این موضوع به تجارت رسمی کشور لطمه می‌زند.

وی با بیان اینکه فهرست کالاهایی که از طریق بازارچه های مرزی وارد می‌شود در حال کاهش است، افزود: به عنوان مثال، کالاهایی که در ایران ساخته نمی‌شود از خارج وارد می‌شود و از طرفی مدام در حال بازنگری و کاهش فهرست کالاهای وارداتی از طریق بازارچه های مرزی هستیم و به مراجع ذیربط نیز پیشنهاداتی ارائه داده‌ایم.

افخمی راد در عین حال بیان کرد: تجارت هایی که از طریق بازارچه های مرزی انجام می شود نباید به گونه ای باشد که به تجارت رسمی لطمه بزند و باید از این ابزارها فقط به اندازه ای استفاده شود که مردمی که در مرزها ساکن هستند بتوانند نیازشان را برطرف کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود با اشاره به اهمیت اصلاح نظام تعرفه‌ای نیز توضیح داد: سیاست‌های تعرفه‌ای از آن مواردی است که بسیار حائز اهمیت است و هرچه نظام تعرفه‌ای اصلاح شود، باعث می‌شود واردات از طریق قانونی صورت گیرد تا مسیر غیرقانونی.

به گزارش ایسنا، حدود 50 بازارچه در مرزهای کشور ایجاد شده تا بخشی از مشکلات زندگی مرز نشینان را برطرف کند. ایجاد اشتغال برای ساکنان و تامین معیشت آنان بهترین راه برای ماندگار شدن مرزنشینان در مناطق مرزی بود و از حدود 50 بازارچه‌ای که در سه دهه اخیر ایجاد شده براساس آمارهای گمرک حدود نیمی از آن‌ها فعالند.

بازارچه مرزی، محوطه ای است محصور، واقع در نقطه صفر مرزی و در جوار گمرک‌های مجاز به انجام تشریفات ترخیص کالا یا مکان‌هایی که طبق تفاهم نامه‌های منعقد شده بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای همجوار تعیین می‌شود.

بر این اساس اهالی دو طرف مرز می‌توانند کالاها و محصولات مورد نیاز را با رعایت مقررات صادرات و واردات و ضوابط مقرر در قانون برای داد و ستد در این بازارچه ها عرضه کنند.

بازارچه های مشترک مرزی به منظور توسعه اقتصادی روستاهای مرزنشین پا به عرصه وجود نهادند و به منظور ایجاد تحول نسبی در تولید و اشتغال، تثبیت جمعیت مرزنشین در مرزها، افزایش درآمد و نهایتا توسعه پایدار مناطق مرزی در دو دهه اخیر همچنان به فعالیت خود ادامه داده‌اند. این بازارچه ها در چارچوب اهداف تعیین شده باید علاوه بر تسریع و تسهیل در صادرات غیر نفتی، در رشد و شکوفایی و توسعه اقتصادی مناطق مرزی نیز مفید واقع شده و اشتغال مستقیم یا غیر مستقیم تعداد زیادی از ساکنان منطقه را در ارتباط با حمل و نقل و تهیه کالاهای صادراتی فراهم کنند.

اما پیش از این رییس سازمان توسعه تجارت گفته بود که وزارت صنعت، معدن و تجارت با توسعه بازارچه‌های مرزی موافق نیست و در واقع این بازارچه‌ها را مخل مبادلات تجاری می‌داند.

افخمی راد با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت با توسعه بازارچه‌های مرزی موافق نیست، یادآور شد: با توسعه بازارچه‌ها به این مفهوم که در مرزها فضای جغرافیایی تشکیل شود و اقدام به مبادلات تجاری شود موافق نیستیم. در واقع، وزارت صنعت، معدن و تجارت بازارچه‌ها را مخل مبادلات تجاری تلقی می‌کند.

به گفته وی، توسعه بازارچه‌ها اقدامی خلاف روال جاری تجارت کشور است که نه تنها نباید به توسعه آنها فکر کنیم، بلکه باید به دنبال اشتغال‌زایی برای مرزنشینان در نقاط دیگر باشیم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها