کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

طرح تابلوی رایتل و ایرانسل برای ترابردپذیری شماره‌ها


کد خبر : ۱۸۳۵۲دوشنبه، ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۵:۳۶۴۰۵۶ بازدید

رایتل با کاهش تعرفه‌های مکالماتی سیم‌کارت‌های دائمی خود به سبک ایرانسل، برای ترابردپذیری مشترکان دائمی بزرگترین اپراتور ایران ...

رایتل با کاهش تعرفه‌های مکالماتی سیم‌کارت‌های دائمی خود به سبک ایرانسل، برای ترابردپذیری مشترکان دائمی بزرگترین اپراتور ایران نقشه کشید؛ این در حالی است که آنتن‌دهی سراسری رایتل به لطف شبکه همراه اول است.

هم‌زمان با نزدیک شدن به اجرای طرح ترابردپذیری شماره‌های موبایل در کشور که امکان نقل و انتقال مشترکان به اپراتورهای مختلف با حفظ شماره‌ را می‌دهد، دو اپراتور دوم و سوم موبایل که کمترین مشترکان دائمی را دارند اقدام به مانور تبلیغاتی روی تعرفه‌های کاهش یافته خود کرده‌اند.

طرح ترابردپذیری شماره‌های تلفن که از سال پیش مطرح شده، طرحی است که به واسطه اجرای آن مشترکان موبایل می‌توانند با حفظ شماره، اپراتور ارائه دهنده خدمات خود را تغییر دهند؛ به عنوان مثال مشترکان ایرانسل با همان شماره خود می‌توانند به همراه اول ملحق شوند.

ترابردپذیری شماره‌های موبایل (Mobile Number Portability) علاوه بر حفظ شماره‌های موجود که سرمایه‌ای ملی است، شاخصی برای بهبود کیفیت ارتباطات نیز به حساب می‌آید. به این شکل که اگر فردی مشترک همراه اول و به دلایلی در محله سکونت خود آنتن‌دهی مناسب نداشته باشد، می‌تواند بدون تغییر شماره خود از خدمات و تعرفه‌های ایرانسل استفاده کند یا بالعکس.

وعده اجرای این طرح بدیع در ایران و البته کهنه در جهان، سال گذشته توسط وزارت ارتباطات داده و گفته شد که 18 ماه زمان برای پیاده‌سازی آن نیاز است.

وزیر ارتباطات که برای دریافت تضمین از اپراتورها برای مشارکت در این طرح، موافقت لازم را در ارتقای پروانه‌های همراه اول و ایرانسل به نسل‌های جدید ارتباطی از آنها گرفته بود، اکنون معتقد است که به دلیل کوتاهی برخی دوستانش اجرای این طرح به امسال نمی‌رسد.

به گزارش تسنیم، صادق عباسی شاهکوه -معاون بررسی‌های فنی رگولاتوری- گفته است که تفاهم‌نامه ترابردپذیری اپراتورهای تلفن همراه منعقد شده و امید می‌رود این پروژه در سه ماه نخست سال 95 به مرحله بهره‌برداری برسد.

با این حال یکی از برنامه‌های سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی برای جشن 22 بهمن، اعلام اجرای ازمایشی ترابردپذیری شماره‌هاست تا سال آینده شاهد اجرای عملیاتی آن باشیم. طبق قوانینی که در ارتباط با این طرح وجود دارد، مشترکان موبایل با پرداخت هزینه‌های جابجایی بین دو شبکه و تنها دوبار در سال می‌توانند از شبکه مورد نظر خود مهاجرت کنند.

مشترکان سه ماه پس از فعال‌سازی سیم‌کارت می‌توانند این مهاجرت را انجام دهند و اپراتور پذیرا نیز می‌تواند به ازای هر درخواست ترابرد شماره از سوی مشترک و همچنین پس از تکمیل عملیات ترابرد و برقراری خدمات، مبلغی را که از سوی کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعیین شده از مشترک دریافت کند.

پیمانکار ترابردپذیری شماره‌های موبایل به همراه مشاوری خارجی، شرکت صنایع ارتباطی پایا است.

با توجه به اینکه رفته رفته به مرحله اجرای پایلوت این طرح نزدیک می‌شویم، ایرانسل و رایتل تبلیغات گسترده‌ای برای سیم‌کارت‌های دائمی خود آغاز کرده‌اند.

ایرانسل "شوکه نشوید" را برای سیم‌کارت‌های دائمی خود تبلیغ می‌کند و در آن تیزر اعلام کرده "تعرفه 499 ریالی برای کلیه تماس‌ها"؛ این تعرفه پس از اجرای مصوبه 184 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جهت ایجاد جذابیت برای سیم‌کارت‌های دائمی این اپراتور در نظر گرفته شد.

حال با گذشت حدود یکسال و نیم از این قضیه، رایتل هم روز گذشته در اقدامی تقلیدی کلیه تعرفه‌های مکالماتی خود را (درون و برون شبکه) به 499 ریال کاهش داد.

با این کار، تعرفه پیشین تماس‌های برون شبکه سیم‌کارت دایمی این اپراتور که 625 ریال بود 126 ریال کاهش قیمت داشته است. این دو اپراتور در حالی با این کار، مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی همراه اول را برای بعد از اجرای طرح ترابردپذیری در نظر گرفته‌اند که همچنان در برخی نقاط کشور نیازمند آنتن‌های همراه اول هستند.

قطعا اگر سطح پوشش همراه اول و ایرانسل نبود، آنتن‌دهی رایتل هیچگاه از مراکز استان خارج نمی‌شد و به عبارتی آنتن این اپراتور مدیون رومینگ ملی است که بزرگترین اپراتور ایران برای آن برقرار کرده است. با توجه به اینکه مشترکان دائمی ایرانسل و رایتل بسیار محدود و کم است، با کاهش تعرفه‌های مکالماتی تا حداقل ممکن قطعا ضرر و زیان چندانی متوجه آنها نخواهد شد اما با این حال قطعا همراه اول نیز برنامه‌های خاصی در آینده برای جذاب‌سازی تعرفه‌های خود خواهد داشت زیرا تمامی اپراتورها خود را برای زمان ترابردپذیری آماده می‌کنند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها