کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پس از سیب‌زمینی، خرمای ایرانی هم خاک شد!


کد خبر : ۱۸۳۵۱دوشنبه، ۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳:۱۷۴۵۶۵ بازدید

دبیر انجمن خرما از افت شدید قیمت و برهم خوردن بازار خرما از دولت گذشته تا کنون خبر داد و گفت: خرما روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و ...

دبیر انجمن خرما از افت شدید قیمت و برهم خوردن بازار خرما از دولت گذشته تا کنون خبر داد و گفت: خرما روی دست تولیدکنندگان باقی مانده و با این وضعیت سازمان تعاون روستایی امسال هم مانند سال گذشته مجبور می‌شود خرما خریداری شده را دفن کند.

علی اصغر موسوی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از تولیدکنندگان نخلستان‌های خود را رها کرده‌اند، اظهارکرد: مشکلی که هم اکنون در صنعت خرما وجود دارد این است که حدود یک میلیون تن خرما در کشور تولید شده و روی دست تولیدکنندگان یا حتی واسطه‌هایی که آن را از نخل‌داران خریده‌اند، مانده است.

وی افزود: در حال حاضر قیمت صادراتی خرما توجیه پذیر نیست و صادرات آن نیز به این دلیل بسیار کند و به اندازه ناچیز انجام می‌شود چرا که قیمت صادراتی خرمای ایرانی 15 تا بیست سنت است در حالی قیمت تمام شده آن برای تولیدکنندگان حدود یک تا 1.5 دلار است.

دبیر انجمن خرما ادامه داد: دولت گذشته با سوء مدیریت بلایی بر سر بازار خرما آورد که قیمت این محصوول در بازار جهانی شکست و دیگر برای تجار، صادرات خرما توجیه اقتصادی ندارد.

موسوی اعلام کرد: از سوی دیگر رقابت پذیری خرمای ایرانی در بازار جهانی از نظر اقتصادی امکان پذیر نیست چرا که رقبای ایران محصولشان را حدود 1 تا 1.5 دلار به بازار عرضه می‌کننددر حالی که خرمای ایرانی برای توجیه‌پذیری اقتصادی باید حدود 3 دلار عرضه شود بنابراین باید این محصول به صورت فله‌ای صادر شود که قیمت آن بیش از 15 تا 20 سنت نیست و به همین دلیل صادرات هم تقریبا قطع شده است.

وی گفت: با سرانه مصرف حدود یک کیلوگرمی خرما در کشور، سالانه حدود 500 هزار تن خرما در کشور مصرف می‌شود و بقیه آن روی دست تولیدکنندگان و مصرف کنندگان باقی می‌ماند و به همین دلیل هم محموله‌های بسیاری خرما از سوی سازمان تعاون روستایی در سال گذشته مدفون شد و امسال هم باادامه این وضعیت خرمای ایرانی خاک خواهد شد چرا که این محصول بسته به شرایط سردخانه‌ای از 8 ماه تا نهایتا یکسال قابلیت نگه‌داری دارد.

دبیر انجمن خرما اظهارکرد: در میان کشورهای تولیدکننده و مصرف کننده خرما عربستان با سارنه مصرف 7.5 کیلوگرمی در صدر قرار دارند و در این بین کشورهایی مانند مصر به عنوان کشورهای متعادل حدود 3 کیلوگرم سرانه مصرف خرما دارد که می‌توان این کشور را به عنوان میانگین مصرف خرما در جهان و در بین کشورهای خرماخیز معرفی کرد.

موسوی پیشنهاد کرد: برای اصلاح این وضعیت باید ستاد خرما احیاء شود و با تبلیغ مصرف خرما کاری کرد که تقاضای داخلی آن نیز افزایش یابد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها