کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سند سیاسی‌کاری‌های بنزینی دولت / عکس


کد خبر : ۱۸۲۷۵شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۷:۳۵۳۸۵۶ بازدید

امضاء قرارداد دریافت ماهانه 45 هزار تن بنزین پتروشیمی بین پتروشیمی بندر امام(ره) و شرکت ملی پالایش و پخش، اقدامات سیاسی و آدرس‌های ...

امضاء قرارداد دریافت ماهانه 45 هزار تن بنزین پتروشیمی بین پتروشیمی بندر امام(ره) و شرکت ملی پالایش و پخش، اقدامات سیاسی و آدرس‌های غلط وزارت نفت و سازمان حفاظت محیط زیست را که منجر به تأمین منافع اقتصادی دلالان شده است، افشاء می‌کند.

با شروع فعالیت دولت جدید - از  اواسط سال 1392 - سازمان محافظت محیط زیست با نسبت دادن آلودگی هوای تهران و افزایش بیماران سرطانی به بنزین پتروشیمی خواستار توقف عرضه این بنزین شد.وزارت نفت هم علی‌رغم اینکه قبل از این، از کیفیت این فرآورده حمایت کرده بود در یک حرکت سیاسی آلاینده بودن بنزین پتروشیمی را تأیید کرد. در نهایت هیئت دولت اردیبهشت ماه 1393 استفاده از ریفرمیت پتروشیمی در تولید بنزین را ممنوع کرد. در مقابل به وزارت نفت مجوز داده شد تا برای تأمین نیاز کشور روزانه 10 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 وارد کند.

در حالی که ادعای دولت درباره آلایندگی بنزین پتروشیمی‌ (ریفرمیت) توسط سه کمیسیون انرژی، بهداشت و درمان و اصل 90 مجلس رد شد، اما چهار مسئول ارشد دولتی – وزیر نفت، وزیر بهداشت و درمان، رئیس سازمان محیط زیست و رئیس سازمان ملی استاندارد-  با امضاء نامه‌ای به رئیس مجلس دوباره همان ادعا‌ها را تکرار کرده‌اند. در واقع رویکرد دولت تدبیر و امید در مقابل خودکفایی کشور در تأمین بنزین مورد نیاز، مجوزی بود برای حضور دلالان - و یا به گفته مسئولان نفتی واسطه‌های- خاص تا با توقف عرضه بنزین پتروشیمی، بازار داخلی کشور را بدست بگیرند.

به گزارش تسنیم، آنالیزهای بنزین واداتی نشان می‌دهد که کیفیت بنزین مورد نظر نه تنها مطابق با استانداردهای یورو4 نیست بلکه برخی محموله‌ها وارداتی از این فرآورده نفتی حاوی فلزات ممنوعه است. در واقع ریفرمیت پتروشیمی‌ها این بار به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برده شد تا با استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز با قیمت‌های بالاتر توسط دلالان به کشور وارد شود.

از سوی دیگر  مشکلات مدیریتی در پالایشگاه‌های دولتی امام خمینی (ره) شازند و آبادان منجر به کاهش تولید بنزین در کشور شد. شرایط موجود در نهایت مسئولان وزارت نفت را مجبور کرد تا با نقض گفته‌های خود برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور با واحد پتروشیمی بندر امام قرارداد دریافت بنزین پتروشیمی امضاء کنند.

در حالی این قرارداد امضاء شده است که پیش از مدیران نفتی معتقد بودند که " پتروشیمی‌ها نمی‌توانند بنزین تولید کنند." این مدیران برای تخریب دولت گذشته در گزارش‌های خود به دستگاه‌های نظارتی و رسانه‌ها اعلام می‌کردند که تولید واحدهای پتروشیمی ریفرمیت و تولید واحدهای مشابه در پالایشگاهها پلاتفرمیت است.
در قرارداد مورد نظر که 25 شهریور 94 بین واحد پتروشیمی امام خمینی(ره) با شرکت ملی پالایش و پخش بسته شده است این واحد پتروشیمی متعهد شده است تا  به مدت یک سال، ماهانه 45 هزار تن بنزین یورو4 درخواستی شرکت ملی پالایش و پخش را تأمین کند.

رضا امیری؛ مدیرعامل پتروشیمی بندر امام(ره) در مهر ماه 94 طی نامه‌ای به سعید محجوبی؛ مدیر کنترل تولید شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به قرارداد مورد نظر لازمه اجرای قرارداد را تأمین خوراک نفتای کافی توسط شرکت پالایش نفت آبادان برای پتروشیمی بندر امام اعلام می‌کند.

 

4hnaegne2ngp2j7iykhe.png


در نامه امیری به محجوبی آمده است: " در حال حاضر میزان خوراک تأمینی شرکت متوسط روزانه 16 هزار بشکه در روز بوده که نسبت به مقدار مورد نیاز حداقل چهار هزار بشکه در روز کسری دارد؛ لذا برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور و تحقق میزان تحویل بنزین تعهد شده، مستدعی است اقدامات لازم جهت تأمین خوراک نفتای مورد نیاز با ترکیب اجزاء مناسب صورت پذیرد و تکلیف قرارداد آن نیز مشخص گردد." اگرچه بنزین یورو4 دریافتی از پتروشیمی به این نام در گزارش‌های شرکت ملی پالایش و پخش ثبت نمی‌شود اما شواهد حاکی است که بنزین تولید پتروشیمی با هدف ارتقاء کیفیت بنزین تولید کشور در انبار پالایشگاه‌ بندرعباس و آبادان مخلوط و بعد در بازار مصرف عرضه می‌شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها