کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

پراید بدون آپشن در عراق 30 میلیون تومان!


کد خبر : ۱۸۲۶۶شنبه، ۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱:۲۹۹۵۳۵ بازدید

به ماه‌های پایانی سال که می‌رسیم، بحث تعرفه واردات خودرو داغ می‌شود و امسال نیز مانند چند سال گذشته این اتفاق رخ داد تا هم مشتریان و ...
پراید بدون آپشن در عراق 30 میلیون تومان!پراید بدون آپشن در عراق 30 میلیون تومان!

به ماه‌های پایانی سال که می‌رسیم، بحث تعرفه واردات خودرو داغ می‌شود و امسال نیز مانند چند سال گذشته این اتفاق رخ داد تا هم مشتریان و هم خودروسازان باز هم در تب و تاب تغییر این تعرفه قرار گیرند. این در شرایطی است که از همین حالا سه سناریو برای تعرفه واردات خودرو در سال آینده از سوی مراجع مختلف مطرح شده و باید و منتظر ماند و دید در ‌‌نهایت کدامشان از صافی وزارت صنعت، معدن و تجارت عبور خواهد کرد. 

به گزارش اقتصادنیوز، طرح اول در مورد تعرفه سال آینده واردات خودرو، مربوط به گمرک کشور است که طبق آن، تعیین تعرفه به جای مبنا قرار گرفتن «حجم موتور»، براساس «ارزش دلاری» صورت خواهد گرفت. به عبارت بهتر، تعرفه خودرو‌ها بسته به آنکه چه قیمتی (بر مبنای دلار) داشته باشند، تعیین خواهد شد و دیگر «حجم موتور» نقشی در میزان تعرفه و البته «لوکس بودن یا نبودن خودرو‌ها» ندارد. با این حساب، اگر این پیشنهاد به تصویب برسد، تعرفه خودرو به‌نوعی شناور می‌شود و وارد‌کنندگان دیگر با یک تعرفه ثابت مواجه نخواهند بود. 

اما روش دوم در نظر گرفته شده برای تعرفه واردات خودرو، بر جایگزینی «مالیات بر مصرف» به جای «تعرفه» تاکید می‌کند، روشی که در بسیاری از کشور‌ها به اجرا در آمده و مورد تایید بیشتر کار‌شناسان است. در صورت پذیرفته شدن این سناریو، تعرفه واردات خودرو به نوعی حذف و به جای آن، از مشتریان مالیات بر مصرف اخذ خواهد شد. بر این اساس، قیمت خودرو هرچه بالا‌تر باشد، خریداران آن باید پول بیشتری را به عنوان مالیات پرداخت کنند و تمام مالیات و عوارض موردنظر نیز تجمیع و به حساب یک نهاد معین واریز خواهد شد. 

اما پیشنهاد و سناریوی سومی نیز وجود دارد که طبق آن، با تقسیم بندی خودرو‌ها بر اساس حجم موتور و قیمت، از مشتریانشان مالیات بر مصرف دریافت می‌شود. در واقع خودرو‌ها بر اساس حجم موتور دسته‌بندی می‌شوند و با در نظر گرفتن مسائلی مانند قیمت و بازه مصرف سوخت آن‌ها، میزان مالیات بر مصرفشان تعیین خواهد شد. به عنوان مثال، خودرویی که دارای حجم موتور بین ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی است، یک مالیات بر مصرف مشخص برای آن در نظر گرفته می‌شود، اما این به آن معنا نیست که همه خودروهای موجود در این بازه (۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی سی)، از مالیاتی یکسان برخوردار باشند. به عبارت بهتر، قیمت و مصرف سوخت، فاکتورهای اثرگذار بر تعیین مالیات بر مصرف هستند؛ به‌نحوی‌که مالیات یک خودرو ۱۰ هزار دلاری، با یک خودرو مثلا ۴۰ هزار دلاری متفاوت خواهد بود. یا مثلا اگر قیمت دو خودرو در یک بازه، یکسان باشد، اما مصرف سوخت متفاوتی داشته باشند، مالیات خودرو پرمصرف‌تر بیشتر است. 

هفته گذشته اما خبری مبنی بر احتمال حضور مدیران عامل دو خودروساز بزرگ فرانسه در ایران، منتشر شد که اگر به واقعیت بپیوندد، اتفاقی خوشایند و نسبتا بزرگ در صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود. بر این اساس، قرار است از کارلوس گوسن، مدیرعامل رنو-نیسان و همچنین کارلوس تابارس، مدیرعامل پژوسیتروئن، برای حضور در همایش بین المللی صنعت خودرو کشور دعوت به عمل آید. همایش بین المللی صنعت خودرو ایران در روزهای نهم و دهم اسفند ماه امسال برگزار شود و از همین رو مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت دو صندلی ویژه را برای روسای دو غول خودروسازی فرانسه رزرو کرده‌اند. آن طور که منابع آگاه گفته‌اند، قرار است به زودی نامه‌هایی جداگانه برای گوسن و تابارس ارسال رسما از آن‌ها برای حضور در ایران دعوت صورت گیرد. باید منتظر ماند و دید آیا این دو مدیرعامل مشهور به دعوت وزارت صنعت ایران پاسخ مثبت می‌دهند یا نمایندگان خود را به ایران خواهند فرستاد. 

قیمت برلیانس کار دست سایپا داد
به گزارش اقتصادنیوز، اما انصراف برخی مشتریان برلیانس از پیش خرید این خودرو چینی، دیگر خبر مهم هفته گذشته صنعت و بازار خودرو کشور بود. گفته شده برخی از مشتریانی که برای خرید برلیانس ثبت نام کرده بودند، از دریافت این خودرو انصراف داده‌اند و دلیل این موضوع اختلاف قیمت کارخانه و بازار این میهمان چینی سایپا است. 

در واقع پایین‌تر بودن قیمت این خودرو در بازار نسبت به نمایندگی‌های سایپا، دلیل انصراف برخی مشتریان برلیانس است و گفته می‌شود برخی نمایندگی‌های این شرکت (سایپا) نیز انصرافی‌ها را پذیرفته‌اند. 


خانه دود کجاست؟ 
با سرد شدن هوا و رخ دادن دوباره پدیده وارونگی، باز هم هاله‌ای از دود کلانشهرهای کشور را در بر گرفت تا مانند سال‌های قبل خودروسازان به عنوان مقصران اصلی این ماجرا مورد محاکمه قرار بگیرند. آن طور که نهادهای مختلف عنوان کرده‌اند، دود خروجی از اگزوز خودرو‌ها عامل اصلی آلایندگی است و بنابراین خودروسازان مقصر تنگ شدن نفس شهروندان ایرانی هستند. این در حالی بود که خودروسازان نیز در مقام دفاع از خود برآمده و تاکید کردند خانه دود نه در جاده مخصوص که در معادن و کارخانه‌های سیمان است. به گفته آنها، غبار نیز یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا به شمار می‌رود که ذرات معلق را به ریه‌های مردم وارد می‌کند. در واقع حرف اصلی خودروسازان این است که آلودگی این روزهای کلانشهرهای کشور به ذرات معلق مربوط است و این ذرات از معادن و کارخانه‌های قدیمی و گرد و غبار خانه دارند نه در اگزوز خودرو‌ها. 


پراید در عراق چند؟ 
دو میلیون؟ چهار میلیون یا نهایتا پنج میلیون تومان؛ کمتر شهروند ایرانی باورش می‌شود پراید با قیمتی بیش از این‌ها در بازارهای خارجی به خصوص عراق به فروش برسد. در کل قیمت خودروهای داخلی در خارج از کشور همواره یکی مسائل مبهم برای مشتریان ایرانی بوده و بسیاری از آن‌ها گمان می‌کنند این خودرو‌ها بسیار ارزان‌تر از بازار کشور در عراق و آذربایجان و... به فروش می‌رسند. 

این در شرایطی است که به گفته معاون صادرات سایپا، محصولات صادراتی این شرکت به خصوص پراید، با وجود نداشتن برخی امکانات، با قیمتی حتی بالا‌تر از بازار داخل به فروش می‌رسند. 

جوان تاکید کرده که پرایدهای صادراتی به عراق، فاقد ایربگ، ترمز‌ای بی‌اس، پرداخت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده و بیمه شخص ثالث هستند، بنابراین قیمت آنها متفاوت از قیمت آنها در بازار کشور از آب در می‌آید و از طرفی، دولت نیز حقوق و عوارض گمرکی را (به دلیل صادراتی بودن محصول)، به خودروسازان پس می‌دهد. 

او در ‌‌نهایت تاکید کرده که پراید بدون آپشن در بازار عراق ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دینار معادل هشت هزار و ۲۰۰ دلار (حدود ۳۰ میلیون تومان با احتساب دلار بیش از سه هزار و 600 تومان) به فروش می‌رسد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها