کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
ایکاپ
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

گاز ‌LPG در آستانه حذف از فهرست سوخت مایع

کدخبر:۱۸۲۳۴جمعه، ۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۸:۲۵۵۰۴۵ بازدید

بسیاری از کارشناسان مدعی هستند استفاده غیرمجاز از سوخت پاک ‌«ال‌پی‌جی»‌ خطرناک است. همچنین هزینه تولید و ترانزیت بسیار بالایی ...

بسیاری از کارشناسان مدعی هستند استفاده غیرمجاز از سوخت پاک ‌«ال‌پی‌جی»‌ خطرناک است. همچنین هزینه تولید و ترانزیت بسیار بالایی دارد.

از طرفی به‌دلیل قیمت بالای این سوخت جذابیت لازم برای مصرف‌کننده ندارد به طوری که در مرحله انتخاب بین بنزین و ‌«ال‌پی‌جی»‌، مسیر انتخاب به سمت بنزین خواهد چرخید با این اوصاف اینکه استفاده از سوخت‌های پاک برای کاستن از آلودگی هوا مصرف سوخت‌های اینچنین را الزامی می‌سازد در هاله‌ای از ابهام است. اینکه دولتمردان برای مقابله با آلودگی ناشی از بنزین و نیز گازوئیل چگونه این سوخت‌های مایع را در فهرست سوخت‌های مایع محفوظ می‌دارند سوال‌هایی است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است گرچه زمزمه‌های نشان(برند)سازی و نیز تولید کیفی برای عرضه کیفی سوخت‌های مایع نویدبخش کاهش آلودگی هوا است اما این کافی نیست و ایران به لحاظ داشتن منابع بزرگ گازی بهتر است از سوخت‌های مایع گازی که به مراتب آلودگی کمتری دارند، استفاده کند.


مصرف داخلی بهتر از صادرات است 

محمود خلیلی، بنیانگذار صنعت گاز مایع در ایران، پدر گاز مایع ایران نیز درباره حذف ‌«ال‌پی‌جی»‌ از فهرست سوخت‌های مایع ایران به صمت گفت: یادمان باشد که بنزین هیچگاه از فهرست سوخت‌های مایع حذف شدنی نیست اما ‌«ال‌پی‌جی»‌ به‌عنوان یکی از سوخت‌های پاک جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است و اینکه چرا در ایران این سوخت پاک از فهرست سوخت‌های مایع حذف می‌شود مربوط به بررسی‌های ناقص و ناکافی مطالعاتی است چراکه ‌«ال‌پی‌جی»‌ در شرایط کنونی ایران و باتوجه به میزان آلودگی هوا در آن بهترین سوخت‌های مایع است که می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.  پیر گاز مایع ایران افزود: از مهم‌ترین طرح‌های توسعه‌ای، توسعه جایگاه‌های ‌«ال‌پی‌جی»‌ است که قرار است به دولت تقدیم شود. از طرفی تولید گاز مایع ما در سال‌های گذشته بسیار زیاد بوده که با توجه به این میزان تولید، بهتر است گاز مایع را جایگزین بنزین کنیم تا اینکه به صادرات آن بپردازیم. خلیلی همین‌طور درباره اینکه چرا جایگاه‌ها از مالکیت حقیقی به حقوقی تبدیل نمی‌شود، تصریح کرد: جایگاه‌های سوخت ایران در مالکیت افراد حقیقی و کاملا خصوصی است و این مسئله به دوره‌های قبل بازمی‌گردد و این افراد این جایگاه‌ها را خریداری کرده‌اند که البته درهیچ جای دنیا این روال مرسوم نیست و بهتر است که مالکیت حقیقی به حقوقی تبدیل شود.


بهتر است گاز مایع جایگزین بنزین و گازوئیل شود

اردشیر دادرس رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سوخت نیز در راستای پاسخ خلیلی و مبنی بر اینکه اتفاقا بهتر است گاز مایع جایگزین بنزین و گازوئیل شود، به صمت گفت: ایران با دارا بودن منابع بزرگ گاز مایع که از شاخصه‌های بهره‌وری انرژی در جهان برخوردار است باید برای افزایش ۲۵درصدی سهم سوخت گاز، جایگزین ۵۰درصدی سوخت‌های مایع مشتق از نفت شود. با توجه به آمایش جغرافیایی ایران بهترین گزینه برای استفاده از سوخت‌های مایع،گاز مایع برای حمل‌ونقل و نیز گاز طبیعی برای مصارف خانگی، تجاری و صنعتی است. از این رو با توجه به آنچه گفته شده تمام شرایط محیطی برای استفاده از گاز مایع به وجود آمده برای این منظور بهتر است بسته حمایتی در قالب دولت و مجلس شورای اسلامی و بخش خصوصی تعریف شود تا از این سوخت‌ها در کنار پالایشگاه‌ها و نیز بسترهای گاز مایع و طبیعی استفاده شود. این مقام مسئول درباره اینکه وضعیت بازار ‌«ال‌پی‌جی»‌ در این شرایط چگونه است، گفت: پیشتر ما ۱۰ ناوگان تبدیل ‌«ال‌پی‌جی»‌ داشتیم که به تولید ۱۰درصد ‌«ال‌پی‌جی»‌ در مقابل ۹۰درصد سی‌ان‌جی می‌پرداخت که در سال‌های اخیر با تغییر در این ناوگان این تولید از ۱۰ به ۸۰درصد افزیش یافته است اما با توجه به نحوه قیمت‌گذاری این ماده به نسبت بنزین به سی‌ان‌جی و گازوئیل ‌«ال‌پی‌جی»‌ را به‌عنوان اولویت مصرفی خود انتخاب نمی‌کنند برای این منظور نیاز به تعیین قیمت ‌«ال‌پی‌جی»‌ به نسبت آمایش جغرافیایی است تا این ماده بتواند جایگاه خود را بازیابد.


گاز سوخت بهینه در شرایط کنونی نیست

ناصر رییسی‌فرد رئیس کانون جایگاه‌های عرضه سوخت خصوصی درباره 3 کلاسه شدن جایگاه‌های سوخت به صمت گفت: وزیر نفت از احتمال رتبه‌بندی جایگاه‌های سوخت خبر داد و این موضوع قطعی نیست، چرا که این امر تابع عوامل بسیار زیادی است و به این آسانی قابل اجرا نیست. برای این منظور ابتدا برنامه نشان(برند)سازی باید آغاز شود که در این زمینه بحث کیفیت و نیز چگونگی بالا بردن آن مطرح می‌شود. بنابراین نشان(برند)سازی براساس اصل۴۴ قانون اساسی و با خصوصی‌سازی کامل امکان عرضه و تبدیل کارمزد به حق‌العمل‌کاری و نیز ارتباط قانون‌مدارانه حقوقی و تجاری را فراهم می‌کند. با ایجاد زمینه‌های این تغییر از کارمزدی به حق‌العمل‌کاری، روند خصوی‌سازی و انتقال مسئولیت از شرکت ملی پخش به بخش خصوصی تسهیل می‌شود در این صورت دولت خواهد توانست وظیفه نظارت خود را به درستی انجام دهد. وی در زمینه چگونگی تعیین کیفیت محصولات پالایشگاهی تصریح کرد: با توجه به شرایط کنونی ایران و حضور پالایشگاه‌های خصولتی که از سیاست‌های وزارت نفت تبعیت نمی‌کنند، نشان(برند)سازی مقدور نیست. وی همچنین افزود: با توجه به تعداد جایگاهای سوخت که در سراسر کشور پراکنده‌اند و در مالکیت افراد حقیقی‌اند، افزود: به تازگی پیشنهاد مختصرسازی جایگاه‌های سوخت با شرکت‌های مورد تایید شرکت ملی پخش و پالایش مطرح شده است به این معنی که جایگاه‌های سوخت زیرپوشش شرکت‌های مورد تایید شرکت ملی پالایش قرار می‌گیرد. به این صورت تبدیل مالکیت حقیقی به حقوقی جایگاه‌های سوخت نیز انجام می‌شود. ورود به مرحله خصوصی‌سازی واقعی، این شرکت‌ها را برای تامین نیازهای خود سوق خواهد داد، به گونه‌ای که هر شرکتی براساس نیازهای خود اقدام به تامین آن خواهد کرد.

با ایجاد زمینه‌های رقابتی بین این شرکت‌ها هر شرکتی تلاش خواهد کرد بهترین مواد را برای استفاده وارد و نیز تولید کند و به این وسیله و بالارفتن کیفیت محصولات عرضه شده نشان(برند)سازی نیز خود را نمایان می‌کند. در واقع تا زمانی که بنزین وارداتی در حد بنزین‌های تولیدی شیل و... نباشد یا بنزین‌های تولید در داخل قابلیت رقابت با آنها را نداشته باشد تغییری در قیمت بنزین مشاهده نخواهد شد و بحث 3 کلاسه یا 3 نرخه شدن نمی‌تواند مطرح شود. در غیراین صورت بنزین تنها با یک نرخ عرضه خواهد شد. رییسی‌فرد درباره دلیل حذف ‌«ال‌پی‌جی»‌ از فهرست سوخت‌های مایع ایران گفت: ‌«ال‌پی‌جی»‌ از سوخت‌های گرانی است که هزینه زیادی برای تولید و استخراج و نیز ترانزیت آن صرف می‌شود. این عوامل موجب بالارفتن قیمت تمام‌شده آن می‌شود و برای اینکه بتوانند وارد صحنه رقابت در بازار مصرف شود باید قیمت‌گذاری آن به گونه‌ای انجام شود که قابلیت رقابت با بنزین و سوخت‌های اینچنینی را داشته باشد در غیراین صورت جذابیت مصرفی برای مصرف‌کننده نخواهد داشت. وی در پایان افزود: گاز، سوخت بهینه در شرایط کنونی ایرانی نیست و به جرات می‌توان گفت که بهترین سوخت، گازوئیل یورو۵ است.

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

غضنفر: 1394/10/409:51:42،
60
14
پدر گاز ایران میگوید ال پی چی خوب هست و نباید حذف شود
ولی 4 تا جوجه فکلی که ادعای کارشناسی دارند با چند تا دلیل مسخره حرف وارو میزنند
عجب مملکتی !!
مردم: 1394/10/413:40:23،
43
14
مهم نیست چی خوبه برای مردم
مهم اینکه منافع چند نفر تامین بشه
مم: 1394/10/410:16:31،
25
12
متن نامفهومه
کوکی: 1394/10/410:57:59،
39
15
باز هم مطابق معمول برعکس عمل میکنیم.
آقای روحانی خواهشا تو این مورد از کارشناسان کمک بگیر نه از دلالان.گاز ال پی جی در کنار آلایندگی کم قیمت تمام شده کمتری به مراتب از بنزین داره و بهره وری موتور خودرو را هم افزایش میده.دقیقا مثل بنزین سوپر.برای 1بار هم که شده کاری رو که آلمان 30سال پیش انجام دادش رو الان انجام بدیم و سوخت اصلی خودروها رو به سمت ال پی جی ببرید.بعد از 2ماه هوای تهران رو نگاه کنید.هم مردم هزینشون کم میشه هم محیط زیست آلوده نمیشه هم ماشین ها با این بنزین های نا مرغوب زود به زود خراب نمیشن
A: 1394/10/411:01:58،
31
13
بیشتر خودروها سواری هم اکنون از گاز LPG استفاده می کنند که با خالی کردن کپسول خودرو انجام می شود نسبت بنزین بصرفه تر است
علی محمد: 1395/8/1021:51:04،
13
13
با عرض سلام،بنظر می اید که استفاده از گاز ال پی جی برای خودور مناسبتر از بنزین باشد هم به لحاظ هزینه وهم اکتان بالای ان وهم از نظر الودگی هوا که به مراتب کمتر از بنزین است.اما اینکه چرا دولت انرا منع کرده واز طرفی تولید مخازن و کیتهای مربوطه اش منعی ندارد واقعا جای سوال است!!!!؟؟؟
Amir: 1394/10/414:36:17،
18
12
مگه الان تو ایران جایگاه گاز مایع هست من یادمه ده سال پیش چند تا وجود داشت ولی الان کلا جمع آوری شدن به بهانه های مختلف منظورم ابریز است. اینجا تورکیه اکثر اتومبیل ها اتوبوس ها و تریلر ها از گاز مایع استفاده میکنند برعکس گاز شهری هیچ آسیبی به موتور اتومبیل وارد نمیکنه و مصرفش خیلی پایینه،و الودگیش کم،کاش دولت یکبار هم که شده یک مار تخصصی انجام بده برای نجات محیط زیست ایران
لولو: 1394/10/418:01:41،
22
13
گاز مایع خلی بهتر از بنزین وگاز سی ان جی هست هم بصرفه هم هوارو الوده نمیکنه.
ت: 1394/10/418:53:25،
22
8
در ضمن گاز مايع خطر انفجار كه در سي ان جي هست نداره سي ان جي مثل بمب مي منه
shomal: 1394/10/500:16:45،
10
19
ما که رفتیم گواهینامه بگیریم، به ما آموزش دادن که LPG خطرناک تره.
دلیلشون هم این بود که در تصادفات، گاز CNG بلافاصله از شیلنگ یا کپسول نشتی میده و خالی می شه و خطر آتش سوزی کمتره.
ولی LPG همانند بنزین، ممکنه بریزه رو زمین و به جایی که آتش هست (معمولا موتور) خودشو برسونه و باعث انفجار بشه.
ازاد: 1394/10/419:04:25،
11
19
سلام، کاش با مطرح شدن این سوخت هدف راه اندازی کارگاه های تولید مخزن LPG قبلی و تاسیسات مربوط به تولید کیت های LPG با تکنولوژی عقب افتاده قبلی نباشد. این سوخت از تولیدات میان تقطیر پالایشگاه است تولیدش هم ارزان نیست وصادرات ان با توجه به پایه قیمت داخلی بنفع مملکت است. در دوران قبل که ازین سوخت استفاده میشد،موتورخودرو ها با کیت های تولیدی داخلی قابلیت تنظیم درست را نداشتند و همیشه سوخت بصورت ناقص میسوخت. در المان این سوخت هیچگاه برای مصرف عموم، عمومیت پیدا نکرد. در ژاپن هم فقط تاکسی ها ازین سوخت استفاده میکنند انهم بدلیل خاص. برای ما بهترین سوخت نفت گاز است در صورتی که گوگرد و سایر الینده های ان در حد استانداردهای جهانی باشد. سی ان جی و ال پی جی در هیچ کشور پیشرفته صنعتی بعنوان الترناتیو بنزین و نفت گاز تا کنون بدلیل دو سوخته بودن موتورها وهزینه زیاد اپتیمایز نمودن موتور،مطرح نبوده است.
محمدجواد: 1394/10/421:13:36،
18
11
lpg یکی از بهترین سوخت هاست چرا اینا هزینه هایی که با مصرف بنزین وارد میشه رو حساب نمیکنن؟ بعد الان خودروهایی که از گاز مایع استفاده میکنن با کپسول پر میکنن بسیار به صرفه تر از بنزین من نمیدونم چرا هیچ وقت به فکره مردم نیستن در ضمن خطر lpgدر صورتی که همه مراحل سوخت گیری استاندارد باشه یک هزارم cng هستش که هر روز خبر انفجار اونا رو میشنویم.
اکبر: 1394/10/422:37:30،
18
12
اقا من پاژن دارم کاربراتی مصرف بنزینش صدی 15 هستش
4 ساله گاز مایع استفاده میکنم هر 120 کیلومتر 6500 هزینش میشه شتاب و سرعتش تقریبا با بنزین یکیه به نظر شما کدوم برا مصرف کننده بهتره؟ بنزین یا گاز مایع
چندتا تحلیل خوندم قبلا که دلیل غیرقانونی بودن استفاده از گاز مایع چیه!؟دلیل عمده ایی که اقایون میارن اینه که خطرناکه در صورتی که جنس سیلندر گاز از اهنه ولی cng از الیاژ فولاده خودتون فک کنین سی ان جی چقدر خطرناکه چه فشاری داره داخل مخزن ولی گاز مایع مثل ابه با کمی فشار هوا برای حرکت کردن گاز به داخل لگلاتور

و اما دلیل اصلی غیر قانونی بودن : هر سیلندر 11 کیلویی 6500 میرسه دست مصرف کننده ولی صادرش میکنن هر 11 کیلو 50 هزار تومن
سی ان جی که زیاد دارن و مفته استخراجش میارن به مردم کیلویی خدا تومن میفروشن از دو طرف سود میگیرن
نادرتقی زاده: 1394/10/2413:53:52،
8
14
یکی ازعواملی که قیمت تمام شده سوخت را بالا میبره هزینه حمل ونقل از مبدا تولید تا جایگاهای مصرف بوده که درموردlpgحداقل میتوانیم درمناطقی که خطوط لوله گازطبیعی وجودنداره ونزدیکی به پایشگاهای تولید وجودداره حداقل درحمل ونقل عمومی ازاین فراورده استفاده کنیم مثل جزایر
نادرتقی زاده: 1394/10/2414:11:59،
12
10
خوبه یه نگاهی به کلیپهایی که دوربینهای جایگاهای cng درزمان انفجارمخازن ثبت کردن بندازید.تاحالابرای شمااین سوال پیش نیامده که چراموقع سوخت گیری مخازن cng میبایست تمامی سرنشینان خودرو قبل ورود به جایگاه پیاده شوند.جواب معلومه.حلا گذشته ازهزارویک مشکلی که ازنظرفنی برای خودرو ایجاد میکنه.
علیرضا قبادی: 1394/12/2213:16:31،
13
12
بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید خدمت دوستان
با توجه به اینکه گازها به سه دسته CNG,LPG,LNG تقسیم می شود تمامی این سوختها در طبقه سوختهای پاک قرار می گیرند ولی چیزی که این وسط اهمیت بیشتری دارد ایمنی استفاده از آن می باشد که اگر از لحاظ ایمنی سوخت را بسنجیم ابتدا LNG به دلیل فشار کاری پایین و پاک بودن آن و از معایب آن هزینه بالای جایگاه و رتبه دوم LPG به دلیل فشار کاری پایین (17.5BAR)و رتبه سوم CNG با فشار کاری (200BAR) و صنعت LNGدر سال 1962توسط آمریکا جهت سوخت کشنده استفاده می شده
م.ش: 1396/2/1418:06:55،
3
1
باید تمام سوختها باشن و مردم خودشون سوختشون رو انتخاب کنن,دوستی که میگه ال پی جی رو صادر کنیم نمیدونه که سال گذشته چقدر ال پی جیرو بخاطر نبود جا و مشتری سوزوندن؟نمیدونن که ال پی جی ناچارا تو پارس جنوبی تولید میشه و اینکه تو لایه ی اول گاز طبیعی هم گازمایع هست؟بجای اینکه میلیونها تن رو بسوزونن بدن مردم استفاده کنن,چون مردم مهم نیستن,تو سی ان جی راحتتر میشه پولای باداورده ردیف کرد
هادی: 1396/4/3014:54:10،
2
1
با سلام به همه خواننده های محترم این سایت.من تا الان دوتا ماشین CNG داشتم واقعا ناراضی بودم.تا اینکه یه پژو 2000 که صاحبش فوت کرده بود خریدم خیییلی سالم درحد صفر.1 سال با بنزین روندم ولی چون کارکردم بالا بود واقعا از بابت هزینه بنزین اذیت میشدم تا اینکه یه مخزن 105 لیتر LPG انداختم فقط افسوس میخورم که حیف اون همه پول دادم بنزین.احتراق عالی هزینه کم.لیتری 380تومن 100لیتر میزنم 38000تومن.مصرف گاز هم روی ماشینم صدی هفت الی هشت هست توی جاده 1000تا1100 کیلومتر با کولر میبره.دوستم روی 206صندوقدار موتور TU5 انداخته یعنی فوق العاده عالی.الان میخوام موتور زانتیا 2000 بندازم روی پژو با سیستم سکونشیال LPG انژکتور.

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
تور لحظه آخری
نگین خودرو
آیسان پرواز
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

قیمت خودروی جدید پژو 301 از سوی ایران خودرو مشخص شد + شرایط فروش مرداد 96
آغاز فروش فوری پژو 508 در مدل 2017 برای اولین‌بار در ایران + قیمت قطعی / مرداد 96
قیمت جدید محصولات شرکت سایپا اعلام گردید - مرداد 96 / محصولات سایپا گران شد
قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد / افزایش قیمت محصولات / مرداد 96
آغاز فروش خودروی جدید MG360 دنده‌ای و اتوماتیک/ مرداد 96 + شرایط فروش
خودروی جدید هایما S5 جهت نمایش به نمایندگی‌های ایران‌خودرو آورده شد + تصاویر
دستور جنجالی دقیقه نودی نعمت‌زاده حاشیه‌ساز شد
مردم فریب فروش خودروهای زیر قیمت را نخورند + جدول
جدول قیمت پرطرفدارترین خودروهای وارداتی در بازار ایران
جزئیات قیمت پرطرفدارترین خودروهای تولید داخل در بازار تهران + جدول
معرفی سریع‌ترین خودروی موجود در ایران
تولید چند خودرو سواری در کشور متوقف شد
اولين نمونه از خودروی JAC J4 وارد ایران شد
سورن توربو را انتخاب کنیم یا دنا؟
فروش خودروی ساینا اتوماتیک برای اولین‌بار تا چند روز دیگر - شهریور 96
آسایشگاه خیریه
آنلاین جو
تور لحظه آخری
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط هواپیما