کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

صادرات دوغ به صرفه‌تر از نفت است


کد خبر : ۱۸۲۱۲پنجشنبه، ۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲:۳۴۳۲۹۲ بازدید

قيمت يك بشكه نفت امروز بسيار ارزان‌تر از يك بشكه آب معدني يا دوغ است؛ به طوري كه صادر كردن دوغ و آب به‌صرفه‌تر از نفت به نظر ...

قيمت يك بشكه نفت امروز بسيار ارزان‌تر از يك بشكه آب معدني يا دوغ است؛ به طوري كه صادر كردن دوغ و آب به‌صرفه‌تر از نفت به نظر می‌رسد.

زماني قرار بود پول نفت سر سفره‌ها بيايد اما امروز دوغ و آب كه در سبد غذايي اكثر خانواده‎ها پيدا مي‌شود، از نفت بسيار گران‌تر است. حالا اگر به فروشگاه مواد غذايي محله خود سر بزنيد و يك بطري دوغ يا آب معدني بخريد، انگار سه بطري نفت را به خانه خود مي‌بريد. هرچند ارزان‌ شدن قيمت نفت در بازار جهاني باعث ارزشمندتر شدن دوغ يا آب شده است اما همين موضوع را مي‌توان به بحران جهاني آب هم متصل كرد و آن را آغازي بر رقابت قيمت نفت و آب در عرصه بين‌المللي برشمرد.

«كروزن» كلمه‌اي است كه شايد تا به امروز آن را نشنيده باشيد اما نام علمي «نفت سفيد» است؛ ماده‌اي كه در گذشته كاربرد گسترده‌اي به عنوان سوخت وسايل گرمايشي و پخت و پز داشت اما حالا جايش را به گاز شهري و گاز مايع داده است. در اصطلاح عاميانه و پس از گراني‌هاي گذشته برخي چيزها را مي‌شد به نفت تشبيه كرد، مثلا ماست، دوغ يا شير را نفت سفيد ناميد اما امروز معادله كاملا برعكس شده زيرا قيمت يك بشكه دوغ يا يك بطري آب معدني از يك بشكه يا يك قوطي نفت گرا‌ن‌تر است.

قيمت امروز نفت، بشكه‌اي حدود 30 دلار است، بشكه‌اي كه حدودا 160 ليتر گنجايش دارد. حالا با در نظر گرفتن قيمت دلار كه حدود 3600 است، هر بشكه 108 هزار تومان مي‌شود، يعني هر ليتر 675 تومان و يك بطري یک‌ونیم ليتري آن حدودا 1015 تومان قیمت دارد. اما در فروشگاه محصولات غذايي براي بطري 1.5 ليتري دوغ بايد حدود 2500 تومان پرداخت كرد يعني چيزي حدود دو و نیم‌برابر قيمت يك بطري نفت يك‌ونيم ليتري. در اين شرايط مي‌توان گفت دوغ ليتري 1670 تومان است و يك بشكه 160 ليتري آن را مي‌توان حدود 267 هزار تومان فروخت یا خرید البته قيمت آب در بازار هم بسيار متغير است زيرا يك بطري یک‌ونیم ليتري آب معدني از 800 تا 1200 تومان فروخته مي‌شود.

در بدترين شرايط، يك ليتر آب از يك نفت بيشتر مي‌شود كه اين موضوع را مي‌توان آغاز روزهاي رقابت اين دو ماده زير زميني برشمرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها