کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کیهان: آمریکا مذاکره می‌کند یا باج می‌خواهد؟!


کد خبر : ۱۸۱۴شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۱:۲۷۳۲۲۰ بازدید

روزنامه کیهان نوشت: اردوکشی غیرمنتظره وزرای خارجه آمریکا و فرانسه و انگلیس به ژنو و اظهارنظر مقامات رسمی این کشورها درباره مذاکرات در حال انجام میان ایران و گروه 5+1 زمینه قابل قبولی برای نتیجه مثبت مذاکرات باقی نمی‌گذارد.
کیهان: آمریکا مذاکره می‌کند یا باج می‌خواهد؟!کیهان: آمریکا مذاکره می‌کند یا باج می‌خواهد؟!

حریف همان ادعاهای بی‌اساس قبلی را تکرار می‌کند و برای آنچه با عنوان نگرانی جامعه بین‌المللی- بخوانید آمریکا و متحدانش- از آن یاد می‌کند، تضمین‌های عینی و عملی می‌خواهد بی آن که در مقابل آنچه مطالبه می‌کند، امتیاز درخور توجهی را روی میز بگذارد. اوباما در مصاحبه با شبکه تلویزیونی ان.بی.سی تاکید می‌کند «وظیفه آمریکا اعتماد به ایران نیست، بلکه در پی بررسی اقداماتی هستیم که از ایران انتظار داریم».

جان کری وزیر خارجه آمریکا با عجله و ظاهرا به دعوت خانم اشتون از فرودگاه بن‌گوریون در فلسطین اشغالی به ژنو می‌آید و وزرای خارجه فرانسه و انگلیس و آلمان هم راهی ژنو می‌شوند و گزارش دیگری از سفر احتمالی وزرای خارجه روسیه و چین و پیوستن آنها به مذاکرات خبر می‌دهد. اما، چه رخدادی در حال وقوع است که وزرای خارجه آمریکا و تروئیکای اروپایی را با عجله به ژنو کشانده است؟ برخلاف مسئولان تیم هسته‌ای کشورمان که درباره روند مذاکرات و محتوای آن کلی‌گویی می‌کنند و به اظهارات تکراری نظیر این که غنی‌سازی خط قرمز ماست و... بسنده می‌کنند، مقامات آمریکایی به طور مستقیم و یا با استفاده از منابع خاکستری، انبوهی از اظهارنظر در این باره را وارد فضای رسانه‌ای کرده و در غیاب حضور رسانه‌ای تیم هسته‌ای کشورمان، فضای رسانه‌ای و مدیریت افکار عمومی را به دست گرفته‌اند.

گزارش‌های جسته و گریخته از منابع غربی و دیپلمات‌های عضو تیم‌های حریف از احتمال یک توافق موقت و 6 ماهه خبر می‌‌دهند که در آن؛ از ایران خواسته شده غنی‌سازی 20 درصد را متوقف کند، تعداد سانتریفیوژهای فعال را کاهش دهد و با تعداد کاهش یافته به غنی‌سازی 5-3 درصد ادامه دهد! ادامه بهره‌برداری از راکتور آب سنگین اراک را دنبال نکند.

از نصب سانتریفیوژهای پیشرفته موسوم به IR-M2 صرفنظر کند. و حریف در مقابل بدون آنکه به سامان تحریم‌ها دست بزند، بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران را آزاد کند و محدودیت‌های اعمال شده در پتروشیمی، خودرو، طلا و فلزات گرانبها را لغو کند. اگر این گزارش صحت داشته باشد، همان نظریه‌ای تحقق یافته است که دو هفته قبل «وندی شرمن» در نشست با اعضای کمیته روابط خارجی سنا روی آن تاکید ورزیده و گفته بود «در پی تضعیف موقعیت ایران هستیم» و «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید تکرار کرده بود که «کاهش تحریم‌ها محدود و هدفمند و برگشت‌پذیر است و ساختار تحریم‌ها را تغییر نمی‌دهد اما، پیشرفت هسته‌ای ایران را متوقف می‌کند»!

آنچه از مجموعه اظهارنظرها و برخی از گزارش‌ها به دست می‌آید آمریکا به جای توافق در ژنو، به دنبال باج‌خواهی از ایران است که البته با توجه به هوشمندی تیم مذاکره‌کننده کشورمان و تاکید چندباره آنان بر حفظ منافع ملی و خط قرمزهای غیرقابل عبور، انتظار آن است که ترفند اخیر آمریکا و متحدانش نیز با ناکامی روبرو شود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها