کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آیا کنگره و اوباما بازی زرگری راه انداخته اند؟!


کد خبر : ۱۸۱۲شنبه، ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۱:۴۱۲۵۴۶ بازدید

دموکراتهای کنگره به دنبال راهی برای تعویق تصویب تحریمهای جدید علیه ایران هستند تا بتوانند حداقل برای مدت ۴ ماه به ایران مهلت دهند تا نیت جدی خود برای رسیدن به توافق درباره مسئله هسته ای‌اش را نشان دهد اما تعداد آن‌ها آنقدر کم است که نمی‌توان هیچ امیدی به برداشته شدن تحریم‌ها و یا تعویق تصویب آن‌ها داشت.
آیا کنگره و اوباما بازی زرگری راه انداخته اند؟!آیا کنگره و اوباما بازی زرگری راه انداخته اند؟!

در حالیکه رسانه‌های آمریکایی بیان می‌کنند اوباما و مسئولان کاخ سفید در راهرو‌ها و اتاقهای کنفرانس کنگره به دنبال پیدا کردن راهی برای تعویق تحریمهای ایران در کنگره و سنا هستند، شواهد نشان می‌دهد نمایندگان حتی فرصت چند روزه و چند ماهه را هم برای این کار هدر دادن وقت می‌دانند و معتقدند حتی یک روز هم نباید تحریم‌های ایران را به تعویق انداخت و یا تعلیق کرد.

یکی از نمایندگان کنگره به همراه همکاران دموکرات خود به دنبال ارائه طرحی به کنگره است که بر اساس ان آمریکایی‌ها می‌توانند به صورت منظقی و سر فرصت راجع به تحریم‌ها تصمیم بگیرند اما نمایندگان کنگره و لابی قدرتمند صهیونیستی موجود در مجلس نمایندگان آمریکا، اجازه چنین حرکتی را به نمایندگان نمی‌دهد و فرصتی حتی یک روزه را هم باعث دستیابی ایران به بمب هسته‌ای می‌داند.اوباما و کاخ سفید اعلام کرده‌اند که طی چند روز گذشته به شدت درگیر گفت‌و‌گو با نمایندگان کنگره و سنا بوده‌اند تا بتوانند راهی برای به تعویق افتادن تحریم‌های جدید علیه ایران پیدا کنند و برای این منظور از ایران خواسته‌اند سریعا راه جلی پیش پای گروه مذاگره کننده هسته‌ای بگذارد و ثابت کند که به دنبال ایجاد تغییر در سیاست هسته ای‌اش است.

اما نگاهی جزیی به این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که واقعا اختلافی بین دموکرات‌ها و جمهوری خواهان در این زمینه وجود ندارد. دموکراتهای کنگره به دنبال راهی برای تعویق تصویب تحریمهای جدید علیه ایران هستند تا بتوانند حداقل برای مدت ۴ ماه به ایران مهلت دهند تا نیت جدی خود برای رسیدن به توافق درباره مسئله هسته ای‌اش را نشان دهد اما تعداد آن‌ها آنقدر کم است که نمی‌توان هیچ امیدی به برداشته شدن تحریم‌ها و یا تعویق تصویب آن‌ها داشت. براساس گزارش سایت کنگره (کپیتول هیل) طرح جدید نمایندگان کنگره به دنبال به راه انداختن فضای «بررسی، ارزیابی، و ارائه توصیه‌های به سیاست‌ها و استراتژی جدید ایالات متحده در جهت مواجهه با تهدیدات دولتمردان ایران است» اما سایر دمورکات‌ها و جمهوری خواهان و اصولا اکثریت کنگره و سنا با این موضوع مخالفند و حتی می‌توان حدس زد که کاخ سفید نیز تمایل چندانی به مطرح شدن این طرح در کنگره ندارد.

این طرح در حالی ارائه شده است که تعدادی از قانونگذاران ایالات متحده به دنبال مطرح شدن این بحث که ممکن است ایران فاصله‌ای دو هفته‌ای یا یک ماهه با بمب هسته‌ای داشته باشد، به دنبال تشدید تحریم‌های ایران هستند.کاخ سفید هم زمان با اینکه از نمایندگان خواسته است تا زمانیکه کشورهای غربی درگیر گفت‌و‌گو با ایران هستند، دست از تصویب تحریم‌های جدید بردارند، لیستی را نیز از رهبران یهودی تهیه کرده و با کمک ان‌ها سعی دارد به برداشته شدن تحریم‌ها کمک کند.

بر اساس مفاد طرحی که گفته می‌شود دموکرات‌ها به دنبال مطرح کردن آن اهستند اما طراح اصلی آن یک نماینده جمهوری خواه مجلس است، قرار است بخشی جهت ارزیابی استراتژیک ایران در کنگره شکل گرفته و اعضای این بخش در سفری ۱۲۰ روزه به مکانهای مورد نظر، درباره ابعاد تحریمهای جدید علیه ایران همچنین میزان تاثیر گذاری تحریم‌ها بر اقتصاد کشور تحقیق کنند. منابع پارلمانی و کار‌شناسان می‌گویند که این طرح قوانین مربوط به ایران را بی‌جهت دو برابر می‌کند و به ایران زمان مورد نیاز برای رسیدن به توانایی بمب هسته‌ای را می‌دهد.

«پنل بررسی استراتژیک ایران» بر اساس این طرح شامل ۵ کار‌شناس خواهد بود که حداکثر ۳۰ روز پس از تصویب این طرح، به وسیله رییس جمهور انتخاب می‌شوند. مقام‌هایی از وزارت دفاع، وزارت امور خارجه و دولت اوباما نیز شامل این پروسه خواهند بود و در این پروسه دخیل خواهند شد. این پنل بعد از تشکیل شدن ۱۲۰ روز فرصت دارد تا سیاست ایالات متحده در قبال ایران را بررسی کرده و وظیفه دارد «توصیه‌هایی را برای رییس جمهور و کنگره برای تغییر در رژیم تحریم‌ها علیه ایران فراهم کند که در ‌‌نهایت احتمال حل مسالمت آمیز پرونده هسته‌ای ایران را افزایش دهد.»این بخش همچنین استراتژی ایالات متحده در قبال «تهدیداتی که دولت ایران برای آمریکا دارد» را نیز بررسی کرده و توصیه‌هایی برای برخورد با این تهدیدات ارائه خواهد داد.بعد از آن رییس جمهور ۳۰ روز وقت دارد که این سیاستهای را بازبینی کرده و به گزارش‌ها و توصیه‌های این بخش پاسخ دهد. یکی از حامیان اصلی این طرح سناتور جمهوری خواه «برد اشنایدر» است که از دفتر خود خواسته تا برای جمع آوری امضا از نمایندگان کنگره در باره این طرح اقدام کند.

اشنایدر قبلا از طرحهای تحریم ایران استقبال و از آن‌ها حمایت کرده بود اما در حال حاضر از گروه لیبرالی به نام «جی استریت» که در کنگره و سنا به دنبال تصویب نشدن تحریمهای جدید علیه ایران هستند، حمایت می‌کند.
گروه جی استریت چندی قبل در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «تصویب تحریم‌های جدید در حال حاضر چشم انداز اثر گذاری راههای دیپلماتیک در قبال ایران را با مشکل مواجه ساخته و تیره می‌کند.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که تصویب تحریم‌های جدید «اجماع جهانی علیه ایران را با شکست مواجه کرده و رسیدن به تفاهم‌های بعدی را با مشکلات زیادی رو به رو می‌کند. همچنین این تحریم‌ها در شرایط فعلی غیر ضروری هم هستند چرا که هم اینک تجریم‌هایی که تاکنون بر ایران اعمال شده، فشار زیادی را بر اقتصاد این کشور وارد کرده و هنوز هم سر جای خود باقی مانده‌اند.»

با این حال بخش استراتژیک مد نظر اشنایدر از نظر بسیاری از کار‌شناسان ایران، مقام‌های صهیونیستی و منتقدین داخلی کنگره، هدر دادن زمان و بی‌مصرف است. نمایندگان کنگره چه دمورکات و چه جمهوری خواه برذاین عقیده‌اند که نباید هیچ فرصتی به ایران داد و از ابعاد تحریم‌ها کم کرد، بلکه باید با تنگ‌تر کردن دایره تحریم‌ها، دولت ایران را مجبور کرد که بر سر حقوق هسته‌ای ایرانیان معامله کند. به همین دلیل هم نمایندگان کنگره این طرح را طرحی خطرناک برای موقعیت فعلی ایالات متحده در گفت‌و‌گو‌ها با ایران می‌دانند.

یکی از نمایندگان دخیل در تدوین طرح جدید تحریم علیه ایران می‌گوید: «این طرح در زمان بدی تنظیم شده و کار آیی ندارد.در حالیکه ما داریم تلاش می‌کنیم فشار‌ها بر ایران را افزایش دهیم تا امتیازات معنی دار و قابل توجهی از دولت ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای بگیریم، این قانون از بررسی اداری و انجام اقدامات بوروکراتیک در این زمینه خبر می‌دهد در حالیکه سیاست تحریمی هم اکنون نیز تاثیرات خوبی داشته و به خوبی پایدار شده است.» وی اضافه کرد: «به جای از بین بردن ماهیت و تاثیرات تحریم‌هایی که همه می‌گویند به خوبی عمل کرده، ما باید سناتور‌ها را قانع سازیم که به سرعت تحریم‌های جدید علیه ایران را به تصویب برسانند چرا که کاخ سفید تمایل به تاخیر نامحدود در اجرای این تحریم‌ها دارد و باید هر چه سریع‌تر تحریم‌های جدید به صورت قانون در بیاید.»

برخی دیگر از نمایندگان معتقدند که طرح اشنایدر دوباره گویی و تصویب دوباره قانون پیشیگیری از ایران هسته‌ای است که در مجلس در ماه ژوئیه به تصویب رسیده و هم اکنون منتظر تایید نهایی مجلس سنا است.

از نظر اشنایدر و دیگر نمایندگان دموکرات کنگره، حجتی قانون پیشگیری از ایران هسته‌ای نیز نیازمند بررسی و گزارش درباره میزان اثر گذاری تحریم‌ها و مطالعه برای آگاهی و جلوگیری از راههای دور زدن تحریم‌ها است اما برخی از نمایندگان معتقدند این کار فقط کاری اداری و زمان بر است و مشاهدات عینی از وضعیت ایران نشاندهنده اثر گدذار بودن تحریم‌ها هست. یکی از مقامات لابی آیپک که در مسئله تحریم‌های ایران نیز دهیل است، معتقد است این طرح احمقانه‌ترین طرحی است که می‌توان برای مقابله با فشارهای سیاسی کاخ سفید علیه ایران به کار برد.نمایندگان جمهوری خواه و کار‌شناسان مسایل ایران در وزارت دفاع ایالات متحده بر این باورند که هیچ اندازه گیری‌ای نمی‌تواند میزان اثر گذاری تحریم‌ها را نشان دهد، مگر میزان اورانیوم ذخیره شده در ایران.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها