کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

حرکت سارقان اتومبیل در اروپا همگام با فناوری


کد خبر : ۱۷۸۲۴چهارشنبه، ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۸:۴۷۵۸۱۵ بازدید

به نظر می‌رسد هر اندازه خودروسازان معتبر اروپایی در مسیر ارتقا و بهبود فناوری‌های نوین تولید محصولات خود پیش می‌روند، گروه‌های بزهکار و ...

به نظر می‌رسد هر اندازه خودروسازان معتبر اروپایی در مسیر ارتقا و بهبود فناوری‌های نوین تولید محصولات خود پیش می‌روند، گروه‌های بزهکار و دست‌اندرکار امور خلاف و غیرقانونی ـ و در این مورد خاص، جمعیت سارقان و به‌ویژه دزدان اتومبیل ـ حداقل یک قدم از آنها جلوتر (و همگام با فناوری) حرکت می‌کنند.

این معضل در ماه‌های اخیر در کشور فرانسه به شکلی آشکار خودنمایی کرده است تا جایی که صدای اعتراض مشتریان صنعت خودروسازی اعم از خریداران و دارندگان اتومبیل‌های سواری به‌ویژه خودروهای متکی به فناوری پیشرفته مانند اتومبیل‌های الکتریکی و هیبریدی را به صورت گروهی و دسته‌جمعی درآورده است. 

براساس گزارش‌های رسمی نهادهای دولتی فرانسه، در ماه‌های اخیر بیش از 74 درصد اتومبیل‌های به سرقت رفته در شهرهای بزرگ این کشور از جمله پاریس و نانت، به وسیله هک کردن سیستم الکترونیکی و نفوذ نرم‌افزاری (و سخت‌افزاری) در مدارها و سیستم امنیتی اتومبیل‌ها انجام شده و جالب اینجاست که اتومبیل‌های برقی و پیشرفته «Smart Fortwo» در راس فهرست خودروهای موردعلاقه سارقان قرار داشته و بیشترین آمار سرقت متعلق به این اتومبیل هوشمند و پیشرفته است. این موج فزاینده سرقت خودرو باعث حرکت و اعتراض گروهی مشتریان خودرو شده و در یک اقدام جمعی و هماهنگ، مسئولان دولتی و مدیران شرکت‌های خودروسازی را زیرفشار قرار داده‌اند تا هرچه سریع‌تر در تمامی محصولات تولیدی خودروسازان، اقدام به ارتقا و افزایش کیفیت سیستم امنیتی خودروها کنند. 

در گزارش منتشر شده در روزهای اخیر با تاکید بر اینکه سه‌چهارم اتومبیل‌های به سرقت رفته از طریق هک کردن الکترونیکی سیستم‌های امنیتی آنها بوده، اعلام شده که بیشترین تعداد سرقت‌ها پس از خودروی «Smart fortwo» مربوط به اتومبیل‌های فورد«Fiesta» و پژو مدل ۴۰۶ بوده و این ۳ مدل، بالاترین محبوبیت را نزد سارقان خودرو دارند و بیم آن می‌رود که برای سرقت این اتومبیل‌ها از همان روش هک سیستم الکترونیکی خودروها استفاده می‌شود که در بریتانیا مدتی است برای دزدیدن وسایل نقلیه از سوی سارقان به کار می‌رود.

این ارقام شگفت‌انگیز در سرقت خودروها ۲ ماه پس از آن اعلام شده است که دانشمندان علوم نرم‌افزار و کامپیوتر در بریتانیا به طور جدی هشدار دادند که هزاران دستگاه اتومبیل از جمله آخرین مدل‌های نشان(برند)های معتبر خودرو که مجهز به پیشرفته‌ترین فناوری‌های روز هستند، به‌ویژه پورشه و مازراتی، در معرض خطر هک شدن سیستم‌های الکترونیکی‌شان هستند. البته تحقیق این گروه از دانشمندان مدت‌ها پیش یعنی بیشتر از ۲ سال قبل به نتیجه اشاره شده رسیده اما به واسطه حکم دادگاه انتشار گزارش این تحقیق ممنوع شده بود. دلیل صدور این حکم ممنوعیت از سوی مرجع قضایی نیز آن بود که قضات و مراجع قضایی دست‌اندرکار این پرونده بیم آن داشتند که انتشار این گزارش باعث تحریک و وسوسه سارقان شده و به‌نوعی به سارقان خودرو کمک کرده و شیوه و مسیر سرقت را به آنها نشان خواهد داد. و آنگونه که کارشناسان دست‌اندرکار می‌گویند با استفاده از آن امکان سرقت طیف وسیعی از اتومبیل‌ها آنهم تنها در چند دقیقه و بدون ایجاد کمترین سر و صدا میسر می‌شود. 

انتشار این آمار، ارقام و اخبار پیرامون آن موجب سرازیر شدن سیل‌گونه تماس‌های تلفنی و اینترنتی به سوی معتبرترین مجله مشتریان اتومبیل فرانسه و البته خطاب به تولیدکنندگان عمده خودرو در این کشور با این مضمون کلی و مشترک شد که: «امنیت خودروهای تولیدی‌تان را ارتقا دهید. »در سیستم امنیتی بیشتر خودروهای پیشرفته امروزی نوعی تراشه شناسایی که براساس برخی طول موج‌های ویژه در فرکانس‌های رادیویی عمل می‌کند، به‌کار رفته و این تراشه‌ها برای تشخیص هویت یک کلید احتراقی استفاده می‌شوند که وظیفه آن روشن کردن موتور خودرو است. بنابراین اگر سارقان بدون در اختیارداشتن کلید مناسب و ویژه هر خودرو وارد وسیله نقلیه شوند، موتور آن خودرو کلید ویژه خود را شناسایی نکرده و از روشن شدن امتناع خواهد کرد.

با این حال، به صورت الکترونیکی این امکان وجود دارد که با تمرکز و گوش دادن دقیق به سیگنال‌هایی که بین سیستم امنیتی خودرو و یک برنامه فریبنده کلیدی ـ که به وسیله یک برنامه کامپیوتری طراحی و اجرا می‌شود ـ سیگنال ویژه هر خودرو که تنها برای آن خودرو قابل تشخیص است را تجزیه و تحلیل و در نهایت شبیه‌سازی کرد و همه این فرآیند به ظاهر پیچیده به وسیله همان کیت اشاره شده که از اینترنت خریداری می‌شود در دقایقی کوتاه به انجام می‌رسد. 

به محض انجام این روند، در حقیقت نوعی آشکارسازی روی کدهای الکترونیکی مخفی در سیستم امنیتی خودرو به وقوع پیوسته و به عبارت دیگر، با کشف رمز کد مخفی ویژه خودرو، کد مورد نظر به سیستم محافظ راه‌اندازی موتور اتومبیل فرمان روشن شدن داده و موتور وسیله نقلیه به سرعت روشن می‌شود. همانگونه که در گزارش موسسه تارکو، نهاد مسئول در محافظت و بازیابی اتومبیل‌های سرقت شده فرانسه آمده، تنها در ۴ ماه نخست سال جاری میلادی حدود ۷۴ درصد سرقت اتومبیل‌ها در این کشور با همین روش و نفوذ الکترونیکی به سیستم امنیتی خودروها انجام‌شده است. 

هفته گذشته مجله فرانسوی ویژه اتومبیل به نام «۴۰میلیون راننده» گزارشی اختصاصی درباره انواع اتومبیل‌هایی که در مجموع ۱۱۰ هزار سرقت خودرو انجام‌شده در سال ۲۰۱۴ بیشتر مدنظر سارقان بوده منتشر کرد که براساس آن خودروی «Smart fortwo» با سهمی ۱۲ درصدی از کل خودروهای سرقت شده در صدر این فهرست قرار گرفته است. 
 فورد «Fiest» با ۱۱ درصد سهم و پژو ۴۰۶ با ۶ درصد رتبه‌های دوم و سوم جذاب‌ترین مدل‌های اتومبیل از نگاه سارقان را به خود اختصاص داده‌اند. ضمن اینکه تمام ۱۰ مدل اتومبیل رده‌های اول تا دهم در این فهرست خودروهای ساخت فرانسه یا آلمان بوده‌اند. دلیل این امر نیز علاوه بر آسانی سرقت، وجود بازار سیاه قطعات و لوازم این اتومبیل‌هاست که بازاری بسیار شکوفا و پرمشتری است. در حال حاضر با یک جست‌وجوی مختصر و ساده در اینترنت به راحتی می‌توان ابزار و لوازم موردنیاز برای دستبرد به یک خودرو یا سرقت کامل آن را تهیه کرد، به گونه‌ای که برای مثال «کلید مکانیکی بین‌المللی(جهانی)» که ویژه اتومبیل‌های گران‌قیمت پورشه است را می‌توان به آسانی و با قیمتی معادل ۵۰ پوند (۷۰ یورو) خریداری کرد و با این کلید به راحتی آب خوردن می‌توان علاوه‌بر پورشه، قفل امنیتی اتومبیل‌های دیگری نظیر آئودی، فولکس واگن، سیت و اشکودا را نیز شکست و هک کرد.


ترجمه و تدوین : قاسم دهقان



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها