کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

انتخاب از میان دو سانگ‌یانگ در ایران با 1 میلیون تومان اختلاف


کد خبر : ۱۷۷۹۹سه شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳:۴۷۱۱۷۳۱ بازدید

در میان کمپانی‌های خودروسازی کشورمان شاهد موازی کاری‌های فراوانی در زمینه تولید خودروها هستیم. به‌عنوان مثال می‌توان به تولید هم‌زمان چهار ...

در میان کمپانی‌های خودروسازی کشورمان شاهد موازی کاری‌های فراوانی در زمینه تولید خودروها هستیم. به‌عنوان مثال می‌توان به تولید هم‌زمان چهار خودروی پژو 405، پژو پارس، دنا و سمند توسط کمپانی خودروسازی ایران‌خودرو اشاره کرد! این چهار خودرو در اصل در یک کلاس خودرویی قرار دارند و رقیب هم به حساب می‌آیند، اما عجیب‌تر آن است که در بازار خیلی هم خوب  فروش می‌روند! این در حالی است که چنین اتفاقاتی را نمی‌توان در تولیدات کمپانی‌های بزرگ خودرویی جهان مشاهده کرد، زیرا این کمپانی‌ها به جای صرف توان، وقت و هزینه برای تولید محصولات مشابه، آن‌را صرف تولید یک خودروی جدید، در یک کلاس جدید یا صرف بهبود همان محصول می‌کنند. امروزه اهمیت کلاس شاسی‌بلندهای کوچک شهری در دنیا بسیار بالا رفته است و از این رو بیشتر کمپانی‌های خودروسازی دنیا به دنبال به دست آوردن سهمی‌ در این بازار مهم هستند.

این کلاس خودرویی اکنون یکی از پرفروش‌ترین کلاس‌های خودرویی در بازارهای جهانی بوده و خودروهای زیادی نیز از جانب کمپانی‌های خودروسازی مختلف در آن حضور دارند. کمپانی خودروسازی سانگ‌یانگ کره نیز از سال 2006 میلادی با تولید خودروی اکتیون پا به کلاس شاسی‌بلندهای کوچک شهری گذاشت و اکنون حدود یک دهه است در این کلاس حضور بی‌وقفه‌ای دارد. اکنون سه شاسی‌بلند شهری برای خرید از مارکتینگ کمپانی سانگ‌یانگ وجود دارد که دو مدل اکتیون و کوراندو آن خیلی نزدیک به هم هستند که تا حدودی یک موازی کاری به حساب می‌آید. چندی پیش سانگ‌یانگ اکتیون را بررسی کردیم و امروز می‌خواهیم سراغ سانگ‌یانگ کوراندو برویم تا ببینیم شاسی‌بلند کوچک دیگر کمپانی سانگ‌یانگ چه در چنته دارد؟


osl022n08js8u0fmsf4a.jpg


درهایی که دوبل شد!

کمپانی جیپ خودروی جیپ CJ خود را در 10 مدل از سال 1944 میلادی تا سال 1986 میلادی به مدت 42 سال تولید کرد. جیپ CJ-7 که هفتمین مدل از این جیپ به حساب می‌آید از سال 1976 تا 1986 روی خط تولید این کمپانی آمریکایی قرار داشت. در ادامه همکاری‌های کمپانی سانگ‌یانگ کره با جیپ، این خودرو در سال 1983 همزمان با کمپانی جیپ در خط تولید کمپانی سانگ‌یانگ نیز قرار گرفت. خودروی مورد نظر یک شاسی‌بلند دو در بود و با همان شکل و شمایل آمریکایی خود در کشور کره جنوبی نیز تولید می‌شد. کمپانی سانگ‌یانگ نام خودروی مورد نظر را کوراندو گذاشت و حتی پس از توقف تولید مدل اصلی توسط جیپ، باز هم به تولید آن ادامه داد. سانگ‌یانگ کوراندو تا سال 1996 به مدت 13 سال تولید شد. در همین سال هم‌زمان با خروج کوراندو نسل اول از خط تولید، نسل دوم آن پا به عرصه گذاشت. نسل دوم کوراندو طراحی جدیدی داشت و المان‌های کلاسیک نسل اول کوراندو را نیز به خوبی می‌شد در چهره‌اش مشاهده کرد. کمپانی سانگ‌یانگ نسل دوم کوراندو را به مدت 10 سال بر روی خط تولید خود نگه داشت و سرانجام در سال 2006 به کار آن پایان داد. این شاسی‌بلند با چهار نوع پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری بنزین‌سوز، شش سیلندر 3.2 لیتری بنزین‌سوز، چهار سیلندر 2.3 لیتری دیزلی و پنج سیلندر 2.9 لیتری دیزلی قابل سفارش بود. نسل دوم این خودروی کره‌ای به بازار خودرویی کشورمان نیز وارد شد. کوراندو یک شاسی‌بلند دو در از شرکت سانگ‌یانگ بود که قابلیت‌های آفرودی خوبی داشت، هم‌چنان که یک شاسی‌بلند برای رانندگی خارج جاده‌ای و مناسب تفریحات و گردش به حساب می‌آمد. پس از خروج کوراندو از چرخه تولید سانگ‌یانگ در سال 2006، مدل اکتیون که یک شاسی‌بلند کوچک شهری بود جایگزین آن شد. یکی دو سال بعد دوباره زمزمه‌های بازگشت کوراندو به گوش رسید و سرانجام در سال 2010 پس از چهار سال غیبت دوباره نام کوراندو به فهرست خودروهای کمپانی سانگ‌یانگ افزوده شد، اما این بار کوراندو همان کوراندو سابق نبود. نام کوراندو جدید با پسوند C همراه بود. این خودرو یک شاسی‌بلند کوچک با و درهای دوبل شده بود! خودروی جدید سانگ‌یانگ از کوراندو تنها نام آن را به ارث برده بود. این خودرو سال گذشته میلادی یک فیس‌لیفت را تجربه کرد و اکنون توسط رامک‌خودرو نمایندگی سانگ‌یانگ در ایران عرضه می‌شود.


a1f270ys7dkhytm6j7kg.jpg


کوراندویی که شبیه اکتیون است!

همان‌طور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، بین دو شاسی‌بلند کوچک شهری کمپانی سانگ‌یانگ یعنی کوراندو و اکتیون تفاوت‌های زیادی وجود ندارد. اکتیون از نظر ابعاد تنها 45 میلی‌متر در طول، 50 میلی‌متر در عرض و 60 میلی‌متر در ارتفاع با کوراندو اختلاف دارد و از آن بزرگ‌تر است. از نظر طراحی ظاهری نیز باید گفت طراحی اکتیون مربوط به سال 2012 بوده، اما کوراندو آخرین بار در سال 2014 به روزسانی شده است. طراحی کوراندو چه در نمای جلو چه در نمای کناری و چه در نمای عقب در حالت کلی قابل قبول است و اگر سخت‌گیری نکنیم ظاهر بی‌نقصی دارد. هم‌چنین در طراحی نمای جلوی آن چراغ‌های جلو چسبیده به جلو پنجره طراحی شده است که این ایده طراحی برای اولین بار توسط کمپانی ب‌ام‌و اجرا شده و در حال حاضر نیز کمپانی‌های خودروسازی بسیاری از این سبک برای جذاب‌تر شدن طراحی محصولات‌شان استفاده می‌کنند. این در حالی است که طراحی اکتیون تنها در نمای جلو زیبا است و در نمای کناری و عقب، خودروی زشتی به حساب می‌آید. در حالت کلی، فرم طراحی ظاهری به خصوص در نمای جلو که نمای اصلی خودرو به حساب می‌آید، کوراندو شباهت‌های زیادی به اکتیون دارد و البته از آن کمی زیباتر است.


252aksdsb2im636optrd.jpg


کابین و آپشن‌های کوراندو

هنگام ورود به کابین کوراندو هم‌چون ظاهر آن، شاهد کابینی با طراحی قابل قبول هستیم. درون کابین زیبای این خودروی کره‌ای از امکاناتی مانند شیشه بالابرهای برقی با قابلیت تشخیص مانع، مدیریت برق باتری، سنسور باران، سیستم صوتی با شش بلندگو به همراه یک آمپلی‌فایر، کروز کنترل، سیستم ناوبری فارسی، سیستم تهویه هوای اتوماتیک، آیینه وسط تار شونده، آیینه‌های جانبی برقی مجهز به گرم‌کن، سان‌روف با قابلیت تشخیص مانع، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت جهت، صندلی سرنشین جلو با قابلیت تنظیم برقی در چهار  جهت، گرم‌کن صندلی‌های جلو مزین به پوشش چرم، سنسور نور، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کمکی در سراشیبی HSA، سیستم محافظت از واژگونی ARP، سنسور دنده عقب، مانیتور روی داشبورد و... بهره‌مند خواهید بود.

3y9kxxbwprfmh2beg82.jpg


کوراندو بخریم یا اکتیون؟

هنگام خرید کوراندو پیش از این که با دو راهی رقبای هم قیمت آن در بازار مواجه شوید، با دو راهی بین برادر خودش مواجه خواهید شد. در حال حاضر کوراندو حدود 128 میلیون تومان قیمت دارد و این در حالی است که برادرش اکتیون تنها یک میلیون تومان با آن اختلاف دارد و 129 میلیون تومان است. بدون شک هنگام خرید سخت خواهد بود که از بین دو خودروی مختلف در یک کلاس و از یک برند مشترک که قیمت تقریبا یکسانی دارند، بتوانید یکی را انتخاب کنید. برای شناخت تفاوت‌های بیشتر بین این دو خودرو باید بگوییم اکتیون از نظر ابعاد تنها در حد چند سانتی‌متر از کوراندو بزرگ‌تر است. از نظر طراحی نیز کوراندو، هم در بخش ظاهری و هم در کابین زیباتر از اکتیون طراحی شده است و نقص‌های طراحی اکتیون را در خود ندارد. از نظر امکانات نیز هر دو خودرو در سطح تقریبا یکسانی قرار دارند و اصلی‌ترین تفاوت‌شان را می‌توان مانیتور نمایش اطلاعات روی داشبورد کوراندو دانست که اکتیون فاقد آن است. از نظر فنی کوراندو از یک پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری سود می‌برد و این در حالی است که اکتیون به یک پیشرانه چهار سیلندر 2.3 لیتری مجهز است که بزرگ‌تر از پیشرانه کوراندو است. اما از نظر مهندسی پیشرانه کوراندو وضعیت بهتری دارد که با پیشرانه‌ای کوچک‌تر، قدرتی برابر قدرت اکتیون تولید می‌کند و تنها در بخش گشتاور 17 نیوتون‌متر کمتر است. در نهایت نیز باید گفت کوراندو حدود 100 کیلوگرم از اکتیون سبک‌تر است که نتیجه آن، شتاب نسبتا بهتر و مصرف سوخت و آلایندگی بسیار کمتر این خودرو است. 

امیر شیر علیوند - روزنامه دنیای خودرو



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها