کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سرمايه‌گذاران خرد دوباره راهی فردوسی شدند


کد خبر : ۱۷۷۸۵سه شنبه، ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۹:۱۵۲۸۷۹ بازدید

ديروز در حالي رييس كل بانك مركزي مردم را به عدم سرمايه‌گذاري در بازار ارز فراخواند كه بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد بازار ارز با افزايش ...

ديروز در حالي رييس كل بانك مركزي مردم را به عدم سرمايه‌گذاري در بازار ارز فراخواند كه بررسي‌هاي ميداني نشان مي‌دهد بازار ارز با افزايش سرمايه‌گذاري‌هاي خرد در اين حوزه روبه‌رو شده است.

 افزايش قيمت دلار در ماه‌هاي اخير سبب شده است بازاري كه در سه سال گذشته با ثباتي نسبي همراه بود، بار ديگر در كانون توجه كساني قرار گيرد كه براي فرار از تورمي كه ارز پول و سرمايه‌هاي‌شان را نشانه مي‌رود، دست به كار مي‌شوند و سرمايه‌گذاري‌هاي كوتاه‌مدتي چون خريد و فروش ارز و طلا و سكه را در دستور كار قرار مي‌دهند.
محبي يك صراف در ميدان فردوسي در خصوص وضعيت اين روزهاي بازار به خبرنگار ما گفت: اين روزها مردم بيشتر از قبل براي خريد دلار مراجعه مي‌كنند، تا سه، چهار ماه پيش خبري نبود اما وقتي دلار كم‌كم از 3400 تومان بالاتر رفت، حضور مشترياني كه معلوم است دلار را به خانه مي‌برند، افزايش يافت.

 او گفت: ما تجربه حضور قابل توجه مردم را در بازار ارز طي سال‌هاي 90 تا 92 داشتيم. در اين سال‌ها مردم دايم هر پولي به دست مي‌آورند تبديل به دلار مي‌كردند تا ضرر نكنند اما از زمان روي كار آمدن دولت يازدهم اولين باري است كه دوباره سر و كله مردم پيدا شده است.

 او در پاسخ به اين سوال كه بيشتر مراجعان خريدارهاي جدي هستند يا تنها براي اطلاع از وضعيت راهي ميدان فردوسي شده‌اند، گفت: به نظرم مردم مترصد فضايي براي تبديل دارايي‌هاي‌شان هستند اين‌بار نه براي عقب ماندن از تورم بلكه براي افزايش دارايي‌هاي‌شان، چون نرخ تورم تا‌حدي كنترل شده است. از سوي ديگر امين رمضاني كه در منطقه فردوسي فعاليت مي‌كند، در‌خصوص وضعيت بازار گفت: ما خريداران واقعي را از خريداران غير‌واقعي تشخيص مي‌دهيم. در برخي دوره‌هاي زماني مسافرت‌ها افزايش مي‌يابد. در اين مدت برخي در بازار حضور پيدا مي‌كنند تا براي سفرشان ارز بخرند اما از چهره برخي مشخص است كه نه تاجرند و نه مسافر. دلار مي‌خرند تا بعد سودي ببرند.

 او در پاسخ به اين پرسش كه قيمت ارز روند افزايشي‌اش را طي مي‌كند يا ممكن است با كاهش مواجه شود؟ گفت: ما فعلا سرمايه‌گذاري‌هاي‌مان كوتاه‌مدت است چون فكر مي‌كنيم با اجرايي شدن برنامه لغو تحريم‌ها احتمالا دلار تحت تاثير شرايط رواني ريزش كند اما واقعيت اين است كه در صنف ما كسي خاطره ارزاني قابل توجه دلار را ندارد و سرمايه‌گذاران در اين بازار نيز با همين ارزيابي دست به كار مي‌شوند.

 از سوي ديگر يكي از خريداران ارز نيز درباره دلايل خريد دلار به "روزنامه اعتماد" گفت: من حدود پنج ميليون تومان پول دارم. مي‌ترسم در بانك سپرده‌گذاري كنم و سودها كاهش يابد، بورس در حال ريزش است و از اين رو تصميم گرفتم دلار بخرم تا هر‌وقت به آن نياز داشتم سودي ببرم. او مي‌گفت قيمت دلار به نظر من افزايش خواهد داشت و بدون ترديد اين وضعيت تا پايان سال ادامه دارد.

 برخي ديگر از خريداران نيز پيش‌بيني مي‌كردند قيمت ارز تا پايان سال به مرز چهار هزار تومان نزديك شود.

 رييس كل بانك مركزي اوايل هفته جاري از مردم خواست از سرمايه‌گذاري در بازار ارز خودداري كنند چرا كه به‌زودي دلار ارزان خواهد شد. اين گفته رييس كل بانك مركزي از سوي بسياري از دست‌اندركاران بازار مترادف با پيش‌بيني وي از آزاد‌سازي دلارهاي بلوكه شده ارزيابي شد. برخي معتقدند ورود دلارهاي نفتي تا حدي مي‌تواند در كاهي قيمت دلار موثر باشد اما با توجه به گره خوردن زمان پيش‌بيني شده براي كاهش با زمان افزايش نرمال قيمت‌ها، يعني آغاز سال جديد ايراني، نمي‌توان اميد چنداني به كاهش قيمت‌ها داشت.

 هر‌چند رييس كل بانك مركزي وعده كاهش نرخ دلار را مي‌دهد، نرخ دلار مبادلاتي كه از سوي بانك مركزي اعلام مي‌شود نيز مدت‌هاست بالاتر از سه هزار تومان ايستاده است.
 اظهارنظر نكنيد

 حيدر مستخدمين حسيني، در خصوص وضعيت بازار ارز، با اشاره به اينكه ٢٠ ميليارد دلار ارز خانگي در ايران وجود دارد، گفت: تجربه نشان داده كه وقتي وضعيت اقتصادي در بخشي مانند بازار ارز به‌ هم مي‌ريزد، اظهارنظر روساي بانك مركزي نه تنها كمكي به بهبود وضعيت نمي‌كند بلكه اوضاع بدتر مي‌شود. زيرا با توجه به وضعيت اجتماعي كشور، مردم برداشتي كه از حرف رييس كل بانك مركزي مي‌كنند، گران‌تر شدن دلار است.

اين مهم در حالي اتفاق مي‌افتد كه بازارهاي ديگر مانند بازار سرمايه سودآوري ندارند و به همين خاطر مردم از سرمايه‌گذاري در اين بازارها خودداري مي‌كنند. در دولت گذشته هم‌چنين بود و هر‌گاه رييس‌كل محترم بانك مركزي اظهارنظري مي‌كرد، جامعه روندي را خلاف گفته‌هاي ايشان پي مي‌گرفت. وي ادامه داد: حتما فراموش نكرديم كه در آن دوران هم بارها رييس كل وقت بانك مركزي، از كاهش قيمت دلار گفته بود اما درنهايت قيمت اين ارز افزايشي بود. روساي بانك مركزي، اگر برنامه مدوني براي اداره امور نداشته باشند، نمي‌توانند با اظهارنظر صرف، راه به جايي ببرند.

او در توضيح اين مطلب ادامه داد: از سوي ديگر ما در كشور هيچگاه بازار واقعي ارز نداشتيم و دولت همواره با تزريق ارز بازار را كنترل مي‌كردند. قيمت ارز در كشور نيز همواره با تزريق دلار توسط دلار كنترل شده است.

وي گفت: در روزهاي گذشته بارها مسوولان دولتي در اظهارات مختلف وعده كاهش نرخ ارز دادند. مهم‌ترين اين گفته‌ها مربوط به وزير اقتصاد است كه مدعي شده بود با پايان اربعين و بازگشت مسافران قيمت ارز به حدنصاب معقول بازخواهد گذشت. ولي عملا اربعين هم تمام شد و مسافران به كشور بازگشتند، دلار هم كماكان روند افزايشي خود را طي مي‌كند. بايد واقع‌بين بود و با توجه به نزديكي با آخر سال، احتمالا تا انتهاي سال جاري، روند قيمت دلار افزايشي خواهد بود. اين واقعيت را بايد پذيرفت و براي مقابله با عوارض آن برنامه‌ريزي كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها