کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آزمایش بلندمدت تویوتا آریون در مدل 2011


کد خبر : ۱۷۶۵۴پنجشنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۳:۴۷۲۲۴۴۸ بازدید

بارها از بازار ایران و قوانین نانوشته حاکم بر سلیقه مردم در انتخاب خودرو و پرفروش‌بودن محصولات کُره‌ای در این آشفته‌بازار نوشته‌ایم. هرچند که ...

بارها از بازار ایران و قوانین نانوشته حاکم بر سلیقه مردم در انتخاب خودرو و پرفروش‌بودن محصولات کُره‌ای در این آشفته‌بازار نوشته‌ایم. هرچند که شاید دلیل این امر، امکانات و قیمت مناسب خودروهای تولید‌شده توسط خودروسازان کُره جنوبی و در نهایت ظاهر به‌روز آنها باشد. اما متاسفانه با بالا رفتن کارکرد خودروهای کُره‌ای، شاهد مستهلک و فرسوده‌شدن بسیاری از قطعات و در نتیجه افزایش مخارج نگهداری آنها خواهیم بود که برای مثال در بسیاری موارد، بروز اشکالات جدی در جعبه دنده محصولات هیوندای و کیا از ملموس‌ترین دردسرهایشان به شمار می‌رود.

اما اگر قصد خرید یک اتومبیل با بودجه‌ای در حدود 100 الی 150 میلیون تومان داشته باشید و خودرو را برای نگهداری دراز‌مدت بخواهید، با توجه به تجربیات، محصولات ژاپنی دوام بسیار بالاتری خواهند داشت و هرچند که در این بازه قیمتی، ژاپنی‌های صفر‌کیلومتری همچون تویوتا کرولا، انواع یاریس، میتسوبیشی لنسر، میتسوبیشی ASX و... دیده می‌شوند، اما اگر به دنبال فضای باز سرنشینان و همچنین راحتی باشید، گزینه بهتری پیش روی شماست! در واقع اگر با خرید خودرو‌ دست‌دوم مشکلی نداشته باشید، تویوتا «آریون» نسل اول (کد شناسایی XV40) که از سال 2009 به بازار ایران راه پیدا کرده، گزینه‌ای محشر به شمار می‌رود؛ خودرویی که در اکتبر 2006 معرفی و رونمایی شد و در واقع ‌ روی پلت‌فرمی مشترک با تویوتا کمری XV40 ساخته شده است. در واقع تویوتا آریون یک کمری نسبتا لوکس‌تر است که برای نخستین‌بار سال 2006 در تویوتای استرالیا تولید شد و در سال 2012 جای خود را به XV50 داد. در این نوشتار به بررسی نمونه‌ای از تویوتا آریون مدل 2011 در ایستگاه 70 هزار کیلومتر خواهیم رفت تا ببینیم که این کمریِ لوکس‌شده با برچسب قیمت 110 الی 160 میلیون تومانی تا چه حد ارزش خریداری دارد!


vv1xfxxfyuxitpcnghkz.jpg


ساده اما ماندگار!

همانطور که گفته شد، تویوتا آریون در واقع نسخه‌ای لوکس و مجلل‌تر از تویوتا کمری است که در این نسخه، آریون XV40 تنها در بخش‌های جلو و عقب دچار تفاوت‌های فاحش طراحی نسبت به کمری XV40 شده است. این سدان سایز متوسط با 4.8 متر طول، کمی بزرگ‌تر از دیگر خودروهای همکلاس خود است که البته با وجود عرض 1.8 متری، خودرویی بزرگ به شمار می‌رود. در واقع آریون از نظر ابعاد چیزی شبیه به هیوندای آزرا، نیسان ماکسیما، کیا اپیروس و این دسته سدان‌های لوکس سایز متوسط است. آریون در دید کلی، ظاهری بسیار ساده و البته پخته دارد که در قیاس با خودروهای هم‌قیمت و مدرن‌تر، شاید اندکی خسته‌کننده به نظر برسد. برای مثال، با توجه به قرار گیری آریون در بازه قیمتی 110 تا 160 میلیون، شما با همین بودجه قادر به خریداری 2 نسل از هیوندای سوناتا، کیا اپتیما فیس‌لیفت 2014 تا 2016 و... خواهید بود که این گزینه‌ها از نظر ظاهر برتری فاحشی نسبت به آریون دارند. اما اگر بحث طراحی موقر را پیش بکشیم و شما نیز به دنبال خودرویی باشید که آنقدرها هم جلب توجه نکند، آریون گزینه‌ای عالی است! در طراحی آریون، خطوط در هم و منقطع جایی ندارند و تمام جزئیات بدنه خودرو کاملا سیال و نرم شکل گرفته‌اند. چراغی مستطیل‌شکل و ساده به همراه یک لنز برای نور متمرکزتر، کاپوتی با تنها 2 خط در طرفین و دور از هر گونه شلوغی، جلوپنجره دو‌خط استیل به همراه لوگوی تویوتا در وسط، سپر جلوی ساده با 3 دهانه و 2 پروژکتور در طرفین، چیزی است که در رخ اصلی خودرو دیده می‌شود. همچنین خط کمر از انتهای گلگیر جلو شروع شده، تا روی دستگیره‌ها ادامه پیدا کرده و در پایان به چراغ‌های عقب ختم می‌شود.

یک زه همرنگ بدنه/کروم نیز ‌روی در‌‌ها دیده می‌شود که در خودروی مورد آزمایش با وجود 4 سال سن، هنوز هم کاملا براق است. خطوط بدنه و ستون‌بندی آریون بسیار شبیه کمری است و اگر به عقب خودرو نیز دقت کنید، این شباهت غیر قابل انکار خواهد بود. باز هم دو چراغ قرمز‌رنگ مستطیلی و بزرگ‌تر از کمری که البته نمای دُم خودرو با یک بال عقب تکمیل شده است. رینگ‌های به کار رفته‌ روی آریون از نوع آلومینیومی و 17 اینچی است که با توجه به فاق بلند لاستیک‌ها، استهلاک جلوبندی نیز کاهش می‌یابد و همینطور سرنشینان سواری نرم‌تری را احساس خواهند کرد.همچنین لازم به ذکر است که رنگ سفید خودروی مورد بحث که از نوع صدفی با اکلیل درشت است، هنوز هم جلای اولیه خود را دارد و تنها مشکل این رنگ، ترمیم بسیار سخت در صورت بروز حادثه یا تصادف خواهد بود.


3isyoklt948987egun7.jpg


با ورود به کابین...!

آریون در بخش کابین نیز از پایه (Base) مشترکی با تویوتا کمری XV40 بهره می‌برد. در واقع با باز کردن درِ ورودی تویوتا آریون، دکوراسیونی شبیه به کمری پیش روی شما قرار می‌گیرد اما با توجه به تریم کرمی و چوب و چرم این خودرو، وارد حال و هوایی لوکس‌تر خواهید شد. غربیلک چهار‌شاخه (در نمونه‌های پایه که در تعداد محدودی به بازار ایران وارد شده‌اند شاهد غربیلک سه‌شاخه هستیم) به همراه دکمه‌های اینترفیس کنترل سیستم صوتی، سیستم اتصال بلوتوث گوشی و همچنبن تنظیمات کامپیوتر سفری خودرو، با تریم سه‌رنگ کرمی، نقره‌ای و طرح چوب در سمت چپ کنسول قرار دارد و در پشت آن صفحه کیلومتر ساده سه‌دایره‌ای به همراه کیلومترشمار بزرگ و آمپرهای کوچک دو‌طرف قرار دارد. از آنجایی که آریون‌های موجود در بازار ایران اکثرا از فول‌ترین نوع و عمدتا سفارش کشورهای حاشیه خلیج فارس هستند، برای ورود و استارت یک ریموت کنترل کوچک (با طراحی نه‌چندان زیبا!) و دکمه Start/Stop را در اختیار دارید. در واقع این دکمه همچون دیگر خودروهای Keyless به صورت دو‌مرحله‌ای عمل می‌کند؛ به این صورت که اگر قصد روشن کردن خودرو را داشته باشید باید ترمز را نگه دارید و اگر بخواهید آریون را تنها‌ روی وضعیت سوئیچ قرار دهید، نیازی به نگه داشتن پدال ترمز نیست. همچنین کنسول میانی با تریم نقره‌ای رنگ/کرمی/طرح چوب، در‌بر‌گیرنده ساعت دیجیتال بسیار کوچک (که دید خوبی ندارد)، هد یونیت (که عمده نمونه‌های موجود در ایران به همراه صفحه نمایشگر 6 اینچی عرضه شده‌اند) و در نهایت سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دو جهته خودروست.

 این سیستم A/C به همراه گرمکن شیشه‌های عقب، جلو و آینه‌های جانبی، قدرت گرمایش و خصوصا برودت و همچنین فشار باد بسیار خوبی دارد که یکی از دلایل محبوبیت محصولات تویوتا در مناطق گرمسیر مثل جنوب کشور یا کشورهای عربی، همین کولر پرقدرت است! کمی پایین‌تر از مجموعه سلکتورهای سیستم تهویه مطبوع، مجموعه‌ای با تریم چوبی دیده می‌شود که در پس این درپوش‌ها پورت‌های USB و AUX، جاسیگاری، محفظه کوچکی برای قرار دادن سوئیچ و وسایل کوچک، جالیوانی و ... قرار دارد. صندلی‌های خوش‌فرم آریون با روکش چرم، وضعیت راحتی را در اختیار سرنشین قرار می‌دهد و تنظیمات تماما به صورت برقی انجام می‌شود اما در عوض فقدان گرمکن یا سردکن در این خودرو، کمی دلسرد‌کننده به نظر می‌رسد. اما نکته جالبی که در این خودرو جلب نظر می‌کند، سالم ماندن بافت چرمی تودوزی و تریم‌های مختلف ادوات است که در خودروهای کُره‌ای اصولا بعد از این مدت کارکرد، دچار پارگی یا ساییدگی در نقاط مختلف می‌شوند اما در این آریون به جز یکی دو لکه ساییدگی چیزی دیده نمی‌شد. شیشه‌های ضد UV، پرده برقی عقب، سیستم شیشه‌شوی چراغ‌های جلو، غربیلک تلسکوپی فرمان، سنسور پارک جلو و عقب، سیستم ضد‌سرقت ایموبلایزر به همراه آژیر و ریموت کیلس، روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها و... از جمله دیگر امکانات آریون XV40 به شمار می‌رود.

m1i3e4qsek8sbubdvuvr.jpg


آریون در حرکت...!

پیشرانه: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های تویوتا آریون با کمری همنسلش، وجود پیشرانه‌ای توانمند در زیر کاپوت این خودروست که بتواند برای لحظاتی آدرنالین را به خون شما تزریق کرده و همیشه با اعتماد به نفس پای خود را ‌روی پدال گاز فشار دهید. در حالی که کمری  XV40 در تیپ‌های‌GL ،‌GLX و SE همگی از پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری با 165 اسب بخار استفاده می‌کنند، آریون قلب تپنده 6 سیلندر V6 با حجم 3.5 لیتر را همراه خود دارد. این پیشرانه با سیستم پاشش سوخت غیر‌مستقیم (پاشش در ریل سوخت) و همچنین زمان‌بندی متغیر باز و بست سوپاپ‌ها (VVT-i) قادر به تولید 268 اسب بخار قدرت است! این یعنی در حدود یک پژو پارس بیشتر از کمری و یک پراید بیشتر از نیسان ماکسیما! همچنین نهایت گشتاور 340 نیوتن متری این خودرو به همراه جعبه دنده اتوماتیک تیپ ترونیک 6 سرعته، بدون شک شتاب و کشش بسیار خوبی را به راننده اهدا می‌کند.
 

6s0zf1ovzk7g0oo2jpff.jpg


با این تفاسیر، پس از قرار گرفتن پشت فرمان و تنظیم ادوات، با نگه داشتن پدال ترمز، دکمه استارت را می‌فشاریم و پیشرانه با لرزش بسیار خفیف و صدایی که اگر در و شیشه‌ها بسته باشد چندان به گوش نمی‌رسد، استارت می‌خورد. درگیر‌شدن دنده در وضعیت D با وجود کارکرد 70 هزار کیلومتر، تقه‌ای بسیار ریز داشته که احتمال می‌رود مشکل از ضعف یکی از دسته موتورها در خودرو‌ مورد آزمایش باشد و پس از آزاد‌کردن ترمز پارک از طریق پدال کوچکی که در سمت چپ بخش کف پا قرار دارد، شروع به حرکت می‌کنیم. حس رانندگی آرام بسیار شبیه به کمری بوده اما با این تفاوت که پاسخ پیشرانه به تغییر وضعیت پدال گاز بسیار تیز‌تر است. اگر شیشه‌ها بالا باشند و با دور موتور پایین‌تر از 2000 دور بر دقیقه رانندگی کنید، هیچ صدایی به جز زوزه خفیف پیشرانه و صدای تایرها به گوش نمی‌رسد و در واقع اینگونه می‌توان برداشت کرد که عایق‌بندی آریون بسیار خوب انجام گرفته. همچنین سیستم تعلیق خودرو ضربات و تنش‌ها را تا حد زیادی کنترل می‌کند و با توجه به فاق بلند تایرها، ضربات وارده به کابین آنچنان محسوس و آزار‌دهنده نیست. در واقع اگر بخواهیم حس سواری آریون را با همان رقبای جدیدتر و هم‌قیمت مقایسه کنیم، آریون بسیار راحت‌تر است اما در عوض دو سدان خوش‌چهره کُره‌ای حس رانندگی اسپرت‌تری را به شما هدیه می‌کند.

گیربکس: همانطور که گفته شد، حس قدرت پیشرانه وی6 3.5 لیتری آریون، اعتماد به نفس را برای فشردن پدال گاز بالا می‌برد و با توجه به جعبه دنده 6 سرعته این خودرو، در هر شرایطی که باشید یک شتاب‌گیری بسیار عالی و بدون ضعف را حس خواهید کرد. در واقع بخش عمده‌ای از گشتاور این خودرو در هر دور موتوری در دسترس شماست اما اگر از حالت سکون اقدام به شتاب‌گیری کنید، «فرمان‌دهی گشتاور» معضلی است که راننده را به چالش می‌کشد. در واقع با شروع شتاب‌گیری، فرمان تمایل به فرار کردن از دست راننده دارد و باید مسیر را اصلاح کنید. هرچند که شتاب‌گیری دنده‌یک این خودرو هنوز هم کمی ضعیف‌تر از آزرای فیس‌لیفت یا ماکسیماست اما با سبک‌تر‌شدن دنده‌ها این شتاب‌گیری با افت نه‌چندان زیادی ادامه پیدا می‌کند و این بدان معناست که آهنگ افزایش سرعت آریون بسیار ملایم و یکنواخت و دلپذیر است و با توجه به عایق‌بندی و فایروال خوب این خودرو، استرسی به سرنشین وارد نمی‌شود.

پایداری: آریون با بهره‌گیری از سیستم‌های ترمز و پایداری مختلفی از جمله سیستم کنترل لغزش (TRC)، کنترل پایداری (VSC)، سیستم کمکی ترمز (BA)، تقسیم نیروی ترمز (EBD)، ترمز ضد‌قفل (ABS) و در نهایت ABI و با توجه به وزن بالای 1.6 تن آن، به نظر می‌رسد که هندلینگ و فرمان‌پذیری بسیار خوبی داشته باشد‌ اما با قرار‌گرفتن در پشت فرمان خودرو و به چالش کشیدن آریون بر سر یک پیچ تند (با سرعت نسبتا بالا)، کم‌فرمانی را به طور محسوس احساس خواهید کرد. هرچند که این کم‌فرمانی و ناپایداری به‌خاطر محور فعال جلو و وزن سنگین موتور است و اگر پلت‌فرم خودرو به صورت RWD (دیفرانسیل عقب) طراحی می‌شد، به نظر می‌رسد که این ضعف تا حد زیادی برطرف می‌شد‌ اما در عوض آریون با توجه به وزن و قدرت موتور بالا، ترمزهای بسیار خوبی دارد که احساس امنیت را به راننده القا می‌کند.

8h9td7kjjr9j2onfeh9l.jpg


یک جمع‌بندی ساده!

همانطور که گفته شد آریون XV40 در بازار ایران بازه قیمتی 100 الی 150 میلیون تومان را هدف می‌گیرد و اگر به دنبال گزینه‌ای خانوادگی و راحت باشید، خودرویی بسیار مناسب محسوب می‌شود. اما توجه داشته باشید که در این بازه قیمتی، خودروهای متعددی همچون انواع سوناتا، آزرا، اپتیما، نیسان تی‌ینا و... نیز حضور دارند. اما اگر به دنبال اصالت، کیفیت و دوام باشید، آریون نه‌چندان خاص (از نظر ظاهری) با سطح امکانات متوسط، جوابگوی تمام نیازهای شما خواهد بود. هرچند که با توجه به قدرت موتور و قابلیت‌های دینامیکی بالای این خودرو، پیش از خرید، به فکر سرویس‌های دوره‌ای و دردسرهای نگهداری از آریون در محل زندگی خود باشید!


fvudfw7yp5mm8xl01m.jpg

* خودرو امروز



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها