کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

بازار بی‌ثبات عطر و ادکلن


کد خبر : ۱۷۶۳۶چهارشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۳:۴۷۶۹۳۵ بازدید

فروشندگانی که صدای دهل را از دور شنیده‌اند و چه خوش شنیده‌اند که در شهر تهران، پول روی زمین ریخته است و کسی باید برود و آنها را جمع ...
بازار بی‌ثبات عطر و ادکلن بازار بی‌ثبات عطر و ادکلن

فروشندگانی که صدای دهل را از دور شنیده‌اند و چه خوش شنیده‌اند که در شهر تهران، پول روی زمین ریخته است و کسی باید برود و آنها را جمع کند! و آنها آمده‌اند که پول‌های ریخته شده در کف خیابان‌های تهران را جمع کرده و جیب خالی خود را به وسیله پایتخت نشینانی که به تصورشان، خیلی راحت پول خرج می‌کنند؛ پر کنند و خیلی زود پیش خانواده چشم‌انتظار خود برگردند. ولی آیا می‌شود یک عطر یا ادکلن تقلبی 20 هزار تومانی را، چندین برابر این قیمت، به خریداران تهرانی فروخت و دست آخر هم با لهجه‌های مختلف، یک «مرسی» غلیظ را به آنها تقدیم کرد؟ 

این روزها در شهر تهران، به تعداد سوپرمارکت‌های هر محله و منطقه‌ای، فروشنده‌های دوره‌گرد عطر و ادکلن، وجود دارد. بماند که خود سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد غذایی نیز، نسبت به فروش عطر و ادکلن اقدام می‌کنند. اسانس‌فروش‌های گوشه و کنار مترو و بازارچه‌ها هم برای خود داستان بلندی دارند. اما اگر بخواهید دست‌تان به عطر و ادکلن اصلی برسد، باید به سمت کوچه مروی، یا خیابان وزرا بروید. در واقع این دو جا، بورس عطر و ادکلن در پایتخت هستند.

 

بازار بی‌ثبات عطر و ادکلن 

نیکبخت، از فروشنده‌های قدیمی و حرفه‌ای عطر و ادکلن خیابان وزرای تهران است. او به ما می‌گوید: قیمت و به طور کلی بازار عطرجات، در سال‌های اخیر، به دلیل نوسان شدید قیمت ارز و همچنین ضعیف شدن توان خرید مردم؛ دچار بی‌ثباتی شدیدی شده است. این بازار، جدای از نوسان و افت و خیز و بی‌ثباتی اقتصادی که دامن‌گیرش شده؛ یک بازار جذاب است و مشتریان همیشگی و خاص خود را داشته و دارد. در یک نگاه کلی، می‌شود اینطور گفت که خریداران عطر و ادکلن از اقشار متوسط و بالای جامعه هستند و هر کدام بسته به توان مالی خود اقدام به خرید این کالا می‌کنند. این فروشنده و واردکننده عطر و ادکلن می‌افزاید: تفاوت بین عطر اورجینال (اصلی) و تقلبی، در بسته‌بندی و شکل شیشه مشخص است و فقط کافی است که دارای کمترین تجربه و شناخت از مقوله عطر و بسته‌بندی باشیم تا کلاه سرمان نرود. برای شناخت عطرهای تقلبی، باید بدانیم که اینگونه عطر و ادکلن‌ها، بوی ضعیف‌تر و ماندگاری کمتری دارند، ضمن اینکه روی پوست، اثرات نامطلوب و حتی حساسیت‌زا به جا می‌گذارند. 

نیکبخت، درباره تفاوت عطر و ادکلن‌های اورجینال (اصلی) و تقلبی و اسانس‌هایی که در بازار وجود دارد، اظهار می‌کند: اسانس‌ها، هیچ گاه محصول همان کارخانه‌های معروف نیست، زیرا فرمول اسانس کارخانه‌ها جزو اسرار به حساب می‌آید و اگر قرار باشد هرکسی بتواند اسانس بهترین کارخانه‌های عطر جهان را تولید کند، آنها دیگر سودی به‌دست نمی‌آوردند. به هر حال این اسانس‌ها به طور تقریبی بویی مشابه عطرهای تولیدی کارخانه‌ها دارند. خیابان وزرای تهران یکی از اصلی‌ترین بازارهایی است که خریداران عطر و ادکلن را به خود جلب می‌کند. مغازه‌های متعدد عطرفروشی، با دکوراسیون مدرن و فروشندگان آراسته از شاخصه‌های بارز این خیابان است. کسانی که این منطقه را برای خرید عطر انتخاب می‌کنند، فکر می‌کنند در این محل می‌توانند عطرهای اورجینال بخرند، زیرا بیشتر فروشگاه‌های این منطقه، خود اقدام به وارد کردن عطر می‌کنند. در این منطقه عطرهایی با نشان(برند) ایرانی به طور تقریبی نایاب است و همه مدعی هستند که جنس آنها ساخته کشورهایی مانند ایتالیا، فرانسه و آلمان است.


عطر ایرانی مشتری ندارد

محمودی، یکی از فعالان بازار عطر کوچه مروی در نزدیکی بازار تهران است. او به "روزنامه صمت" می‌گوید: در این منطقه خریدار عطر ایرانی وجود ندارد و من تاکنون هیچ مشتری را ندیده‌ام که به دنبال عطر ایرانی باشد. به همین خاطر مغازه‌داران هم ترجیح می‌دهند از تولیدات داخل استفاده نکنند. این فروشنده قدیمی و حرفه‌ای عطر و ادکلن، درباره قیمت این کالا، بیان می‌کند: در زمینه قیمت، مسئله به این بستگی دارد که از کجا عطر تقلبی را تهیه کنیم! اگر از مغازه‌ها به ویژه مغازه‌های شمال تهران خرید کنیم، آنها عطرهای تقلبی را به عنوان اصل به شما می‌فروشند. به همین خاطر در نهایت ۵ تا ۱۰ درصد ارزان‌تر از کالای اصلی به فروش می‌روند. همین نکته، نشانه مناسبی است که شما پی به تقلبی بودن این عطرها ببرید. در کف خیابان و ساک‌های فروشندگان دوره گردهم این اتفاق می‌افتد. البته با قیمت‌های ارزان‌تر و تقلب‌های بیشتر. پرفروش‌ترین عطرهای بازار، از خانواده «‌eau de parfum»ها است. ضمن اینکه سایز ۱۰۰ میلی لیتری عطر و ادکلن نیز، جزو پرفروش‌ترین سایز این کالای خوشبو است.

محمودی ضمن گفتن این مطلب، می‌افزاید: گران‌ترین عطرهای حاضر در بازار هم دو دسته هستند؛ آنهایی که به خاطر نوع عطر و اسانس گران هستند و عطرهایی که به دلیل شیشه‌های نگین‌دار از قیمت بالایی برخوردارند. وی در همین باره می‌گوید: نشان(برند) معروفی در بازار عطر وجود دارد که مربوط به خاندان سلطنتی اسپانیا است و به دلیل شیشه ویژه‌ای که دارد، بیش از ۵میلیون تومان به فروش می‌رسد که البته خریداران آن نیز ویژه هستند. عطرهای دیگری هم هستند که گرانی آنها به دلیل اسانس ویژه‌ای است که در ساخت‌شان مورد استفاده قرار گرفته است. قیمت اینگونه عطر و ادکلن از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به بالاست.

 

مقایسه قیمت خون با عطر و ادکلن! 

این فروشنده معروف در بازار عطر و ادکلن، در مقایسه‌ای عجیب و با برآورد کردن مبلغ دیه انسان، به این نتیجه می‌رسد که طبق محاسبه‌ای ساده، قیمت عطر و ادکلن اصلی، گران‌تر از خون‌بها است! او می‌گوید: به عنوان مثال، عطر ویژه‌ای در بازار موجود است که محصول کشور ایتالیا است و شرکتی به نام «ناساموتو» آن را تولید می‌کند این ادکلن یکی از گرانقیمت‌ترین‌های بازار عطر و ادکلن است و هر۳۰ میلی لیتر آن، بیش از یک میلیون تومان قیمت دارد. حالا خودتان حساب کنید که آیا قیمت خون‌بها بالاتر است یا این عطر و ادکلن‌های سلطنتی؟

یک مغازه و یک عالمه دارایی

 یکی از خریداران و مشتریان عطر و ادکلن نیز اطلاعات جالبی به ما می‌دهد و می‌گوید: داخل مغازه‌های لوکس و معروف فروشنده ادکلن، به طور میانگین، بیش از ۱۰میلیارد تومان جنس وجود دارد. فروش این مغازه‌ها در روز، از ۳ تا ۱۰ میلیون تومان در نوسان است. البته این نوسان به یک سری موارد مانند قدمت مغازه و مکان آن در بازار بستگی دارد. اما یک فروشنده دوره‌گرد اهل کردستان، درباره تجارت چمدانی عطر و ادکلن اینگونه اظهار نظر می‌کند: کسانی که واردکننده هستند، اجناس خود را بیشتر از کشورهای فرانسه و آلمان وارد می‌کنند. به دلیل اینکه این افراد میزان زیادی بار دارند، عمده بار خود را از طریق گمرک وارد می‌کنند و خیلی به ندرت پیش می‌آید که اجناس خود را از طریق مسافر بیاورند. ولی کسانی مثل من، بیشتر بار خودشان را از راه قاچاق و ورود غیرقانونی وارد کشور می‌کنند!


حواس‌تان به عطر و ادکلن‌های قلابی باشد

عطر از آن دست کالاهایی است که تقلبی آن در بازار خیلی فراوان است و راه‌های تشخیص آن هم کار آسانی نیست. به‌ویژه برای کسانی که آشنایی چندانی با زیر و بم این کالا ندارند و به قول اهالی بازار، عطرباز حرفه‌ای نیستند. اما با رعایت کردن و در نظر گرفتن یک سری از ویژگی‌ها، می‌شود نسبت به یک خرید مطمئن، اقدام کرد. این ویژگی‌ها را به خاطر بسپارید: 

در خرید عطر یادتان باشد نخستین کار بررسی سلفون بسته‌بندی است. بیشتر عطرهای تقلبی، دارای سلفون بی‌کیفیت و بسیار نازک هستند که پوشش سفت و کشیده‌ای ندارند و از چین و چروک روی سلفون آن قابل تشخیص هستند. رنگ جعبه نیز از دیگر راه‌های تشخیص جنس اصلی با تقلبی است. البته به شرط اینکه پیش‌تر، جعبه اصلی را دیده باشید. نوشته‌های حک شده روی جعبه نیز می‌تواند راهنمای شما در یک خرید مطمئن باشد. گاهی، نام عطر، باید کاملا وسط جعبه باشد و فاصله آن از دو طرف با لبه جعبه به یک اندازه باشد. شاید یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص عطر تقلبی، وجود درهای عطر و ادکلن باشد. در محصولات اصلی، سنگین است و حالت آهن‌ربایی دارد. فراموش نکنید عطرهای اورجینال، از شیشه باکیفیت و شفافی برخوردار هستند. پس نسبت به شیشه‌های کدر و تار، مشکوک باشید. 
اما در مجموع این روزها آنقدر اجناس تقلبی شبیه اصلی (اورجینال) هستند که تشخیص آن به سادگی امکانپذیر نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها