کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کوتاه شدن دست سودجویان از بازار عسل


کد خبر : ۱۷۶۳۳چهارشنبه، ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۸:۴۷۳۴۶۷ بازدید

این روزها خرید و فروش عسل تبدیل به موضوعی پرحاشیه شده، کالایی که گاهی اوقات رقم‌های گزافی برای فروش آن در بازار مشاهده ...

این روزها خرید و فروش عسل تبدیل به موضوعی پرحاشیه شده، کالایی که گاهی اوقات رقم‌های گزافی برای فروش آن در بازار مشاهده می‌شود، اما هیچ تضمینی برای خرید عسل طبیعی وجود ندارد. مشکلی که اکنون با حذف آزمایشات اجباری استاندارد شکل غامض‌تری هم به خود گرفته است.

معضلی که اتحادیه زنبورداران کشور برای حل آن تصمیم به راه‌اندازی فروشگاه‌های عرضه مستقیم این کالا در کشور با عنوان «اکسیر» گرفته است. در این راستا نخستین فروشگاه تخصصی عرضه عسل چند ماهی است که فعالیت خود را در تهران آغاز کرده است.

«بهزاد بانکی‌پور»، مدیرعامل صندوق حمایت از صنف زنبوردار در گفت‌وگو با روزنامه صمت هدف از تاسیس فروشگاه و ایجاد نشان تایید کیفی عسل را استقرار نظام کنترل کیفی دقیق در تایید سلامت و کیفیت این ماده ارزشمند غذایی عنوان می‌کند و توضیح می‌دهد: در این فروشگاه‌های زنجیره‌ای عسل‌هایی که نشان تایید کیفی اکسیر را دریافت می‌کنند به شکل مستقیم از تولید به مصرف و با قیمت مناسب عرضه خواهد شد و واسطه‌های غیرضروری نیز حذف می‌شوند. به گفته بانکی‌پور در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فاصله تولید تا مصرف کاهش می‌یابد و تولیدکنندگان محصول خود را به شکل مستقیم و بدون حضور دلالان و سلف‌خرها عرضه می‌کنند. وی اضافه می‌کند: با تکمیل زنجیره تولید تا توزیع، تولیدکننده نیز به سود واقعی خود می‌رسد. مدیرعامل صندوق حمایت از صنف زنبوردار یادآور می‌شود: ایجاد نشان تایید کیفی اکسیر پاسخی به دغدغه‌های مصرف‌کنندگان عسل برای تهیه عسل باکیفیت و طبیعی است. بانکی‌پور توضیح می‌دهد: این نشان در اصل نخستین نشان(برند) ملی عسل کشور است.

به این ترتیب همه عسل‌های تولیدی کشور پس از ارزیابی در آزمایشگاه مرجع هلوگرام نشان کیفی را دریافت می‌کنند و پس از آن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اتحادیه زنبورداران کشور با قیمت عادلانه توزیع می‌شوند. راه‌اندازی بورس عسل هم از دیگر برنامه‌هایی است که بانکی‌پور به آن اشاره می‌کند و می‌گوید: از این پس بنا داریم با نشان اکسیر محصول عسل را در بسته‌بندی‌های مناسب به بازارهای جهانی صادر کنیم. مدیرعامل صندوق حمایت از صنف زنبوردار خاطرنشان می‌کند: در آینده نه چندان دور ۴۰ فروشگاه زنجیره‌ای اکسیر در سراسر کشور ایجاد و این محصول از طریق سایت مجازی نیز به مشتریان عرضه می‌شود. وی درباره عرضه عسل‌های تقلبی در بازار ابراز امیدواری می‌کند که نهادهای مسئول نظارت دقیق‌تری در توزیع این نوع عسل‌ها داشته باشند.


استاندارد عسل اجباری شود

عفت رییسی، مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور نیز به عرضه عسل بی‌کیفیت در بازار اشاره کرده و در گفت‌وگو با صمت می‌گوید: غیراجباری کردن دریافت نشان استاندارد برای تولیدکنندگان عسل از عواملی است که منجر به کاهش کیفیت این محصول در بازار شده است. وی با تاکید بر ضرورت حمایت از زنبورداران و همچنین تولید و عرضه عسل کیفی در بازار می‌افزاید: راه‌اندازی یک آزمایشگاه مرجع در مهرشهرکرج و یک فروشگاه مرکزی در تهران ازجمله اقداماتی است که برای رفع چالش‌های زنبورداران انجام شده است. اقدامی که اگر مردم و سرمایه‌گذاران ازآن حمایت کنند، می‌توان گام‌های مثمری برای بخش خوراک و سلامت مردم برداشت. رییسی در ادامه از نبود کنترل و نظارت روی قیمت محصولاتی که از سوی افراد تازه‌وارد در بازار عسل ارائه می‌شود، انتقاد و اظهار می‌کند: گاهی مشاهده می‌شود افرادی که به طور کلی نقش چندانی در تولید عسل ندارند با ثبت نشان، تبلیغات و عرضه محصولات خود در فروشگاه‌ها و هایپرمارکت‌های مطرح سطح کشور، بازار را چنان برهم می‌ریزند که عرصه را بر مشتری و تولیدکنندگان واقعی این صنعت تنگ می‌کنند. وی در ادامه به نبود یک متولی برای نظارت برکیفیت و کمیت عسل اشاره می‌کندو می‌گوید: متاسفانه بیشتر حمایت‌ها و نظارت‌هایی که در این زمینه وجود دارد کمی است و تنها منحصر به چند تولیدکننده مطرح می‌شود. مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور یادآور می‌شود: این در حالی است که اکنون ۹۰درصد عسل‌هایی که در بازار وجود دارند از سوی تولیدکنندگان غیرمعتبر روانه بازار شده‌اند.

وی یکی دیگر از چالش‌های صنعت زنبورداری را جای خالی محصولات تولیدکنندگان واقعی در سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها دانسته و اظهار می‌کند: فروشگاه‌های بزرگ برای عرضه عسل طبیعی که از سوی فعالان واقعی در صنعت زنبورداری تولید می‌شود، از آنان مطالبه سود ۶۰ درصدی حاصل از فروش محصول را دارند، این در حالی است که تولیدکنندگان محصول سالم هرگز قادر به دریافت این سود نیستند. به گفته مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران کشور، تولید هر کیلو عسل واقعی که از شهد گل به‌دست آمده برای تولیدکنندگان واقعی آن ۳۵ هزار تومان هزینه دربردارد، رقمی که افزایش آن در بازار به قیمت ۶۵ هزار تومان هم منطقی است اما فروش آن در هایپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های سطح شهر به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به هیچ عنوان منطقی نیست. رییسی با اشاره به اینکه اکنون وقت آن رسیده تا مجوز بسته‌بندی محصولات زنبورعسل فقط به زنبورداران یا شرکت‌های تعاونی زنبورداری واگذار و دست افراد متفرقه از این بازار کوتاه شود، تاکید می‌کند: تا ۲سال پیش دریافت گواهینامه استاندارد برای این محصول اجباری بود اما اکنون مدتی است که اخذ استاندارد به اهرمی تشویقی تبدیل شده است. وی با تاکید بر ضرورت رعایت استاندارد اجباری در تولید و عرضه عسل ادامه می‌دهد: تشویقی بودن استاندارد در تولید عسل موجب شده تا بازار ارائه عسل بی‌کیفیت و درجه۳ در فروشگاه‌های معتبر و رسمی چنان رونق بگیرد که مشتری برای خرید این کالا با مشکلات زیادی مواجه شود.


آلودگی موم‌های عسل به سموم آفت‌کش

رییسی در بخش دیگری از گفته‌هایش به آلودگی موم‌های عسل به سموم آفت‌کش، اشاره می‌کند و می‌گوید: مردم نباید به هیچ عنوان از عسل با موم استفاده کنند چراکه موم عسل حاوی سموم و افت‌کش‌هایی است که در باغات از آن استفاده می‌شود. مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور تاکید می‌کند: گاهی اوقات زنبورداران برای مقابله با آفات داخل کندوها از انواع و اقسام داروها و آنتی بیوتیک‌ها استفاده می‌کنند. به‌طور قطع این داروها و سموم روی موم عسل انباشته می‌شود و مصرف آن به هیچ‌وجه توصیه نمی‌شود. وی با تاکید بر اینکه هر عسلی به جز شهد گل، عسل تقلبی است، ادامه می‌دهد: تعریف عسل چیزی نیست جز شهد گل و هر چیزی غیراز این باشد، تقلبی به شمار می‌آید. رییسی در ادامه عسل‌های وحشی را این‌گونه تشریح می‌کند و می‌گوید: در عسل درصد ساکاروز عامل مهمی است ولی عوامل دیگری هم مثل قندهای احیا، رطوبت، میزان فرکتوز به گلوکز و میزان آنزیم‌های موجود عسل و اسیدیته هم از دیگر دلایلی است که سبب می‌شود بین عسل وحشی و عسل پرورشی فرق‌های اساسی وجود داشته باشد. مدیرعامل اتحادیه زنبورداران کشور در ادامه نسبت به افزایش عسل‌های زنبور ندیده در بازار هشدار می‌دهد و از مردم می‌خواهد تا این ماده مقوی را تنها از تولیدکنندگان شبکه‌ای معتبر تهیه کنند.


سخن آخر اینکه

بی‌شک تولید عسل و حرفه زنبورداری یک صنعت اشتغالزا به شمار می‌آید اما این فرصت بالقوه در سایه بی‌توجهی و سودجویی افرادی که بازار عسل را هدف فعالیت‌های سودجویانه خود قرار داده‌اند درحال از دست رفتن است. اکنون تولید و عرضه عسل غیرطبیعی و تقلبی از چنان دامنه‌ای برخوردار است که شناسایی عسل طبیعی از نوع تقلبی آن برای خریداران به‌راحتی ممکن نیست. اما بدون شک راه‌اندازی یک نشان(برند) مشترک مانند اکسیر، فرصتی است که اگر درست از آن بهره ببریم ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای کوتاه کردن دست سودجویان از بازار عسل خواهد بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها