کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مافیای ارز همان مخالفان تک نرخی شدن آن هستند؟


کد خبر : ۱۷۶۱سه شنبه، ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸:۱۷۳۰۲۲ بازدید

چیزی که در این سی‌و‌چهار سال مردم ما را عذاب داده، از یک طرف بی‌ثباتی‌ها، نرخ‌ها و مصوبات و از طرف دیگر رانت و فسادی است که در کشور دیده می‌شود. با قاطعیت می‌توان گفت، یکی از عوامل و چه بسا تنها‌ترین عامل این فساد‌ها، چند نرخی بودن ارز است.
مافیای ارز همان مخالفان تک نرخی شدن آن هستند؟مافیای ارز همان مخالفان تک نرخی شدن آن هستند؟

تورم ۴۰ درصدی، نقدینگی حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی و کسری ۱۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه در کنار وجود چند نرخ برای ارز در اقتصاد، از مشکلاتی است که دولت تدبیر و امید با آن روبه‌روست و وعده داده که در ‌برنامه‌ای صد‌ روزه، اقداماتی‌ انجام دهد تا اقتصاد از رکود تورمی بیرون آمده و وضعیت زندگی مردم بهبود یابد.

 در این راستا، دولت در بخشنامه بودجه سال ۹۳ بر پایه قانون برنامه پنجم به دنبال تک نرخی شدن ارز است؛ اما آن گونه که رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرده، زمان برای اظهار‌نظر درباره این که نرخ ارز چقدر باید باشد، مناسب نیست. 

غلامعلی جعفرزاده امین‌آبادی در این باره‌ گفت: چیزی که در این سی‌و‌چهار سال مردم ما را عذاب داده، ‌بی‌ثباتی‌ها، نرخ‌ها و مصوبات از یک سو و ‌‌رانت و فساد‌ از سوی دیگر است‌. می‌توان ‌با قاطعیت گفت، یکی از عوامل و چه بسا تنها‌ترین عامل این فساد‌ها، چند نرخی بودن ارز است. ‌شاید ‌بپرسید ‌چرا اینچنین درباره موضوعی ‌با این قاطعیت ‌سخن می‌گویید، حال آن که تاکنون تصمیمی در این باره گرفته نشده است! 

به دلیل وجود مافیای بزرگ رانت‌خوار که به هزار و یک دلیل، مانع این کار می‌شوند. ما ‌اعضای کمیسیون برنامه و بودجه، دیوان محاسبات کشور و... با قاطعیت تمام ایستاده‌ایم که بودجه ۹۳ را تک‌نرخی بنویسیم تا این همه مفسده‌ای که در بازار ارز وجود دارد، جمع ‌و ارز تک نرخی شود و بازار به ثبات برسد. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در پاسخ به این ‌که آیا با تک نرخی شدن ارز همه مشکلات حل خواهد شد، گفت: یک سونامی خواهیم داشت. کسانی که تاکنون از قبل ارز دولتی می‌خوردند و الان متضرر می‌شوند، یک سونامی بزرگ به بازار وارد خواهند کرد؛ اما اگر دولت بیندیشد، اثرات ضربه این سونامی را کاهش خواهد داد. 

وی اظهار داشت: نمی‌توان حتی یک کالا را نام برد که با ارز دولتی وارد شده ‌و به قیمت دولتی به دست مردم رسیده باشد. هنگامی که دلار به ۳۰۰۰ تومان رسیده بود، با ارز ۱۲۲۶ چندین هزار دلار کالا وارد شد؛ اما نمی‌توان کالایی‌ را ‌پیدا کرد که با قیمت تمام شده ۱۲۲۶ به دست مردم رسیده باشد؛ با ارز دولتی آمد اما با ارز آزاد به دست مردم رسید. 

درخواست این نماینده رشت این بود: خواهش من این است که اصحاب رسانه به مجموعه اقتصادی مجلس، اعم از کمیسیون اقتصادی، برنامه و بودجه و سایر کمیسیون‌ها کمک کند و فشار بیاورند تا ارز تک نرخی شود و از قیمت پایین ارز دولتی سوء‌استفاده نشود. 

وی افزود: شاید این پرسش پیش بیاید که اگر ارز تک نرخی شود در بحث دارو چه خواهیم کرد؟ پاسخ من این است که سوبسید و یارانه را به مصرف‌کننده و بیماران پرداخت کنید و به جای این که اول راه یک قالب یخ بدهیم، در طول مسیر کوچک شود و در پایان راه، چیزی به مصرف کننده نرسد، این را از‌‌ همان آغاز به مصرف‌کننده بدهیم تا از مزایای سوبسید و یارانه استفاده کند. 

این نماینده در پاسخ به این که چه کسانی مافیای ارز هستند، گفت: نمی‌توان از کسی نام برد، ولی کسانی که هم‌اکنون مخالف تک نرخی کردن ارز هستند، عمدتا عده‌ای خاص هستند که از قبل سیستم موجود بهره می‌برند و نمی‌گذارند که به جیب مردم برود.

جعفر‌زاده با تأکید بر لزوم ورود دولت به تأمین داروهای خاص گفت: اکنون برداشت اشتباهی در کشور به وجود آمده که دولت باید از همه کار‌ها دست بردارد و به امور حاکمیتی بپردازد؛ این گونه نیست و باید در موارد خاص ورود کرده و تصدی‌گری کرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها