کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کسب روزی حلال با طعم سبزی


کد خبر : ۱۷۴۹۸جمعه، ۶ آذر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳:۳۰۳۸۶۲ بازدید

آنچه از پاک کردن سبزی در ذهن اکثر خانوم‌ها به یادگار مانده است، جنبه سنتی و فضایی برای درد و دل میان زنان خانه دار بوده است. اما در این کارگاه ...

آنچه از پاک کردن سبزی در ذهن اکثر خانوم‌ها به یادگار مانده است، جنبه سنتی و فضایی برای درد و دل میان زنان خانه دار بوده است. اما در این کارگاه که توسط یک خانم اداره می شود ماجرا فرق دارد، اینجا قصه زنانی است که از راه پاک کردن سبزی کسب درآمد دارند.

در شرایطی که بیکاری به بحران جدی کشور تبدیل شده است.چگونه باید ایجاد اشتغال کرد؟ چگونه می توان این مشکل مهم را حل کرد؟ آیا دولت باید بیکاران را جذب و برای آنها ایجاد اشتغال کند؟ آیا به غیر از دولت و بخش دولتی از راه های دیگری می‌توان برای جوانان کار ایجاد کرد؟

به اعتقاد کارشناسان بازار کار بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشور، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است. باید فضا یه سمتی رود که جویندگان کار به دنبال یافتن و تحقق ایده ای برای ایجاد شغل خود باشند. متأسفانه امروزه شاهد این موضوع هستیم که جوانان به جای خلاقیت و نوآوری درسایت‌‌های مختلف به دنبال یافتن شغل مطلوب خود هستند.

توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور با کارآفرینی رابطه تنگاتنگ دارد و امروزه یکی از شاخص‌های توسعه در کشور‌های رو به رشد به حساب می‌آید.  در حال حاضر اشتغال یکی از مهمترین دغدغه های مردم یک کشور به خصوص قشر جوان به حساب می آید از همین رو ایجاد و توسعه روحیه  کارآفرینی در افراد امری ضروری است.
 


 به منظور معرفی الگوهای کارآفرین موفق به سراغ یکی از زنان کارآفرین رفتیم.نرگس نادعلی،بانوی کارآفرینی است که بدون انتظار برای شغل دولتی کارگاهی سبزی پاک کنی دست پا کرده. از خلاقیت این خانوم می‌توان نتیجه گرفت کارآفرینی نتیجه یک ایده است نه داشتن ثروت کلان.این خانوم مهندس با خلاقیت علاوه براینکه صاحب شغل است، برای 20 نفر اشتغال زایی کرده و همانند سایر فارغ التحصیلان در انتظار یافتن شغل کارمندی نمانده است.

نرگس نادعلی ،39 ساله و دارای دو دختر است. نرگس خانم مهندس کشاورزی است و با توجه به علاقه و تجربه ای که داشته است با همکاری همسرش تصمیم به راه اندازی مکانی برای تمیز کردن سبزی گرفته است.

وقتی از او درباره علاقه اش به این کار می پرسم بیان می‌کند: در رشته مهندسی کشاورزی تحصیل کرده ام و همسرم نیز یک مهندس کشاورزی با تجربه است بنابراین با مشورت و همکاری همسرم تصمیم به راه اندازی مکانی گرفتیم که در آن محصولات بهداشتی کشاورزی را جهت دسترسی آسان تر شهروندان به فروش برسانیم، بنابراین اولین ایده ای به ذهنمان خطور کرد ایده پخش سبزی های بهداشتی بود به این صورت که خودمان سبزی های پاک کرده و به مشتریانمان عرضه می کردیم، اما بعداز مدتی متوجه شدیم عرضه سبزی های بهداشتی در حجم بالا تاحدی سخت و در مرحله ای از کار بسیار مشکل است چراکه تولید محصولات بهداشتی به دلیل ماهیت آن و البته عدم استفاده از سموم شیمیایی، در حجم پایین امکان پذیر است. به همین دلیل عرضه آن در حجم بالا به مشتریانی که روز به روز بیشتر می شدند با مشکل مواجه شد.

وی درباره سختی‌های موجود در کار می‌گوید: در ابتدای کار همه کارها را  خودمان انجام می دادیم اما رفته رفته نیاز به کمک پیدا کردیم که همسایه ها از کمک کردن به ما دریغ نمی کردند. دیدیم نیاز به کارگر داریم.  بنابراین مشغول استخدام کارگر شدیم . حدود 20 کارگر استخدام کردیم. البته توان  پرداخت حقوق به آنان‌ها برایمان محدود بود.  

نادعلی با بیان اینکه هیچ گاه کارگران از میزان حقوق خود ناراضی نبودند می‌گوید: کارگران هیچ وقت از میزان حقوق خود ابراز نارضایتی نکرده و همیشه شاکر خدا بودند، همنشینی با آن‌ها و دیدن روحیه عالی و خوب این عزیزان همیشه برای من نیرو محرکه ای بود که با وجود مشکلات هیچ گاه دست از کار نکشم و به ادامه کارم بپردازم.
 


خانم نادعلی درباره تفاوت سبزی بهداشتی با سبزی معمولی ادامه می‌دهد:به طور طبیعی کشاورزان برای افزایش محصولات خود و رفع بیماری های گیاهان دست به استفاده از سموم شیمیایی می زنند که این امر در سال‌های اخیر در کشورمان تبدیل به امری مرسوم شده است اما همین سمومی که محصولات را از آفات و بیماری مصون می کند، می تواند باعث ایجاد بیماری در انسان شود. اما در محصولات بهداشتی از سموم شیمیایی استفاده نمی شود  یا بسیار کم استفاده می شود که این امر روی طعم و مزه و البته سلامت محصول تأثیر مطلوب و ویژه ای دارد.

 وی با بیان اینکه مدتی به دلیل تعمیرات کارگاهم به حالت نیمه تعطیل در آمده بود می افزاید:سال گذشته کل دیوارهای کارگاهم را سرامیک کردم، در آن مدت که کارگاه نیمه تعطیل بود سبزی را از همکارانم تهیه می کردم اما ملاک اصلی ام در کارم عرضه محصولات بهداشتی بود. با عرضه سبزی بهداشتی از سویی تلاش شده‌ با نظارت بر تولید سبزی پاک‌شده سلامت شهروندان تضمین و از سویی دیگر نیز فرصت اشتغال برای گروهی از زنان سرپرست خانوار فراهم شود.

نادعلی بیان می‌کند: بسیاری از همکاران من اعتقاد دارند که وجود علف هرز در سبزی‌های خرد شده هیچ اشکالی ندارد. اما با توجه به اینکه تحصیل کرده این رشته هستم معتقدم که برخی علف های هرز سمی است و هیچگاه به کارگرانم اجازه نمی‌دهم علف های هرز را با سبزی مشتریان مخلوط کنند، چرا که هدف من بهینه نمودن تغذیه مردم است و نه صرفاً کسب درآمد و این موضوع برای من بسیار اهمیت دارد. البته مأموران بهداشت نظارت مستقیم بر کار ما دارند ولی با تمام این اوصاف دقت کافی را می کنم تا مشکلی پیش نیاید.

این کارآفرین می گوید:پاکیزگی سبزی‌های خوردن برایم بیش از هر چیزی اهمیت دارد، چون مردم آن را به صورت خام مصرف می‌کنند و اگر آلودگی داشته باشد مستقیم به سفره‌های مردم می‌رود، بنابراین باید کنترل آن دقیق انجام شود اما سبزی‌های دیگر هنگام طبخ با حرارت بالا آلودگی هایشان از بین ‌می‌رود. همواره توکل به خدا، همت و پشتکار می تواند کلید هر کاری باشد و نباید برای کارآفرینی به مشکلات فکر کرد چرا که مشکلات در هر کاری وجود دارد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها