کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ابلاغ وام 60 میلیونی مسکن + شرایط اوراق و اقساط


کد خبر : ۱۷۴۳۲دوشنبه، ۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۱:۵۸۱۷۴۹۳ بازدید

گرچه بانک مسکن هنوز وام 60 میلیون تومانی خرید از محل اوراق گواهی حق تقدم را در دستور کار خود قرار نداده و این تسهیلات در شعب آن ...

گرچه بانک مسکن هنوز وام 60 میلیون تومانی خرید از محل اوراق گواهی حق تقدم را در دستور کار خود قرار نداده و این تسهیلات در شعب آن ارائه نمی شود ولی مصوبه و جزئیات آن حدود 20 روز پیش از سوی بانک مرکزی به این بانک ابلاغ شده است.

افزایش وام 35 میلیون تومانی خرید مسکن که همراه با وام جعاله به حدود 45 میلیون تومان می رسد، 28 مهر امسال به تصویب شورای پول و اعتبار رسید. در حالی در اخبار متناقضی دیرکرد در اجرای این مصوبه ناشی از عدم ابلاغ جزئیات از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن و حتی تصویب این وام در شورای پول و اعتبار اعلام می شود که شواهد نشان می دهد مفاد و جزئیات مصوبه وام خرید مسکن تا سقف 60 میلیون تومان در 12 آبان امسال از سوی بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ شده است. با این حال پیگیری‌ها از بانک مسکن حاکی از آن بود که تاکنون دستورالعمل اجرای آن تایید نشده و این بانک منتظر حل و فصل برخی موارد در رابطه با جزئیات این تسهیلات از سوی بانک مرکزی است.

به هر حال، بررسی ها نشان می دهد که طبق آنچه بانک مرکزی به بانک مسکن ابلاغ کرده است این تسهیلات طبق مصوبه شورای پول و اعتبار بر اساس موقعیت جغرافیایی در سه سقف 60 میلیون در تهران، 50 میلیون در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200 هزار نفر و همچنین 40 میلیون تومان در سایر مناطق شهری پرداخت می شود.همانطور که از قبل هم قابل پیش بینی بود تسهیلات جدید مسکن تا سقف 60 میلیون تومان به روال وام 35 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق در فرابورس انجام خواهد شد.


اوراق قبلی پابرجاست

اما بانک مرکزی برای خرید اوراق برای وام های جدید یک تبصره تعیین کرده است به این شرح که "برخورداری از سقف جدید تسهیلات منوط به تدارک اوراق گواهی حق تقدم صادر شده از تاریخ ابلاغ این مصوبه است. دارندگان اوراق قبلی بانک مسکن ضمن برخورداری از سقف قبلی تسهیلات در صورت تمایل می توانند به صورت استفاده همزمان (از طریق اوراق جدید به میزان مابه التفاوت مبلغ سقف جدید با سقف قبلی تسهیلات) از سقف جدید تسهیلات بهره مند شوند".

در رابطه با این تبصره تعیین شده برای وام جدید خرید و ساخت مسکن باید توضیح داد که در این شرایط کسانی که از قبل اوراق مسکن برای وام 35 میلیون تومانی با نماد قبلی خریداری کرده اند اکنون ضمن فرصت برای دریافت وام 35 میلیون تومانی این مزیت را نیز دارند که برای دریافت وام جدید هم از همان اوراق قبلی خریداری شده استفاده کنند و میزان تفاوت تا سقف اوراق لازم برای وام جدید را مجدد با شرایط تازه خریداری کنند. این در حالی است در روال قبلی برای هر 500 هزار تومان وام یک برگ اوراق لازم بود؛ بنابراین برای وام 60 میلیون تومانی حدود 120 برگ اوراق لازم است. سهمی که هر برگ آن اکنون در حدود 70 تومان قیمت دارد.


سقف قسط تا 20 درصد تعیین شد

در دیگر مفاد مقرر بانک مرکزی برای بانک مسکن سقف سود تسهیلات برای این بانک حدود 20 درصد تعیین شده است.

در این ماده آمده است که نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن حداکثر معادل 20 درصد تعیین می شود.

در این مورد نیز باید یادآور شد که در حال حاضر دریافت وام مسکن از طریق سپرده گذاری با سود 14 درصد است اما از طریق اوراق سود 16 درصد برای آن اعمال می شود. در عین حال که برای وام جعاله 10 میلیون تومانی نیز سود 18 درصد تعیین می شود. اما بر اساس ابلاغیه اخیر بانک مرکزی، بانک مسکن از این حق برخوردار است که سقف سود هر یک از این تسهیلات را تا 20 درصد افزایش دهد و یا اینکه در همان حد قبلی نگه دارد.

این در حالی است که اگر دوره بازگشت 12 ساله و سود برگشت وام همان 16 درصد باقی بماند محاسبات نشان می دهد که با شرایط بازپرداخت اقساط مساوی، متقاضی وام 60 میلیون تومانی باید ماهانه 940 هزار تومان و در مجموع سود 75 میلیون تومانی برگرداند.

همچنین گیرنده وام 50 میلیونی هم باید در کل 62 میلیون تومان سود و ماهانه 782 هزار تومان قسط پرداخت کند. در عین حال که برای وام 40 میلیون تومانی هم بازگرداندن 50 میلیون تومان سود در 12 سال و پرداخت اقساط ماهانه 626 میلیون تومانی قابل پیش بینی است.

اما در آخرین اظهارات بت‌شکن - مدیرعامل بانک مسکن - احتمال سود 15 درصدی برای تسهیلات جدید مطرح شده که در این حالت قسط وام 60 میلیونی 940 هزار تومان، وام 50 میلیونی 750 هزار تومان و وام 40 میلیونی 600 هزار تومان در هر ماه خواهد بود.

اما در تبصره دیگری تاکید شده که در رابطه با تسهیلات ساخت، تقسیط سهم الشرکه تسهیلات مشارکت مدنی مجاز است.

بانک مرکزی همچنین بانک مسکن را مکلف کرده است در راستای اطمینان از تعادل منابع و مصارف، هر سه ماه یکبار گزارش عملکرد منابع و مصارف حساب سپرده سرمایه گذاری ممتاز را تهیه و به بانک مرکزی ارائه کند. به هر حال اعلام جزئیات بیشتر در این رابطه و زمان اجرایی شدن وام جدید به اعلام بانک مسکن بستگی خواهد داشت که تاکنون در این رابطه اطلاع رسانی انجام نشده است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها