کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سکه 74 تومان، دلار 74 قران!


کد خبر : ۱۷۳۴۰جمعه، ۲۹ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸:۵۳۴۱۵۴ بازدید

ایران تحریم شد تا سکه و دلار گران شود. روزنامه‌های صبح تهران 63 سال پیش تیتر زدند: «سکه طلا 74 تومان و پنج قران، دلار آزاد 74 قران». به دنبال ...

ایران تحریم شد تا سکه و دلار گران شود. روزنامه‌های صبح تهران 63 سال پیش تیتر زدند: «سکه طلا 74 تومان و پنج قران، دلار آزاد 74 قران». به دنبال ملی شدن صنعت نفت بود که کاهش پول ملی نیز با تحریم‌های اقتصادی شروع شد.

بیست و نهم آبان سال 1331 خورشیدی یعنی دقیقاً 63 سال قبل، به دنبال ملی شدن صنعت نفت، تحریم‌های اقتصادی علیه ایران آغاز شد؛ تحریم‌هایی که انگلستان پیش‌قراول آن بود.
 
به دنبال این تحریم‌ها، ارزش پول ملی کاهش پیدا کرد؛ اتفاقی که نخستین‌ بازخورد آن در سکه‌ طلا و ارزهای خارجی نمایان می‌شود. از این رو بود که روزنامه‌های وقت تهران با آب و تاب از گرانی سکه و دلار گزارش دادند و تیتر زدند که:‌ «سکه طلا 74 تومان و پنج قران، دلار آزاد 74 قران». اما اگر می‌‌دانستند پروسه‌ای آغاز شده که شصت سال بعد، قیمت سکه طلا را تا 20 هزار برابر افزایش می‌دهد و پول ملی را تا مرز بی‌ارزشی می‌کشاند، اندکی از آب و تاب گزارش‌ها می‌کاستند.
 
آپارتمانهایی - متری 5 میلیون تومان
 
بیست و نهم آبان ماه سالروز صدور فرمان تاسیس سازمان ملی حفاظت آثار باستانی ایران هم است. این سازمان در سال‌هایی تشکیل شد که زمین‌های پایتخت را هزار متر هزار متر بریده و به مفت، معامله می‌کردند.
 
به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، در آن اوضاع کمتر کسی چشم طمع به ابنیه‌ای دوخته‌ای بود که در متراژی پائین، سرشار از هنر و ذوق معمار و سازنده‌اش بود؛ آن روزها خانه‌های تاریخی در امان بودند. اما امروز که یک تکه زمین 200 متری، قابلیت تبدیل شدن به 2 هزار متر بنای مفید مسکونی و هر متر به قیمت 5 میلیون تومان را دارد، دیگر چندان مهم نیست که خانه تاریخی است یا نه! مالکان هم به قصد انبوه‌سازی آثار باستانی ایران را هم تخریب می‌کنند، چه با مجوز چه بی‌مجوز! شاید اگر موسسان سازمان ملی حفاظت آثار باستانی هم این روزها را می‌دیدند، از خیر تاسیس این سازمان گذر می‌کردند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها