قرار بود که طرح فروش قسطی خودرو (وام 25 میلیون تومانی خودرو) تا سال آینده ادامه یابد ولی این طرح 6 روزه به پایان رسید و این موضوع در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت .
وام 25 میلیونی را نباید به خودروهای چینی میدادند
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره طرح فروش اقساطی خودرو با وام 25 میلیون تومانی گفت: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند .
غلام محمد زارعی با بیان اینکه صنعت خودروسازی داخلی نیازمند چاره اندیشی است گفت: با تشکیل کمپین تحریم خرید خودروی صفر، خودروسازان با انباشت خودروهای تولیدی مواجه شدند و اجرای این طرح ، چاره اندیشی دولت برای حل این مشکل بود اما این راه حل، مقطعی است و منطقی ، قطعی و بنیادی نخواهد بود .وی با اشاره به اینکه بیش از 50 سال سابقه تولید خودرو در کشور وجود دارد افزود: در طول این سالها می توانستیم موفق باشیم و بازارهای اطراف را هم تامین کنیم .
زارعی گفت : پائین بودن کیفیت خودرو از مهمترین علت های موفق نبودن این صنعت است و این عامل ، منتهی به واکنش مردم شد .وی افزود : استقبال مردم از این تسهیلات نشان می دهد که این طرح ها می تواند نوعی راه حل باشد اما باید شیوه اجرای آن بهتر شود .عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه کیفیت خودروهای تولیدی پائین است گفت : اگر پائین بودن کیفیت خودرو اصلاح و قیمت ها واقعی می شد، این اتفاقات رخ نمی افتاد .
وی افزود: پرداخت این وام مزیت ها و معایبی دارد که یکی از معایب این وام را مشمول شدن خودروهای چینی می دانم زیرا خودروهای چینی نباید مشمول این وام می شدند .زارعی گفت: به شدت مخالف ورود خودروهای چینی هستم زیرا جا را برای خودروهای داخلی تنگ می کند .عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود : باید کیفیت و خدمات پس از فروش خودروهای داخلی ارتقاء یابد .زارعی گفت: برای اجرای این طرح با مجلس شورای اسلامی مشورتی نشد اما دولت در بسته حمایتی خود این موضوع را دیده بود و خودش راسا اقدام کرد .وی در پایان گفت : با تجربیاتی که از اجرای این طرح به دست آوردیم وبا بررسی های دقیق تر، می توانیم این طرح را با رویکرد وشیوه های اصولی تر ادامه دهیم .
خاکساری: وام 25 میلیونی خودرو به بانک مرکزی تحمیل شد
یک کارشناس اقتصادی از تحمیل شدن طرح وام خودرو بر بانک مرکزی خبر داد و گفت: طرح تسهیلات 25 میلیون تومانی خرید خودرو هدف مشخصی که به نفع مردم باشد نداشت و بیشتر بر جلوگیری از ورشکستگی یا حل مشکلات یک صنعت متمرکز بود.
علی خاکساری در گفتگوی ویژه خبری در ارزیابی اجرای این طرح افزود: مردم از عملکرد صنعت خودرو و از کیفیت و قیمت محصولات این صنعت راضی نیستند.وی اضافه کرد : محصول تولیدی این صنعت، نه کیفیت لازم را از نظر ایمنی و زیست محیطی و نه از نظر قیمت با درآمد مردم همخوانی دارد.
خاکساری با بیان اینکه از آغاز با این طرح مخالف بودم و اکنون هم با پایان این طرح موافقم گفت : بانک مرکزی جایگاه مستقل دارد و باید تصمیمات مستقل بگیرد و نباید به بانک مرکزی به صورت دستوری اجبار کنیم که منابع مالی خود را که متعلق به همه مردم و کشور است در جای خاصی خرج کند و این کار استقلال بانک مرکزی را زیر سوال می برد .خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح تاکنون 3250 میلیارد تومان معادل حدود یک میلیارد دلار از منابع بانک مرکزی را به خود اختصاص داد و حدود 2 هزار میلیارد تومان هم مردم به صورت مستقیم پرداخت کردند .
وی افزود: طرح های اقتصادی را نباید با آزمون و خطا اجرا کرد و هدف ان ، خالی کردن انبارهای ایران خودرو وسایپا بود.خاکساری با بیان اینکه این دو خودروساز ادعا می کنند سالی یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو تولید می کنند اضافه کرد : با اجرای این طرح حدود 10 درصد خودروهای آنان به فروش رفته است و آنها 90 درصد دیگر را چه خواهند کرد ؟خاکساری در ادامه گفت: اجرای این طرح موجب افزایش کیفیت خودروهای تولید داخل نمی شود و خودروسازان و قطعه سازان با اجرای این طرح به هدف خود رسیدند اما مردم نه.
گفتگوی ویژه خبری 24 آبان ماه 94 :