کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اقتصاد در آنتاليا، زير سايه ترور در پاريس


کد خبر : ۱۷۱۹۱یکشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸:۴۵۲۰۷۸ بازدید

در حالي كه فقط يك روز از حملات تلخ و مرگبار تروريستي در پاريس مي‌گذرد، سران 18 كشور جهان براي شركت در نشست گروه 20 در آنتاليا وارد ...
اقتصاد در آنتاليا، زير سايه ترور در پاريساقتصاد در آنتاليا، زير سايه ترور در پاريس

در حالي كه فقط يك روز از حملات تلخ و مرگبار تروريستي در پاريس مي‌گذرد، سران 18 كشور جهان براي شركت در نشست گروه 20 در آنتاليا وارد تركيه شدند. باراك اوباما رييس‌جمهور امريكا، ولاديمير پوتين رييس‌جمهور روسيه و آنگلا مركل صدر اعظم آلمان از جمله مقامات شركت‌كننده در اين نشست هستند. قرار بود فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه نيز در اين نشست شركت كند اما پس از وقوع حملات تروريستي پاريس سفرش به آنتاليا لغو شد. سران گروه بريكس متشكل از كشورهاي برزيل، روسيه، هند، چين و آفريقاي‌جنوبي نيز از جمله شركت‌كنندگان اين نشست هستند.

به گزارش رويترز، باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا در اين نشست با اين سوال مواجه است كه غرب چگونه بايد به داعش كه به تهديدي آشكار براي امنيت جهان تبديل شده است، پاسخ دهد. واشنگتن انتظار دارد كه فرانسه حالا ديگر در ائتلاف ضد داعش به رهبري امريكا نقش بزرگ‌تري را بر عهده بگيرد.

يكي از مقامات كاخ سفيد گفت كه پرزيدنت اوباما، در حاشيه اين نشست نيز با سلمان، پادشاه عربستان ديدار و گفت‌وگو كرد. پيش از اين و در تماس تلفني ماه گذشته، طرفين تعهد كردند كه حمايت‌شان را از اپوزيسيون ميانه‌رو در سوريه افزايش دهند.

 به‌طور معمول گفت‌وگو درباره اوضاع اقتصادي جهان، ابعاد بشردوستانه بحران آوارگان سوري و نيز مبارزه با تروريسم مهم‌ترين ابعادي است كه اين نشست به آن خواهد پرداخت.

سران و نمايندگان اتحاديه اروپا، سازمان‌ها و نهادهاي اروپايي، اسپانيا، مالزي، سنگال، سنگاپور و زيمبابوه نيز در اين اجلاس شركت خواهند داشت. گروه 20برخلاف گروه هفت كشور صنعتي غربي تنها از كشورهاي پيشرفته و ثروتمند غربي تشكيل نشده بلكه كشورهاي در حال توسعه و اتحاديه اروپا نيز عضو اين گروه هستند. در اين گروه علاوه بر هفت كشور پيشرفته صنعتي غربي شامل امريكا، انگلستان، فرانسه، آلمان، كانادا، ايتاليا و ژاپن، كشورهاي تركيه، برزيل، آرژانتين، هندوستان، چين، اندونزي، مكزيك، عربستان‌سعودي، آفريقاي‌جنوبي، كره‌جنوبي؛ روسيه، استراليا و اتحاديه اروپا نيز عضويت دارند كه نزديك به 75 درصد اقتصاد جهان در دست كشورهاي ياد شده است.

بر اساس قوانين كار گروه كشور ميزبان نشست‌هاي گروه 20 حق دعوت از كشورهايي كه عضو نشست نيستند را دارد و در نشست آنتاليا نيز تركيه كشورهاي آذربايجان، اسپانيا، مالزي، سنگاپور، زيمبابوه و سنگال را دعوت كرده است.

در اين ميان عربستان‌سعودي بيشترين اعضاي شركت‌كننده در اين اجلاس را دارد چرا كه بر اساس اخبار منتشر شده سلمان‌بن‌عبدالعزيز پادشاه عربستان در راس هياتي هزار نفره وارد آنتاليا شده است. ملك سلمان هتل ماردان پالاس را به‌طور كامل و به مدت 18 روز رزرو كرده كه هزينه‌هاي اين هتل در اين مدت به بيش از 18 ميليون دلار مي‌رسد.

گروه‌هاي كاري گروه 20 روز شنبه در بيانيه‌يي مشترك خواستار افزايش تلاش‌هاي سران اين گروه براي حل بحران آوارگان سوري شدند و بحران آوارگان سوري را بزرگ‌ترين فاجعه بشردوستانه از زمان جنگ جهاني دوم اعلام كردند.

در بيانيه اين گروه بر اهميت حمايت از تلاش‌هاي هماهنگ و منسجم براي كمك به آوارگان و همكاري با نهادها و سازمان‌هاي داخلي و منطقه‌يي تاكيد شده و آمده است نشست گروه 20 بهترين فرصت براي حل اين معضل است و انتظار مي‌رود سران اين گروه به درخواست‌ها و پيشنهادهاي مطرح شده پاسخ دهند.

 

  آنتاليا زير سايه حوادث پاريس

پيش از برگزاري اين نشست رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه به همراه باراك اوباما كنفرانس مطبوعاتي مشترك برگزار كردند. اردوغان به عنوان ميزبان اين نشست گفت: « نشست گروه 20 نشستي اقتصادي و توسعه‌يي است اما آنچه در پاريس رخ داد باعث شد مبارزه با تروريسم محور اصلي مذاكرات ما با رهبران جهان باشد. تروريسم هيچ ديني نمي‌شناسد و حملات در پاريس، سوروچ و دياربكر يكي هستند. عاملان اين اقدام انسانيت را هدف گرفته‌اند و به همين دليل ما بايد با هم به مقابله با تروريسم برخيزيم.»

باراك اوباما نيز در اين نشست مشترك مطبوعاتي گفت: « تركيه شريك مهمي براي ما و عضوي فعال در ناتوست و ما به عنوان دو هم‌پيمان با داعش و گروه‌هاي تروريستي در عراق و سوريه مقابله مي‌كنيم. در مذاكراتي كه با همتاي تركيه‌يي خود داشتم درخصوص بحران آوارگان، اقدامات داعش و نيز نشست وين گفت‌وگو كرديم. همچنين درباره مرحله انتقالي در سوريه و ضرورت پايان دادن به وحشي‌گري‌هاي داعش مذاكراتي داشتيم. برقراري امنيت در مرزهاي تركيه با سوريه نيز يكي از مواردي است كه ما به‌شدت پيگير آن هستيم و درباره آن با تركيه بحث و گفت‌وگو كرديم.»

بان كي مون، دبيركل سازمان ملل نيز در ابتداي برگزاري اين نشست در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: « بحران آوارگان اكنون يكي از چالش‌هاي بزرگ براي منطقه و جهان است. سازمان ملل خواهان كمك اقتصادي به كشورهاي ميزبان آوارگان است و در اين راستا من از رهبران گروه 20 مي‌خواهم تا نقشي فعال‌تر در اين زمينه ايفا كنند.»

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها