کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

درآمد اندك كشاورزان ورامينی از توليد ده‌ها نوع محصول


کد خبر : ۱۷۱۶۷یکشنبه، ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸:۴۷۲۱۱۶ بازدید

شهرستان ورامين در استان تهران، از ديرباز به عنوان يكي از مهمترين قطب هاي كشاورزي و دامپروري شناخته شده كه نقش مهمي در تأمين مواد ...

شهرستان ورامين در استان تهران، از ديرباز به عنوان يكي از مهمترين قطب هاي كشاورزي و دامپروري شناخته شده كه نقش مهمي در تأمين مواد غذايي مورد نياز استان و ساير مناطق كشور دارد. در سال هاي اخير، اين منطقه با روي آوردن به كشاورزي و دامپروري صنعتي، توانسته به موفقيت هاي چشم گيري برسد كه از نمونه هاي آن ميتوان به توليد زعفران، پسته، عسل، گلاب و پرورش انواع دام و طيور آبزيان اشاره كرد كه علاوه بر تأمين نيازهاي داخلي به برخي از كشورها نيز صادرمي شود. با همه اين مزيتها، نبود كارخانه هاي فرآوري و بسته بندي سبب شده تا توليدكنندگان مجبور باشند توليدات خود را به صورت خام، به فروش رسانده تا علاوه بر محروم ماندن از سود واقعي، محصول توليدي آنها نيز به نام استان هاي ديگر ثبت شود. 

از ديرباز كيفيت، طعم و مزه منحصر به فرد صيفي جات ورامين سبب شده تا هرگاه كسي بخواهد در خصوص ميوه هايي همچون گرمك، طالبي و بادمجان مثال بزند، از محصولات اين شهر نام ببرد. در كنار اين محصولات، كاشت ساير صيفي جات و گندم و جو سبب شده تا اين منطقه يكي از مراكز استراتژيك كشاورزي در كشور به شمار برود. در حالي كه تا چند سال قبل، كشاورزي سنتي در منطقه سبب شده بود تا كشاورزان با مشكلات عديده اي از جمله هزينه بالا و محصول كم مواجه شوند و بي آبي نيز مزيد بر علت شده بود تا خيلي از كشاورزان سنتي قيد كار روي زمين را بزنند، اما در چند سال گذشته جوانان تحصيل كرده و علاقه مند به كشاورزي با به كارگيري روش هاي نوين باعث شدند تا دوباره اين صنعت به روزهاي اوج خود بازگردد.

قطب توليد صيفي جات كشور

شهرستان ورامين و پيشوا از ديرباز به عنوان مهمترين توليدكنندگان صيفي جات در كشور به شمار مي رفتند. در بين شهرستان هاي استان تهران، پيشوا با 947/8 هكتار و ورامين با 497/2 هكتار، داراي بيشترين سطح زير كشت توليد محصولات گلخانه اي همچون گرمك و طالبي، بادمجان، گوجه فرنگي، خيار، فلفل و هندوانه در استان تهران هستند. به عنوان مثال، شهرستان ورامين با توليد بهترين نوع طالبي در كشور، به عنوان قطب مهم اين ميوه در كشور به شمار مي رود، به طوري كه در سال زراعي جاري بيش از هزار و۲۰۰ هكتار از اراضي ورامين زير كشت اين محصول شيرين رفت و از هر هكتار بيش از 25 تن طالبي برداشت شد. دركنار اين محصولات كاشت ميوه هاي باغي مانند انار، انگور و انجير در اين منطقه از رونق خوبي برخوردار است.

ورامين ركورددار است

از آنجا كه گندم و جو به عنوان اصلي ترين ماده غذايي انسان و دام از اهميت بالايي برخوردار است و از طرفي چون منطقه ورامين از مهمترين قطب پرورش دام و طيور به شمار ميرود، كشاورزان اولويت خود را كاشت اين دو محصول ميگذراند.

آمارها نشان ميدهد در سال زراعي جاري بيش از 11 هزار هكتار از اراضي شهرستان زير كشت جو و بيش از ۱۰ هزار هكتار نيز زير كشت گندم قرارگرفت. در كنار اين دو محصول، در سالهاي اخير شهرستان ورامين در زمينه پرورش شترمرغ، جوجه اردك، توليد مرغ و گوشت قرمز و ماهي، توليد محصولاتي نظير عسل، ماهي، گلاب و تخم مرغ و غيره نيز حرفهاي زيادي براي گفتن دارد.

محمدحسين تاجيك رئيس جهاد كشاورزي شهرستان ورامين در اين خصوص ميگويد: در چند سال گذشته با به كارگيري روش هاي نوين توانسته به پيشرفت هاي قابل توجهي برسد. وي مي افزايد: هم اكنون بيش از 105 استخر دو منظوره در مناطق مختلف راه اندازي شده است كه عالوه بر تأمين آبهاي مورد نياز مزارع و زمينهاي زير كشت شهرستان ورامين، براي پرورش و توليد ماهي نيز مورد استفاده قرار ميگيرد. امسال نيز ۵۵ تن انواع ماهي كپور و قزل آلا در اين استخرها توليد و روانه بازار مصرف شده است.

در چند سال گذشته، برخي از كشاورزان منطقه اقدام به كاشت آزمايشي زعفران در منطقه كردند كه با توجه به نتايج خوب و قابل قبول، امسال كشاورزان وراميني موفق شدند 25 كيلوگرم زعفران برداشت كنند. تاجيك با تأييد اين موضوع ميگويد: امسال بيش از پنج هكتار از اراضي شهرستان ورامين زير كشت محصول زعفران قرار گرفت كه به طور ميانگين از هر هكتار بين چهار تا پنج كيلوگرم زعفران برداشت شد.

علاوه بر اين وجود مزارع يونجه در بخش مركزي و بخش جوادآباد ورامين كه يكي از مهمترين خوراك دام به شمار مي رود باعث شد تا علاقه مندان به زنبورداري از اين موقعيت استفاده كرده و به توليد عسل بپردازند. از آنجايي كه يونجه يكي از مهمترين ماده هاي غذايي زنبورها به شمار ميرود، اين موضوع سبب شد تا چند سال قبل، تعدادي كندوي عسل در اين مزارع راه اندازي شود. نتيجه اين شد كه سال گذشته بيش از ۱۸ تن عسل در ورامين توليد و به بازار عرضه شد. پسته نيز از جمله محصولاتي است كه از چند سال قبل پرورش آن در ميان باغداران وراميني رواج پيدا كرده است به طوري كه هم اكنون بيش از 5 هزار و 200 هكتار از اراضي شهرستان ورامين به كشت پسته اختصاص پيدا كرده است و سالانه ۵/۴ تن پسته از اين باغ ها برداشت مي شود.

ورامين صنايع تبديلي ندارد

با وجود همه اين مزايا كه در توليدات محصولات دامي و گياهي در سطح منطقه وجود دارد، اما نبود صنايع تبديلي و فرآوري سبب شده تا اكثر اين محصولات به صورت خام و با پايين ترين قيمت از سطح شهرستان ورامين جمع آوري شده و پس از فرآوري شدن در ساير استانها، به نام آنها توزيع و پخش شود. لذا جا دارد مسئولان در اين خصوص چاره انديشي كنند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها