کانال تلگرام ایران جیب

آخرین اخبار

آژانش مسافرتی جا اینجاس
کیان برنا
فروشگاه اینترنتی مدیسه
تور لحظه آخری,تور کیش,تور دبی,تور آنتالیا,تور ترکیه,تور استانبول
صرافی آرز
نیسان
کانال تلگرام ایران جیب

تفاوت سراتوهای وارداتی با مونتاژ داخل در چیست؟

کدخبر:۱۷۱۵۶شنبه، ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۰۳:۴۷۶۵۷۷۴ بازدید

سال‌ها بود که حرف آمدن سراتو روی خط تولید سایپا، زده می‌شد. انقدر این فرایند طولانی شد که سراتوی نسل دوم دیگر در جایی از دنیا تولید نشد و ...

سال‌ها بود که حرف آمدن سراتو روی خط تولید سایپا، زده می‌شد. انقدر این فرایند طولانی شد که سراتوی نسل دوم دیگر در جایی از دنیا تولید نشد و نسل سوم جایگزین آن شد. این یعنی که خودرویی از رده خارج در سال 1393 به خط تولید آمد و داستان‌ها و حواشی، تازه شروع شد. خیلی‌ها به این مسئله پرداختند که آمدن سراتو اتاق قدیم، ضعف سایپا و صنعت ماست و حضور یک ماشین از رده خارج روی خط تولید، آن هم زمانی که نسل جدیدش در تمام خط تولیدها فعال است، تحقیر مشتریان ایرانی به حساب می‌آید. گذشت تا اینکه سراتو سایپا در دو مدل دنده‌ای 1600 سی‌سی و اتوماتیک 2000 سی‌سی ثبت نام و شد و به دست مشتریان رسید. این یعنی شروع دوباره حواشی و داستان‌ها....


زیر کاپوت چقدر متفاوت؟

سایپا، سراتوهای تولیدی خود را به روش مونتاژ یا CKD عرضه می‌کند و اصلی‌ترین قسمت ماشین‌ها مطمئنا جزو قطعات مونتاژی حساب می‌شود. نسخه 1600 سی‌سی قادر به تولید 124 اسب بخار با گشتاور 156 نیوتون‌متر است و با گیربکس 5+1 دنده دستی به مشتریان تحویل داده می‌شود. این ماشین به دلیل داشتن گیربکس دنده‌ای زیاد مورد استقبال قرار نگرفته است. زیرا نسخه 1600 وارداتی این خودرو هم وجود دارند که با گیربکس اتوماتیک عرضه شده‌اند و قیمتی مناسب دارند. نسخه اتوماتیک سراتوی سایپا، به موتور 2000 سی‌سی 156 اسب‌بخاری و گشتاور 194 نیوتن متری مجهز است. این موتور به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک و تیپ‌ترونیک متصل شده که قدرت را به چرخ‌های جلو خودرو می‌رساند. برخی در زمان عرضه این ماشین گفتند که گیربکس نسخه اتوماتیک چهارسرعته بوده و متعلق به مدل‌های 2010 سراتو است. ولی با این تفاسیر که این روزها سراتو سایپا، گیربکس 6 سرعته را زیر کاپوت دارد، می‌توان گفت که فناوری بازنگری کیا در سال 2011 را یدک می‌کشد. ترمزهای عقب از دیسکی که ما تا به امروز روی وارداتی‌های سراتو دیده بودیم، به کاسه‌ای تغییر کرده است. همچنین دیگر خبری از رینگ 17 اینچی نیست و رینگ 16 اینچی آلومینیومی برای نسخه اتوماتیک و 15 اینچی فولادی برای نسخه دنده‌ای جایگزین شده است. در اصل سیستم تعلیق و لاستیک خودرو برمنبای Poor Road Version طراحی شده است که سازگاری بیشتری با جاده‌های ایران دارد. اگر به لاستیک‌های سراتوهای وارداتی نگاه کنید، متوجه می‌شوید که اکثر این ماشین‌ها به خاطر فشار بیش از حد، لاستیک‌هایشان سیم زده است. این مسئله نکته مثبتی است که سراتوی سایپا سازگارتر از نسخه‌های وارداتی در خیابان‌ها حرکت می‌کنند.  متاسفانه نسخه‌های سایپا از سیستم کنترل کشش و پایداری (ESP) بی‌بهره هستند و این یکی از نقاط ضعف  این سراتو محسوب می‌شود. 

bh70cf4w07mtduskio.jpg


امکانات اصلی‌ترین وجه تمایز!

سراتوی سایپا در بخش امکانات با نسخه وارداتی بسیار متمایز است. خیلی از امکانات تولیدی سایپا حذف شده است. برخی دلیل این کار را ارزان‌سازی خودرو و ساده‌‌تر شدن فرایند مونتاژ می‌دانند. سراتوی وارداتی در نسخه‌های مختلفی که به ایران آمد، سطوح مختلفی از امکانات را به معرض دید ما گذاشت که خود کمپانی کیا آن‌ها را لحاظ کرده است. در سراتو، سایپا خبری از سان‌روف نیست. صندلی‌ها هم به ساده‌ترین شکل، با روکش پارچه‌ای در سایپا آذین تولید می‌شوند. روی صندلی‌ها گرمکن نصب نشده است که در مدل وارداتی، اکثرا وجود دارد. سنسور نور و باران هم طبیعی است که سایپا از آن در نسخه دنده‌ای صرف‌نظر کرده باشد. ولی در مدل اتوماتیک سنسور نور نیز وجود دارد. همچنین آینه تنها برقی بوده و سیستم تاشو برقی از روی آن حذف شده است. در نسخه دنده‌ای سیستم تهویه به صورت دستی قرار دارد و در مدل اتوماتیک، به صورت تهویه خودکار نصب شده است. در سراتو سایپا تنها دو کیسه هوا وجود دارد. در صورتی که در نسخه وارداتی، مدل‌هایی با ایربگ جانبی جلو و پرده‌ای کامل هم وجود دارد. روشن کردن خودرو با سوییچ انجام می‌شود و مدل استارتردار از جانب سایپا تولید نمی‌شود.

سیستم پخش هم قابلیت اتصال USB،AUX و IPOD را دارد و با 6 بلندگو کیفیت صدای خوبی را در اتاق به سرنشینان تحویل می‌دهد. در برخی نسخه‌های سراتو، مانیتور با پخش DVD و دوربین عقب وجود دارد که شرکت سایپا به صورت آپشن، نسخه غیرفابریک مانیتور را تحت گارانتی خود برای مشتریان نصب می‌کند. یکی از امکاناتی که در سراتو حذف شده است و واقعا جای سوال دارد، سنسور پارک دنده عقب است. این سنسورها را هم سایپا در مدل غیرفابریک برای مشتریان نصب می‌کند. پشت آمپر تولیدی‌های سایپا با نورپردازی یخی عرضه می‌شوند. ولی نسخه‌های وارداتی در دور قاب صفحه آمپر، نور قرمز را به شکل هاله پخش می‌کند که زیبایی و جذابیت خوبی را به ماشین می‌دهد. قاب کرومی سر اگزوز هم در مدل سایپایی حذف شده است. البته در تمام مدل‌های وارداتی هم این تزیین وجود ندارد و بیشتر در مدل 2000 سی‌سی وارداتی، می‌توانید دنبال سر اگزوز کرومی بگردید. دنده پشت فرمان هم جزو امکاناتی است که سراتو وارداتی نسبت به مونتاژ داخل بیشتر دارد. اگر به طور واقع‌بینانه بخواهیم در مورد دنده پشت فرمان سراتو نظر بدهیم، واقعا آپشنی است که جز ظاهر کاربرد خاصی ندارد و در سرعت تعویض دنده هیچ تاثیر مثبتی نمی‌گذارد. فرمان ماشین هم هیدرولیکی در نظر گرفته شده است. روی فرمان کنترل تنظیمات ضبط وجود دارد و در نسخه اتوماتیک، کروزکنترل هم روی فرمان قرار دارد. 


چقدر کیفیت فرق دارد؟

اصلی‌ترین تفاوت کیفی در سراتو سایپا و نسخه وارداتی، در رنگ ماشین‌هاست. وقتی یک سراتو سایپایی را کنار یک مدل وارداتی قرار می‌دهید، کاملا متوجه برتری رنگ نسخه وارداتی می‌شوید. به طوری که کیفیت رنگ سراتو سایپایی حداکثر به یک تندر90 می‌رسد و شاید در حد یک پراید باشد. دومین بحثی که در این خودرو وجود دارد، بویی است که در داخل ماشین استشمام می‌شود و به پراید شباهت دارد. اصلی‌ترین دلیل این شباهت هم صندلی‌های پارچه‌ای هستند که احتمالا از یک جنس مشترک با سایر محصولات ساخته می‌شود. وقتی ماشین را استارت می‌زنید، صدای موتور زیاد در داخل  به‌گوش نمی‌رسد. ولی چیز عجیب تفاوت در ترمز دستی نسخه وارداتی و تولیدی است. مدل تولیدی، ترمز دستی دارد که گویا خوب سرهم‌بندی نشده است. این نکته را بین 5 سراتو بازبینی کردیم که در همه با کمی تفاوت، مشترک بودند. دنده خودرو به نرمی عمل می‌کند و شما کمتر متوجه تعویض آن می‌شوید. در اصل تفاوتی بین عملکرد موتور و گیربکس نسخه سایپایی و مدل وارداتی وجود ندارد و از نظر کارکرد شباهت زیادی به هم دارند. اگر واقع‌بین باشیم، همان رینگ و لاستیک‌های کوچک‌تر سایپایی نرمی بیشتری به سراتو داده‌اند و می‌توان گفت که راحت‌‌تر حرکت می‌کند. در مورد عملکرد ترمز باید بگوییم که به ترمز مدل وارداتی بیشتر می‌توانید اعتماد کنید تا مدل سایپایی.

در آخر باید اشاره کرد که اصلی‌ترین دلیل خرید سراتوسایپا این است که شما نمی‌خواهید ماشین صفر چینی سوار شوید و ماشین اتوماتی می‌خواهید که حداقل کمی اصیل باشد. البته که نبود برخی امکاناتی که قبلا شاهد آن بودیم، مهم‌ترین دلیل کسل‌کننده بودن رانندگی با سراتو سایپایی است. قیمت سراتو 1600 دنده‌ای 75 میلیون و 900 هزار تومان در کارخانه است و در بازار تا 69 میلیون تومان هم دادوستد می‌شود. مدل 2000 سی‌سی اتوماتیک 90 میلیون و 790 هزار تومان قیمت‌‌گذاری شده است که در بازار تا 83 میلیون و 500 هزار تومان قیمت می‌خورد. نکته قابل تامل این است که سراتو 2015 وارداتی قیمت 110 میلیون تومان و امکاناتی نظیر 6 کیسه هوا، فرمان برقی 3 حالته، سنسور جلو و عقب و... در آن وجود دارد. حال چرا باید یک ماشین از رده خارج جهانی در ایران با کمترین امکانات، قیمت تمام شده بالاتر از 90 میلیون تومان را تجربه کند؟


810uiyavzhd19u6n9an.jpg

zyeofw5ez0ipxyjsrvw.jpg

l4up20c1et4unv4z1gq.jpg

e5i4pebbebcwyktabn.jpg

ryddpwbhkbov4m8dbyp.jpg

xox1oj00xmux8pzxuo61.jpg

i4h9r3nbzexk7947vo7d.jpg

392fsonkxq77sr4xz6p.jpg

y9sbtm3af3k2tgsq8ekh.jpg

حسین دلاور - روزنامه دنیای خودرو

بلیط هواپیما



دیدگاه ها

ناهید: 1394/8/2323:16:16،
330
171
سلام دوستان میدونم اینجا جاش نیست ولی لطفا کمکم کنید اگه شما مجبور باشید بین 206 یا پارس و جک جی 5 یکیو انتخابکنید بدون تعصب و لج از دست شرکت های ایرانی واقعا کدوم خودروی بهتریه 206 و یا پارس منفی بدن و جک مثبت بدن لطفا
علی حسینی: 1394/8/2323:38:03،
245
131
خانم ناهید تندر 90 یا همون ال 90 بخراگه دوام میخوای
حمید: 1394/8/2323:46:55،
127
110
بدون شک جی5 بگیر.
نمونه دنده دستی جک تا بحال برای کسی مشکلی ایجاد نکرده. اما اتوماتش کمی مشکل داره.
dandan: 1394/8/2400:35:12،
82
34
هیچی نداره دارن با این قیمتم میدن.اپشناش در حد پرایده
آرمان: 1394/8/2401:11:30،
109
66
206 و پارس تا مدل 90 کم کارکرد پیدا کن و با خیال راحت سوار شو. دور چینی هم خط بکش
متخصص لگن ایرانی : 1394/8/2403:12:30،
64
36
1- پارس lx
2- جک انومات 1800
3-ال نود
4-v8 206
5-پارس سال
6- جک دستی 1500سی سی
بین جک و پارس lx منبع مجله ماشین
بین 206 و lx اختلاف قیمت به دلیل کارت طلایی رینگ و صندلی برقی و کولر دیجیتال
بین ال نود و lx موتور برابر ولی امکانات بسیار بیشتر و کارت ط 1 میلیون
پارس سال موتور مزخرفی داره
ال نود و 206 بازار بد 206 های مدل 92 ب بعد و تبلیغ بهتر ال نود

ولی لطفا کمپین رو نفروشین به منفعت شخصی فقط دست دوم
پاسخ به ناهید: 1394/8/2405:41:18،
74
42
ناهید خاله،واسه شما 206تیپ 5مناسبه
عشق ماشین: 1394/8/2406:37:50،
67
38
قیمت 206 با جک جی 5 فرق میکنه ولی بنظرم اگه میخواید ی تجربه جدید داشته باشین جک جی 5 بگیرید
وارد کننده ...: 1394/8/2406:47:50،
34
20
پارس و 206 دیگه مثل قبل کیفیت نداره و قطعات آنها چینی از جنس درجه 2 شده و اگه توجه کنی بخاطر بی کیفیتی دراین دو سال اخیر توی بنگاه ها زیاد شده

خودروی چینی هم نخر که برای فروشش به مشکل میخوری و قطعات آن خیلی گران است

مدل 90 به پایین 206 یا پارس بگیر یا اگه پولت میرسه یه کیا اپتیما یا خورو ژاپنی که فروشش خوب باشه یه دست دو بگیر و اندکی خرجش کن و دیگه خیالت راحت باشه..
موفق باشی ..

خودرو تحریم است ...
مهندس مکانیک: 1394/8/2407:17:27،
35
92
با سلام.خانم ناهید شک نکن پارس lx با موتور tu5 در بین گزینه های شما بهترین است.چون هم خدمات پس از فروش خوبی دارد هم اینکه چینی نیست که بایک نگاه دیگه بهش نگاه کنند هم شتاب خیلی خوبی دارد و اینکه بسیار کم مصرف و بی صداست.کیفیت قطعات و ظاهر داخلش بروزتر از دوتای دیگست.از لحاظ سیستم ترمز هم بسیار بهتر از رقیب چینیش عمل میکنه.کلاس 28512 اگر صفرش باشه با دریچه گاز سیمی جدید خیلی بهتره.با تشکر
مهدي: 1394/8/2408:10:02،
205
22
خداييش اگه يه آق پسر اين سوال و مي پرسيد انقدر راهنماييش مي كردين !!!!!!!!!!!!!!
مثلا یه ایرانی ! ! !: 1394/8/2408:50:01،
33
64
سلام خانم وقت بخیر.
من مستقیما میرم سر اصل مطلب چون هر 3 مدل رو داشتم و سوار شدم و الا پارس TU5 دارم.
جک نه چون کاری ندارم کی چی میگه بنظرم باید کسی نظر بده که استفادش کرده. در یک جمله خلاصش میکنم مزخرف. پر سر و صدا - کیفیت قطعات پایین - افت اتاق خیلی سریع و . . .
206 نه چون کوچیک مخصوصا صندلی عقب و مهم تر از اون در تصادف شدید امنیت عقب پایین اگر SD باشه بام بهتره.
پارس TU5 فوق العاده از هر لحاظ زیبایی - امنیت - بورس خرید و فروش - مصرف کم - فضای داخلی خوب - امکانتات داخلی در سطح مطلوب - قیمت مناسب و . . .
امیر: 1394/8/2410:52:35،
48
16
ناهید خانم... اگه به اندازه ماشین جک پول داری، یکم بیشتر اگه بتونی پول بدی یه ماشین کره ای دست دوم یا مزدا 3 دست دوم بگیری خیلی خیلی بهتره..
HAMID: 1394/8/2421:17:59،
16
10
مهدی پارسال قبل عید اینجا فقط بحث خرید و مشاوره و نظرسنجی ماشین چه خارجی و چه ایرانی و نو و دست دوم بود الان بحث فقط کمپینه
اینجا با فیسبوک فرق داره !!!
ناصر: 1395/4/2913:20:53،
34
27
جایکه خودروسازان باحمایت مسءولین برمردم سوارشده اندکشته شدن سالی 30000 نفرومعللول شدن بیش ازصدهزار نفربرای انهافرق نمی کنه چه انتظاری است انها به منافع خودفکرمیکنندصبرخداهم حدی داردچوب خداصداندارد
محمد: 1394/8/2323:16:47،
110
14
چراغای پرایدم میزاشت روش دیگه...
ناهید: 1394/8/2411:15:10،
48
21
من ابراهیمم. ازتون معذرت میخوام اگه اسم واقعیمو مینوشتم هیچکدوم از مهندسا اظهار نظر نمی کردند
....: 1394/8/2421:15:28،
13
21
حالا از ناهید اسم قشنگ تری نبود

اصلن تو کامنتا کسی به اسم نگا نمیکنه فقط متن میخونه

یه زمانی ایران جیب فقط بحث سر ماشینا و نظرسنجی بود

ابرام ماشین نخر مجبور شدی lx
خریدار: 1395/6/1915:44:26،
41
15
اگه پول داری سراتو وارداتی بخر
حسام: 1394/8/2323:16:52،
95
8
ما پول وام ایران خودرو را میخواهیم هاپولی کنیم .
123: 1394/8/2412:12:57،
15
10
عمرا یک سال بیمه بدنه تا اون موقع دوتا قسط هم دادی بعدش اولین
عوارضی ماشین میخوابه ممنوع الخورج هیچ حساب بانکی نمیتونی
باز کنی بازم بگم
علی حسینی: 1394/8/2323:18:03،
113
11
توش بوی پراید میده!!!!؟؟
آرش: 1394/8/2323:39:26،
76
11
بوی پراید نو منظورشه!!! همون کیفیته
ارا: 1394/8/2323:18:56،
71
9
فرقش اینه كه اونو با علم و دانشو ضابطه میسازنش اینور با كپی و شاهد و رابطه....
بهرام: 1394/8/2323:20:08،
28
48
چی تو ایران ارزان شده که خودرو ارزان بشه قبول کنید یا نه خودرو هم مثل چیزهای دیگه گران می شه زمان اینو ثابت می کنه وکسانی که ثبت نام کرده اند برد کرده اند کسایی هم که پول ندارند می گند تحریم می کنیم خوب تحریم کر دید چی شد حلا بشینید تا خودرو ارزان به شه که هیچ وقت نمی شه
کیانی: 1394/8/2406:32:22،
37
12
چیز هایی که بی رویه گرون شده چاره ای جز کاهش فیمت ندارند عرضه و تقاضا در بازار قیمت را تعیین خواهند کرد حالا که تولید خودرو افزایش یافته چاره ای جز کاهش قیمت ندارند یکی دو ماه دیگه که خودرد های ثبت نامی و تولیدات جاری وارد بازار بشه قیمت ها به شدت سقوط میکنه و اونایی که ثبت نام کردن وبقول شما برد کردن میفهمند چی بردن و چی رفته تو پاچشون !
-: 1394/8/2323:20:10،
62
17
از رده خارج رو خوب اومدی!
امین: 1394/8/2323:21:52،
109
7
ایرانخودرو و سایپا امتیاز مونتاژ لامبورگینی رو هم بگیرن در نهایت پژو آر دی تحویل میدن چه توقعی دارین شما
امین: 1394/8/2323:22:32،
51
84
جی 5 اتومات خودم از این بهتره با این اوضاع! با موتور 1800 بالای 140 اسب قدرت داره! موتور و گیربکس تحت لیسانس میتسو هم خیلی مطمئن تر از موتور سراتو هست! همه تعمیرکارا هم ازش سر در می آرن!

" ... می خواهم چینی سوار شم و پول زور به دلال و لگن مونتاژ کن ندهم! "

حالا ماشین کره ای هم شده با اصلالت! هنوز هم کپی کار موتور و گیربکس ژاپنی و بخصوص میتسو هستند! ریشه همه موتور ها و گیربکساشون به ژاپنی ها بر میگرده! حالا خوبه دست کره ای ها برای همه رو شده!
کیانی: 1394/8/2406:17:22،
38
25
اشتباه نکن این یه دروغ بزرگه . هیچکدام از چینی ها موتور و گیربکس وبدنه و طراحی وساخت . . . . اروپا و امریکا و ژاپن نیستند تحت لیسانس هم نیستند . همه کپی غیر قانونی اند . یه کارخانه موتور ها وشاسی های میتسوبیشی را کپی غیر قانونی کرده رو تمام خودرو های چینی همین موتور ها نصیه . از جیلی و جک بگیر تا فاو وولکس وچری غیره
امین: 1394/8/2411:07:33،
21
12
این هم لیست شرکت های چینی، کره ای و ... که با یک طراح ایتالیایی کار می کنند:
"Pininfarina is employed by a wide variety of automobile manufactures to design vehicles. These firms have included long-established customers such as Ferrari, Alfa Romeo, Peugeot, Fiat, GM, Lancia, and Maserati, to emerging companies in the Asian market with Chinese manufactures like AviChina, Chery, Changfeng, Brilliance, and JAC and Korean manufacturers Daewoo and Hyundai."
با تشکر ای ایرانجیب. لطفا این را هم برای شفاف سازی بذار!
امین: 1394/8/2411:15:19،
22
14
آقای کیانی ببخشید! شما یک آدم کم اطلاع هستید. هیچ کس ادعای با کیفیت عالی بودن خودرو های چینی را ندارد. ولی این که شما با خبر های دروغ خودتون دیگران را گمراه کنید و باعث خسارت به آنها شوید کار درستی نیست. مثلا خیلی ها می دونن که موتور جیلی بر پایه موتو های تویوتا از موتور های طراحی شده میتسو نیست! دوستان گول شایعات را نخورید. با یک سرچ ساده در اینترنت همه چیز روشن می شود. برخی ها با کوبیدن چین به دنبال توجیه کم کاری های خودشون هستند. برخی دیگه هم بازار خودشون را از دست دادن و سم پاشی می کنند. منظورم رو همه می دونند کیا هستند! قبل از خرید خودرو فقط از آدم های صاحب صلاحیت پرسش کنید. یا به مراجع تخصصی رجوع کنید.
امین: 1394/8/2411:47:50،
13
14
کسی که با "یک استدلال منطقی، با یک دلیل، با یک مدرک و ... "مخالفت می کنه همونی هست که می خواد با قیر روی خورشید رو سیاه کنه! خورشید هیچ وقت پشت ابر نمی مونه!
البته منظورم این نیست که چین افتاب تابنده صنعت خودرو سازی هست! بحث یک چیز دیگست که همه باید بدونن!
پاسخ به کیانی: 1394/8/2412:53:32،
18
12
دوست عزیز اطلاعاتت خیلی ضعیفه.چین تحت لیسانس هم تولید میکنه اما چون ایران نمیاد دلیل نمیشه افکار عمومی رو گمراه کنی.همین قطعات خودروهای داخلی،اگر تاجران ایرانی از شرکت های چینی درخواست کنن قطعات رو با بهترین کیفیت و متریال بزنن مشکل کیفیت قطعات خودروسازان داخلی حل میشه اما این بی وجدانها به چین میگن قطعات رو با کمترین هزینه بزنید قیمت هر چه کمتر بهتر.این صحبت رو در یوتیوب از وزیر صنعت چین شنیدم که ناراضی بود از مردم ایران که چرا کالای چینی رو آشغال و بی کیفیت میپندارن.
عرفان : 1395/6/723:15:47،
48
25
با سلام اقا امین یه بار پشت سراتو بشین بهد جک جک کن ما هم جک داریم هم سراتو اصلا قابل مقایسه نیستن تو سربالایی جک کم میاره صدای موتور داخل اتاق تو جک افتضاحه سینی ام که گذاشتیم غر غر صدا میده رو سرعت گیرا
sorosh: 1394/8/2323:23:22،
51
13
چهار ماهه که با ۸۵ملیون گذاشتم برای فروش ولی هیچ کس نمیخره اونم مشکیشو
سینا : 1394/8/2323:44:45،
31
12
این مشکل فقط مربوط به خودروی شما نیست خونه هم همینه خیلیا خونشون و گذاشتن برای فروش ولی مشتری نیست نمونه اش پسرخاله من نزدیک یکساله دنبال مشتری برای فروش خونه اش اگه میخوای زودتر بدی بره فقط میتونی زیر قیمت بدی شاید فروش رفت وگرنه مجبوری نگهش داری الان اوضاع همینه
poriya: 1395/7/3020:08:09،
18
23
اقای سروش من خودم نمایشگاه ماشین دارم.
سراتو رو با رنگ مشکی زیاد خریدار نداره
من ی سری توی گالری ام مشکیشو اوردم هیچکس خریدار نبود ولی سفید خوب خریدار داره ....یه نمونه سفید اوردم(((فروشش علی بود)))
poriya: 1395/7/3020:10:00،
25
18
اقا ی سروش من خودم نمیاشگاه ماشین دارم تو تهران.ی سری سراتو 2000 مشکی مونتاژ اوردم خریدار خیلیی کم دارشت.ولی سفیدش رو یک نمونه اوردم((((فروشش خیلی خوب بود)))..>>خریدارش زیاده رنگ سفید
hosein: 1394/8/2323:29:31،
53
10
امیدوارم ایرانجیب این متنو پاک نکنه چون یه دردو دله با دولتمون



عجب دولتی داریم به جای اینکه حامی مردم باشه همدل مردم باشه مقابل مردم وایساده و به پشتیبانی از سازنده ارابه های مرگ اومده و با اینکه میدونه این ماشینا سر تا پا ایراده و حتی تظمینی برای زنده موندن ادما توشون نیست میاد
از فردا دوباره امار کشته ها زیاد میشه و ایران میشه مثل قبل مقام اول تصادفات سانحه ساز در دنیا



متاسفم برای کم کاری این مسولان
چرا: 1394/8/2323:34:15،
65
7
چرا باید یک ماشین از رده خارج جهانی در ایران با کمترین امکانات، قیمت تمام شده بالاتر از 90 میلیون تومان را تجربه کند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
_: 1394/8/2323:57:48،
22
23
علی آقا راست میگن، از میان تمام خودروهای تولید داخل، ال90 پارس خودرو یا سایپا، از بالاترین کیفیت ممکن برخورداره.
مسعود: 1394/8/2400:10:39،
28
68
اولا گیربکس دستی 6+1 دنده هست نه 5+1
ثانیا قدرت 1600 معادل 128 اسب بخاره نه 124
ثالثا منظور از ترمزدستی خوب سرهم نشده مشخص نیست
رابعا بوی پراید میده؟؟؟!!!شما جنس تودری و داشبورد و ...سراتو رو با پراید مقایسه میکنی!!؟؟!!
پنجما کیفیت رنگش در حد پرایده واقعا؟
ششما...
درسته قیمت ماشین واقعی نیست ولی بررسی شما کاملا غیر منصفانه است.فکر کنم نویسنده اصلت سوار این ماشین هم نشده
حسین دلاور : 1394/8/2407:14:56،
39
19
اولا موتور گاما 1.6 لیتری 128ps قدرت داره که با ضریب روی نسخه سفارش اروپا طبق اعلام شرکت کیا 126 اسب بخار روی ورژن یورو5 میده. طبق اعلام شرکت کیا و سایپا با توجه به روت انجام شده 1.6 لیتری 124 اسب بخار داره.
واسه گیربکس هم به گلوبال کیا و نمایشگاه مرکزی سایپا مراجعه کنید. روی نسخه 1.6 لیتری گیربکس 5+1 دستی و روی موتور 2 لیتری تتا2 گیربکس 6+1 دستی میشه سفارش داد که گلدونی های متفاوتی دارن
علیرضا: 1394/8/2408:02:43،
38
14
رابعنو پنجمنو خوب اومدی اسسسسسسسسسسسسسستاد
مسعود: 1394/8/2408:18:35،
26
27
آقای دلاور درباره چیزی که اطلاعات نداری نظر نده.من 1600 رو سوار شدم .گیربکسش 6 دنده +دنده عقب هست.
t: 1394/8/2410:38:46،
21
20
تابلوئه که خودت یدونه از این خودروها خریدی و سنگ اینو به سینه میزنی
علي: 1394/8/2400:35:25،
34
19
تو بازار 80ميليون التماس ميكنن
خوشادل: 1394/8/2400:36:46،
27
13
سلام،به داشبورد و سپر جلو و عقب مونتاژی ها،اشاره ای نکردی که تولید شرکت پلاسکو کار بوده و متاسفانه بی کیفیت هم هستند !
حالا باطری و لاستیک ها و ... بماند !
Ramin: 1394/8/2401:15:28،
33
15
مهمترین فرقش اینه که اونا نه شرقی نه غربی نگفتن ادمن میفهمی ادم.
آریا: 1394/8/2408:27:57،
28
9
ما هم گفتیم نه شرقی و نه غربی ولی متاسفانه در عمل تبدیل شد به نه غربی آره به شرقی!!!اونم چه شرقیهایی,چین و روسیه!
حمید: 1395/10/416:09:30،
10
13
دوست عزیز بنده شاغل در سایپا هستم و به اطلاع شما میرسانم که کل خودرو بصورت CKD وارد میشود.
علی اکبر: 1395/11/1101:26:11،
4
11
شما معنای این جمله رو نفهمیدی که میگی اونا آدمن که یه همچین حرفی نمیزنن.
اول معنای این جملرو بفهم بعد حرف بزن
مجید43: 1394/8/2401:45:34،
32
10
تفاوتشون اینه که تو کشور کره کارخانجات به فکر کیفیت و رضایتمندی مشترین اما اینجا همه فکر جیب خودشونن.
علی: 1394/8/2408:09:03،
25
16
اینکه دیگه مونناژ CKD نمی شه!
آریا: 1394/8/2408:21:33،
31
20
اشتباه خیلی بزرگیه که با این پول آدم بره و سراتو سایپایی که ته تهش به لطف تکنولوژیهای فوق مدرن خطوط تولید سایپا یه ذره از تیبا خوش کیفیت تر سرهم بندی شده رو بخره!!من اگه باشم ترجیح میدم با این مبلغ دنبال یه مدل کارکرده ولی کره ای سراتو بگردم تا این محصول ارزون سازی شده فرغون ساز وطنی!!
reza: 1394/8/2408:51:39،
19
22
یه چیز یادت رفت،سایپا ییها نشانگر حرارت موتور و مصرف لحظه ای بنزین ندارن
داود: 1394/8/2410:06:29،
21
15
مصرف لحظه ای بنزین داره
چراغ نشانگر دمای آب هم داره
t: 1394/8/2410:22:13،
20
18
چقد ضایع.شنیده بودم از نظر موتوری و برق کلا مشکل داره اما نمیدونستم در این حد داغون باشه

این ایرانیا همیشه توو خراب کردن یه چیز مهارت دارن

علی: 1394/10/3022:33:52،
11
8
اقا جون ما ایرانیا وقتی خودمون به خودمون رحم نمیکنیم توقع داریم دیگران بهمون رحم کنن.من و شما هم اگه چای خودرو سازای ایرانی بودیم تا حالا به خاطر پول بیشتر 10 تا اپشت دیگه هم از سراتو و ماشینای دیگه بر میداشتیم
عماد: 1394/8/2411:09:20،
19
14
اقا اطلاعات نداري مقاله ننويس مدل دنده اي 7 دندست 6+1 واينكه بيار ماشين خوب و ارزشمنديه. ما ايرانيا وقتي توليد يه خودرو متوقف ميشه بعدش قدر اونو ميدونيم وتا توليد ميشه تو سرش ميزنيم مثلدوو سيلو وكيا ريو
پوریا: 1394/8/2411:16:34،
19
22
اینجا رو خوب اومدی: در ماشینی می نشینی که بوی پراید می دهد.
ادم 80 میلیون بی زبان بدهد سراتو نسل قبل که حالا توسط سایپا
هم سربندی و مورد مرحمت هم قرار گرفته است. دست دوم وارداتی
ان به مراتب بهتر از سایپایی ان است.
حسن: 1394/8/2411:37:36،
20
20
هرجور حساب کنیم اندازه 2 ال 90 نمی ارزه.
آرش: 1394/8/2413:07:37،
21
27
من توش نشستم مخصوصا 1600 واقعا افتضاحه همون ال 90 بهتره لااقل پولت رو نباختی
محمد: 1394/8/2412:50:27،
19
11
سایپا اشغال ترین مونتاژکار ایرانه کارخونه اای پراید تولید کنه ازش چه انتظاری داری واز همه مهم تر کیا موتور عجب بی مغزی هست که مونتاژ رو داده به اشغالی مثل سایپا
amir: 1394/8/2413:57:58،
17
17
البته سایپا چند بخش کاملا مجزا داره یه سریش میشه پراید! یه سری هم ماشینای سنگین کامیون اینا !
ولی یه بخشش هم مخصوص ماشینای با کیفیتی مثل ماکسیما و قشقایی , تیانا و مگان ... هست که نباید فراموش کنیم اینا هم مونتاژ سایپا بوده !
من که یه چانگان گرفتم با 5 سال گارانتی تعویض در حالی که خودم منتقد شدید ماشینای چینی بودم ولی الان میبینم واقعا کمتر از ماشینای کره ای نیست و گارانتی 5 ساله هم خیال آدمو راحت میکنه ! البته این وارداتیه و مونتاژ نشده هنوز !
در ضمن حتی تعمیرگاه این ماشینا با پراید فرق داره جایی که ما بردیم فقط سراتو و چانگان پذیرش میکردن
احمدرضا: 1394/8/2414:00:23،
16
22
سراتو مونتاژ اصلاً با این قیمت ارزش خرید نداره. اقلاً ده میلیون نسبت به بازار فعلی گران قیمت گذاری شده. یا باید این همه آپشن ازش حذف نمیشد. با این قیمت به نظرم یا باید سراغ نسخه های دسته دو سراتو وارداتی یا دسته دوهای دیگه مثل مزدا3 و ام جی 6 و 550 رفت یا سراغ برخی از چینی های با کیفیت صفر مثل بسترن بی 50 اف یا جیلی.
م.ع: 1394/8/2414:22:00،
24
10
يه خانم يه سوال پرسيد چند نفر محترمانه و كارشناسي جواب دادن
حالا اگه به جاي ناهيد اسمش حسن بود جوابارو بايد ميديدي
حسین: 1394/8/2415:00:46،
17
15
90 میلیون بدی یه ماشین مونتاژ !!!!
90 را میزاری تو بانک تقریبا ماهی دو میلیون سود اسلامی میگیری(یه وقت فکر نکنید ربا است که علما ناراحت میشن)
بعدش با 2 میلیون میری هر کجا که دوست داشته باشید
آرمين: 1394/8/2608:16:38،
22
13
آخه ال 90 هم شد ماشين!!!
نه هندلينگ داره نه درايوينگ
وقتي هم ميخواي دنده عقب بگيري هيج جا رو نميبيني
سر پيچ ها هم كه كم مياره و هر لحظه احتمال چپ كردنش هست . من نميدونم كجاي اين ماشين خوبه همه ازش تعريف ميكنن ؟؟؟
البته نقطه قوتش كيفيت موتورشه كه همين باعث شده همه مشتاق به خريدش بشن ولي اصلا رانندگي باهاش جالب نيست .
من: 1394/8/2922:34:50،
14
15
90 براشون تمام نشده 90 دارند میفروشند
حسن: 1394/9/121:36:30،
12
16
اتفاقا من حسن هستم کسی هست منو راهنمایی کنه
پراید 89 دارم قصد دارم خودرو بخرم ولی به شخصه 5ساله که خرید صفر تحریم کردم دوس دارم خودروی ژاپنی بخرم آیا حق ملت این نیست که خودروی بخرن که در این جاده های بی کیفیت کمتر تلفات بدن؟
مصطفی: 1394/9/622:03:31،
16
16
چرا سراتو 1600 مونتاژسایپا دمای موتور رانشان نمی دهد
رسول: 1394/12/415:58:51،
23
12
سراتو 2000 سایپا عالی ،،،، هرکی نمیتونه بخره الکی میگه بده ، من دارم خیلیم راضیم ، قبلا سوناتا 2008 داشتم ، سراتو خیلی نرم تر از سوناتاست ، تو سرع تو شتابم چیزی کم نداره و از سر خیابونای ایران زیاده
مابيل: 1395/6/1919:56:55،
29
33
من وارداتي دارم از سراتوي سايپا هم بهتره
حسين: 1394/12/1702:06:37،
15
10
با پولي كه واسه اپشناي سراتو ٢٠٠٠ ميگيرن تقريبا ١٠٠ ميشه ، مي ارزه ؟؟ خداييش مي ارزه ؟؟
رضا: 1395/1/2210:30:59،
21
24
سلام..خانم ناهید..من چند ساله 206 دارم.پراید،سمند و پارس هم داشتم..تو رنج کیفی 206 بهترینه..اگه بعضی ها بگن خشکه اره درست میگن خشکه ولی با یه رینگ و لاستیک خارجی مرغوب خشکیش هم حله.حالا شما اصلا میتونین وی8 برداری خشکیش هم دیگه کامل حله..ضمنا از لحاظ کیفی و قطعاتی 206 بازم بهترینه واقعا مرده..تو جاده نمیذارت.واشر نمیزنه،قطعاتش سفت و رفته،خسته کننده نیست،امکاناتش هم خوبه،کلی بگم از سمند و پارس و 405 و تندر خیلی باامکانات تره و از تندر درست که از لحاظ کیفی در یه رده هستن ولی تندر خیلی ساده و رسمی و کسل کنندس..راستی خواستی بگیری فقط مدل نود به پایین بگیر چون نود به بالا واقعا کل تولیدات داخل اشغالن.
مجید: 1395/2/1516:52:00،
18
28
من سراتو کره ای2013 دارم اتومات عجب ماشینیه
من پراید 206 .405 پرشیا اس دی همرو داشتم
ولی اگر تو رنج 70 تا85 میخوایین هزینه کنید فقط فقط سراتو کره ای 1600 نه 2000
چون 1600 اصطحلاکش خیلی کمه وکم مصرف نرم
ماشین با اصالت بخرید فقط اصل
VAHID: 1395/3/1717:15:24،
30
24
من میخوام سراتو مونتاژ بخرم ولی خوب درسته کره ای خوبه ولی الان صفر ۲۰۱۳ تا ۹۰ مگه میشه پیدا کرد؟
متاسفانه بازار سازنده ها برای خودشون تقسیم کردند تا ۱۰۰ چینی -و داخلی آشغال-خارجیش هاچ بک ها یا تهش سراتو-
حالا جالبه من پارسال تابستون کلی تو باما اکسنت و یاریس زیر ۹۰ میدیدم صفر عجیبه که میگند ماشین از پارسال ارزونتر شده ما فقط شاهد گرانتر شدن هستیم
سراتو ۲۰۰۰ سایپا- رنگ سفارشی هم میزنن؟مثلا آبی یا طلایی
مثل مدل های وارداتی ؟
امکانات اضافه هزینشون چقدره؟
سمیرا: 1395/4/2514:58:43،
25
27
سلام
من میخاستم مگان 1600 مونتاژ بگیرم ولی وقتی متوجه شدم ساپا سراتو مونتاژ میکنه و مویتونم 10 تومن بذارم سر پولم و یه سراتو مدل بالا بخرم بیشتر راغب شدم سراتو بگیرم
چون هم مگان قدیمی شده هم دیگه تولید نمیشه ترسیدم چند سال دیگه بفروشمش بازارش خراب باشه
وای سراتو های مونتاژ هم که سانروف ندارن خیلی دلمو زده چون الان با 40-50 میلیون میشه یه چینی خرید که سانروف هم داره ولی من باید 75 تومن بدم پای ماشینی که سانروف هم نداره
فکر میکنم مدل دنده ای بهتر باشه و بیشتر حس اسپورت بودن ماشین رو به آدم القا کنه

ممنوم
amir: 1395/6/723:51:26،
37
31
باسلام ناهید خانم برید 206تیپ5 با موتور TU5و16سوپاپ باقدرت 110اسب بخار 1600CCو گشتاور148 نیوتون برمتر .بخرخیلی بهتر از پارس با موتور TU5و1600CCوقدرت 108 اسب بخاربا گشتاور 142نیوتون بر متراست واز جک J5با موتور 1500CCو قدرت111اسب بخار و گشتاور146نیوتون برمتر هست
ذلنرعل: 1395/6/1919:52:35،
31
24
سراتوي 2000 وارداتي بهترين بخر وسوار شو
هومن: 1395/6/2300:13:02،
37
20
دوستان سلام
اکثر خودروهای تولید داخلی را تست کردم کوتاه مدت باهاشون رانندگی کردم میشه گفت از بعضی ایتم ها که بگذری همه تو یه سطحی هستند (غیر از پراید که نوبره) جدیدا سراتو 1600 مونتاژ خریدم از جمله خودرو های هست که کیفیت بدنه ، قطعات، نمای داخل و بیرون قابل قبول و رضایت بخشه
نباید مغرضانه نگاه کرد به نسبت پولی که میدی اش میخوری
پیشنهاد بنده از خرید سراتو پشیمان نخواهی شد اگه به دنبال اپشن هستید سفارشی در نمایندگی ها نصب میکنن
کاش این خودرو را یه شرکت دیگه غیر از سایپا و ایران خودرو مونتاژ میکرد
مهدی: 1395/6/2312:29:32،
30
27
آقا پولتون رو خرج این ماشینای سه برابر قیمت واقعی نکنید بیایید یه پراید 83 دارم میفروشم به هر کی خاست بره حالشو ببره ارزون میدم تازه.
مهسا: 1395/8/112:49:59،
11
23
سلام
من بین سراتو وارداتی کارکرده و جک اس 5 موندم.
لطفاً راهنماییم کنید که کدوم بهتر هست و درضمن هزینه های ماشین هم برام مهم که بالا نباشه زیاد.

ممنون
نواب: 1395/8/311:20:10،
18
22
سلام کسی میتونه به من بگه که سراتو ماشین خوبی هست؟اپشن سراتو مونتاژ رو میشه ارتقا دارد مپل سیستم ترموز و سرد کن وگرم کن.ممنون
حامد : 1395/8/2211:36:11،
23
15
سلام
من می خواستم یه کیا سراتو مونتاژ بخرم نظر شما چیه؟
بنظرتون ماشین خوبیه؟
بهمن: 1395/8/2909:47:57،
4
20
دوستان عزیز میخواستم بپرسم آیا کسی اطلاعی از وضعیت فرمان و نرم بودن آن در سراتو 2000 سایپا در مقایسه با ماشین های دیگر ایرانی ازجمله 206 و ال 90 و مدل های بهتر دارد ؟؟ ممنون از پاسخ فنی شما..
مهدی: 1395/10/2011:29:53،
8
13
سلام بهمن.من ال90 داشتم ماشین فوق العاده خوبیه به نسبت تموم ماشینهای ایران ازش راضی بودم ولی 206 فقط ظاهر خوبی داره نه فرمون نه دنده نه جای درست و حسابی نداره و الانم سراتو دارم و فرمون پذیریش و نرمی و وشتابش عالیه فقط چون سراتو مونتاژ را گرفتم اپشن کم داره وتوی ذوق میزنه به نسبت پولی که دادم و الانم اگه میخوای بگیری لیفان 820 با این رنج قیمت عالیه.بدرود
هادی: 1396/2/2202:41:35،
4
4
سلام دوست عزیز فرمون سراتو ۲۰۰۰ قابل مقایسه با ال ۹۰ و الباقی خودروهای داخلی نیست وبسیار نرم وعالیه.
سعید: 1395/11/508:47:14،
9
14
سراتو سایپا چند مشکل اساسی دارد. در جاده لغزنده ترمز خوب نمی گیرد و اصلا تعادل ندارد. سیستم تعلیق نرم نیست. من از خریدم پشیمانم.
محمد: 1395/11/814:58:40،
4
8
بین میتسوبیشی لنسر البته کارکرده با سراتو2000مونتاژ سایپا کدومش بهتره
sohrab: 1395/11/1821:59:01،
9
14
درود بر دوستان
بیایید تولیدات چین را نخریم تا مجبور بشن با یک کشور صاحب کلاس در تولیدات اتومبیل قرارداد به لندن
محمود: 1396/2/1219:04:38،
4
6
من یه جک اس ۵ ثبت نامی خریدم دو هفته سوار شدم بخاطر حرف مردم که میگفتن چینی فلان و بمان فروختم و یه سراتو ۲۰۰۰ سایپایی خریدم واقعا از کاری که کردم پشیمونم .آپشن در حد پیکان ۴۹ داره . یک ساعت رانندگی باهاش تو شهر کمر درد میگیری حتی یه سنسور دنده عقب که برای شرکت زیره ۲۰۰۰۰ تومن در میاد نداره قفل مرکزی که الان رو یه پرایدم هست نداره و... احساس میکنم حداقل ماشین های چینی حداقل احترام برای مشتری قائل هستند .من واقعا متاسفم واسه شرکت سایپا
هادی: 1396/2/2202:31:42،
4
4
محمود عزیز حق با شماست اما بنز هم با اپشن پیکان!! خسته کننده است من یک آپشنال دارم از هر نظر در رنج یک خودروی ۱۰۰ میلیونی خوبه حتی من اینو به مزدا۳ ترجیح میدم من قبلا مزدا۳ داشتم ولی این به لحاظ رخ وچهره از مزدا بهتره به لحاظ موتور و شتاب قوی تر به نظرم میرسه مصرف سوخت کمتر حدود ۸ و من از انتخوابم و تعویض با سراتو پشیمون نیستم
رضا: 1396/5/1816:51:43،
3
3
محمود آقا سلام شما دو اشتباه کردی یک ماشین چینی خریدی سوار شدی بعد هم بخاطر حرف مردم فروختی؟ حتما ضر روزیان دادی دوم وقتی سراتو سایپایی خریدی شما که پراید سایپا داشتی گلم تو چرا؟ پس ناراحت نباش سوارشو ماشین خوبیه انشاالله چرخش برای شما هم بگرده ما داریم راضیم برادر؟ مثالی که راجع به پیکان سال 1349 زدی اون موتور 1750 انگلیسی روش بود ؟ گلم شما اونم موقع بدنیا نیامده بودی بای بای
فرشید: 1396/3/2603:41:36،
3
3
سلام
لطفا دوستانی که سراتو 1600 و 2000 در هر دو ورژن شرکتی و وارداتی رو داشتند راهنمایی کنند

بنظر شما، تفاوت بین مدل شرکتی و وارداتی، اونقدری هست که این اختلاف قیمت را برای وارداتی بپردازی؟

مدل 1600 اتومات هم داره؟ آیا از نظر کیفیت و آپشن فرقی با 2000 داره؟ 2000 ترجیح داره یا 1600

بین سراتو 2014 و النترا 2014 کدومیکی رو ترجیح میدید؟ از نظر نرمی و کیفیت فنی کدومیکی برتره؟

با تشکر
رضا: 1396/5/1816:30:09،
4
6
سلام آقا فرشید این چه سئوالیه؟ معلومه که النتر
علی: 1396/4/2816:24:30،
4
3
سراتو وارداتی خیلی تعریفشو شنیدم تو بازار

مدیران داخلی فقط براشون پول مهمه و حتی حاظر نیستن برای بدست آوردن پول یذره رضایت مشتری رو بدست بیارن
پس چرا باید بهشون باج بدیم؟
رضا: 1396/5/1816:24:29،
3
4
باسلام خدمت شما علی آقا شما درست میفرمائید اگه مدیران و مسئولین این تفکر را نداشتن آلان اقتصاد ما و صنایع خودروسازی ما صد در صد رشد کرده بود و ملت شریف ایران ناچار بخرید خودرو دست سوم چینی وغیره نمیشد چطور ما در صنایع موشکی ودفاعی میتوانی با دینا مقابله کنیم اگر بخواهیم در صنعت خودرو هم میتوانیم به شرط وزیری لایق ومدیرانی کارآمد انشاالله به امید خدا یاعلی مدد

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:
در صورتی که تمایل دارید بعد از تایید از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود ، علامت بزنید

در صورتی که تمایل دارید بعد از پاسخ به نظر شما از طریق ایمیل به شما اطلاع داده شود، علامت بزنید
نگین خودرو
رزرو هتل

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

آسایشگاه خیریه
پانی پی
تورآنتالیا
فروشگاه اینترنتی مد و پوشاک دیجی استایل
بلیط قطار