کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

مردم وام خریدند نه خودرو


کد خبر : ۱۷۰۹۹پنجشنبه، ۲۱ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸:۴۷۱۱۶۵۱ بازدید

سود مركب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است كه در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز ...
مردم وام خریدند نه خودرومردم وام خریدند نه خودرو

سود مركب، تغيير بازپرداخت مدت وام از هفت سال به چهار سال و پذيرفته نشدن سفته شروطي است كه در طرح خريد خودرو اعلام نشده بود اما از روز اول اعمال شد. با این حال خودروسازان داخلی به رکورد فروش بی‌سابقه 86هزارو800 خودرو در سه روز رسیده‌اند که در بین خودروسازان جهان نیز  قابل تأمل است. در واقع مردم از خودروسازان وام خریدند نه خودرو، زیرا پیش‌از این گرایش به خرید خودرو نداشتند اما حالا و با ارائه وام 25میلیونی همان خودروهای نخریدنی، خریدنی شده‌اند! 

اولين كسي كه از طرح خريد خودرو با وام 25‌ميليوني خبر داد ولي الله سيف رئيس كل بانك مركزي بود، او در كنار دو عضو ديگر كابينه در يك عصر پاييزي به ميان خبرنگاران آمد و با اعلام خبر اعطاي وام 25ميليون توماني براي خريد خودرو به مردم گرما بخش محافل عام و خاص شد. 

از همان روز بود كه بحث بر سر چگونگي بازپرداخت، به موضوع داغي در ميان مردم و كارشناسان بازار خودرو تبديل شد، با این حال استقبال عجیب مردم باعث‌شده تا رئیس شورای عالی خودروسازان از احتمال کمبود خودروی نو برای عرضه خبر دهد. در حالي كه قرار بود طرح تحريك تقاضا در حوزه خودرو با پرداخت وام هايي با مدت بازپرداخت هفت ساله باشد، درست در روز اجراي طرح مسئولان از يك تا چهار ساله شدن بازپرداخت وام بسته به تقاضاي مشتري خبر دادند. 

با اجرايي شدن طرح چهار ساله همچنان نعمت‌زاده بر هفت ساله بودن طرح خريد خودروتأكيد مي‌كند. محمدرضا نعمت‌زاده، وزير صنعت، معدن و تجارت مي‌گويد كه طرح همچنان بايد با بازپرداخت هفت ساله اجرايي شود، اما خودروسازان خلاف آن را مي‌گويند؛ آنها بر ناتواني در به دوش كشيدن بار مالي ناشي از بالا رفتن تعداد اقساط متقاضيان اذعان دارند، چراكه بانك مركزي تنها تا چهار سال از آنها خريد دين مي‌كند و مابقي تعهدات از چهار سال به بالا را بايد خود خودروساز به عهده بگيرد. 

برهمين اساس، خودروسازان مي‌گويند در شرايطي كه با كمبود نقدينگي مواجه هستند، توانايي پذيرفتن چنين ديني را ندارند، بنابراين طرح چهار ساله اجرايي مي‌شود، مگر اينكه از اين به بعد با رايزني‌اي كه دولت با خودروسازان انجام مي‌دهد، مدت زمان بازپرداخت از مرز چهار سال بالاتر رود. 

همچنين طبق اخبار منتشر شده در گذشته سود اين تسهيلات 16درصد مي‌باشد اما اكنون بانك مركزي با اعلام اين مسئله كه اگر مشتري هرماه قسط خود را در روز مقرر شده پرداخت نكند بايد سود مركب بپردازد. از ديگر مشكلاتي كه در اين طرح وجود دارد تعداد چك‌هايي است كه خودروسازان از متقاضيان طرح دريافت مي‌كنند، در حالي كه بسياري از افرادي كه ممكن است ضامن كسي باشند، خود هم متقاضي اين طرح باشند. نكته بعد درباره نپذيرفتن سفته توسط نمايندگي‌هاست، در حالي كه علي‌اصغر ميرمحمد صادقي، مديركل اعتبارات بانك مركزي نيز در مصاحبه روز دوشنبه خود اعلام كرد: اگر متقاضيان دريافت وام كالا يا خودرو دسته چك نداشته باشند، مي‌توانند از سفته هم استفاده كنند. همچنين مجتبي خسروتاج قائم مقام وزير صنعت در اين باره مي‌گويد: آن دسته از افرادي كه در ارائه چك به نمايندگي مجاز مشكل دارند، مي‌توانند از سفته استفاده كنند و هيچ الزامي براي ارائه چك نيست. 


rmsxvjkhlcv34iuoc3b2.jpg

اما به گزارش خبرنگار ما از سطح شهر تهران در اين روزها به نظر مي‌رسد كارمندان نمايندگي‌ها هم به نحوي توجيه شده‌اند كه با خوشرويي مي‌توانند مردم را به سوي استقبال از طرح سوق دهند. يكي از كارمندان نمايندگي فروش يكي از خودروسازان در گفت‌وگو با خبرنگار «جوان» گفت: هيچ يك از نمايندگي‌هاي اين خودروساز قادر به پذيرش سفته از طرف متقاضيان نيستند و افراد فقط با ارائه چك مي‌توانند از اين طرح استفاده كنند. مردي 60 ساله با موهاي سپيد كه به گفته خود بازنشسته بود، با مراجعه به نمايندگي و ديدن جدول اقساط خريد خودرو با اذعان به اينكه حقوق من حدود يك ميليون و 700 هزار تومان در ماه است و براي خريد خودروي مورد نظر بايد در ماه حدود يك ميليون تومان پرداخت كنم كه اين امر باعث مي‌شود از باقي مصارف خود صرف نظر كنم. از طرفي ديگر مردم با مراجعه به نمايندگي‌ها از نداشتن دسته چك و درخواست نمايندگي‌ها براي ثبت نام فقط در قبال دريافت چك شكايت داشتند و با بد قولي هايي كه در گذشته از سوي خودرو سازان در زمان تحويل خودرو به مشتري صورت گرفته است، مردم نگران تحويل به موقع خودروي خود بودند. 

اما بعضي از مردم با استقبال از طرح آن را خوب توصيف كرده و با اشتياق فراوان به ثبت نام مي‌پرداختند و آن را فرصت خوبي براي ماشين‌دار‌شدن خود برمي‌شمردند. برخي ديگر با ديدن اين استقبال از ناتواني در پرداخت قسط‌هاي ثبت‌نام كنندگان در ميان خود سخن مي‌گفتند. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها