کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

فاصله زياد بازدهی بورس با نرخ سود بانكی


کد خبر : ۱۷۰۱۶یکشنبه، ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۴:۱۹۳۲۵۷ بازدید

در روزهاي اخير خبر كاهش نرخ سود سپرده بانكي در صدر خبرهاي مالي قرار گرفت.

در روزهاي اخير خبر كاهش نرخ سود سپرده بانكي در صدر خبرهاي مالي قرار گرفت.

 اين خبر، براي بازار سرمايه به‌دليل ركود چندين ماهه جذاب بود زيرا برخي كارشناسان با خوش‌بيني به استقبال اين كاهش رفتند و بر اين باور هستند كه با كاهش نرخ سود سپرده، نقدينگي از بانك خارج و به سمت بازار سرمايه حركت مي‌كند. اين درحالي است كه برخي ديگر از كارشناسان با اين نظر موافق نبوده و معتقدند كه بازار سرمايه در شرايطي نيست كه واكنش زيادي به اين خبر نشان دهد.

در همين زمينه طي گفت‌وگوهايي كه «تعادل» با فعالان بازار سرمايه انجام داد آنها معتقدند كه تاثير كاهش نرخ سود بر بازار سرمايه نمي‌تواند بنيادي باشد. تقي رضا‌زاده در اين خصوص معتقد است كه وقتي سپرده‌گذاران همچنان ريسك سپرده بانكي را بهتر از بازار سرمايه مي‌دانند جابه‌جايي نقدينگي صورت نمي‌گيرد.  افشين احمدي ديگر فعال بازار به «تعادل» گفت وقتي بايد ديد كه سود بانكي بر توليد چه تاثيري مي‌گذارد وقتي كه شركت‌ها و صنايع بورسي در وضعيت نامناسب قرار دارند و توليد ندارند چگونه در بورس بايد منتظر تحول بود در ابتدا بايد صنايع بورسي از وضعيت ركود خارج شوند.

 بهنام زيارتي از ديگر معامله‌گران بازار به «تعادل» گفت كه سود 18درصدي هنوز براي من جذاب‌تر است تا پول خود را از بانك خارج كنم و به سمت بورسي كه شايد 5درصد هم بازده ندهد، بياورم. ديگر كارشناسان بازار سرمايه معتقدند كه هنوز نمي‌توان با اين اقدامات اميد به رونق در بازار سرمايه داشت. حسن خانجمالي مدير سرمايه‌گذاري و خدمات مالي كارگزاري خبرگان سهام، به «تعادل» گفت: هنوز نمي‌توان درمورد كاهش نرخ سود بانكي نظر قطعي داد زيرا شرايط اقتصاد عادي نيست و تكليف نرخ سود بين بانكي مشخص نيست. البته شايد كاهش اندك سود بانكي را بتوان محتمل دانست، اما تاثير اين كاهش بر بازار سرمايه داراي ابعاد مختلفي است و نمي‌توان به اين نتيجه رسيد كه اين كاهش، رشد بازار را به‌دنبال خواهد داشت. شايان توجه است كه اقتصاد رونق چنداني ندارد و ريسك سودآوري شركت‌ها همچنان زياد است و لذا تمايلي به خروج پول از بانك و سوق دادن به بازار سرمايه ديده نمي‌شود؛ همچنين نسبت پي به ‌يي فعلي بازار، در نرخ سود احتمالي توجيه دارد و لزومي به تعديل افزايشي اين نرخ ديده نمي‌شود.

 اين كارشناس بازار سرمايه افزود: درمورد شرايط اقتصادي و ركود حاكم، باتوجه به اينكه در چندين دهه گذشته دولت با تحريك بخش املاك و مستغلات مانع از شكل‌گيري ركود مي‌شد و اكنون قدرت چنين تحركي وجود ندارد، دولت تلاش دارد با تحريك تقاضا در برخي بخش‌هاي اقتصادي از طريق وام و انجام پروژه‌هاي عمراني به شكل‌گيري تقاضا كمك كند تا حداقل برخي صنايع از مشكلات فعلي تاحدودي خارج شوند.

مدير سرمايه‌گذاري و خدمات مالي كارگزاري خبرگان سهام در ادامه عنوان كرد: اقتصاد ايران يك اقتصاد وابسته به نفت است و در شرايط فعلي قيمت و مقدار فروش نفت، دولت ابزار يا قدرت محكمي براي تحرك در اقتصاد در دست ندارد. از طرفي روشن است كه چاپ اسكناس بدون پشتوانه آثار به‌مراتب بدتري در اقتصاد داشته باشد و اين مشكل را با كمي تاخير، بزرگ‌تر كند. وي گفت: اساسا صنعت ايران كه به نوع خود صنعتي جامانده از مزيت و قدرت رقابتي جهاني است؛ نياز مبرم به سرمايه مالي و فني دارد تا بتواند در يك دوره ميان مدت، گريد خود را ارتقا دهد و قدرت صادرات پيدا كند. صنعت ايران نياز به مدرن شدن دارد تا به‌تدريج اقتصاد ايران بهتر شود؛ در غير اين صورت صرفا بايد به تحولات جهاني نفت و رفع موانع فروش نفت دل خوش كنيم.

 

  معاملات تالار شيشه‌اي

شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران در پايان معاملات روز گذشته با يك واحد كاهش به ۶۲هزار و ۹۹۹واحد رسيد.

شاخص كل با معيار هم‌وزني ديروز 14واحد افت كرده و به 9هزار و 699واحد رسيد و ارزش روز بازار به بيش از 273هزار ميليارد تومان رسيد. معامله‌گران بورسي بيش از 515ميليون برگه بهادار شامل سهام و حق تقدم در قالب 30هزار نوبت معامله و به ارزش 69ميليارد تومان دادوستد كردند. شاخص قيمت با معيار وزني، ارزشي بدون تغيير در رقم 24هزار و 648واحد ايستاد. شاخص قيمت با معيار وزني 12واحد افت كرده و به 8هزار و 260واحد رسيد. شاخص آزاد شناور با 58واحد افت به 70هزار و 183واحد و شاخص بازار اول بورس با 7واحد رشد به 43هزار و 984واحد و شاخص بازار دوم با 48واحد كاهش به 138هزار و 386واحد رسيد.  در اين روز نمادهاي فولاد، تاپيكو، پتروشيمي پرديس و ملي‌مس در تقويت شاخص بورس تاثيرگذار بوده و نماد كشتيراني جمهوري اسلامي و بانك پاسارگاد در كاهش شاخص اثر داشته‌اند.

نمادهاي مورد علاقه فعالان بورس نيز شامل بانك ملت، ايران‌خودرو، بانك صادرات ايران، پالايش نفت بندرعباس، پلي‌اكريل، پارس خودرو و سرمايه‌گذاري نفت و گاز پتروشيمي تامين بودند و معامله‌گران فرابورسي بيش از 66ميليون برگ بهادار در قالب 12هزار نوبت معامله و به ارزش 281ميليارد تومان، يعني حدود چهار برابر ارزش معاملات بورس تهران، دادوستد كردند.

روز گذشته، با افزايش عرضه‌ها و كاهش حجم دادوستدها، شروعي منفي در اكثر گروه‌ها اتفاق افتاد كه ادامه جابه‌جايي بلوك اين‌بار حدود 75ميليون سهمي در نماد خودرو و فعاليت بيشتر حقوقي‌ها در نقش فروشنده بر منفي شدن بازار با وجود انتشار اخبار مثبت افزوده است.

در گروه‌هاي خودرويي، ليزينگي و حمل‌ونقل، نماد حفارس همچنان صف خريد و نماد ولساپا باوجود خريدهاي حقوقي راهبرد مبين كوثر و قرار داشتن در سطوح حمايتي افت مجدد قيمتي را تجربه كرد كه نزديك شدن زمان پرداخت تسهيلات جديد مستقيم دولت به خودرو‌سازان مزيد برعلت بود اما در انتهاي بازار و با ادامه حمايت‌هاي مناسب حقوقي‌ها از گروه ليزينگي به‌خصوص نمادهاي ولساپا و ولغدر، احتمالا فردا دادوستدهاي متعادل و مثبتي را تجربه كنند همچنين گروه خودرويي و حمل‌ونقلي نيز فردا احتمالا مثبت دنبال شوند نماد رنا باتوجه به ارائه اطلاعات منتشر شده در سايت كدال متعادل و منفي به گردونه دادوستدها بازگشت. گروه‌هاي بانكي، بيمه‌يي و سرمايه‌گذاري غالبا متعادل و منفي دنبال شدند و از معدود نمادهاي متعادل و مثبت به وسينا، وكوثر، پارسيان و وبهمن مي‌توان اشاره كرد.

گروه پالايشگاهي با افزايش تقاضا به‌دليل هجوم مجدد نوسان گيرها و منفي بودن بقيه گروه‌هاي بزرگ، رشد قيمتي را تجربه كردند تا جايي كه نماد شاوان در يك قدمي صف خريد شدن قرار گرفت اما در اواخر بازار اكثرا متعادل به كار خود پايان دادند اما گروه پتروشيمي اكثرا متعادل و مثبت پيگيري شدند تا جايي كه نمادهاي زاگرس و كرماشا با صف خريد به كار خود پايان دادند. شركت نيرو كلر جهت برگزاري مجمع عمومي عادي سالانه براي تصويب صورت‌هاي مالي متوقف شد.

در گروه‌هاي فلزي و معدني، رشد حدود 10درصدي، معاملات پرحجم حق تقدم فولاد مباركه در كنار صف خريد و عرضه پياپي آن و در نتيجه رشد نماد فولاد و رشد حدود 24 واحدي شاخص كل را نظاره‌گر بوديم. نمادهاي كبافق، فسرب، فملي، كروي و فمراد صف خريد و مثبت و بقيه اكثرا منفي دنبال شدند. فولا خراسان در گزارش 6 ماهه با توجه به كاهش 36 درصدي فروش و افزايش هزينه‌هاي مالي نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تعديل منفي سنگين 57درصدي را رونمايي كرد و به پوشش 28 درصدي اكتفا كرد. فولاد خوزستان نيز به‌واسطه ركود سنگين سراسري و رشد هزينه‌هاي مالي و كاهش 9 درصدي فروش 6 ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال گذشته، تعديل منفي 35 درصدي را رونمايي كرد و متوقف شد. فولاد هرمزگان، عملكرد نيمه اول سال را ارائه كرد. اين شركت 1500 ميليارد توماني سود هر سهم سال مالي اسفند 94 را در گزارش‌هاي قبلي 49 ريال پيش‌بيني كرده بود و طي 6ماهه اول سال مشخص شد «هرمز» براي هر سهم (36) ريال زيان شناسايي كرده است. بر اين اساس شركت پيش‌بيني جديد خود براي سال 94 مبلغ (89) ريال زيان به ازاي هر سهم اعلام كرده است.

 

  معاملات فرابورس

روز گذشته معامله 9 ميليون و 130 هزار سهم ذوب‌آهن اصفهان بيشترين حجم معاملات را به نام خود ثبت كرد و بيشترين ارزش معاملات به ميزان 27 ميليارد و 620 ميليون ريال مربوط به سهام پالايش نفت لاوان بود.

 ديروز ضمن دادوستد 66 ميليون ورقه بهادار، ارزش معاملات فرابورس ايران از رقم 2 هزار و 819 ميليارد ريال فراتر رفت.

در واقع در پايان معاملات 17 آبان‌ماه 1394، 66 ميليون و 700 هزار ورقه بهادار خريد و فروش شد و ارزش آن به 2 هزار و 819 ميليارد و 390 ميليون ريال رسيد.

در اين روز معامله 9 ميليون و 130 هزار سهم ذوب‌آهن اصفهان بيشترين حجم معاملات را به نام خود ثبت كرد و بيشترين ارزش معاملات به ميزان 27 ميليارد و 620 ميليون ريال مربوط به سهام پالايش نفت لاوان بود.  اين گزارش حاكي است، سهام بيمه آرمان، پالايش نفت لاوان و زغال‌سنگ پروده طبس بيشترين افزايش قيمت را تجربه كردند و در سوي ديگر بازار، سهام شركت‌هاي مس تكنار، توسعه فناوري اطلاعات خوارزمي و مهندسي ساختمان و تاسيسات راه‌آهن با بيشترين افت قيمت روبه‌رو شدند.  آيفكس در ساعت اوليه فعاليت بازار يك واحد بالا رفت اما در ادامه معاملات 1.4 واحد كاهش يافت و در رقم 700 واحد متوقف شد.روز گذشته نماد معاملاتي گروه سرمايه‌گذاري ميراث فرهنگي وگردشگري ايران پس از ارائه اطلاعات پيش‌بيني، با محدوديت دامنه نوسان قيمت تا سقف 50 درصد بازگشايي شد ضمن آنكه اوراق تسهيلات مسكن در محدوده 679 تا 696 هزار ريال مورد معامله قرار گرفت.

 

  عرضه‌هاي تالار نقره‌اي

روز گذشته، حدود 134 هزار تن انواع كالا روانه تالارهاي مختلف بورس كالاي ايران شد.

روز يك‌شنبه 17 آبان ماه، تالار معاملات بورس كالاي ايران شاهد عرضه انواع محصولات شركت ملي صنايع مس ايران بود.

در اين روز و در تالار محصولات صنعتي و معدني، يك هزار تن مس كاتد شركت ملي صنايع مس ايران با قيمت پايه 173 هزار و 536 ريال عرضه شد. اين شركت همچنين، يك هزار تن مس مفتول را با قيمت پايه 181 هزار و 20 ريال عرضه كرد؛ از ديگر محصولات عرضه شده شركت ملي صنايع مس ايران در اين روز مي‌توان به 20 هزار تن انواع مس كم عيار، 140 تن سولفور موليبدن و 18تن كنسانتره فلزات گرانبها اشاره كرد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها