کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تفاهمنامه ایران و کره‌جنوبی در صنایع کوچک


کد خبر : ۱۶۹۳۴جمعه، ۱۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳:۴۷۱۵۰۳ بازدید

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قصد دارد در روزهای آینده با سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی به منظور همکاری مشترک برای ...

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران قصد دارد در روزهای آینده با سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی به منظور همکاری مشترک برای سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری و تحقیق و توسعه شهرک «ای‌سی‌تی» تهران تفاهمنامه‌ای را به امضا برساند.

در همین راستا مدیر روابط بین‌المللی سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی به همراه نمایندگان ۴۰ شرکت صنعتی از این کشور، روز گذشته در هتل هویزه تهران با غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و نمایندگان شرکت‌های خصوصی ایران دیدار و گفت‌وگو کردند که در این دیدار توافق شد تا تفاهمنامه‌ای میان ایران و کره‌جنوبی درباره صنایع کوچک در کمیسیون مشترک ایران و کره‌جنوبی به امضا برسد. کره‌جنوبی یکی از بزرگترین کشورهای موفق در زمینه صنایع کوچک است که درحال‌حاضر ۶۵درصد سهم صادرات این کشور از طریق صنایع کوچک تامین می‌شود.


امضای تفاهمنامه با سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی

غلامرضا سلیمانی، معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران درباره این تفاهمنامه به صمت گفت: کره‌جنوبی در حوزه صنایع کوچک یکی از کشورهای بسیار موفق است که ۶۵درصد صادرات این کشور متعلق به صنایع کوچک و متوسط است و مدل توسعه صنعتی‌شان نیز براساس خوشه‌های صنعتی بوده است؛ به همین منظور در سفری که سال گذشته به کره‌جنوبی داشتیم با سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی (SNBA) مذاکراتی انجام شد اما آن زمان به دلیل تحریم‌ها به نتیجه ویژه‌ای نرسیدیم. وی با اشاره به نهایی شدن برجام و استقبال کره‌ای‌ها برای ادامه همکاری افزود: پس از این موضوع این بار مسئولان سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی پیش‌قدم شدند و با ارسال ایمیلی از ادامه همکاری‌ها استقبال کردند؛ به همین منظور یک طرح اولیه از سوی ایران تهیه شد و با رایزنی‌های انجام شده برسر موضوعات تفاهمنامه به توافق رسیدیم. معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به زمان امضای این تفاهمنامه نیز گفت: این تفاهمنامه در کمیسیون مشترک ایران و کره‌جنوبی که بنا بود این هفته برگزار شود به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران و وزیر صنعت کره‌جنوبی خواهد رسید، در غیر این صورت اگر روند برگزاری این کمیسیون طولانی شود این تفاهمنامه به امضای روسای سازمان‌های صنایع کوچک می‌رسد.


تاسیس دفاتر مشترک صنایع کوچک

سلیمانی با بیان اینکه ۳ برنامه در این تفاهمنامه دیده شده اظهار کرد: یکی از رازهای موفقیت کره‌جنوبی هماهنگی سیستمی میان دستگاه‌های اجرایی این کشور است که با سازمان صنایع کوچک این کشور همکاری و تعامل دارند و حدود ۴۰ تا ۵۰ دستگاه درگیر هستند که مهم‌ترین آن ارتباط قوی صنایع کوچک با دانشگاه‌های این کشور است به نحوی که سالانه برنامه صنایع توسط نخست‌وزیر کره‌جنوبی تصویب می‌شود و دانشگاه‌ها مطابق برنامه صنایع کوچک در زمینه فناوری فعالیت می‌کنند که این خدمات علاوه بر داخل به صنایع کشورهای دیگر نیز ارائه می‌شود. وی در ادامه افزود: به همین منظور ایران قصد دارد برنامه‌ای را در قالب ۳ یا ۴ رشته صنعتی مانند پلاستیک، دارو، قطعات خودرو و... به موسسات فناوری کره‌جنوبی ارائه کند تا ضمن تاسیس دفاتر مشترکی در ۲ کشور، تجزیه و تحلیل جامعی در سطح رشته‌های صنعتی انجام شود تا خلأهای فناوری شناسایی و در صورت نیاز از طریق سرمایه‌گذاری مشترک یا انتقال فناوری از سوی کره‌جنوبی این خلأها پر شود.


همکاری مشترک در توسعه شهرک صنعتی «ای‌سی‌تی»

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با اشاره به یکی دیگر از برنامه‌های این تفاهمنامه افزود: در راستای این تفاهمنامه نمایندگانی از ایران به کره‌جنوبی اعزام خواهند شد تا ضمن ارائه اطلاعات و نیازهای صنایع ایران شرکای مناسبی که امکان همکاری با شرکت‌های داخلی را دارند شناسایی کرده و پل ارتباطی میان شرکت‌های ایران و کره‌جنوبی شوند. وی با اشاره به احداث شهرک صنعتی «ای‌سی‌تی» در ایران با همکاری دانشگاه شریف در منطقه ۲۲ تهران گفت: کره‌جنوبی در حوزه «ای‌سی‌تی» نخستین رتبه را دارد. به همین منظور برای انجام کارهای مطالعاتی همکاری با کره‌جنوبی انجام خواهد شد تا یک ارتباط سه‌جانبه میان دانشگاه شریف، سازمان صنایع کوچک و پارک‌های علم و فناوری کره‌جنوبی برقرار شود تا شرکت‌هایی که وارد این شهرک صنعتی می‌شوند بتوانند در مدت ۳سال با حمایت سازمان به شرکت‌های بزرگ در زمینه کسب‌وکارهای «ای‌سی‌تی» تبدیل شوند. سلیمانی با اشاره به حضور ۴۰ شرکت کره‌جنوبی در ایران برای ارتباط و همکاری مشترک با صنایع کوچک ایران تصریح کرد: در سفر مدیر روابط بین‌المللی سازمان صنایع کوچک کره‌جنوبی حدود ۴۰ شرکت صنعتی در زمینه صنایع پلاستیک، تجهیزات الکترونیک، اتومبیل و تجهیزات راه‌آهن، دارو، آی‌تی و... نیز ایشان را همراهی می‌کنند تا با شرکت‌های ایران وارد گفت‌وگو شوند؛ به همین منظور سازمان شهرک‌های صنعتی ایران با نامه‌نگاری به استان‌ها حدود ۷۰ شرکت ایرانی را شناسایی کرد تا ضمن معرفی به شرکت‌های کره‌جنوبی زمینه تعامل و همکاری میان شرکت‌های ۲ کشور را فراهم کند.


تفاهمنامه‌های امضا شده در عرصه‌های بین‌المللی

معاون صنایع کوچک سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با بیان اینکه طبق سیاست‌های دولت بنا نیست واردات انجام شود، گفت: هدف این تعاملات همکاری و تولید مشترک ۵۰ – ۵۰ است تا از این طریق این ۲ سازمان بخش خصوصی ۲کشور با هم ارتباط برقرار کنند. بنابراین موضوع واردات زمینه گفت‌وگوها نیست و واردات براساس نیاز و قوانین کشور انجام می‌شود.  وی درباره اینکه تاکنون با چه کشورهایی علاوه بر کره‌جنوبی تفاهمنامه همکاری امضا شده؟ گفت: علاوه بر کره‌جنوبی با کشورهایی همچون ترکیه، اندونزی و... تفاهمنامه امضا و با کشور ژاپن و آلمان نیز صحبت‌های اولیه انجام شده که به زودی تفاهمنامه‌هایی با آنها به امضا برسانیم.


ایران دارای مزیت‌های فراوان سرمایه‌گذاری

سانگ جی‌هی، رییس بزرگترین اتحادیه صنایع کوچک و متوسط کره‌جنوبی «KBIZ» نیز در گفت‌وگو با صمت درباره حضورشان در ایران گفت: ۱۴شرکت زیرمجموعه این اتحادیه به ایران آمده‌اند که در زمینه‌های مختلفی ازجمله صنایع کشاورزی، لوازم‌خانگی، تجهیزات صنعتی، ماشین‌آلات صنعتی و... فعالیت می‌کنند. سانگ جی‌هی با بیان اینکه حضور ما در ایران نخستین گام برای شناسایی ظرفیت‌های همکاری مشترک است افزود: ایران دارای مزیت‌های صنعتی و منابع طبیعی بسیاری است که فضای سرمایه‌گذاری را مساعد می‌کند اما به‌دلیل تحریم‌ها در سال‌های اخیر امکان حضور در ایران فراهم نبود؛ به همین دلیل با رفع تحریم‌ها به دنبال ارزیابی زمینه‌های سرمایه‌گذاری هستیم. رییس اتحادیه صنایع کوچک و متوسط کره‌جنوبی «KBIZ» با اشاره به اینکه حدود ۵ سال پیش ایران و کره‌جنوبی مراودات تجاری بسیاری داشته‌اند گفت: اما در سال‌های اخیر مراودات تجاری نیز کاهش پیدا کرده است.

وی با تاکید بر اینکه به دنبال سرمایه‌گذاری مشترک هستیم افزود: در ابتدای مسیر، سرمایه‌گذاری صددرصدی با ریسک مواجه است بنابراین ترجیح می‌دهیم سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های داخلی داشته باشیم. رییس بزرگترین اتحادیه صنایع کوچک و متوسط کره‌جنوبی «KBIZ»‌ درباره اینکه چه میزان آمادگی سرمایه‌گذاری در ایران را دارند؟ اظهار کرد: برای پاسخ به این سوال زود است و باید بررسی‌های بیشتری انجام شود. بنا بر این گزارش، با امضای این تفاهمنامه فصل جدیدی از گسترش همکاری‌های ایران و کره‌جنوبی در راستای توسعه صنعتی ایران گشوده خواهد شد که با توجه به تجربه توسعه صنعتی کره‌جنوبی این همکاری می‌تواند در صنایع ایران بسیار تاثیرگذار باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها