کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سيب‌زمينی كردستان به سرنوشت هندوانه لرستان گرفتار شد


کد خبر : ۱۶۹۰۶چهارشنبه، ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۶:۱۱۴۲۹۷ بازدید

سال گذشته استان همدان با مازاد سيب زميني مواجه شد و هنوز يك سال از آن ماجرا نگذشته، استاني ديگر با توليد بيش از حد سيب زميني به ...
سيب‌زمينی كردستان به سرنوشت هندوانه لرستان گرفتار شدسيب‌زمينی كردستان به سرنوشت هندوانه لرستان گرفتار شد

سال گذشته استان همدان با مازاد سيب زميني مواجه شد و هنوز يك سال از آن ماجرا نگذشته، استاني ديگر با توليد بيش از حد سيب زميني به سرنوشت تلخ استان همدان روبه رو شده است. كردستان با اختصاص 9 هزار و 700 هكتار از اراضي اين استان به كشت سيب زميني با توليد بيش از نياز داخلي استان روبه رو شده و تاكنون مسئولان نتوانسته اند راهي براي سقوط قيمت اين محصول در استان بيابند. درصورتي كه متوليان راه كاري براي نگهداري اصولي و صادرات اين محصول استراتژيك نينديشند، به زودي بايد شاهد اين باشيم كه سيب زميني كردستان هم همچون هندوانه هاي لرستان روي زمين هاي كشاورزي بماند و بگندد. 

به گزارش روزنامه جوان، استان كردستان با به زير كشت بردن 9 هزار و 700 هكتار از اراضي اين استان يكي از قطب هاي اصلي توليد سيب زميني در كشور به حساب مي آيد و هر سال كشاورزاني كه به كشت سيب زميني اشتغال دارند از اواخر شهريور ماه تا اواخر فصل پاييز اقدام به برداشت محصول خود از مزارع ميكنند. با اينكه هنوز زمان برداشت اين محصول به پايان نرسيده است اما سيب زميني هاي توليدي از الان روي دست كشاورزان اين استان باد كرده و خريداري ندارد.

كردستان از نظر كاشت، داشت و برداشت سيب زميني در مقايسه با ساير استان هاي كشور در مقام چهارم توليد قرار دارد و ميانگين عملكرد سيب زميني در اين استان 33 تن درهكتار است و طبق پيش بيني هاي انجام شده توسط كارشناسان كشاورزي، تا اواخر تاريخ برداشت بايد انتظار 320 هزار تن محصول توليد شده را در كردستان داشته باشيم. عدم تقارن قيمت توليد با فروش محصول سيب زميني كردستان از كيفيت و قيمت مناسبي برخوردار است و علاوه بر تأمين نياز مصرف داخلي استان كردستان، مازاد آن هرساله به ديگر استان ها صادر مي شود اما امسال مشكلاتي براي فروش اين محصول پيش آمده كه كشاورزان هنوز زمان برداشت به پايان نرسيده از فروش آن نااميد شده اند.

از مهمترين معضلات پيشروي سيب زميني كاران در استان كردستان بحث قيمت اين ماده غذايي است كه امسال با شروع برداشت سيب زميني كردستان، به دليل توليد بيشتر از تقاضا، قيمت آن از حدود هزار تومان به 700 تومان سقوط كرده و همچون هندوانه لرستان روند نزولي آن ادامه دارد. معاون امور زراعت جهاد كشاورزي استان كردستان با اشاره به اينكه امسال با مازاد توليد سيب زميني در استان كردستان روبه رو هستيم، مي گويد: متأسفانه كشاورزان طبق برنامه هاي تعيين شده جهادكشاورزي پيش نمي روند و بيش از نياز استان دست به كشت سيب زميني ميزنند و به همين دليل با اضافه توليد در كشور روبه رو مي شوند كه اين خود يكي از عوامل افت قيمت است.

صالح احمدي ادامه ميدهد: متأسفانه در بسياري از سال ها به علت عدم وجود شرايط كافي براي خريد توليدات كشاورزان و جذب عرضه زياد سيب زميني قيمت آن با كاهش شديد مواجه ميشود و كشاورزان نميتوانند هزينه هاي توليد را جبران كنند و در نهايت خود متضرر ميشوند. يك سال زحمت در انتظار صادرات دولت بايد به دنبال صادرات محصول كشاورزي باشد تا محصول توليدي سيب زميني روي زمين هاي زراعي نگندد و دست هاي كشاورزان بعد از انتظاري يكساله خالي نماند.

رحيم نيازي رئيس اتحاديه سيب زميني كاران كشور، با اشاره به عدم صادرات سيب زميني، وضعيت معيشتي مردم و وضعيت اقتصادي كشاورزان براي تهيه نقدينگي به عنوان دلايل كاهش قيمت سيب زميني در سال جاري مي گويد: سال گذشته در همين موقع از سال قيمت سيب زميني 800 تا 900 تومان بود اما امسال بسيار كاهش يافته و قيمت اين محصول در بازار 400 تومان است. هزينه تمام شده هر كيلو سيبزميني براي كشاورزان با احتساب هزينه هايي همانند كود، آب، كارگر و حمل و نقل 400 تومان است در حالي كه اكنون اين محصول حتي به قيمت 400 تومان نيز خريدار ندارد و به گفته يكي از كشاورزان اين منطقه، بزرگترين مشكل آنها اين است كه سازمان جهاد كشاورزي هيچگونه مديريتي روي چگونگي كشت در منطقه ندارد و متأسفانه همواره زمان برداشت سيب زميني مرزها بسته مي شود و امكان صادرات اين محصول نيز وجود ندارد.

رئيس سازمان جهاد كشاورزي كردستان با اشاره به وضعيت فعلي استان مي گويد: با هماهنگي هاي انجام شده با انجمن صادركنندگان محصولات كشاورزي، اتاق بازرگاني عراق را فعال كرده ايم و سه تاجر سيب زميني به كار صادرات اين محصول مشغول خواهند شد. كريم ذوالفقاري ادامه ميدهد: مديركل كشاورزي عراق به اتفاق هيئتي به استان آمدند و پس از بازديد از مزارع سيب زميني ده گلان و قروه به اين موضوع اقرار كردند كه سيب زميني كه اينجا توليد ميشود بسيار با كيفيت تر از سيب زميني توليدي آنان است. بنابراين اميد است به زودي راه صادرات اين محصول باز شود و مشكلات سيب زميني كاران برطرف شود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها