کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اينترنت ايران اندر خم اختلالات بيرونی


کد خبر : ۱۶۸۸۱سه شنبه، ۱۲ آبان ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۱:۳۱۲۰۸۸ بازدید

كشور كره جنوبي در حال ورود به نسل پنجم ارتباطي است و به صورت پايلوت نسل پنجم ارتباطي را در برخي مناطق خود اجرا كرده‌اند، نسلي كه ...

كشور كره جنوبي در حال ورود به نسل پنجم ارتباطي است و به صورت پايلوت نسل پنجم ارتباطي را در برخي مناطق خود اجرا كرده‌اند، نسلي كه به نظر مي‌رسد مافوق تصور انسان است، اين در حالي است كه كره اي‌ها ركورد‌دار پرسرعت‌ترين شبكه ارتباطي دردنيا هستند، حال با علم بر اين موضوع و ورود نسل‌هاي سوم و چهارم ارتباطي و مقايسه با ديگر كشورها مشخص مي‌شود كه جايگاه ايران در رده‌بندي وضعيت اينترنت با توجه به تعداد كاربر قابل ملاحظه‌يي كه دارد، بسيارنااميد‌كننده است.

به گزارش تعادل، بر اساس جديدترين آمارهاي منتشر شده از وضعيت اينترنت ايران و جهان كه سازمان «نتايندكس» منتشر كرد، جايگاه ايران علاوه بر اينترنت پرسرعت ثابت، در بخش اينترنت همراه نيز چندان جالب توجه نيست. براساس بررسي‌هاي سازمان «نتايندكس» كه يكي از معتبرترين مراكز ارائه آمار از سرعت و قيمت اينترنت در جهان است، در رتبه‌بندي سرعت دانلود اينترنت موبايل، ايران در جايگاه 98 از ميان 114 كشور جهان قرار دارد.

مصر، بوسني، اندونزي و فلسطين در اين رده‌بندي از ايران بالاتر و پاكستان، هند، لائوس و تونس پايين‌تر از ايران قرار دارند. رتبه نخست اين رده‌بندي در اختيار نيوزيلند، با سرعت دانلود اينترنت موبايل 26/55 مگابيت بر ثانيه است و چين، دانمارك، تايوان، امارات و فنلاند به‌ترتيب در جايگاه دوم تا ششم اين رده‌بندي قرار دارند.

در رتبه‌بندي سرعت آپلود اينترنت موبايل در جهان نيز ايران در جايگاه ۹۶ از بين ۱۱۴ كشور جهان قرار دارد. در اين رده‌بندي نيجريه، مراكش، پاكستان و تركيه بالاتر از ايران و بوسني، اندونزي، فلسطين و بنگلادش پايين‌تر از ايران قرار دارند. جايگاه اول در اين رده‌بندي در اختيار دانمارك با سرعت آپلود اينترنت موبايل 11/66 مگابيت بر ثانيه است. لوكزامبورگ، تايوان، امارات، كويت و نيوزيلند در جايگاه‌هاي بعدي اين رده‌بندي قرار گرفته‌اند.

 در انتهاي رتبه‌بندي، سودان با متوسط سرعت آپلود اينترنت موبايل ۴٩/ 0 مگابيت بر ثانيه در جايگاه آخر قرار دارد. اوكراين، ويتنام، نيكاراگوئه، ميانمار و پاراگوئه به‌ترتيب بالاتر از سودان در انتهاي اين رده‌بندي قرار دارند.

بد نيست بدانيد كه سرعت تبادل ديتا در شبكه‌هاي مخابراتي با رشد بسيار سريعي مواجه بوده است. اين رقم در شبكه‌هاي نسل اول تنها 2/1 كيلوبيت در ثانيه بود كه در شبكه‌هاي نسل دوم به 6/9 كيلوبيت در ثانيه و در شبكه‌هاي نسل سوم به 384 كيلوبيت در ثانيه و سپس بيش از 2 مگابيت در ثانيه افزايش يافت.

 اين رقم در شبكه‌هاي نسل چهارم 100 مگابيت در ثانيه بود و در شبكه‌هاي نسل پنجم هم به يك گيگابيت در ثانيه خواهد رسيد. بايد توجه داشت كه سازگاري اين استاندارد با IPv6 يا پروتكل اينترنتي نسخه 6 يكي از مهم‌ترين مزاياي آن محسوب مي‌شود.

حال با توجه به آمار ارائه شده به نظر مي‌رسد مسوولان ارتباطي كشور و اپراتور‌هاي فعال بايد براي جبران اين عقب ماندگي به‌دنبال راه‌هاي توسعه‌يي و خدماتي باشند كه بتواند اين اختلاف فاحش را جبران كند.

مساله‌يي كه بعيد به نظر مي‌رسد چرا كه هنوز اينترنت ارائه شده به كاربران با اختلال مواجه است و اعتراض شديد كاربران را به همراه دارد و در اين بين وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات نيز با پذيرش اين اختلال‌ها كه بيش از يك ماه به طول انجاميد در صفحه شخصي اينستا گرام خود از كاربران عذرخواهي كرد و در مورد قطع ارتباطات بين‌الملل و ايجاد برخي اختلالات در دسترسي كاربران به اينترنت گفت: اين موضوع كاملا ناخواسته و خارج از حوزه نظارت كشور بوده است. بايد بگويم كه با وجود آنكه تدابير لازم در اين خصوص از قبل ديده شده بود اما متاسفانه همزماني قطع ارتباط در ۳ مسير پرترافيك، شرايط بدي را رقم زد.

وي توضيح داد: ارتباطات بين‌الملل كشور از طريق درگاه‌هاي متعدد در نقاط مختلف مرزي برقرار مي‌شود تا هنگام بروز برخي حوادث و اختلال در يك مسير، جريان ارتباط از مسيرها و درگاه‌هاي ديگر تامين و پشتيباني شود. اما همزماني قطع ارتباط در ۳ مسير، كار را كمي سخت‌تر كرد. واعظي تاكيد كرد: با تلاش همكاران در روزهاي گذشته يكي از مسيرهاي دريايي بطور كامل تعمير و به مدار بازگشته و باعث بهبود جدي كيفيت سرويس اينترنت در كشور شده است. همچنين با اپراتورهاي مسوول در تركيه نيز مذاكره جدي صورت گرفته تا حفاظت از مسير فيبرنوري از حملات تروريستي را نيز در دستور كار قرار دهند. در اين ميان ممارست خوبي از طرف تركيه ملاحظه مي‌شود. حال با توجه به اينكه كشور‌هاي پيشرفته و در حال پيشرفت گام‌هاي محكم و بلندي در راستاي ورود به نسل پنجم ارتباطي برداشته‌اند، ما هنوز اندر خم يك كوچه و رفع اختلال‌ها براي كندي اينترنت هستيم و در اين بين سخن از كار تحقيقاتي براي ورود به نسل پنجم به ميان مي‌آيد مساله‌يي كه در زمان مطرح شدن آن باعث تعجب بسياري از مسوولان و حتي كاربران شد، چرا كه اينترنت در ايران هنوز آن طور كه بايد و شايد به كاربران ارائه نمي‌شود و حتي اعتراض شركت‌هاي ارائه‌دهنده اينترنت مبني بر رفع انحصار دولتي نيز نتوانسته است ابتدايي‌ترين مشكل اين موضوع كه همان رفع انحصار دولتي است برطرف كند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها