کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

دلیل چرخش نظر نعمت​زاده چه بود؟


کد خبر : ۱۶۸۰پنجشنبه، ۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۹:۲۰:۱۹۵۴۹۸ بازدید

تقریباً از یک سال قبل و پس از اینکه خودروسازان داخلی قیمت محصولات خود را افزایش دادند، مردم در انتظار کاهش قیمت ها از خرید خودرو خودداری کردند و این امر موجب ایجاد رکود شدید در بازار خودرو شد.
دلیل چرخش نظر نعمت​زاده چه بود؟دلیل چرخش نظر نعمت​زاده چه بود؟

 با ورود شورای رقابت به بحث قیمت گذاری خودرو، مردم به کاهش قیمت ها امیدوار شدند اما دستور العمل تعیین شده توسط این شورا نیز نتوانست تأثیری در قیمت خودرو و وضعیت بازار داشته باشد زیرا قیمت های تعیین شده بر اساس این دستورالعمل نیز تفاوت چندانی با قیمت خودروها نداشت و از طرفی هم خودروسازان قیمت های مشخص شده را قبول نداشتند و به اجرای آن پایبند نبودند.در شرایطی که خودروسازان ادعا می کردند به دلیل افزایش نرخ ارز و تحریم های آمریکا بر علیه صنعت خودروسازی کشور به سختی مشغول فعالیت هستند و حتی با افزایش بیش از 100 درصد قیمت ها نیز ضرر می کنند تنها امید مردم به انتخابات ریاست جمهوری و روی کار آمدن دولت جدید بود.پس از روی کار آمدن دولت جدید و مذاکراتی که بین ایران و آمریکا صورت گرفت احتمال از بین رفتن تحریم ها به شدت افزایش یافت و پس از کاهش نرخ ارز مشتریان خودرو منتظر بودند تا قیمت محصولات داخلی کاهش یابد اما خودروسازان با این بهانه که تطبیق قیمت ها با نرخ جدید ارز نیازمند حداقل شش ماه زمان است باز هم از کاهش قیمت ها سر باز زدند.

چندی پیش نعمت زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم با حضور در برنامه پایش دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو را کاهش تولید دانست و گفت: با خودروسازان خارجی که از کشور رفته اند برای بازگشت به ایران مذاکره کردیم و در جلسه ای که با خودروسازان داشتیم قرار بر این شد که تولید خودرو به 900 هزار دستگاه برسد که با افزایش تولید قطعاً شاهد کاهش قیمت ها و رونق بازار خواهیم بود.اما چند روز قبل وزیر صنعت آب پاکی را بر روی دست مشتریان بازار خودرو ریخت و با اعلام اینکه تولید خودرو در حال حاضر با ارز آزاد انجام می شود ولی شورای رقابت بر اساس ارز مبادله ای قیمت گذاری کرد، گفت: بر این اساس، نباید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم بلکه ممکن است برخی خودروسازان بخواهند افزایش قیمت هم بدهند که البته با آنها صحبت کردیم تا پایان سال قیمت ها افزایش نیابد.این صحبت وزیر صنعت هرچند مورد اعتراض بسیاری از مشتریان بلاتکلیف بازار خودرو قرار گرفت اما عاملی شد تا خودروسازان به قول معروف از آب گل‌الود ماهی بگیرند.

هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل ایران خودرو تنها یک روز پس از این اظهار نظر وزیر صنعت، از افزایش قیمت پژو و تندر 90 به دلیل ارزبری بالا خبر داد. به این ترتیب چراغ سبز وزیر صنعت به افزایش قیمت خودرو عاملی شد تا خودروسازان دوباره از افزایش قیمت محصولاتشان صحبت کنند.

مدیر عامل ایران خودرو در حالی از افزایش قیمت تندر 90 و پژو خبر داده که به نظر می‌رسد منظور وزیر صنعت از احتمال تغییر قیمت برخی خودروها، تغییرات کوچک در قیمت خودروهایی است که بیشتر قطعات آن از خارج تأمین می‌شود و ارزبری بالایی دارند.حرکت به سمت افزایش قیمت به ایران خودرو محدود نشد و پس از ایران خودرو این سایپا بود که از افزایش قیمت محصولات خود خبر داد و مدنی مدیرعامل سایپا نیز اخیرا اعلام کرده است محصولاتی مثل مگان را تا 30 درصد افزایش قیمت می‌دهد.به نظر می رسد که موضع گیری وزیر صنعت برای افزایش قیمت خودرو همان کورسوی امید مردم برای کاهش قیمت ها را هم از بین برد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها