کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

عبور مترو تبریز از تونل باریک بودجه


کد خبر : ۱۶۷۲۷جمعه، ۸ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۹:۲۴۲۳۱۲ بازدید

بیش از یک ماه است که سوت مترو در شهر تبریز پیچیده است و تبریزی‌ها می‌توانند روزی 2 ساعت، با مترو از خیابان شهریار تا ائل‌گلی تردد کنند اما ...
عبور مترو تبریز از تونل باریک بودجهعبور مترو تبریز از تونل باریک بودجه

بیش از یک ماه است که سوت مترو در شهر تبریز پیچیده است و تبریزی‌ها می‌توانند روزی 2 ساعت، با مترو از خیابان شهریار تا ائل‌گلی تردد کنند اما همین محدود بودن ساعت کار مترو، مسئله‌ای است که مورد انتقاد قرار گرفته و برخی معتقدند این مسئله در کنار حجم کم افتتاح شده، باعث شده اهداف مترو محقق نشود.

از سوی دیگر، مسئولان شهری، نبود بودجه دولتی را از چالش‌های پیش روی ادامه کار بهره‌برداری از مترو می‌دانند که از سرعت پروژه کاسته است. 

عملیات اجرایی خط یک مترو تبریز از سال ۸۱ کلید خورد و در شهریور همزمان با هفته دولت، فاز یک خط یک با ۵ ایستگاه در ۶ کیلومتر به بهره‌برداری رسید. کل فاز یک در صورت بهره‌برداری، دارای ۱۸ کیلومتر طول خواهد بود و ۱۸ ایستگاه خواهد داشت. 

آنطور که معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز می‌گوید، تاکنون محدودیت منابع مالی و اعتباری، موانع اصلی پیشرفت این پروژه بوده است. یعقوب وحیدکیا، معتقد است به‌دلیل محدودیت اعتبارات، سرعت پیشرفت پروژه در تبریز همچون دیگر کلانشهرها، راضی‌کننده نبوده است. وی در گفت‌وگو با صمت می‌افزاید: با توجه به اینکه هزینه‌های ساخت مترو باید به‌صورت ۵۰درصد سهم دولت و ۵۰درصد سهم شهرداری‌ها پرداخت شود، گاه هر یک از این دستگاه‌ها در پرداخت این بودجه با مشکلاتی مواجه بوده‌اند. به گفته وی، گاهی اعتبارات به خوبی و به موقع به پروژه تزریق شده و کارها پیشرفت خوبی داشته و گاه هم نبود بودجه، تبدیل به مانعی دست و پاگیر شده که از سرعت پروژه کاسته است. 

آنطور که وحیدکیا توضیح می‌دهد، برآورد اولیه بودجه مورد نیاز در زمان کلید خوردن مترو در تبریز، ۶۰۰میلیارد تومان بود اما فاز یک این خط با صرف هزینه‌ای حدود ۱۲۰۰میلیارد تومان افتتاح شده و اگر قرار باشد کل خط یک به اتمام برسد، حدود ۱۳۰۰میلیارد تومان دیگر بودجه لازم است. به گفته وی، همین افزایش تصاعدی هزینه‌ها در طول زمان، به مانعی برای بهره‌برداری به موقع از پروژه مترو تبدیل می‌شود.

این مقام مسئول در شهرداری تبریز می‌افزاید: با توجه به پیگیری‌های انجام شده در یکی، ۲سال اخیر، شهرداری در زمینه اختصاص اعتبار به این پروژه توجه بیشتری داشته و در سال‌های اخیر اعتبارات مناسب‌تری تزریق شده است. وی ادامه می‌دهد: سال گذشته، برای تامین بودجه مترو، فروش اوراق قرضه داشتیم اما هنوز هم نیازمند حمایت هستیم. 
وحیدکیا معتقد است مترو تبریز در مقایسه با مترو سایر کلانشهرها، وضعیت به نسبت خوبی از نظر زیرساخت‌های مطالعاتی دارد زیرا تبریز تنها شهری است که نزدیک به ۵ خط دارد که یکی، خط حومه‌ای است و ۴ خط نیز از داخل شهر می‌گذرد. 

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز، با اشاره به افتتاح فاز نخست از خط یک مترو این شهر در شهریور می‌افزاید: پیش‌بینی می‌شود که فاز دوم، اواخر سال آینده به مرکز شهر وصل شده و کل ۱۸ کیلومتر خط یک تا سال ۹۶ به بهره‌برداری برسد. امیدواریم فازهای ۲ و ۳ از خط یک، تا سال ۹۶ به پایان برسد. او یادآوری می‌کند که به‌تازگی، اعتبارات مناسبی از سوی شهرداری در مقایسه با اعتبارات دولتی به مترو اختصاص پیدا کرده که باعث پیشرفت کار شده است و مدیریت مترو توانسته از این بودجه در راستای تامین ناوگان، تکمیل ایستگاه‌ها و ریل‌گذاری استفاده کند.

برنامه‌ریزی برای تاسیس تراموا در تبریز

وحیدکیا با اشاره به آغاز به کار ساخت خط ۲ و پیشرفت فیزیکی حدود ۱۰درصدی این بخش اضافه می‌کند: برای خط ۳ نیز در حال مذاکره با بخش خصوصی هستیم تا بتوانیم پروژه را به صورت «بی‌اوتی» با مشارکت بخش خصوصی اجرا کنیم. همچنین در برنامه داریم خط ۴ را به صورت تراموا، از منابع مالی شهرداری اجرا کنیم که در صورت اجرایی شدن این کار، هزینه کمتری نسبت به مترو خواهد داشت. با توجه به پیگیری‌های چند ساله، امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم ساخت نخستین خط تراموا را آغاز کنیم. 
به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تبریز، تاکنون ۴ رام قطار برای استفاده در فاز یک مترو تبریز خریداری شده که ۳ رام در فاز یک مورد بهره‌برداری قرار گرفته و بر اساس برنامه، قرار است این قطارها به ۶رام افزایش یابد. با افزایش تعداد قطارهای فعال در فاز یک، ساعت فعالیت آن نیز افزایش خواهد داشت و سرفاصله قطارها به ۷دقیقه خواهد رسید.


دولت سهم خود را پرداخت کند

اگرچه بعد از حرف و حدیث‌های زیاد، بالاخره مدیریت شهری تبریز موفق شد، بخشی از خط یک مترو را در هفته دولت به بهره‌برداری برساند اما یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی این شهر معتقد است در شرایطی که مترو تبریز تنها روزانه حدود ۲ ساعت فعالیت می‌کند، این شیوه حمل‌ونقل نمی‌تواند باری از ترافیک شهر، تردد شهروندان و کاهش آلودگی بردارد و این شرایط زیبنده کلانشهر تبریز نیست. 

محمد اسماعیل سعیدی در گفت‌وگو با صمت، یادآوری می‌کند که با توجه به افتتاح بخشی از فاز یک خط یک در هفته دولت، باید پیگیری و حمایت بیشتری از سوی دولت برای حل مشکلات این خط انجام شود زیرا با افتتاح بخشی از خط یک، انتظاراتی در مردم نسبت به افزایش ساعات کار مترو و افتتاح هرچه سریع‌تر سایر بخش‌ها ایجاد شده است. 
وی با بیان اینکه از دولت انتظار می‌رود تعهدات خود را در قبال مترو تبریز انجام دهد، می‌افزاید: با توجه به رکود حاکم بر اقتصاد کشور و کاهش ساخت‌وساز و کاهش صدور پروانه ساخت، درآمدهای شهرداری‌ها کاهش یافته است. برای همین تامین بخش عمده‌ای از نیازهای مترو به‌وسیله شهرداری، روند کندی دارد. سعیدی اضافه می‌کند: با توجه به همین شرایط، به نظر می‌رسد دولت باید از مترو به‌عنوان زیرساخت مهم کلانشهرها، حمایت بیشتری داشته باشد و به تعهدات خود عمل کند زیرا با توجه به افتتاح در هفته دولت، در صورت تاخیر، در مردم بی‌اعتمادی نسبت به دولت ایجاد خواهد شد. 

نماینده تبریز، اسکو و آذرشهر با تاکید بر اینکه توسعه شهری، مستلزم انجام اقدامات عمرانی برنامه‌ریزی شده با اعتبار مناسب است، می‌افزاید: از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌طور جدی درخواست می‌کنیم اعتبار موردنیاز مترو تبریز را واگذار کند. شهرداری تبریز تمام توانش را برای تامین سهم خود در مترو به‌کار می‌برد و مطلوب است که اعتبار دولتی نیز فراهم شود.

 

مشکلات مالی؛ میراث گذشته

مشکلات بودجه در حالی نفس مترو تبریز را تنگ کرده که نایب رییس شورای این شهر معتقد است، نرسیدن بودجه بیشتر به سال‌های گذشته مربوط است و درسال‌های اخیر اوضاع مالی پروژه قطار شهری بهتر شده است. سعید محدث در این‌باره می‌گوید: نبود اولویت‌بندی در زمینه مترو در سال‌های گذشته، عامل اصلی تاخیر در به ثمر رسیدن این پروژه بوده و در سال‌های اخیر به تعهدات مالی شهرداری به مترو عمل شده و بدقولی‌ها، مربوط به سال‌های قبل از آن است. 

محدث می‌گوید: در سال‌های گذشته، بی‌برنامگی و پراکنده‌کاری شهرداری در هزینه‌ها و نبود اولویت‌بندی، باعث رکود در خط یک مترو تبریز شده بود و شهرداری بدون توجه به اهمیت خط یک، اقدام به تملک ایستگاه‌های خطوط بعدی کرده که این امر، سرعت عمل را در خط یک کاهش داده بود.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها