کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

قیمت دلار نشان از رونق آتی دارد


کد خبر : ۱۶۷۱۱پنجشنبه، ۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۳:۳۳:۴۷۴۴۲۴ بازدید

روز گذشته پس از یک دوره به نسبت طولانی و ثابت ماندن نرخ دلار در بازه قیمتی 3300 تا 3400 تومان به یک باره از اواخر مهرماه نوسان‌ها ...

معاملات سکه و ارز با تصمیم بزرگان بازار به شنبه هفته آتی موکول شد. مصطفی قدرتی، معامله‌گر ارز و سکه از نیمه‌تعطیل‌بودن بازار‌های ارز و طلا خبر می‌دهد: بزرگان بازار تصمیم گرفتند معاملات از شنبه آغاز شود و به‌این‌ترتیب نیمه‌تعطیل و تعطیل‌بودن بازارها تا شنبه ادامه دارد. 

با این حال روز گذشته پس از یک دوره به نسبت طولانی و ثابت ماندن نرخ دلار در بازه قیمتی 3300 تا 3400 تومان به یک باره از اواخر مهرماه نوسان‌ها دوباره شروع شد و سرانجام دلار در ساعات میانی روز گذشته به 3490 تومان افزایش یافت که البته این رقم تا پایان فعالیت بازار دوام نیاورد و دوباره قیمت به کف 3417 تومان رسید. نکته مهم دیگر در مورد بازار ارز دیروز این بود که قیمت ارز در کل بازه روز رو به صعود بود و حتی قیمت شروع بازار (با 3490 تومان) با قیمت پایان روز قبل 100 تومان بالاتر بود. (قیمت پایانی ثبت‌شده دلار در پایان روز 5 آبان 94 حدود 3389 تومان بود).

طلا هم راه خودش را رفت

روز گذشته برای طلا هم روز اقبال بود، چه در قیمت‌های داخلی و چه در قیمت‌های خارجی. در قیمت‌های خارجی هر اونس طلا حداقل با 8 دلار افزایش قیمت به 1175 دلار و 11 سنت رسید. قیمت هرگرم طلای 18 عیار نیز با 508 تومان افزایش به 96 هزار و 751 تومان رسید. قیمت سکه بهار آزادی نیز افزایش چشمگیری درچند روز اخیر داشته است، به‌طوری ‌که هر قطعه سکه طلا (تمام سکه تا ربع سکه) بین 2 تا 9 هزار تومان افزایش قیمت داشته است. طلا نیز درهمین بازه زمانی نوسان‌های رو به بالا داشته و کمتر به جای قبلی خود بازگشته است. اما درمجموع می‌توان گفت با وجود روند صعودی قیمت‌ها طی روزهای اخیر، بازار با تعادل نسبی به حرکت خود ادامه داده و شاهد جهش قیمتی نبوده است.

گرانی در پیش است اما...

درمجموع پیگیری روندهای قیمتی به‌خصوص در مورد قیمت‌های کلیدی طلا و ارز که مکمل و نشانگر سرمایه‌گذاری و تولید هستند، این نشان می‌دهد که افزایش قیمت‌ها بدون جهش ادامه دارد. گرچه این افزایش می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، اما مهم این است که متقاضی چنین کالاهایی به‌خصوص کالایی مانند دلار را چگونه می‌توان قانع کرد که ضرری در بین نیست. به‌خصوص این‌که نشانه‌های متفاوت و حتی متضادی به فعالان بخش اقتصادی برای بهبود یا به‌طورکلی تغییر وضع داده می‌شود. «میثم رادپور» کارشناس بازار طلا و ارز معتقد است که از این افزایش قیمت نباید ترسید و آن را به پای سفته‌بازی گذاشت. بلکه این افزایش قیمت به‌طور مشخص دلایل کلان و بنیادی دارد. دلایلی که اثراتش در میان‌مدت مشخص ‌شده و حالا خودش را نمایان می‌کند.

او در این‌باره به "روزنامه شهروند" می‌گوید: این افزایش قیمت یا نوسان‌های رو به بالای دلار را به هیچ‌‌وجه با نوسان‌های مقطعی یا کوتاه‌مدت بازار و... یکی ندانید. این افزایش قیمت‌ها به‌خصوص در مورد دلار، دلایل کلان دارد و مربوط به سیاست‌های اقتصادی می‌شود.

او اضافه می‌کند: عواملی مانند وجود تورم هرچند که این تورم رو به کاهش بوده و تثبیت نرخ بهره در آمریکا، تثبیت قیمت دلار، کاهش نرخ برابری ارزها در مقابل دلار و حتی تثبیت نرخ سود بانکی در سه‌سال اخیر و پس از آن هم برداشته شدن تحریم‌ها به‌خصوص در بخش بانکی از مهم‌ترین دلایل نوسان قیمتی در بازار ارز و طلاست. ازسوی دیگر درآمد نفت نیز حدود ٥٠‌درصد کاهش یافته و ارز کمتری نیز دراختیار دولت است.

رادپور در مورد تأثیر نرخ تورم در افزایش قیمت ارز توضیح می‌دهد: تورم در سه‌سال گذشته حتی اگر هم ثابت بوده ولی وجود داشته و قیمت هیچ کالایی با سه‌سال پیش یکی نیست. به عبارت بهتر کالای داخلی گران‌تر شده ولی کالای خارجی قیمتش ثابت بوده است.

او اضافه می‌کند: در این مدت سه‌سال قیمت ارز تقریبا ثابت بوده و دولت هم تمایلی نداشته که قیمت ارز خیلی بالا برود، اما برای به‌صرفه بودن تولید داخل باید این تفاوت تورم داخل و خارج از کشور تا حدودی متعادل و قابل تحمل باشد تا تولید به‌صرفه شود.  این کارشناس بازار طلا و ارز معتقد است: با توجه به این‌که لغو تحریم‌ها نزدیک است و تقاضای سفته‌بازی ارز نیز کاهش یافته، می‌گوید: درشرایط کنونی افزایش قیمت ارز بیشتر به دلیل تقاضا برای سرمایه‌گذاری و تولید افزایش یافته است. البته این را هم باید درنظر داشت که با برداشتن تحریم‌ها و قابلیت تبادل ارزی با خارج از کشور (گشایش اعتبارات اسنادی ارزی و...) زمینه برای تک‌نرخی شدن ارز فراهم می‌شود. بنابراین افزایش قیمت دلار با شیب ملایم و آهسته چیزی دور از انتظار نیست.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها