کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تخلفات فروش زمین در مناطق آزاد


کد خبر : ۱۶۶۷۷چهارشنبه، ۶ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸:۴۷۱۵۶۷ بازدید

مناطق آزاد تجاری و صنعتی به دلیل ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند، همواره مورد توجه دولت‌ها و سرمایه‌گذاران هستند. جزیره کیش نیز یکی ...

مناطق آزاد تجاری و صنعتی به دلیل ویژگی‌ها و ظرفیت‌هایی که دارند، همواره مورد توجه دولت‌ها و سرمایه‌گذاران هستند. جزیره کیش نیز یکی از همین مناطق است که در سال‌های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. قوانین حاکم بر مناطق آزاد و از طرفی موقعیت جغرافیایی ویژه، قرار گرفتن در خلیج فارس و سابقه سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در این جزیره از جمله دلایلی است که کیش را به یک منطقه قابل اعتماد برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است. در این رابطه محسن مهرعلیزاده، عضو هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش که سابقه فعالیت 25ساله در این منطقه دارد، با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در نشستی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود.

وی در این نشست ضمن تشریح برنامه‌های جدید در منطقه آزاد کیش به تخلفات فروش زمین در مناطق آزاد اشاره کرد. مهرعلیزاده که سابقه ریاست سازمان تربیت‌بدنی سابق را هم در کارنامه خود دارد، جزیزه کیش را یکی از بهترین گزینه‌ها برای آمادگی بازیکنان برای جام جهانی فوتبال 2022 دانست.

خسارت‌های ناشی از بی‌اعتمادی دنیا نسبت به ایران
مهرعلیزاده با بیان اینکه خسارت‌های زیادی که ناشی از بی‌اعتمادی دنیا نسبت به کشورمان بود بعد از توافق هسته‌ای برطرف شده و رفت‌و آمد به کشورمان در حال افزایش است اظهار کرد: همه اینها باعث می‌شود روابط ما با دیگر کشورها احیا شود، بنابراین بهترین زمان است که از گردشگران خارجی استقبال کنیم و از این رهگذر، فرهنگ والای ایرانی را به دنیا بشناسانیم و هم از درآمدهای این صنعت و فرصتهای اشتغال ناشی از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به سفر هیات های اروپایی از جمله اسپانیا و اتریش به کشورمان گفت: بخش عمده‌ای از پیشنهادات این کشورها مربوط به گرشگری است و پیشنهادات جالبی نیز در زمینه ساخت فرودگاه یا ایجاد شرکت‌ها و نمایندگی های برند به ما ارائه دادند.

عضو هیات مدیره منطقه آزاد کیش ادامه داد: در احکامی که تحت سیاست‌های کلی برنامه ششم توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شدT عنوان شده که باید در انتهای برنامه ششم حجم مسافران گردشگر به کشور پنج برابر افزایش یابد و این در حالی است که ما ظرفیت بالایی در این زمینه داریم و می‌توانیم در زمان‌بندی کوتاهی به آن برسیم ولی باید برنامه‌ریزیهای دقیقی صورت گیرد.

رییس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران درباره اهمیت صنعت گردشگری با بیان اینکه گردشگری یکی از رشته‌هایی است که می‌تواند برای سرمایه‌گذاری بسیار مفید و پربازده باشد گفت: گردشگری به لحاظ اقتصادی، اجتماعی، بین‌المللی، سیاسی و در بعد شناخت ملت‌ها و دولت‌ها از کشور ما نقش بسزایی دارد، چون با فضای موجود سیاسی طبیعی است که رفت و آمد‌ها و حضور گردشگران و آشنایی آن‌ها با فرهنگ ایرانی – اسلامی بهترین فرصت برای احیای ارتباطات است. در این رابطه بخش عمده‌ای از پیشنهادات تجاری کشورهایی که به ایران آمدند نیز در زمینه توسعه گردشگری بود.

13 درصد سهم صادرات در دنیا برای گردشگری است
وی با بیان اینکه 9.5 درصد GDP (تولید ناخالص داخلی) در دنیا در حوزه گردشگری است و به ازای هر 11 فرصت شغلی که در دنیا ایجاد شده یک فرصت متعلق به گردشگری است افزود: در حال حاضر 13 درصد سهم صادرات در دنیا برای گردشگری است و حدود یک میلیارد و 600 میلیون نفر گردشگر در دنیا تردد می‌کنند که این رقم در حال رشد است.

آمار گردشگر باید تا انتهای برنامه ششم به 20 میلیون نفر برسد
وی ادامه داد: آمار گردشگر در کشور ما بر اساس اعلام سازمان میراث فرهنگی حدود 4.2 میلیون نفر در سال است که باید تا انتهای برنامه ششم به 20 میلیون نفر برسد. لذا باید برنامه‌ریزی های لازم در این زمینه صورت گیرد که خوشبختانه ظرفیت بالایی نیز در این زمینه داریم.

تشریح برنامه‌های جدید در منطقه آزاد کیش
مهرعلیزاده با بیان اینکه در کیش سالانه حدود 1.5 میلیون گردشگر داخلی و حدود 450 هزار نفر گردشگر خارجی داریم، درباره‌ی برنامه‌های جدید در این منطقه توضیح داد: گردشگری پزشکی، درمانی و گردشگری ورزشی از جمله برنامه‌های جدید و مهم ما در کیش است. با توجه به این‌که پزشکان ما در بخش جراحی قلب، زیبایی، چشم و گوش در منطقه حرف اول را می‌زنند همین موضوع باعث شده در منطقه آزاد کیش، برنامه‌ریزی برای توسعه و ایجاد کیلینک‌ها و بیمارستان‌های تخصصی در این چهار زمینه آغاز شود.

کیش بهترین گزینه‌ برای آمادگی بازیکنان برای جام جهانی فوتبال 2022
عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش ادامه داد: در مورد توریسم ورزشی با توجه به اینکه در سال 2022 در قطر بازی‌های جام جهانی فوتبال را خواهیم داشت، معمولا چهار سال قبل از آغاز جام جهانی، برای تمرین بازیکنان مکانی با شرایط آب و هوایی مشابه را در نظر می‌گیرند که یکی از بهترین گزینه‌ها برای آمادگی بازیکنان برای جام جهانی فوتبال 2022 جزیره کیش است که باید در این زمینه سرمایه‌گذاری‌های لازم انجام شود و سرمایه‌گذاران را به این موضوع جذب کنیم. چه بسا منافعی که آن چهار سال برای کیش دارد خیلی بیشتر از منفعت کشور میزبان این مسابقات باشد.

ایجاد مرکز مالی بین‌المللی در جزیره کیش در آینده ای نزدیک
وی همچنین از ایجاد مرکز مالی بین‌المللی در جزیره کیش در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این موضوع در دولت تصویب شده و با توجه به این‌که کیش تکیه‌گاه بزرگ بازار پولی و مالی ایران را دارد می‌تواند به عنوان یک مرکز مالی و بین ‌المللی فعالیت کند.

تخلفات فروش زمین در مناطق آزاد
مهرعلیزاده درباره تخلفاتی که در رابطه با فروش زمین در مناطق آزاد صورت گرفته است، تاکید کرد: متاسفانه در دوره هشت ساله قبل در زمینه فروش اغلب زمین‌های مناطق آزاد از جمله کیش دقت لازم صورت نگرفت و بعضا زمین‌های بسیار زیادی برای پروژه‌هایی اختصاص داده شد که مورد نیاز نبود که برخی از این پروژه ها نیز انجام نشد، ولی بعداز بخشنامه جدیدی که دبیرخانه مناطق آزاد ابلاغ کرد امکان فروش زمین به میزان زیادی محدود و قرار شد زمین‌هایی که برای پروژه‌ها اختصاص یافته مورد بازبینی قرار گیرد و قرار‌داد‌هایی که هنوزعملیات نشده‌اند لغو شوند.

وی در عین حال تاکید کرد: یکی از راه‌حل‌هایی که دبیرخانه مناطق آزاد ارائه کرد، این بود که در جهت مراقبت از واگذاری‌های زمین در موافقت با انجام پروژه‌ها، سازمان‌های مناطق آزاد به نحوی عمل کنند که ارزش زمین واگذار شده به صورت آورده‌ی سازمان باشد و مناطق آزاد به گونه‌ای در پروژه‌ها با بخش خصوصی سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشند، اما در مواردی که امکان مشارکت وجود ندارد ‌زمین‌ می‌تواند واگذار قطعی شود که البته این کار با دقت و محدودیت بیشتری صورت می‌گیرد.

تشریح‌ ظرفیت‌های انرژی منطقه آزاد کیش
عضو هیأت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش درباره‌ ظرفیت‌های انرژی منطقه آزاد کیش نیز توضیح داد: حدود 150 مگاوات ظرفیت منصوبه و قابل بهره‌برداری برق در این منطقه است که در سال گذشته 70مگاوات دیگر اضافه شده و به مدار وارد شده‌ است. همچنین 22 هزار متر مکعب آب شیرین موجود در آن منطقه است و برق در حال توسعه نیز 100 مگاوات است که توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و در حال حاضر 37مگاوات آن قابل بهره‌برداری است. البته 220 مگاوات موجود کفاف منطقه را می‌دهد ولی پیش‌بینی ما برای توسعه کیش و نیز ایجاد اطمینان در ساعات پیک مصرف است.

ارزش قرار‌دادهای سرمایه‌گذاری عمومی و صنعتی در کیش
مهرعلیزاده در عین حال بیان کرد: حدود 500 واحد صنعتی دانش‌بنیان و های تک در کیش فعالیت می کند و در سال گذشته 29 پروژه عمرانی انجام شده‌ است و ارزش قرار‌دادهای سرمایه‌گذاری عمومی که در حال حاضر در کیش وجود دارد 5100 میلیارد تومان و قرارداد‌های صنعتی 600 میلیارد تومان است.

توسعه فرودگاه کیش به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی
وی همچنین ازتوسعه فرودگاه کیش به عنوان یک فرودگاه بین‌المللی خبر داد و افزود: 60 درصد کارها انجام شده و کارهای نهایی ساخت‌وساز و خرید تجهیزات در این زمینه در حال انجام است که برای این کار حدود 70 میلیارد تومان بودجه پیش‌بینی شده که این رقم تا 130 میلیارد تومان افزایش می‌یابد.

درآمدزایی مناطق آزاد
وی درباره درآمدزایی مناطق آزاد نیز گفت: خوشبختانه درآمدهای سالانه کفاف پروژه‌های موجود را می‌دهد و درآمدی که از فروش زمین، عوارض یا اجاره زمین به دست می‌آید با پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم همخوانی دارد.

اضافه شدن ناوگان جدید هواپیمایی کیش ایر
رییس هیات مدیره شرکت هواپیمایی کیش ایر همچنین درباره‌ی اضافه شدن ناوگان جدید هواپیمایی کیش ایر گفت: امسال در برنامه داریم 10 فروند هواپیمای جدید به صورت خرید و اجاره به ناوگان اضافه کنیم.

وی افزود: با توجه به این‌که به دلیل تحریم در خرید هواپیما مشکل داریم و نمی‌توانیم از منابع اصلی و مستقیم خریداری کنیم باید خرید دست چندم و از مسیرهای خاص انجام شود و در نتیجه در زمینه خرید مطالعاتی انجام داده و با چندین شرکت مذاکراتی صورت گرفته است و ترجیح می‌دهیم تعدادی هواپیما خریداری کرده و تعدادی نیز اجاره کنیم و اگر تحریم‌ها برداشته شد در سال‌های بعدی هواپیماهای جدید خریداری و با هواپیماهای اجاره‌ای جایگزین می‌شوند.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها