کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

آغاز شمارش معکوس برای احیای اقتصاد ایران


کد خبر : ۱۶۶۳۹سه شنبه، ۵ آبان ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۸:۴۷۲۶۱۴ بازدید

روز گذشته ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همایش تراکنش بانکی به‌عنوان دو ...

روز گذشته ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی و محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در همایش تراکنش بانکی به‌عنوان دو تن از اعضای کابینه دولت و دو عضو مهم اقتصادی حضور یافتند تا با استفاده از موقعیت و با تشریح موقعیت، شرایط بهتری را نوید دهند. این دو عضو کابینه با گفتن واقعیت‌ها تلاش کردند تا برای فضای کسب و کار بهتر ایران اعتمادها را بالا ببرند. مهم‌ترین موضوعی که رئیس‌کل بانک مرکزی و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به آن اشاره کردند آمادگی برای رفع تحریم‌ها بود.  آنها به این نکته اشاره کردند که بخش بانکی زودتر و به‌طور مستقیم از برداشته شدن تحریم‌ها تاثیر می‌پذیرد و همین گام بزرگی برای بهبود وضع اقتصادی ایران خواهد شد.

اما نکته مهم دیگر، اجرایی شدن بسته خروج از رکود و بهبود وضع اقتصادی کشور بود که به زعم این دو عضو اقتصادی کابینه، تغییرهایی را در پی دارد که به واسطه تغییر شرایط بخش بانکی است.  همه این نکته‌های گفته شده نشان می‌دهد که تکاپو در بخش‌های مختلف برای احیای اقتصاد به راه افتاده است.

نیمه دوم آبان، شروع اجرای بسته

ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای بسته خروج از رکود از نیمه دوم آبان ۹۴ خبر داد و گفت: سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اقداماتی را در این زمینه آغاز کرده و تزریق منابع به طرح‌های عمرانی آغاز شده است. دستگاه‌های مختلف در این زمینه مسئولیت‌های متفاوتی دارند و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اقدامات لازم در این زمینه را آغاز کرده است. بانک مرکزی مسئول مراقبت از رشد نقدینگی و تورم حاصل از اجرای بسته خروج از رکود است و این بسته را قطعا با ملاحظاتی اجرا خواهد کرد.

رئیس کل بانک مرکزی در مورد نحوه آزادسازی پول‌های بلوکه شده گفت:  نیازی به ورود نقدی ارز در پول‌های بلوکه شده نیست و این پول‌ها به حساب‌های بانکی در خارج از کشور و کارگزاری‌ها منتقل می‌شوند. این منابع با دستوراتی که از طرح بانک مرکزی و صاحب حساب صادر می‌شود، به مصرف می‌رسد.

سیف گفت: مسأله‌ای که برای دولت اولویت دارد، سرمایه‌گذاری‌هایی است که منجر به توسعه اشتغال و بهبود شرایط اقتصادی شود. رئیس‌کل بانک مرکزی با بیان این‌که حجم تراکنش‌های بانکی ١٠ برابر حجم کل نقدینگی است، گفت:  سیستم ساتنا نیز ٥,٧ برابر نقدینگی عملیات مالی انجام می‌دهد.رئیس کل بانک مرکزی گفت: ‌سال گذشته ۲۰‌میلیارد تراکنش الکترونیکی بین بانکی برای ارایه ۱۱‌میلیارد خدمت بانکی در سامانه‌های ملی پرداخت با موفقیت پردازش شد که ۱۰ برابر نقدینگی است. تنها در روز ٢٨ اسفند ماه‌سال ٩٣ بیش از ١٥٠‌میلیون تراکنش بین بانکی در سامانه‌های ملی پرداخت، پردازش شده است. مبلغ این تراکنش‌ها در‌سال گذشته بیش از ١٠ برابر نقدینگی است و تنها ٥,٧ برابر نقدینگی از طریق سامانه تسویه ناخالص آنی (ساتنا) پردازش شده است.

دو برنامه بانک مرکزی برای تسهیل بازرگانی  

رئیس کل بانک مرکزی همچنین در این همایش به دو برنامه این بانک برای تسهیل بازرگانی خارجی در شرایط پساتحریم نیز اشاره کرد و گفت:  برنامه نخست، بازگشت دوباره بانک مرکزی و بانک‌های جداشده از شبکه جهانی سوئیفت به آن شبکه است، چرا که عدم حضور گسترده در گذشته موجب ایجاد مشکلاتی در بازرگانی خارجی شد که امیدواریم در آینده این مسائل برطرف شود. سیف ادامه داد: برنامه دوم ما برای تسهیل بازرگانی خارجی اتصال شبکه ملی پرداخت به شبکه‌های خرد و کلان بین‌الملل ازجمله سوئیچ پرداخت کارتی کشورهای همسایه و شبکه‌های معتمد پرداخت کارتی در دنیاست که البته نقشه راه دستیابی به آن در دستور کار قرار دارد.

نیاز به يك هزار تریلیون تومان منابع

محمد باقر نوبخت، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی از آغاز شمارش معکوس برای رفع تحریم نظام بانکی و بانک مرکزی خبر داد و گفت: نظام بانکی این رخداد را در آینده نزدیک پیش رو دارد.نوبخت افزود:  هرچند انتظارات از نظام بانکی و بانک مرکزی به درستی تحقق نیافته اما با توجه به فضای سخت و محدود‌کننده که به نظام بانکی کشور حاکم بوده تاکنون اقدامات ارزشمندی توسط نظام بانکی انجام شده است.

وی ادامه داد:  براساس آماری که مرکز آمار در روز گذشته منتشر کرد شاخص تورم برای مهرماه به روند کاهنده خود ادامه داد و به رقم ١٣,٣‌درصد تقلیل یافته ضمن آن‌که نرخ تورم نقطه به نقطه ١٠.٩‌درصد و ماهانه ٠.٨‌درصد بوده که این رقم در مقایسه با نرخ تورم ٤٠‌درصدی که در ابتدای فعالیت دولت یازدهم بود، نشان از سنجیدگی فعالیت مردان بانکی دارد.رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصریح کرد:  پساتحریم که قرار است در قالب برنامه ششم توسعه اجرایی شود، هم اکنون در دست تهیه است لذا گسترش ابزارهای مالی در آن مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

به گفته وی، برای دستیابی به رشد ٨‌درصدی اقتصاد نیاز به 800 هزار‌میلیارد تومان تا 1063 تریلیون تومان در‌سال داریم که می‌توان بخشی از آن را از ابزارهای فناوری اطلاعات تامین مالی کرد.یادآور می‌شود، همایش و نمایشگاه تراکنش(ITE) با هدف گسترش همکاری بین‌المللی در حوزه فناوری اطلاعات صنایع مالی، کارت و پرداخت برگزار شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها