کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

کیا موهاوی، تویوتا لندکروزی ارزان قیمت در بازار ایران


کد خبر : ۱۶۶۲۱دوشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۸:۴۷۱۶۵۸۹ بازدید

كيا موهاوي را ميتوان يكي از وسوسه انگيزترين SUVهاي موجود در بازار خودروي كشورمان ناميد. اتومبيلي كه اگرچه در داخل كشور مي بايست رقم ...

كيا موهاوي را ميتوان يكي از وسوسه انگيزترين SUVهاي موجود در بازار خودروي كشورمان ناميد. اتومبيلي كه اگرچه در داخل كشور مي بايست رقم بالاتري براي مالكيت آن هزينه كنيد، اما هنگامي كه برچسب قيمت آن را با SUVهاي لوكس موجود در بازار مورد مقايسه قرار ميدهيد، رقم 130 تا 140 ميليوني فروش آن در مدل دست دوم 2010 (در جايي كه تويوتا لندكروزر بهاي 500 ميليوني دارد) چندان هم گران به نظر نمي آيد. اما چه فاكتوري موجب شده تا اين اتومبيل در بازار كشور فروش كمتري داشته باشد؟ پاسخ اين پرسش را تنها ميتوان در حضور رقيب اصلي آن يعني هيونداي ix55 (وراكروز) جستوجو نمود.


wprr6v4tfsieylkxmir0.jpg


موهاوي را در سال 88 و پيش از آن كه به بازار كشورمان راه يابد به لطف يكي از کاربران توسط همكارانمان آقايان »حيدري« و »معنوي نژاد« در جزيره زيباي كيش مورد آزمون قرار داديم . اما پرسش هاي مكرري كه در مورد اين اتومبيل مطرح مي شد، ما را بر آن داشت تا باري ديگر ملاقاتي با اين كراس اوور لوكس فول سايز كيا داشته باشيم: موهاوي محصول 29 ماه تلاش طراحان كياموتورز است كه پس از صرف هزينه اي بالغ بر 245 ميليون دلار متولد شده است. البته خود كياموتورز نيز موافق اين سخن است كه موهاوي در زماني نادرست وارد بازار شد. در سال 2009 كه جهان از ركود شديد اقتصادي رنج مي برد، عرضه موهاوي كار چندان مناسبي نبود، اما كياموتورز اين خودرو را روانه بازار كرد تا شايد قيمت كمتر آن نسبت به رقبا بتواند براي آن يك برگ برنده محسوب شود. ديگر آن سال هايي كه اتومبيل هاي كره اي را بدون توجه به برند آن مي توانستيد تشخيص بدهيد، گذشته است. موهاوي و ساير محصولات جديد اين كمپاني كره اي اكنون به خودروهايي با هويت در دنياي خودرو بدل شده اند كه نظر بسياري را به سوي خود جلب مي كنند. نظرات در مورد اين اتومبيل بسيار متنوع است.

بعضي طراحي آن را كاملا قدرتمند و جسور مي دانند و برخي به دليل نبود هيجان در ظاهر آن ترجيح ميدهند به سراغ رقيب آن يعني هيونداي ix55 بروند. شايد در بحث مقايسه اي ظاهري ميان اين دو اتومبيل، هيونداي برنده ميدان باشد، اما توجه داشته باشيد كه اگر زيباترين اتومبيل جهان را نيز هر روز در رنگ هاي گوناگون مشاهده كنيد، جذابيت خود را از دست خواهد داد. به نظر مي آيد اگر چه اين روزها ix55 را بيشتر از موهاوي مي توان در خيابان هاي شهر مشاهده كرد، اما دارندگان کیا موهاوی رضایت بیشتری از این محصول دارند . اين واقعيتي است كه در مورد تويوتا كمري و هيونداي سوناتا نيز در كشورمان اتفاق افتاد.

هنگامي كه طراحي ظاهري موهاوي را مورد نقد و بررسي قرار ميدهيد، كاملا در مقام اتومبيل هاي حاضر در بازار ايالات متحده ظاهر ميشود.


     jrfrtmnrzzv1rp4xsx8t.jpg


از نماي روبرو، چراغ هاي متوازي الاضلاع شكل جلو كه در آن اثري از حجم هاي اغراق انگيز ژاپني نيست، خطوط برجسته بر روي درب موتور، سپري ساده كه چراغ هاي ضد مه را در بر گرفته اند و جلو پنجره كاملا بزرگ با خطوط افقي به كار گرفته شده در آن، چهره اي خشن اما در عين حال قابل اطمينان به اين نما بخشيده است. سادگي در نماي كناري موهاوي نيز تكرار شده و از اين زاويه تنها ماهيچه هاي گلگيرها و چراغ هاي روي آيينه ،چشم را معطوف خود مي كند. علاوه بر اين، ابعاد تايرها كه رينگ هايي 18اينچي آن را دربر گرفته است كمك كرده تا اين اتومبيل كفش هايي مناسب با پوشش خود به پا كند. در انتهاي خودرو محل قرارگرفتن پلاك اتومبيل كه در بالاي آن آرم KIA كاملا خودنمايي ميكند بيش از هرچيزي خود را به رخ ميكشد. چراغ هاي عقب خودرو نيز در دو مدل متفاوت (از جهت نوردهي) در كشورمان عرضه ميشود. ظاهراً مدلهاي شركتي نورپردازي معمولي را نشان ميدهند و مدلهاي غير شركتي از LED براي روشنايي استفاده ميكنند كه بالطبع نورپردازي LED خيره كننده تر خواهد بود. سپر عقب با طراحي خاص خود اين امكان را به مالك ميدهد كه اجسامي طويل تر از طول اتومبيل را نيز به راحتي در صندوق جاي دهد. در كل به آساني ميتوان حدس زد هنگامي كه كياموتورز به طراح معروف خود Peter Schreyer سفارش طراحي موهاوي را داده، اتومبيلي را در نظر داشته كه مخصوص بازار ايالات متحده باشد.

وظيفه اي كه شراير به خوبي از عهده آن برآمده است. در داخل موهاوي وضعيت به شكلي ديگر است. فرمان خوش دست، دسته دنده نيمه چرم و دكمه استارت/استاپ پيشرانه آن، قدري چاشني هيجان را بالا برده است. البته در اين خصوص  بايد اعتراف نمود كه كار طراحي نشان دهنده هاي آن هيچ هيجاني به دنبال ندارد، به ويژه آنكه نورپردازي سفيد و قرمز آن خيلي چشم گير نيست. درهرحال هنگامي كه بر روي صندلي هاي آن قرار گرفته و پيشرانه آن را فعال ميكنيد، ديگر كمتر اين موارد جزئي به چشم مي آيد . در بحث فني بايد بگوييم موهاوي در دو مدل شش و هشت سيلندر در بازار يافت مي شود كه اتومبيل مورد آزمون از نوع شش سيلندر بود. توان اين پيشرانه كه مشابه نمونه مورد استفاده در هيونداي ix55 (با كد "Lambda II) مي باشد با حجم دقيق 3778 سي سي، 276 اسب بخار (206 كيلووات) قدرت را توسط گيربكس شش سرعته تيپ ترونيك ساخت كمپاني مشهور ZF آلمان، به تمامي چرخ هاي آن هدايت ميكند. همين پيشرانه در هيونداي وراکروز (معادل 263 اسب بخار 196كيلووات) نيرو توليد مي كند. البته انتظارات از موهاوي كاملا متفاوت با ix55 ) است و موهاوي بيشتر ترجيح ميدهد تا در رانندگي Offroad توانايي هاي خود را عمال نشان دهد.

با آن كه موهاوي به نسبت رقيب خود 15كيلوگرم اضافه وزن دارد، دهم ثانيه زودتر از وراكروز از اما باز هم با شتاب 8.6ثانيه اي خود عقربه سرعت سنج را 2 عدد 100 عبور خواهد داد. در مقايسه ميزان نيروي تورك نيز باز هم موهاوي با تورك 362 نيوتن متري كه در دور موتور 4400 به دست مي آيد، 14نيوتن متر نيروي بيشتر در اختيار مالك خويش قرار ميدهد. همانطور كه اشاره شد، سطح و نوع انتظارات از موهاوي بسيار متفاوت تر از ix55 است و به دليل آن كه موهاوي بيشتر براي مصارف خارج از جاده طراحي شده است، كيا مخزن سوخت 82 ليتري براي آن تدارك ديده تا با آسودگي خيال به دور دست ها سفر كنيد. البته اين نيروي توليدي بيشتر نسبت به هيونداي، مصرف سوخت آن را نيز در هر 100كيلومتر به 11.8 ليتر رسانده است كه هيونداي با مصرف 11.2ليتر بدون شك كم مصرفتر خواهد بود. 


   fxd4d2r0ul5fekpn6d8.jpg


همان گونه كه می‌دانید موهاوي اكنون با پيشرانه هشت سيلندر نيز در بازار كشورمان يافت ميشود . اين پيشرانه كه با كد Tau بر روي اين اتومبيل نصب شده است، با 4.6 ليتر حجم قدرتي معادل 337 اسب بخار (251كيلووات) توليد مي كند كه كمتر از قدرت موتور جنسيس سدان است، اما در مقايسه با آن تورك بيشتري را ارائه ميدهد. موهاوي با تقسيم وزن 53 و 47درصد (جلو و عقب) و فرمان دندانه و شانه اي خود كه فاصله قفل تا قفل آن 3.5 دور است، اتومبيلي مناسب راه هاي خارج از جاده مي باشد. به ويژه آنكه سيستم تعليق جناغي دوبل به همراه كمك فنرهاي گازي در محور جلو و اتصال چند نقطه اي به همراه سيستم تغيير ارتفاع در عقب، تمامي ناهمواري هاي جاده را هموار مي سازد. گذشته از نكات فني موهاوي، در محيط داخلي اين اتومبيل امكاناتي نظير سيستم صوتي حرفه اي 600 واتي با چنجر شش تايي با برند اينفينيتي، پورت هاي جداگانه USB و iPod براي اتصال پليرهاي شخصي، پدال هاي قابل تنظيم (كه كليدهاي آن در سمت چپ فرمان و بر روي داشبورد قرار دارد)، دوربين ديد عقب، سنسورهاي پارك و صندلي هاي برقي با سيستم گرمايشي پذيراي شما خواهد بود.

اين اتومبيل همچنين اولين SUV ساخت كيا است كه در آن راديوي ماهواره اي سايروس نصب شده است. علاوه بر آنها موهاوي با برخورداري از ايربگ هاي سرنشينان جلو، ايربگ هاي كناري (حتي براي سرنشينان رديف سوم) سواري ايمني را به حاضران در اتومبيل هديه مي دهد و سيستم هايي نظير ABS (ترمزهاي ضدقفل)، EBD (توزيع الكترونيكي نيروي ترمز)، BAS (ترمز كمكي)، ESC (سيستم كنترل پايداري)، TCS (سيستم كنترل كشش)، TPMS (نمايشگر فشار و ميزان باد تايرها)، DAC (كنترل ترمز در سراشيبي) و HAC (كنترل اتومبيل در سربالايي ها) براي كنترل هرچه بهتر اتومبيل در خدمت مالك آن خواهند بود


موهاوی در بازار :

موهاوی 6 سیلندر مدل 2010 بین 130 تا 140 میلیون و موهاوی 8 سیلندر در مدل 2013 که آخرین سری تولیدی از این محصول می باشد بین 200 تا 210 میلیون تومان در بازار دست دوم ها قیمت دارند .


q5kz3j2xoiu5nqrsx3z.jpg



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها