کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

هشدار نسبت‌ به رنگ‌كردن ميوه‌های پاييزی


کد خبر : ۱۶۶۰۷دوشنبه، ۴ آبان ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵:۴۷۲۷۷۹ بازدید

هر چند نايب‌رئیس اتحاديه باغداران عنوان مي‌كند قيمت نارنگي نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر كاهش يافته است، اما از ورود نارنگي‌های ...
هشدار نسبت‌ به رنگ‌كردن ميوه‌های پاييزیهشدار نسبت‌ به رنگ‌كردن ميوه‌های پاييزی

هر چند نايب‌رئیس اتحاديه باغداران عنوان مي‌كند قيمت نارنگي نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر كاهش يافته است، اما از ورود نارنگي‌های رنگ شده كه براي سلامتي مضر و خطرناك است نيز خبر داده است. روز گذشته مجتبي شادلو گفت: «شاهد اين هستيم كه نارنگي و پرتقال‌هايي كه بايد الآن سبز باشند با رنگ دهي مصنوعي به رنگ نارنجي به بازار عرضه مي‌شوند كه اين رنگ دهي‌ها نه تنها به طول عمر ميوه نمي‌افزايد بلكه از آنجا كه اين كار با روش گرما دهي اتفاق مي‌افتد باعث اسيدي شدن و فساد داخل ميوه مي‌شود كه در نهايت مصرف آنها براي سلامتي بسيار مضر و خطرناك است.» او در حالي اين اظهارنظر‌ها را انجام داده است كه در يكي دو سال اخير هشدار‌های مختلفي نسبت به رنگ كردن ميوه‌ها يا به عبارتي واكس ميوه كه در ايران مرسوم است داده شده است. 
 
ريختن پارافين داخل گوني سيب!

 آذر سال گذشته بود كه وزير بهداشت گفت: مردم با وجود آنكه از مصرف سيب غفلت نمي‌ورزند، اين ميوه را با پوست مصرف نكنند. حسن قاضي‌زاده هاشمي‌ادامه داد: مصرف مواد شيميايي بر روي ميوه‌ها مشكل جديدي نيست، در واقع سال‌هاست كه از مواد شيميايي بر روي ميوه‌ها استفاده مي‌كنند، معمولا كمتر محصولي يافت مي‌شود كه از سم و كود در آن استفاده نشده باشد. او افزود: البته پارافين از محصولاتي است كه به صورت قاچاق وارد كشور مي‌شود و بنابر بررسي وزارت جهاد كشاورزي، قرار است اين محصول مانند ساير داروها شناسنامه‌دار شود، بر اساس مطالعات انجام شده ميزان نيترات خيار و سيب نسبت به ساير ميوه‌ها بيشتر است و افراد بايد از مصرف سيب غافل نشوند. وزير بهداشت با بيان اينكه مردم حتما ميوه بخورند، از مردم خواست ميوه‌هايي همچون سيب را با پوست مصرف نكنند. همچنين علي اكبر سياري، ‌معاون وزير بهداشت گفت: كشاورزان جزو زحمتكش ترين اقشار جامعه هستند و متاسفانه اين موضوع نيز به آنها سرايت كرده است و براي اينكه سيب و نارنگي زيباتر ديده شود، روغن پارافين را داخل گوني‌ سيب‌ها مي‌ريزند. يك سال بعد از اين هشدار‌ها اكنون خبر مي‌رسد كه رنگ كردن ميوه‌ها همچنان ادامه دارد. 

  نارنجي به جاي سبز!

نايب‌رئیس اتحاديه باغداران از افزايش دو برابري توليد مركبات و كاهش چشمگير قيمت انواع ميوه نسبت به سال گذشته خبر داد و نسبت به مضر و خطرناك بودن مصرف مركبات رنگ شده هشدار داد. به گزارش ايسنا، مجتبي شادلو با اشاره به فراواني ميوه در فصل پاييز اظهار كرد: سال گذشته در اين زمان نارنگي با قيمت عمده 10 هزار تومان عرضه مي‌شد در حالي كه درحال حاضر قيمت عمده نارنگي بين 2000 تا 2500 تومان و به معناي كاهش پنج برابري قيمت اين ميوه پاييزي است. او همچنين اين كاهش قيمت را براي مابقي محصولات صادق دانست و ادامه داد: قيمت عمده‌فروشي سيب هم از 4000 تا 5000 تومان سال گذشته به 2000 تا 4000 تومان رسيده است. همچنين انار هم با حدود 30 تا40 درصد كاهش قيمت كيلويي 2000 تا 3500 تومان عرضه مي‌شود.

شادلو با بيان اينكه كاهش قيمت محصولات در شرايط افزايش هزينه‌های توليد و محدوديت زماني ارائه محصولات فساد پذير به بازار بوده است، تصريح كرد: در حال حاضر با شرايطي روبه‌رو هستيم كه هزينه توليد براي باغداران بين 20 تا 25 درصد افزايش يافته و كاهش قيمتي كه در بازار ديده مي‌شود به علت افزايش حجم توليد و شرايط بازار در بحث عرضه و تقاضاست. او ميزان توليد در سال جاري را نسبت به سال گذشته مناسب دانست و گفت: حجم توليد مركبات امسال نسبت به سال گذشته حداقل دو برابر خواهد بود.

اين عضو مجمع ملي خبرگان كشاورزي با انتقاد از رنگ‌دهي مصنوعي به مركبات گفت: شاهد اين هستيم كه نارنگي و پرتقال هايي كه بايد الآن سبز باشند با رنگ دهي مصنوعي به رنگ نارنجي به بازار عرضه مي‌شوند كه اين رنگ دهي‌ها نه تنها به طول عمر ميوه نمي‌افزايد بلكه از آنجا كه اين كار با روش گرما دهي اتفاق مي‌افتد باعث اسيدي شدن و فساد داخل ميوه مي‌شود كه در نهايت مصرف آنها براي سلامتي بسيار مضر و خطرناك است. او در ادامه با بيان اينكه كيوي در اول فصل ماهيت سفت و نارس دارد، گفت: كيوي هم‌اكنون آماده ارائه به بازار است كه ماهيت سفتي دارد و مردم مي‌توانند با انداختن يك سيب درون كيسه كيوي در عرض دو روز، يك ميوه نرم و مطلوب داشته باشند و اكيدا از گرما دادن براي نرم كردن كيوي استفاده نكنند كه هر شكل گرما دهي به ميوه را براي سلامت آن مضر مي‌دانيم. نايب‌رئیس اتحاديه باغداران درباره وضعيت ميوه در نيمه اول سال نيز گفت: گر چه در خرداد ماه به كمبود هايي بر خورديم اما در مجموع توليد ميوه در بهار و تابستان بسيار مطلوب بود. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها