کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سوت قطار شهری اصفهان به صدا درآمد


کد خبر : ۱۶۵۷۴یکشنبه، ۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴:۵۷۳۷۵۳ بازدید

سال 81 بود كه كلنگ احداث خط يك مترو به زمين زده شد. قرار نبود احداث اين پروژه 14 سال طول بكشد اما عوامل متعددي از جمله تاريخي بودن ...

سال 81 بود كه كلنگ احداث خط يك مترو به زمين زده شد. قرار نبود احداث اين پروژه 14 سال طول بكشد اما عوامل متعددي از جمله تاريخي بودن شهر اصفهان، كمبود اعتبارات و تحريمها دست به دست هم دادند تا مردم اصفهان سالها چشم انتظار تكميل مترو باشند. 14سال از آغاز پروژه خط يك متروي اصفهان ميگذرد، در اين سالها مردم اصفهان كم كم اميد خود را براي سوار شدن مترو از دست داده بودند، اما اكنون پس از 14سال طلسم متروي اصفهان باز و بارقههاي اميد در دل مردم زنده شد. واگنها يكي پس از ديگري وارد شهر ميشوند و اكنون دو رام از قطارها روي ريل قرار گرفته و به صورت آزمايشي در فاز اول خط يك حدفاصل ايستگاه قدس در خيابان امام خميني)ره( تا ميدان شهدا در حال حركت است.

پيشينه راه اندازي قطار شهري اصفهان به زمان احداث ذوب آهن اصفهان در دهه 40 باز مي گردد، از آن زمان مطالعات اجراي طرح آغاز شد و بالاخره پس از تلاش ها و كش وقوس فراوان در سالهاي 75 تا 77 طراحي اوليه خطوط اولويت دار قطار شهري اصفهان انجام و سال 79 همزمان با تصويب بودجه احداث قطار شهري پنج شهر كشور در مجلس شوراي اسلامي، مطالعات پروژه قطار شهري اصفهان آغاز شد.

با فرا رسيدن سال 1380، طرح نهايي خط يك مترو به طول 12.5 كيلومتر تصويب و عمليات اجرايي ساخت تونل آن آغاز شد. پس از اجرا 7.5 كيلومتر به اين خط افزوده شد تا طراحي تفصيلي خط شمال- جنوب متروي اصفهان به طول 20.2 كيلومتر كه از شمال شهر اصفهان شروع شده و تا ترمينال صفه در جنوب امتداد دارد، آغاز شود.


پايان 14 سال چشم انتظاري مردم براي سوار شدن به مترو

شهردار اصفهان در اين باره مي گويد: راه اندازي مترو به صورت تدريجي و پلكاني خواهد بود بر اين اساس در ابتداي راه اندازي، مترو به مدت 3 ساعت به شهروندان خدمات رساني ميكند و به مرور ساعات خدمات رساني افزايش مي يابد.

مهدي جمالي نژاد با اشاره به اينكه اولويت اول پروژه هاي مديريت شهري اصفهان مترو است، مي افزايد: پاشنه آشیل مشكلات شهر اصفهان مترو است كه در اين راستا مديريت شهري تمام تلاش خود را به كار گرفته تا اين پروژه سريع تر به بهره برداري برسد. وي تأكيد مي كند: فاز اول خط يك مترو حدفاصل ايستگاه قدس در خيابان امام خميني (ره) تا ميدان شهدا راه اندازي مي شود و تا اول سال آينده مترو به ايستگاه تختي و بر اساس برنامه ظرف دو سال آينده خط يك مترو به صورت كامل به بهره برداري ميرسد.

شهردار اصفهان ادامه ميدهد: قطعا با راه اندازي قطارشهري كاستیهايي وجود دارد، اما مردم اصفهان 14 سال صبوري كردند و اين صبوري بايد ادامه داشته باشد و چنانچه كاستي و مشكلي را مشاهده مي كنند با شهرداري اصفهان در ميان بگذارند تا در اسرع وقت نسبت به رفع نقيصه اقدام شود. جمالي نژاد مي افزاید: در ابتداي راه اندازي خط يك قطار شهري حركت واگن ها از ساعت 7 تا 10 صبح فعال است و روزانه سه ساعت بهره برداري مي شود اما پس از مدت يك ماه اين زمان افزايش پيدا خواهد كرد و مدت زمان فاصله بين حركت قطار از نيم ساعت به 10 دقيقه كاهش پيدا ميكند.

وي اعلام ميكند: خريد بليت مترو در اصفهان به صورت آزمايشي از طريق سامانه هاي »اصفهان كارت« به صورت تك فروشی قابل پرداخت و بهاي ورودي آن 5 هزار ريال است كه اين كارت ها قابل شارژ است؛ هزينه بليت مترو به دليل يارانه اي كه روي آن است براي مردم كاهش يافته كه بخشی از آن را سازمان قطار شهري اصفهان پرداخت ميكند.

شهردار اصفهان ميگويد: اگر بخواهيم مبلغ تمام شده را از شهروندان اخذ كنيم بليت مترو بايد با قيمت 2600 تا 3000 تومان به فروش رسد اما براي رفاه حال هر چه بيشتر شهروندان لايحه دو فوريتي را براي شوراي اسلامي شهر اصفهان مي فرستيم تا نرخ مناسبي براي مترو تعيين شود. جمالي نژاد با تأكيد بر اينكه ما درصدد هستیم تابوي تراموا را نيز بشكنيم، مي افزايد: البته تراموا در هيچ كدام از شهرهاي كشور تاكنون راه اندازي نشده است. وي با اشاره به اينكه مطالعات اوليه تراموا انجام شده است، درباره مزيت هاي تراموا مي افزايد: تراموا ارزانتر و سريع تر است و ميتواند جايگزين خوبي براي آن خيابان هايي كه امكان احداث خطوط BRT را ندارند باشد، ضمن اينكه هزينه احداث تراموا بسیار كمتر از مترو است و مردم استقبال بيشتري خواهند كرد.

شهردار اصفهان اعلام مي كند: مطالعات راه اندازي تراموا از ميدان استقلال تا دروازه تهران و از دروازه دولت تا ميدان آزادي در حال انجام است. 60 ماه آينده 3 خط مترو به بهره برداري مي رسد رئيس شوراي اسلامي شهر اصفهان نيز با بيان اينكه تا اوايل سال آينده، يك و نیم كيلومتر ديگر اضافه ميشود، ميگويد: در شش ماهه اول سال 96 خط اول قطار شهري اصفهان شامل 20 ايستگاه اصلي را به بهره برداري ميرسانيم.

رضا اميني مي افزايد: بر اساس برنامه ريزي هايي كه با محوريت استاندارد انجام شده با يك برنامه ريزي زمان بندي شده 60 ماهه در اصفهان شاهد بهره برداري از سه خط قطار شهري خواهيم بود. پروژه احداث شبكه خطوط قطار شهري اصفهان علاوه بر آنكه گره بسیاري از مشكلات ترافيكي اين کلان شهر را باز خواهد كرد، فضا را نيز براي بسياري از پروژه هاي شهري و توسعه ای ديگر مساعد خواهد كرد.  



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها