کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحرک بازار فولاد به صفر نزدیک شد


کد خبر : ۱۶۵۴چهارشنبه، ۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸:۲۷۲۳۱۶ بازدید

تداوم روند کاهشی تقاضا و محدود بودن پیشنهاد خرید در بازار مقاطع موجب شد تا برخی فولادسازان، از ابتدای روز گذشته اقدام به کاهش 5 تا 25 تومانی قیمت پیشنهادی میلگرد و کلاف آجدار کنند که همین موضوع فروشنده‌های شمش را هم - در کنار افزایش حجم عرضه‌ای که این کالا در بنادر دارد- وادار به کاهش قیمت کرد.
تحرک بازار فولاد به صفر نزدیک شدتحرک بازار فولاد به صفر نزدیک شد

به این ترتیب روز سه‌شنبه شمش وارداتی روسیه در بندر انزلی با کاهش 50 تومانی، با قیمت 1720 تومان به ازای هر کیلو پیشنهاد شد كه در عمل شاهد بوديم این افت قیمت هم کمترین اثری در افزایش حجم مبادلات در بازار نداشت. البته در این میان نرخ ارز نیز در بازار آزاد بدون نوسان چندانی نسبت به روز دوشنبه روی تابلو بسیاری از صرافی‌ها نقش بست که همین موضوع در شرایطی که روزهای گذشته، نرخ انواع ارز از جمله دلار ریزش چند درصدی را تجربه کرده بود، می‌توانست محرک معاملات باشد، اما کمبود تقاضا و رکود حاکم بر بازار در حدی بود که حتی ثبات نرخ ارز نیز نتوانست موجب بهبود روند معاملات شود.   

بر این اساس روز سه‌شنبه میانگین قیمت میلگرد به 1875 تومان در هر کیلو رسید و تیرآهن‌های شاخه‌های نرمال نیز به طور متوسط با قیمت 354 هزار تومان مبادله شد. البته این موضوع تنها به دلیل ادامه رکود بازار و کاهش قیمت‌ها نیست؛ چرا که بازار اصولا کشش پذیرش قیمت‌های بالاتر را ندارد و مشخص هم نیست با شرایطی که در سمت تقاضا وجود دارد و فعال نبودن بازار ساخت‌و‌ساز مسکن و پروژه‌های عمرانی دولت، تا چه زمان این شرایط ادامه خواهد داشت. به گفته فعالان بازار، حتی در صورتی که قیمت ارز نیز با نوسان مثبتی روبه‌رو شود، با فرض روند صعودی نرخ دیگر کالاها در بازار، اما تقاضای آهن‌الات به حدی محدود است که بعید به نظر می‌رسد قیمت فولاد تا پایان سال با رشد مواجه شود. در حال حاضر خریدارانی که با هدف سرمایه‌گذاری فعالیت می‌کنند، این روزها به دلیل ریسک بالای بازار، نخریدن را بر خریدن محصولات فولادی ترجیح می‌دهند، به همین دلیل شاهدیم که حجم معاملات پروژه‌ای و عمده در بازار كاهش يافته‌است. 

در همین حال برخلاف مقاطع، قیمت انواع ورق در بازار آزاد روز گذشته ثابت ماند که معاملات روز دوشنبه بورس کالای ایران و پاسخ فولاد مبارکه به تمام تقاضاهای ثبت شده در تابلوي معاملات دلیل اصلی ثبات بازار ورق بود. به گفته معامله‌گران بازار ورق، به دلیل کم شدن فاصله قیمتی این کالا در بازار آزاد و بورس کالا، انگیزه نوسان‌گیری از این بازار نیز همچون بازار مقاطع از بین رفته است. ازسوي ديگر معامله‌گران معتقدند تنها خریداران اصلی ورق که بیشتر تولیدکننده‌ها و صنایعی نظیر کولرسازی، کانال‌سازی و مواردی از این دست هستند، به دلیل پایین بودن حجم نقدینگی، توان خریدشان کم است، از این رو در صورتی‌که عرضه کننده به همه تقاضاهای موجود در بازار پاسخ نمی‌داد و قیمت آن افزایش پیدا می‌کرد امکان اینکه در هفته‌های آتی حجم تقاضا و کشش بازار به شدت کاهش می‌یافت وجود داشت. در نتیجه ثبات قیمت‌ها در شرایطی که ممکن است برای تولیدکننده‌های ورق سودی نداشته باشد، اما تنها راه‌حل موجود به شمار می‌رود که هم تولیدکننده و هم مصرف کننده را می‌تواند به خوبی حفظ ‌کند. 

از سوی دیگر اتفاقات بازار آزاد آهن در حالی است که روز گذشته رینگ فولاد به دلیل عدم عرضه محصولات فولادی روز سرد و ساکتی را سپری کرد، اما امروز این رینگ میزبان سه عرضه اعم از شمش بلوم و سبد نبشی و میلگرد است. فولاد آذربایجان که دوشنبه نیز با نقدی سبد میلگرد با قیمت 1730 تومان در معاملات شرکت کرده بود، عرضه امروز خود را با 20 تومان کاهش نرخ پایه روی تابلوي معاملات می‌برد، هرچند در این میان پیش‌بینی کارگزاران عدم توفیق این عرضه‌ و سبدنبشي است. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها