کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

Ebay و amazon همكاری با ايران را تكذيب كردند


کد خبر : ۱۶۱۸۷شنبه، ۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۳:۴۷۴۷۲۹ بازدید

درحالی كه چندي قبل مديرعامل پست خبر از امكان خريد از eBay و آمازون را از طريق سايت ياتا اعلام كرد و روز چهارشنبه 15 مهرماه مديرعامل پست ...

درحالي كه چندي قبل مديرعامل پست خبر از امكان خريد از eBay و آمازون را از طريق سايت ياتا اعلام كرد و روز چهارشنبه 15 مهرماه مديرعامل پست به‌طور رسمي با اعلام اينكه از اين به بعد كاربران ايراني مي‌توانند از آمازون و ebay خريد كنند و در اين خصوص دغدغه‌يي نداشته باشند، اما اين خبر ازسوي اين دو سايت رد و تكذيب شد.

مهري مديرعامل پست در خبر خود اعلام كرده بود: براي همكاري با پست جمهوري اسلامي ايران دو شركت ebay و Amazon به دليل تحريم يك شركت واسطه انتخاب شده كه هزينه را از دلار به ريال، تبديل و هزينه‌هاي پست و گمرك را نيز محاسبه و دريافت مي‌كند، در مرحله بعد، از اين طريق مي‌توان كالاي فروشگاه‌هاي ايراني را نيز به خارج از كشور صادر كرد.

وي تصريح كرد: هم‌اكنون خريد ايراني‌ها از فروشگاه‌هاي اينترنتي ebay و Amazon و علي بابا ممكن شده و كالاهاي خريداري شده از طريق پست وارد كشور و تحويل داده مي‌شوند. پس از اعلام اين خبر و انتشار آن در فضاي مجازي مسوولان eBay با تكذيب اين خبر اعلام كردند كه اين سايت همچنان براي ايرانيان مسدود است و كاربران ايراني نمي‌توانند از اين سايت خريداري كنند.

همچنين در پرسشي كه از يكي از اكانت‌هاي توييتر eBay در اين مورد پرسيده شده، توييتر eBay پاسخ داده هرچند تحريم‌ها ممكن است از برخي كشورها برداشته شود اما ريسك آنقدر هست كه اجازه ندهيم خريد از eBay صورت گيرد. توييتر eBay نيز رو گذشته خريد ايرانيان از eBay را تكذيب كرده است. همچنين در خود سايت eBay نيز نام ايران در ليست كشورهاي تحت تحريم قرار دارد. حال درشرايطي كه مديرعامل پست با تاكيد فراوان خبر خريد ايرانيان را از ebay و amazon اعلام مي‌كند، شركت واسطه‌يي كه قرار است اين كار را انجام دهد خبر از نهايي نشدن اين همكاري مي‌دهد.

مديرعامل ياتا كه رابط اجرايي ارتباط شركت پست با eBay است، مي‌گويد: اين شركت با ebay و آمازون وارد مذاكره شده اما هنوز اين توافق نهايي نشده است. وي معتقد است كه شركت eBay به دليل فضاي تحريم‌ها اين را علني اعلام نمي‌كنند.

فرزانه دانشمند، مديرعامل شركت ياتا در اين خصوص گفت: سايت ياتا به عنوان يكي از همكاران خصوصي شركت پست نزديك به 5سال است كه روي ايده راه‌اندازي «ياتا» در پارك فناوري فارس كار كرده است و ياتا تنها يك شركت براي همكاري با سايت‌هاي بزرگ جهان مانند ebay و آمازون نيست و قرار است كارها و پروژه‌هاي بزرگ‌تري در بخش تجارت الكترونيكي كشور انجام دهد.

وي افزود: به دليل اينكه فناوري مرزهاي بين كشورها را برداشته است ما با اين دوسايت در قالب فناوري گفت‌وگو كرده‌ايم اما به دليل بعد تجاري، بين‌المللي و سياسي هريك از ما تابع قوانين كشورهاي خود هستيد اما آنچه مسلم است، اين است كه ما توانسته‌ايم با توجه به محدوديت‌هاي موجود با اين شركت‌هاي بزرگ وارد مذاكره شويم اما اگر آنها اين موضوع را تكذيب مي‌كنند به خاطر موانع بين‌المللي است كه با آنها رو‌به‌رو هستند.  دانشمند تاكيد مي‌كند كه به دليل برداشته نشدن رسمي تحريم‌ها علني كردن اين همكاري‌ها به صلاح هيچ‌يك از دو طرف نيست.

وي درخصوص تكذيب توييتر ebay براي همكاري با ايران اعلام كرد كه ياتا با ebay و آمازون وارد مذاكره شده اما هنوز اين توافق نهايي نشده است و همكاري ياتا با اين دوسايت در بعد فناوري است. وي در ادامه مي‌افزايد: به دليل اينكه فناوري مرزهاي بين كشورها را برداشته است ما با اين دوسايت در قالب فناوري گفت‌وگو كرده‌ايم اما به دليل بعد تجاري، بين‌المللي و سياسي هريك از ما تابع قوانين كشورهاي خود هستيد اما آنچه مسلم است اين موضوع است كه ما توانسته‌ايم با توجه به محدوديت‌هاي موجود با اين شركت‌هاي بزرگ وارد مذاكره شويم اما اگر آنها اين موضوع را تكذيب مي‌كنند به خاطر موانع بين‌المللي است كه با آنها رو‌به‌رو هستيم. دانشمند تاكيد مي‌كند كه به دليل برداشته نشدن رسمي تحريم‌ها علني كردن اين همكاري‌ها به صلاح هيچ‌يك از دو طرف نيست.

گفتني است سايت ياتا كه توسط اپراتور هوشمند پست (ياتا) راه‌اندازي شده، قرار است اين هفته به‌طور رسمي رونمايي شود به شكلي واسطه خريد ايرانيان از  eBay و آمازون است و ظاهرا قراردادي با شركت پست ايران منعقد كرده است. قراردادي كه ازسوي مديرعامل پست رسما اعلام شده است ولي مسوولان خارجي هرگونه قرارداد را براي همكاري تلويحا رد كره‌اند. اين درحالي است كه گفته مي‌شود برخي مسائل سياسي و ملاحظه‌كاري باعث شده است تا از اعلام و تاييد اين خبر خودداري كنند. مساله‌يي كه مقامات ايراني به‌طور رسمي آن را اعلام كرده‌اند. هرچند كه بازتاب اين خبر با تكذيب و رد سايت‌هاي معتبر اينترنتي مواجه شد. اين درحالي است كه به نظر مي‌رسد اعلام زودهنگام مسوولان ايراني روند اجرايي شدن اين پروژه را (درصورت قطعي بودن) به كندي مواجه كند.

ازسوي ديگر برخي كارشناسان معتقدند حتي اگر امكان خريد از eBay يا آمازون درست باشد، تعرفه گمركي آنها به قدري بالاست كه هنوز نمي‌توان انتظار خريدهاي گسترده مردم از آن را داشت.

* تعادل



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها