کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ركوردزنی اينترنت و موبايل در انتقال پول


کد خبر : ۱۶۰۷۴سه شنبه، ۱۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۳:۲۲۱۶۹۹ بازدید

براساس آخرين آمار منتشر شده بانك مركزي درمورد تعداد تراكنش‎هاي پرداخت با مديريت شاپرك در كشور منتشر كرده است، در طول 5 ماهه ابتدايی ...

براساس آخرين آمار منتشر شده بانك مركزي درمورد تعداد تراكنش‎هاي پرداخت با مديريت شاپرك در كشور منتشر كرده است، در طول 5 ماهه ابتدايی امسال، حدود 3.9 ميليارد تراكنش بانكي از طريق اين شبكه انجام شده و در كل مبلغي حدود 393 هزار ميليارد تومان در اين تراكنش‎ها جابه‌جا شده است. 

به گزارش تعادل، نكته قابل‌توجه اين است كه از حدود نزديك به 4 ميليارد تراكنش بانكي، حدود 3 ميليارد تراكنش يعني 75 درصد تراكنش‌ها از طريق دستگاه‌هاي كارتخوان انجام شده و از نظر مبلغ نيز معادل 93 درصد تراكنش‌ها يعني 367 هزار ميليارد تومان از 393 هزار ميليارد تومان كل مبلغ تراكنش‎ها توسط كارتخوان‌ها انجام شده است. 

اما سهم همراه بانك‌ها و اينترنت بانك‌ها معادل يك‌ميليارد تراكنش يا 25 درصد تراكنش‌ها بوده و از نظر مبلغ نيز تنها معادل 7 درصد يا 26 هزار ميليارد تومان از 393 هزار ميليارد تومان از طريق همراه بانك و اينترنت بانك انجام شده است. 

البته اين مبلغ نسبت به سال‌هاي قبل روبه افزايش بوده و نشان‌دهنده اقبال نسبي و بيشتر مردم به سمت تلفن‌همراه و اينترنت بانك است اما در مجموع بايد گفت كه همچنان سهم دستگاه‌هاي كارتخوان و عابربانك‌ها بيش از ابزارهاي ديگر است و تمايل مردم به استفاده از اينترنت و تلفن‌همراه براي انجام تراكنش‌ها كمتر از كارت‌خوان‌ها و دستگاه‌هاي عابربانك است. طي 5 ماهه نخست سال‌جاری 3.9 ميليارد تراكنش در كشور صورت گرفته كه در حدود 1.7ميليارد معادل 43 درصد از تراكنش‎هاي انجام شده در اين مدت در استان تهران انجام شده و حدود 2.1 ميليارد تراكنش يعني 57 درصد هم به ساير استان‌هاي كشور اختصاص دارد. 

اما از نظر مبلغ 34 درصد مبلغ تراكنش‌ها يا يك‌سوم نقل‌وانتقال پول در استان تهران و 66 درصد يا دوسوم مبالغ تراكنش‌ها در ساير استان‌ها انجام شده است. مبلغ كل تراكنش‌ها در كشور نشان مي‌دهد كه بيش از 393 هزار ميليارد تومان پول جابه‌جا شده است كه 133هزار ميليارد تومان آن در تهران و 259 هزار ميليارد تومان در ساير استان‌هاي كشور جابه‌جا شده است. 

به‌عبارت ديگر، 43 درصد تعداد تراكنش‌ها و 34 درصد مبلغ تراكنش‌ها در تهران انجام شده است.در 5 ماهه نخست سال‌جاري حدود 1 ميليارد تراكنش در دو بخش موبايل و اينترنت انجام شده به‌طوري كه حدود 730 ميليون مورد تراكنش از طريق موبايل و 290 ميليون هم به وسيله اينترنت بوده است. در بخش تراكنش‌هاي تلفن‌همراه بيش از 22 هزار ميليارد تومان براي خريد و بيش از 2 هزار ميليارد تومان براي پرداخت قبض و خريد شارژ جابه‌جا شده است. 

در بخش اينترنت نيز بيش از 22 هزار ميليارد تومان براي خريد و 1264ميليارد تومان براي پرداخت قبض و خريد شارژ پرداخت شده است. 

در پايانه‌هاي فروش نيز 361 هزار ميليارد تومان براي خريد و 6540 ميليارد تومان براي پرداخت قبض و خريد شارژ پرداخت شده است. از طريق پايانه‌هاي فروش نيز بيش از 334ميليون پرداخت قبض و شارژ، 280 ميليون براي مانده‌گيري و 2ميليارد و 240 ميليون تراكنش براي خريد بوده است. در تراكنش‌هاي تلفن‌همراه نيز 522 ميليون تراكنش براي پرداخت قبض و خريد شارژ، 21ميليون تراكنش براي مانده‌گيري، بيش از 3ميليون تراكنش براي خريد انجام شده است. 

در تراكنش‌هاي اينترنتي، 219 ميليون تراكنش در 5ماهه اول سال براي پرداخت قبض و خريد شارژ و بيش از 71 ميليون براي خريد انجام شده است. باوجود گسترش روزافزون استفاده از دستگاه‎هاي موبايل و تلاش‎هاي بانك‎ها براي گسترس خدمات همراه بانك و ساير خدمات، دستگاه‎هاي كارتخوان در حوزه پرداخت كارتي كشور همچنان حاكم بلامنازع اين حوزه باقي مانده‎اند و تراكنش‌هاي تلفن‌همراه نيز هر روز رو به افزايش است. 

براساس داده‎هاي اين گزارش تراكنش‌هاي شاپرك در اين مدت عمدتا از طريق پايانه‌هاي فروش (دستگاه‎هاي كارتخوان) انجام شده، است. بر اين اساس حدود 3.9ميليارد تراكنش از تعداد كل تراكنش‎هاي شاپركي در اين 5 ماهه مربوط به دستگاه‎هاي كارتخوان بوده است، اما مساله جالب‎تر سهم تراكنش‎ها از طريق كارت‌هاي الكترونيك است كه بيشترين سهم را به خود اختصاص داده است. 

هر چند حدود يك‌ميليارد تراكنش از حدود 4 ميليارد تراكنش شاپركي در اين مدت به ابزارهايي غير از كارتخوان‎ها اختصاص يافته است اما حدود 3ميليارد تراكنش و نزديك به 367 هزار ميليارد تومان از 393 هزار ميليارد تومان كل مبلغ تراكنش‎ها يعني بيش از 93درصد تراكنش‌ها به‌وسيله كارتخوان‌ها مبادله شده و تنها 26 هزار ميليارد تومان از طريق ديگر ابزارهاي اينترنت بانك و تلفن‌همراه جابه‎جا شده است. 

k4nq6t7o9u5m3mkysl.jpg

lm3d83w88f0pu519q1mo.jpg

7u7iaozfmzo1tgg6hgmp.png



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها