کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ادغام تلکام؛ فرصت یا تهدید؟


کد خبر : ۱۶۰۶۱دوشنبه، ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰:۴۷۱۵۵۶ بازدید

سال‌های زیادی است که نمایشگاهی با نام «تلکام» با هدف معرفی تجهیزات مخابراتی داخلی و خارجی برگزار می‌شود که از آن به‌عنوان ...

سال‌های زیادی است که نمایشگاهی با نام «تلکام» با هدف معرفی تجهیزات مخابراتی داخلی و خارجی برگزار می‌شود که از آن به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی تولیدکنندگان و فعالان حوزه ارتباطات کشور یاد می‌شود. اما طی سه یا چهار سال گذشته برگزاری این نمایشگاه با انتقادات زیادی روبه‌رو بوده و مخالفان معتقدند فضای این نمایشگاه جولانگاهی است برای تبلیغات سه اپراتور تلفن همراه کشور درحالی که شعار اصلی تلکام حمایت از صنعت و تولیدات مخابراتی است.

هفته گذشته نیز طبق روال هرسال این نمایشگاه برای شانزدهمین بار فعالیت خود را آغاز کرد و درهای آن به مدت چهار روز روی علاقه‌مندان باز شد. امسال هم مثل گذشته در غرفه‌های اپراتور‌های موبایلی شاهد صف‌های عریض و طویلی از مردم بودیم که برای دریافت سیم کارت رایگان، شارژ رایگان یا دیدن شخصیت‌های معروف دوشا‌دوش یکدیگر ایستاده بوده‌اند.

محمدرضا قیاسی، یکی از تولید‌کنندگان تجهیزات مخابراتی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه امسال به «فرصت امروز» گفت: این نمایشگاه می‌توانست بهتر از این‌ها فعالیت داشته باشد و به یکی از حامیان بزرگ صنعت مخابرات کشور تبدیل شود اما متاسفانه مانند چند سال اخیر این اتفاق نیفتاد و فعالان داخلی و بخش خصوصی نتوانستند آن‌طور که باید فعالیت داشته باشند.

وی افزود: البته این مشکل تنها به نمایشگاه تلکام مربوط نمی‌شود و به نظر من سایر نمایشگاه‌ها هم با مخاطبان واقعی خود فاصله گرفته‌اند. قیاسی اظهار کرد: ما در نمایشگاه بین‌المللی و نمایشگاه کتاب هم می‌بینیم که اکثر بازدیدکنندگان برای تفریح به آنجا رجوع می‌کنند و علاقه چندانی برای خرید کتاب ندارند. این تولیدکننده گفت: ما تقریبا هر سال در نمایشگاه تلکام حضور داشته‌ایم و اگر بخواهیم آن را با ده سال پیش مقایسه کنیم افت بسیار زیادی کرده، در صورتی که نسبت به آن سال‌ها بازدیدکننده بیشتری به نمایشگاه وارد می‌شوند. 

وی با اشاره به حضور پررنگ اپراتورهای تلفن همراه در نمایشگاه اظهار کرد: سال‌های گذشته که اپراتورها هنوز وارد بازار رقابت نشده بودند این نمایشگاه چندان در بین مردم شهرت نداشت و به همین دلیل تنها مخاطبانی که دستی در حوزه مخابرات دارند به این نمایشگاه می‌آمدند اما با گسترش و تعدد اپراتورها فضای تلکام از حالت اصلی خود خارج شد و مردم برای خدمات رایگان اپراتورها به نمایشگاه روانه شدند. با توجه به فاصله کم برگزاری نمایشگاه‌های تلکام و الکامپ و نزدیک بودن فضای فعالیت غرفه‌داران در این دو نمایشگاه، کارشناسان زیادی معتقدند تلکام و الکامپ باید با یکدیگر ادغام شود تا شاهد هزینه کمتر در مقابل بازدهی بیشتر باشیم.

مجتبی احمد‌زاده یکی از غرفه‌داران نمایشگاه تلکام درباره ادغام نمایشگاه تلکام به «فرصت امروز» گفت: اینکه این دونمایشگاه با هم ادغام شود به نظر راه خوبی می‌رسد اما باید دید این کار چگونه عملیاتی می‌شود.  وی درباره نحوه برگزاری نمایشگاه امسال گفت: فضای گسترده نمایشگاه فرصت خوبی را برای شرکت‌های کوچک به وجود آورده و نسبت به چند سال گذشته فعالان بیشتری می‌توانند در این گردهمایی حضور داشته باشند.

احمدزاده افزود: علاوه بر این شرکت‌های دولتی نیز نسبت به سال گذشته بیشتر از خود فعالیت نشان داده‌اند و این طور به نظر می‌رسد که این نمایشگاه از نظر مسئولان جدی‌تر گرفته شده گرچه هدف اصلی تلکام فعالیت بخش‌های خصوصی در صنعت مخابرات است.

اما از سوی دیگر ادغام نمایشگاه تخصصی تلکام مخالفانی را نیز درپی دارد که معتقدند این کار فعالیت تلکام را کمرنگ‌تر می‌کند. مرتضی خوشبخت کارشناس ارتباطات دراین باره به «فرصت امروز» گفت: در حال حاضر بیشتر غرفه‌داران معتقدند، تلکام از حالت تخصصی بودن خود خارج شده و تبدیل به تفرجگاهی برای مردم و جوانان شده است. حالا فرض کنید این نمایشگاه با یکی از نمایشگاه‌های پر مخاطبی مثل الکامپ ادغام شود، در این صورت آیا تولیدکنندگانی که الان نمی‌توانند نقش پررنگی در محیط تلکام داشته باشند، می‌توانند در بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت دیجیتال حضور پررنگ داشته باشند؟ 

وی در پاسخ به این سوال که نمایشگاه تلکام چقدر می‌تواند برای تولیدکنندگان داخلی موثر باشد؟ گفت: طی چند سال گذشته با افزایش تحریم‌ها فعالیت کمرنگی داشته‌اند و طبیعتا در نمایشگاه تلکام نمی‌توانستند فعالیت چندانی داشته باشند اما به نظر می‌رسد با رفع تحریم‌ها رونق به صنعت مخابرات باز گردد و در سال‌های گذشته تلکام در صورتی که ادغام نشود با فعالیت تخصصی‌تری آغاز به کار کند.

خوشبخت افزود: نمایشگاه تلکام بزرگ‌ترین گردهمایی صنعت مخابرات در کشوراست و اگر این فرصت را از این صنعت بگیریم با فرا‌رسیدن دوران پساتحریم، یه نوعی فضای رقابت را نیز از این صنعت گرفته‌ایم.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها