کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

اينترنت همراه در ايران ارزان نيست


کد خبر : ۱۵۸۷۰یکشنبه، ۵ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۹:۴۷۱۵۸۸ بازدید

رييس سازمان فناوری اطلاعات تاكيد كرد: آنچه در ارتباط با ارزان بودن اينترنت ايران مطرح شده، بيشتر مربوط به اينترنت پرسرعت خانگي است و ...

رييس سازمان فناوری اطلاعات تاكيد كرد: آنچه در ارتباط با ارزان بودن اينترنت ايران مطرح شده، بيشتر مربوط به اينترنت پرسرعت خانگي است و در زمينه اينترنت موبايل از ارزان‌ترين‌هاي دنيا به‌شمار نمي‌رويم.

به گزارش تعادل، جهانگرد، معاون وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات درجمع خبرنگاران و درحاشيه برگزاري نمايشگاه تله‌كام پاسخ به سوالي مبني‌بر كاهش قيمت اينترنت كه وعده داده شده بود، با اجراي شبكه ملي اطلاعات محقق مي‌شود، اظهار كرد: مسوول قيمت من نيستم اما استراتژي وزارتخانه اين است كه هزينه دسترسي مردم براي اينترنت خالي به حداقل برسد منظور از اينترنت خالي هم اين است كه مثلا براي دانلود و غيره شما بايد هزينه پرداخت كنيد. وي ادامه داد: پيش از اين جايي گفته بوديم قيمت اينترنت ايران از ارزان‌ترين‌هاست اما دربخش اينترنت موبايل قيمت ما ارزان‌ترين نيست و متوسط است. اكنون اگر شما بخواهيد يك فيلم را با اينترنت موبايل و بدون بسته دانلود كنيد هزينه آن گران تمام مي‌شود.

جهانگرد درعين حال عنوان كرد: اما درحوزه اينترنت ثابت از ارزان‌ترين‌ها هستيم كه البته كيفيت آن جاي بحث دارد و مدتي است وزارتخانه تيمي گذاشته كه از نظر فني و كيفي وضعيت اينترنت را مهندسي كند. معاون وزير ارتباطات در ادامه صحبت‌هاي خود با اشاره به تخفيف‌هايي كه شركت ارتباطات زيرساخت براي ارائه‌كنندگان اينترنت درنظر گرفته بود، گفت: ما قيمت را در زيرساخت كاهش داديم اما شركت‌ها در قيمت نهايي خود تغييري اعمال نكردند و ديديم اين روش جواب نمي‌دهد چراكه شركت‌ها اينگونه عنوان مي‌كنند كه هزينه پهناي باند تنها 25درصد هزينه‌هاي آنها را دربرمي‌گيرد به همين دليل حتي اگر زيرساخت هزينه‌هاي اين بخش را 10برابر هم كم كند، شركت‌ها خيلي هزينه‌هاي كاربر نهايي را كم نمي‌كنند اما به هرحال هدف دولت كاهش هزينه دسترسي مردم به اينترنت است.

 وي مهم‌ترين اقدام سازمان فناوري اطلاعات را توجه به برنامه ششم توسعه و خدمات دولت الكترونيك برشمرد و درخصوص ارائه گزارش‌هاي شبكه ملي اطلاعات به شوراي عالي فضاي مجازي گفت: ما از طرف مجموعه وزارت ارتباطات خود را مسوول طراحي، هماهنگي و نظارت بر شبكه ملي اطلاعات مي‌دانيم اما مجري اين شبكه نيستيم بلكه نقش طراحي و هماهنگي و پايش را برعهده داريم.  جهانگرد ادامه داد: طبق برنامه پنجم توسعه و تاكيد شوراي عالي فضاي مجازي شبكه ملي اطلاعات داراي ضوابطي است كه بايد رعايت شود و اين ضوابط در 6 يا 7 دسته طبقه‌بندي شده و مهم‌ترين مورد آن است كه درعرصه ملي شبكه‌يي پايدار با پهناي باند و امنيت بالا و استقلال مديريت ايراني برپا كنيم.  رييس سازمان فناوري اطلاعات همچنين عنوان كرد: همه مي‌دانند شبكه ثابت ايران مبتني بر صوت است و درچنين شبكه‌يي خدمات مبتني بر IP بر لايه روي آن قرار مي‌گيرند اما شبكه‌هايي كه بتوانند ايده‌آل‌هاي مورد نظر را درنظر بگيرند، بايد شبكه IP محور باشد و شبكه ما اكنون درحال دگرديسي به اين سمت است.  جهانگرد درعين حال متذكر شد: براي دسترسي به خدمات مناسب لازم است مخابرات‌هاي استاني نيز توسعه پيدا كند تا بتوانيم به مردم استان‌ها به ظرفيت مورد نياز خدمات‌رساني كنيم.

معاون وزير ارتباطات همچنين عنوان كرد: اميد داريم در سال آينده ظرفيت ارتباطي زيرساخت هم براي پاسخ به نياز مخاطبين محدوديتي نداشته باشد. البته منظور گيت وي نيست بلكه ترافيك و پشتيباني شبكه است.  رييس سازمان فناوري اطلاعات درعين حال شبكه ملي اطلاعات را به كودكي تشبيه كرد و گفت: اين شبكه مانند كودكي است كه وقتي متولد مي‌شود اندام‌هاي يك انسان را دارد اما به تدريج اين اندام‌ها تكامل پيدا مي‌كند. ساختار اين شبكه فعلا درحالت نونهالي است و بايد سرمايه‌گذاري شود چراكه اكنون در اين رمينه عقب هستيم و بزرگ‌ترين نگراني ما عقب‌ماندگي سرمايه‌گذاري در شبكه ثابت است.

وي درخصوص امنيت اين شبكه نيز اظهار كرد: روي اين ساختار هر موسسه‌يي مي‌تواند امكانات فني گرفته و يك شبكه كشوري اختصاصي داشته باشند و به اقتضاي كار خود تدابير امنيتي لحاظ كنند. چراكه اين شبكه امنيتي بالا دارد و تاكنون هم حتي چند بار كه در مراكزي مانند بانك‌ها بحث‌هايي مبني بر هك شدن شبكه مطرح شده، معمولا از داخل شبكه خود آنها و درون سازماني بوده وگرنه در بيرون از شبكه به خصوص درحوزه بانك‌ها بحث هك شدن بسيار نادر است.  معاون وزير ارتباطات با تاكيد مجدد بر اينكه سازمان فناوري اطلاعات مجري شبكه ملي اطلاعات نيست، متذكر شد: براي اجراي اين شبكه همه اركان در كنار يكديگر كار مي‌كنند.

وي در پاسخ به سوالي كه درباره انحلال شوراي عالي فناوري اطلاعات مطرح شده بود نيز اينگونه توضيح داد كه در دور جديد شوراي عالي فضاي مجازي، مقام معظم رهبري حكم بسيار كامل و جامعي را ابلاغ كردند كه مبناي حركت جامع و عمده‌يي در كشور شده و ابهامات سه سال قبل در آن روشن شده است كه اجرا و نظارت برعهده چه كسي است. اينها هم درحكم و هم در ديدار با اعضاي شورا اعلام كردند. درخصوص انحلال شوراهاي موازي نيز آقايان درشوراي عالي درحال اتخاذ تصميم هستند و هرتصميمي گرفته شود، براي ما هم مطاع است.  وي درخصوص مرورگر ملي نيز اظهار كرد: ما در سطح ملي جويشگر بومي بيش از هفت تا هشت نمونه داريم. جويشگرهاي عمومي كه كاربران بيشتري دارند هم عمدتا عمومي هستند و هركشور سعي كرده با توجه به شرايط خود جويشگرهايي داشته باشد كه خدمات بهتري دارند ما نظرمان اين است كه صفحات فارسي زبان وب حدود يك‌ونيم ميليارد است و تلاش داريم اين صفحات افزايش پيدا كند، به‌خصوص صفحات مفيد و با اطلاعات مفيد درحوزه‌هاي مختلف.

جهانگرد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود هم به بحث ارائه آمارها پرداخت و گفت: دركشور ما شاخص‌ها هميشه تداخل دارد و چند مركز هريك با شاخصي آماري مي‌دهند اما از سال قبل با مركز آمار ايران توافق كرديم با پيمايش آنها آمارها را به شكل رسمي ارائه مي‌كنيم و تاكنون دوبار هم روي سايت قرار گرفته است.  وي ادامه داد: الان حدود 40ميليون سيمكارت وصل به اينترنت داريم اما تعداد مشتركان آنها حدود 20ميليون نفر است ازسوي ديگر ضريب نفوذ موبايل در ايران 105درصد است اما موبايل فعال متغير است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها