کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تاراج محصول یک‌ساله نخل‌داران در یک شب


کد خبر : ۱۵۲۶۶یکشنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۸:۴۰۳۹۴۷ بازدید

با فرا رسیدن زمان برداشت محصول خرما، کشاورزان هر روز بیم آن را دارند که نخل‌های آنها که عموما در محدوده خارج از شهرها و روستاها هستند، شبانه ...

با فرا رسیدن زمان برداشت محصول خرما، کشاورزان هر روز بیم آن را دارند که نخل‌های آنها که عموما در محدوده خارج از شهرها و روستاها هستند، شبانه توسط سارقان به تاراج برده شوند.

با رسیدن به فصل برداشت محصول خرما که در ماه‌های شهریور و مهرماه است، امنیت نخیلات یکی از دغدغه‌های مهم کشاورزان و عموم مردم آبپخش است.ترس از به یغما بردن ثمره یک سال تلاش مشقت‌بار در روزهای به ثمر نشستن تکاپوهای زمستان و بهار و تابستان این روزها بر اندام هر کشاورزی لرزه می‌اندازد.هر نخل سالانه یک بار ثمر می‌دهد و تاراج محصول یک‌ساله نخیلات می‌تواند دستان یک کشاورز را برای یک سال خالی نگه دارد. در سال‌های گذشته کشاورزان متعددی بودند که محصول آن‌ها توسط سارقان به یغما برده شد.

به گزارش مهر، امسال هم هر چند هنوز محصول نخیلات به صورت کامل برای برداشت آماده نشده است ولی صحبت‌هایی مبنی بر سرقت خرما در نخلستان‌ها به گوش می‌رسد که این موضوع دغدغه‌های کشاورزان را افزایش می‌دهد.باغداران چشمشان به نیرو های انتظامی است که در زمینه امنیت نخیلات ورود کرده و در مسیر حفظ محصولاتشان امسال کنترل بیشتری نسبت به پارسال و سال‌های قبل داشته باشند.در بازدید میدانی از نخلستان‌های شهرستان دشتستان و به ویژه آب‌پخش به عنوان قطب خرمای استان بوشهر، به سراغ باغداران می‌رویم و درباره وضعیت امنیت این روزهای باغات با آنها به گپ و گفت می‌نشینیم.
 

0pa757sdpvmbaw12edh.jpg


نگرانی کشاورزان از کمین سارقان نخل‌ها
 

غلام حیاتی کشاورز کهنسال بوشهری با چایی دودی از ما پذیرایی کرده و از سختی های کار در نخلستان سخن به میان می آورد. او می‌گوید در طول سال هر روز با سختی و مرارت برای کسب روزی حلال خانواده تلاش می‌کنیم و اینکه یک شبه حاصل تلاشمان ناپدید شود، شیرینی خرما را به کاممان تلخ می کند.وی گفت: سارقان تا امروز به نخیلات او دست درازی نکرده‌اند، ولی بر اساس تجربه تلخ سال‌های قبل منتظر است بخشی از ثمر نخیلاتش طعمه ثمر دزدان شود.گذر از نخلستان زیبایی‌های فراوانی را مقابل دیده هر مخاطبی به تصویر می‌کشد؛ غم، شادی، کار، تلاش، زحمت، خستگی و ... را در یک قاب می‌بینی.

مهدی حقیقی باغدار سی‌وچند ساله‌ دشتستانی که پس از ساعتی کار در نخلستان بساط صبحانه پهن کرده به ما صبحانه تعارف می‌کند، به او خدا قوت می‌گوییم و سر حرف را باز می‌کنیم.

مهدی می‌گوید که این روزها اکثر ایام را در نخلستان سپری می‌کند و اجازه نمی‌دهد یک شبه حاصل زحمت و هزینه سالانه‌اش به جیب سارقان برود.

او خاطرات سال‌های قبلش را بازگو می‌کند که هشت، ۱۰ و یا ۱۵ اصله از نخیلات او در زنبیل سارقان سر درآورده و هیچ وقت رد آنها را ندیده است و می‌ترسد امسال هم شرکای ناخواسته سهم خود را از نخل‌های او به خانه برند.
 

pe2abw8mi8pnifaonbyj.jpg


نامدار عباسی دیگر باغداری است که در حوالی منطقه‌ سه‌کنار آبپخش با او برخورد می‌کنیم؛ او هم ترس از سارقان را در ذهن دارد و می‌گوید روزی چندبار به نخیلاتش سر می‌زند.البته او این کار را هم بیهوده می‌داند و می‌گوید اگر بخواهند ببرند، می‌برند. با خنده می‌گوید نمی‌توانم همه زندگیم را تعطیل کنم و در نخلستان بخوابم.البته نامدار معتقد است که امسال امنیت نخیلات بهتر از سال‌های قبل است و زهر چشمی که نیروی انتظامی از برخی سارقان گرفته باعث شده باعث شده هم‌صنف‌های آنها هم جرات دست‌درازی به ثمره تلاش سخت‌کوشان نخلستان را نداشته باشند.این نظر مختص نامدار نیست و خیلی از باغدارانی که در این سفر با آنها سلام و علیکی داشته‌ایم با او هم‌نظرند که نمایش قاطعیت پلیس جرات سارقان را از بین برده و خیلی از آنها را خانه نشین کرده است.


برخورد قاطع با سارقان نخل‌ها

فرمانده انتظامی آبپخش نیز با تاکید بر اینکه امنیت نخیلات از اولویت‌های مهم نیروی انتظامی در آبپخش است گفت: در هفته‌های اخیر برقراری امنیت نخیلات و جلوگیری از سرقت ثمر نخیلات از اولویت‌هایی است که با جدیت به آن توجه داشته‌ایم و اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است.

به گفته مهرداد فرهمند در یک ماه اخیر سارقان ثمر نخیلات را شناسایی و بازداشت کرده‌ایم و برخورد قاطعی با ایشان صورت گرفته است.

وی برخورد قاطع با خریداران خرماهای سرقتی را از رویکردهای نیروی انتظامی در آبپخش مطرح کرد و افزود: در روزهای اخیر به تمامی افرادی که سابقه معامله خرمای سرقتی را داشته‌اند، به‌منظور جلوگیری از این موضوع تذکراتی داده‌ایم.البته فرهمند معتقد است که با توجه به گستردگی نخلستان‌ها و باغات منطقه آبپخش همکاری مردم در برقراری امنیت از اهمیت بالایی برخوردار است و از باغداران خواسته است در صورت مشاهده هر مورد مشکوک موارد را به فرماندهی انتظامی بخش اطلاع دهند.


بازدیدهای سرزده و گشت‌های نامحسوس

بخشدار آبپخش نیز پیشگیری از سرقت ثمر نخیلات و محصول خرمای باغداران از نیازهای ضروری این بخش می‌داند و اعتقاد دارد که افزایش گشت‌ها، بازدیدهای سرزده و گشت‌های نامحسوس از مواردی است که در ارتقای امنیت فصل برداشت محصول اثرگذار است.

علی مردانلو در این ارتباط گفت: حضور مستمر در نخلستان‌ها و اخطار به افرادی که اقدام به خرید خرمای سرقتی می‌کنند از رویکردهای مهمی است که مسئولان انتظامی آبپخش در راستای رضایت باغداران باید به آن توجه داشته باشند.


نقش گشت‌های بسیج در امنیت نخیلات

امسال شاهد عزم جزم جدی مسئولان برای جلوگیری از سرقت حاصل یک سال تلاش و زحمت کشاورزان هستیم و اقداماتی که در نخستین روزهای برداشت خرما صورت گرفته فضا را برای افزایش امنیت نخیلات مهیا کرده است.البته یکی از خواسته‌های مهمی که کشاورزان به آن تاکید دارند ورود دوباره بسیج در بحث تامین امنیت نخیلات است. بسیاری از کشاورزان اعتقاد دارند سال‌های قبل که شاهد برگزاری گشت‌های شبانه‌روزی بسیج در سطح نخیلات بودیم را می‌توان دوران طلایی امنیت نخیلات نامید.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها