کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تلنبار هندوانه‌هایی که قرار بود کاشته نشوند


کد خبر : ۱۵۱۹۱جمعه، ۱۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۶:۴۷۴۴۰۴ بازدید

علی رغم تاکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدود کردن کشت هندوانه محصول امسال آنقدر زیاد است که حتی تره بار نیز از خریدن آن ...

علی رغم تاکید مسئولان وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر محدود کردن کشت هندوانه محصول امسال آنقدر زیاد است که حتی تره بار نیز از خریدن آن امتناع می‌کند، چون قیمت هندوانه با توجه به هزینه حمل‌ونقلش نمی‌صرفد.

کشت هندوانه در سال زراعی جاری به قدری بالا بوده که به گفته فعالان این بازار، بازار با مازاد چشمگیر محصول و ارزانی قیمت هندوانه روبه‌رو شده است.

قیمت هندوانه به قدری ارزان شده که گفته می‌شود بسیاری از غرفه‌داران میوه و تره‌بار به کشاورزان توصیه می‌کنند از برداشت این محصول و حمل آن به میادین میوه و تره بار خودداری کنند. چون هزینه حمل این میوه کیلویی 70 تومان بوده و در واقع حمل این میوه برای غرفه‌داران میوه‌و تره‌بار نمی‌صرفد.

به گفته فعالان این بازار، قیمت این محصول اکنون به کیلویی200 تومان رسیده که بسیار پایین‌تر از هزینه تولید این محصول به احتساب قیمت واقعی آب است.

مصطفی دارایی‌نژاد، رئیس اتحادیه میوه وتره‌بار در گفت‌وگو با ایلنا در این زمینه گفته است: کشت هندوانه نسبت به سال گذشته چهار تا پنج برابر رشد داشته است. از طرفی کشورهایی که در سال‌های گذشته خریدار هندوانه ایران بودند نیز به تامین نیاز این محصول توسط تولید داخلی پرداخته‌اند، به همین علت بازار داخلی با مازاد عرضه این محصول مواجه است.

وی رفع مشکلات کشاورزان در این شرایط را مستلزم دخالت وزارت جهاد کشاورزی دانسته و گفته است: با توجه به اینکه با قیمت فعلی این محصول، کشاورزان حتی قادر به تامین هزینه کود و سموم خود نیستند؛ این مساله وضعیت زندگی آنان را تحت تاثیر قرار داده و این شرایط مستلزم دخالت وزارت جهاد کشاورزی برای حل این موضوع است.

چرا با کاهش قیمت هندوانه روبه‌رو ییم؟
مازاد تولید محصول هندوانه در حالی اتفاق افتاده است که مسئولان جهاد کشاورزی تصمیم داشتند که در سال جدید، کشت محصولات آب‌بری مانند هندوانه را کاهش دهند. با توجه به اینکه ایران از مشکل کم‌آبی رنج می‌برد، بارها این پرسش را مطرح کرده‌اند که چرا در شرایط کم‌آبی ما محصول آب‌بری مانند هندوانه را در این سطح تولید کرده و آن را را با قیمت بسیار پایین‌تری از قیمت واقعی آب به کشورهای دیگر صادر کنیم؟

مجتبی شادلو، رئیس اتحادیه باغداران درباره این موضوع به اقتصادنیوز، گفته بود: وقتی کشاورزان متوجه شدند که با توجه به سخنان وزیر کشاورزی ممکن است هندوانه امسال کمتر کشت شود و قیمت آن افزایش یابد، به کشت بیش از حد هندوانه پرداختند و اکنون وضعیت به گونه‌ای شده که هندوانه در بته می‌ماند چون برایشان نمی‌صرفد که آن را به میدان برده و بفروشند.

شاید در این زمینه باید به سخنان رئیس اتحادیه باغداران توجه بیشتری کرد که گفته بود نباید به کشاورزان گفته شود که این را «بکار» و این را «نکار». چون چنین رفتاری جواب نمی‌دهد بلکه باید به فکر برنامه‌ریزی‌هایی برای آمایش سرزمین بود تا متناسب با اقلیم هر منطقه بتوانیم محصولاتی را کشت کنیم که ضمن بر طرف کردن نیاز بازار هم آسیب کمتری به منابع طبیعی وارد کرده و کشت آن برای کشاورزان هم سود داشته باشد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها