کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

ايران رشد اقتصادی بزرگی در پيش دارد


کد خبر : ۱۵۱۲۶سه شنبه، ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶:۵۳۲۰۲۵ بازدید

چهارمين اجلاس روسای مجالس جهان روز دوشنبه در نيويورك آغاز به كار كرد كه مهم‌ترين محور آن حول موضوع صلح و امنيت بين‌المللی بود. اين اجلاس ...

چهارمين اجلاس روسای مجالس جهان روز دوشنبه در نيويورك آغاز به كار كرد كه مهم‌ترين محور آن حول موضوع صلح و امنيت بين‌المللی بود. اين اجلاس با حضور 133كشور از مهم‌ترين اجلاس‌هاي بين‌المللي به شمار مي‌رود و اتحاديه بين‌المجالس از بزرگ‌ترين سازمان‌هاي غيردولتي در جهان است و گفته مي‌شود كه يكي ديگر از اهداف مهم اين اجلاس پيگيري توسعه پايدار باشد.

به گزارش تعادل، به زعم كارشناسان بين‌المللي اتحاديه بين‌المجالس جهاني محيطي مناسب براي حل و فصل اختلافات و پيشگيري از منازعات و همچنين توسعه همكاري‌هاي چند جانبه 150 كشور عضو آن است. در همين خصوص اين اتحاديه كه به لحاظ گستردگي و فراگير بودن آن با سازمان ملل متحد مقايسه مي‌شود، مي‌تواند نقشي راهبردي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران در دوران پس از توافق داشته باشد. با توجه به حضور فعال ايران پس از توافق هسته‌يي در معادلات منطقه‌يي و شكست حصار سختي كه سال‌ها بود براي ممانعت از حضور فعال ايران در اين معادلات تلاش مي‌كرد، سفر رييس مجلس كشورمان به نيويورك و رايزني‌هاي وي با سران مجالس جهان مي‌تواند فصل جديدي از همكاري‌هاي گسترده بين‌المللي ميان ايران و جامعه جهاني ايفا كند. 


 استفاده بهينه از دوران پس از تحريم

علي لاريجاني قبل از سفر به نيويورك يكي از اهداف مهم ايران براي شركت در اين شورا را افزايش همكاري‌هاي اقتصادي با كشورهاي جهان عنوان كرد. وي در نخستين ديدارهاي خود در نيويورك، ضمن ملاقات با تاداموري اوشيما همتاي ژاپني خود، از ديدگاه مثبت ميان مردم و مسوولان ايران براي توسعه روابط با ژاپن سخن گفت. وي ايران پس از تحريم را داراي زمينه‌هاي فراواني از گسترش همكاري‌ها و روابط متقابل ميان ايران و ژاپن در حوزه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري، نفت و سرمايه‌گذاري عنوان و ابراز اميدواري كرد كه ژاپن بتواند از اين فرصت به نحو شايسته استفاده كند. در همين خصوص اوشيما نيز با اشاره به تمدن و فرهنگ كهن ايران، ظرفيت‌هاي موجود در مورد همكاري‌ها و مناسبات دو كشور را گسترده خواند و تاكيد كرد، ژاپن آمادگي دارد تا دور جديدي از مناسبات سياسي، پارلماني، اقتصادي و فرهنگي را با ايران آغاز كند. 


 زورگويي به ايران جواب نداد

لاريجاني در سخنراني خود در مراسم افتتاحيه اين اجلاس با بيان اينكه، برخي از دولت‌ها دموكراسي مي‌خواهند، ولي در سياست خارجي خود از ديكتاتوري حمايت مي‌كنند، گفت: در صحنه بين‌الملل تئوري جنگ‌طلبي به بهانه دموكراسي، رفتار نامناسبي را شكل داده است. رييس مجلس در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه مسير زورگويي در موضوع‌هسته‌يي ايران جواب نداد، گفت: بي‌ترديد توسعه پايدار، با سه عنصر ثبات سياسي، مردم‌سالاري و رشد اقتصادي متوازن قرين است. اما با كمال تاسف، منطق حاكم در ميدان عمل سياست، با وجود همه بحث‌هاي نظري صحيح و زيبا، منطق زور است و تا زماني كه اين تباين وجود داشته باشد، همچنان شاهد خشونت، جنگ و آوارگي در بين مردم جهان خواهيم بود. 


 نقش سازنده ايران در مبارزه با تروريسم

دكتر لاريجاني در ديدار خود با بان كي مون دبيركل سازمان ملل با اشاره به حضور تروريست‌ها در عراق، سوريه و يمن گفت: ائتلاف ضد داعش، در عمل موجب جري‌تر شدن اين گروهك شده است و كشورهاي قدرتمند نتوانسته‌اند در مبارزه با داعش، هيچ اقدام قابل توجهي انجام دهند. وي خطرات ادامه جنگ در يمن را نيز به بان كي مون يادآور شد و تصريح كرد: اين جنگ مي‌تواند مشكلات فراواني را در منطقه ايجاد كند. به گزارش خانه ملت، رييس قوه‌مقننه با تاكيد بر نقش سازمان ملل در حل بحران يمن، توقف جنگ و آغاز گفت‌وگو براي تشكيل دولت وحدت ملي را تنها راه‌حل دانست و گفت: جمهوري اسلامي ايران نيز آمادگي دارد تا در تحقق اين هدف مهم كمك كند. در همين راستا بان كي مون نيز در اين ديدار با ابراز خرسندي از حضور هيات پارلماني جمهوري اسلامي ايران در اجلاس چهارم روساي مجالس جهان، ايفاي نقش فعال‌تر ايران در مسائل منطقه‌يي و جهاني را خواستار شد. وي ضمن اعلام موافقت با ارزيابي دكتر لاريجاني از وضع داعش در منطقه، نقش ايران در مبارزه با تروريسم را سازنده خواند و گفت: ايران و سازمان ملل مي‌توانند در مبارزه با تروريسم و افراط گرايي، بيشتر همكاري كنند. 


 حمايت اتحاديه بين‌المجالس از توافق هسته‌اي

رييس‌مجلس شوراي اسلامي در ادامه سفر به نيويورك در ديدار با رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني، سفير و كاركنان نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل و رييس مجلس سناي ايتاليا بر ايفاي نقش سازنده در حل بحران‌هاي منطقه‌يي و گسترش همكاري‌هاي في‌مابين تاكيد كرد. وي در ديدار با صابر حسين چودري رييس اتحاديه بين‌المجالس جهاني افزود: اين اتحاديه در قبال تحولات مهم سياسي، اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي جهان بايد نقش فعال و سازنده‌يي ايفا كند. لاريجاني افزود: هزينه‌يي كه صرف فعاليت‌هاي ساخت سلاح و تجهيز گروه‌هاي تروريستي مي‌شود اگر براي رفاه و پيشرفت كشورهاي هدف به كار گرفته شود، اثري از افراط‌گرايي و تروريسم نخواهد ماند. چودري نيز در اين ديدار خاطرنشان كرد: اتحاديه بين‌المجالس با صدور بيانيه‌يي از توافق هسته‌يي ايران با گروه 1+5 حمايت كرد و اميدواريم ملت ايران پس از تحمل تحريم‌ها در مسير پيشرفت گام بردارند. 


 ايتاليا؛ بزرگ‌ترين شريك تجاري ايران

لاريجاني در ديدار با سفير و كارشناسان نمايندگي دايم ايران در سازمان ملل با قدرداني از تيم مذاكره‌كننده هسته‌يي به ويژه آقاي ظريف گفت: بدخواهان و رژيم صهيونيستي نمي‌خواهند كار محقق شود ولي با تلاش‌هايي كه صورت گرفته است جمهوري اسلامي ايران رشد اقتصادي بزرگي در پيش دارد. بايد در اجراي برنامه جامع اقدام مشترك دقت كافي صورت گيرد تا صدمه‌يي به كشور وارد نشود. در همين راستا رييس مجلس شوراي اسلامي با پيه رو گراسو همتاي ايتاليايي خود نيز ديدار و گفت‌وگو كرد. به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي وي با استقبال از توسعه روابط دوجانبه به ويژه در زمينه‌هاي اقتصادي گفت: معتقديم ادامه همكاري اقتصادي بايد با انتقال فناوري صورت گيرد و با اين رويكرد، آماده گسترش همكاري‌ها هستيم. رييس مجلس شوراي اسلامي با اشاره به روابط تاريخي دو كشور افزود: ايران و ايتاليا با تكيه بر مشتركات تاريخي خود مي‌توانند در همه زمينه‌ها به ويژه اقتصادي و نيز مبارزه با تروريسم همكاري كنند. در اين ديدار پيه رو گراسو، رييس مجلس ايتاليا نيز در اين ديدار بازگشت كشورش به جايگاه شريك نخست تجاري ايران در اروپا را خواستار شد و گفت: توافق هسته‌يي فرصتي بزرگ در مسير بهبود روابط ايران و اتحاديه اروپاست. 



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها