رييس انجمن صنفي كارفرمايان سكه و صرافان ضمن تشريح ابعاد دستورالعمل بانك مركزی براي تطبيق فعاليت و تاسيس صرافيها، صرافی بانكها را هزينه اضافي براي بيتالمال عنوان كرد و با اشاره به عملكرد غيرمتعارف صرافي يك بانك گفت كه درحال حاضر برخلاف آنچه اعلام ميشود دلار سه نرخ دارد؛ مبادلهيي، آزاد و پارسياني!
به گزارش تعادل،عباس مسعودي در نشستي خبري دستورالعمل مصوب مرداد سال گذشته كه بعد از بازنگري مصوبه مرداد سال 1392 براي اجرا ابلاغ شد و اكنون چند روزي از مهلت يك ساله انطباق صرافان با آن ميگذرد را تضييع حقوق مردم و بيتالمال دانست و گفت: در اين رابطه دلايل مشخص و قانوني داريم و براساس آن اقدامات و مكاتبات زيادي با دستگاههاي ذيربط انجام شده چراكه به خطرات اجرايي شدن آن واقف بوده و معتقديم كه اين دستورالعمل قابليت اجرا ندارد. وي در ادامه به بررسي دستورالعمل جديد از دو منظر حقوقي و اقتصادي پرداخت و توضيح داد: بعد از تحليل ابعاد اين مصوبه كه در اختيار مقامات مسوول هم قرار گرفته است اينگونه برآورد ميشود كه موجب ايجاد انحصار، شرايط ضد رقابتي، تورم، ركود و پولشويي ميشود.
اختيارات ويژه براي بانكها
مسعودي با بيان اينكه دستورالعمل جديد اختيارات ويژهيي به صرافيهاي بانكي و خود بانكها ميدهد ادامه داد: در اين حالت اين صرافيها به پشتوانه منابع عظيم مالي كه در اختيار دارند ميتوانند سهم حداكثري را از بازار ارز و نقل و انتقالات آن به سيطره خود درآورند. در اين حالت به دلايل مختلف صرافيهاي تضامني را ناچار به واگذاري بازار ارز به سيستم بانكي ميكنند كه به معناي نابودي بخش خصوصي و انحصار براي بخش دولتي است. وي با بيان اينكه درحال حاضر ظاهرا 70 تا 80درصد تقاضا دست صرافي بانكهاست، گفت: اما در واقعيت اين صرافان خصوصي هستند كه كارگزاري صرافي بانكها را برعهده داشته و نميگذارند كار آنها روي زمين بماند، موضوعي كه موجب شده، وجود صرافي بانكها هزينهيي اضافي براي بيتالمال باشد چراكه تمام كارها و سفارشهايي كه جذب ميكنند را صرافان خصوصي انجام داده و كارهاي آنها را طي انعقاد قرارداد پيش ميبرند.
رييس انجمن صنفي كارفرمايان سكه و صرافان از اقدامات خارج از عرف صرافي يكي از بانكها در بازار ارز نيز پرده برداشت و تصريح كرد: تعجبآور است كه درحال حاضر يك صرافي ميتواند حجم قابل توجهي دلار در بازار آن هم كف بازار افشار توزيع كند.
وي توضيحات بيشتري ارائه كرد و گفت: درحال حاضر برخلاف آنچه عنوان ميشود كه دلار دو نرخي است سه نرخ دارد؛ نرخ آزاد، مبادلهيي و پارسياني. چراكه همه ميدانند صرافي بانك پارسيان است كه در بازار غيرمجازها ارز را به فروش ميرساند و نرخ سوم را تعيين ميكند كه نرخ آن معمولا پايينتر از نرخ بازار است. دقيقا در ساعتهايي كه صرافي پارسيان دلار عرضه ميكند، اندكي ريزش وجود دارد ولي بعد از آن ديگر تاثيري در بازار ندارد، معاملاتي كه خارج از صرافي در بازار انجام شده و در سامانه سنا هم ثبت نميشود.
تفكر اصلي كنار گذاشتن صرافيهاي تضامني است
مسعودي يادآور شد: اگر تخلفات در حوزه ارزي تا قبل از اجراي دستورالعمل جديد غيررسمي و مخفيانه بوده با اجراي آن صرافي بانكها از داشتن شرايط قانوني ورود به عرصه تبادلات ارزي مستثنا شدهاند كه به صراحت نقضكننده ماده 35 قانون پولي و بانكي است و اجازه ميدهد كه اين سهامداران بتوانند به عضويت هيات مديره و داشتن سهم يا مشاركت همزمان در تاسيس ساير صرافيها داشته باشند در واقع اين بند شائبه رخنه فساد را ايجاد ميكند.
وي با بيان اينكه در تبصره ماده (9) به وضوع اعلام شده كه 70درصد صرافي بانكها بايد به نام موسسه يا بانك باشد، افزود: همچنين تاكيد شده كه كسي كه كمتر از 5درصد از اين سهم را دارد از شرايط صلاحيت فردي معاف و شرط مديرعاملي و عضويت در هيات مديره يك صرافي ديگر هم معاف است؛ بنابراين به سهامدار جز صرافي اجازه ميدهد، عضو تمامي شركتهاي صرافيهاي ديگر هم باشد به عبارتي ديگر مجوز ميدهد تا بانكها به طور زنجيروار بتوانند با يكديگر مجموعهيي را تشكيل داده و بر بازار تسلط داشته باشند كه به نوعي كنارزدن شركتهاي تضامني است.
رييس انجمن صنفي كارفرمايان سكه و صرافان اين را هم گفت كه در بند ديگر اين دستورالعمل به صراف تضامني تكليف ميكند كه بايد پول خود را نزد رقيب خود مسدود كند و امتياز ويژهيي براي آنها محسوب ميشود و نمونه بارز تبعيض است در عين حال كه در مادهيي ديگر نيز تاكيد دارد، شركتهاي تضامني از تاسيس شعب ممنوع هستند درحالي كه خلاف قانون است.
وي با اشاره به بخش ديگري از دستورالعمل در رابطه با انحلال صرافيها گفت: بانك مركزي در دستورالعمل و اساسنامه تيپ تاكيد دارد كه به تشخيص اين بانك ميتواند هر زماني، مجوز و شركت را منحل كند كه اين موضوع بر خلاف قانون تجارت بوده و انحلال شركت تنها در حيطه مجمع فوقالعاده و در اختيار شركاست و بايد دنبال اهداف چنين اختيارات گستردهيي بود. مسعودي ادامه داد: بند (5) ماه (1) نيز تعريف مبهمي از كارگزار ارائه كرده است. وي وجود مغايرتهاي متعدد در دستورالعمل صرافيها با قوانين بالادستي ازجمله قانون تجارت را مورد اشاره قرار داد و گفت: آنچه مسلم است عدم رعايت تشريفات قانوني در مراحل تدوين و تصويب و ابلاغ اين دستورالعمل است به طوري كه طبق قانون بانك مركزي موظف به ارائه قوانين و مقررات مربوط به صدور مجوز توسط ادارات خود بوده كه از چهار سال پيش براي همه دستگاههاي اجرايي وجود داشته اما از سوي بانك مركزي برخلاف قانون انجام نشده و اين مهم بر عهده هيات مقرراتزدايي است كه با پيگيريهايي كه داشتيم درحال رسيدگي است.
رييس انجمن صنفي كارفرمايان سكه و صرافان تصريح كرد: در مجموع كليت اين چند ماده نشاندهنده تفكري حاكم بر تدوين اين دستورالعمل بوده كه ميخواهد صرافيهاي تضامني را كنار گذاشته و مجموعهيي با حضور صرافيهاي بانكي و عدهيي خاص كه به آنها اجازه داده شده تا بازار را در دست بگيرند، تشكيل شود و با اين تفاسير اجراي چنين دستورالعملي مفسدهانگيز و چالشي بوده و ميتواند سيستم ارزي كشور را با مخاطرات بسياري چيزي شبيه اتفاقات سال 1389 تا 1392 مواجه كند.