کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

سردرگمی رتبه نرخ بهره ایران در بین کشورهای جهان


کد خبر : ۱۵۰۶دوشنبه، ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۰:۵۷۲۷۲۳ بازدید

نرخ بهره یکی از موضوعاتی است که همواره در ایران مورد بحث و جدال اقتصاددانان و دولت بوده است.
سردرگمی رتبه نرخ بهره ایران در بین کشورهای جهانسردرگمی رتبه نرخ بهره ایران در بین کشورهای جهان

 اما ایران در رده بندی نرخ بهره جهانی در کجای جدول قرار دارد؟ آنطور که آمار نشان می دهد، نرخ بهره در ایران با ثبت رقم ۱۵درصد بیش از ۵۳ کشور جهان است. زاپن، سوئیس، بلژیک، اتریش، فنلاند، آمریکا و اتحادیه اروپا از کشورهایی هستند که نرخ بهره بین ۰ تا نیم درصد دارند.همچنین در بین کشورهای منطقه نیز، نرخ بهره در ترکیه ۴.۵ درصد و در عراق ۶ درصد است. این در حالیست که این رقم برای کشورهای عربستان سعودی و امارات به ترتیب ۲ و ۱ درصد برآورد شده است. حتی پاسکتان نیز نرخ بهره ای کمتر از ایران دارد؛ نرخ بهره در این کشور ۹درصد است.

اما نرخ بهره در ایران تا چه اندازه واقعی است؟ نرخ بهره زمانی به رقم واقعی خود نزدیک است که بتواند تورم را پوشش دهد. زمان دولت احمدی نژاد، وقتی نرخ بهره بانک ها به صورت دستوری کاهش یافت، تمامی کارشناسان نسبت به عواقب این موضوع هشدار دادند. چرا که وقتی نرخ بهره کمتر از میزان تورم باشد و به صورت دستوری کاهش یابد، مردم و سرمایه گذاران سپرده های خود را از بانک ها خارج کرده و در بازارهای دیگری نظیر مسکن یا ارز سرمایه گذاری خواهند کرد. در نتیجه با افزایش نقدینگی تورم دیگری به اقتصاد تحمیل خواهد شد.اگر بخواهیم نرخ بهره واقعی را در نظر بگیریم، نرخ بهره واقعی در ایران منفی خواهد شد. همانطور که در آمار بانک جهانی آمده است، نرخ بهره واقعی در ایران در سال ۲۰۰۸ منفی ۹ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۰ نیز رقم واقعی نرخ بهره ۷درصد ذکر شده است. گرچه از این سال به بعد آمار نرخ بهره واقعی در ایران توسط بانک جهانی منتشر نشده است اما به طور قطع در حال حاضر نرخ بهره واقعی در ایران منفی است. 

ایران و ونزوئلا بین ۵۳کشور جهان به ترتیب با ثبت رقم ۳۷ و ۴۹درصد برای نرخ تورم بیشترین نرخ تورم را در جهان دارند. این در حالیست که در ونزوئلا نیز مانند ایران نرخ بهره در حدود ۱۵درصد تعیین شده است؛ در حالی که طبق آمار بانک جهانی نرخ واقعی بهره در ونزوئلا منفی ۸درصد است.در سال ۲۰۱۲ بلاروس با نرخ بهره منفی ۳۱ درصد و ماداگاسکار با نرخ بهره ۵۲درصد بیشترین و کمترین نرخ بهره را در بین ۱۵۳کشور جهان به نام خود ثبت کرده اند.نرخ بهره در ایران از بعد از انقلاب اسلامی، به صورت دستوری از سوی بانک مرکزی تعیین می شود. میانگین نرخ بهره در ایران در طی این چند سال ۱۳درصد بوده است که بیشترین آن برای سال ۲۰۰۰است که نرخ بهره ۱۹درصد تعیین شد و کمترین نرخ بهره نیز در دسامبر سال ۱۹۷۹ با رقم ۱۰درصد ثبت شد.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها