کانال تلگرام ایران جیب
مدیران خودرو 777
مدیران خودرو 777
لست سکند تور مسافرتیلست سکند تور مسافرتی

نرم افزار حسابداری پارمیسنرم افزار حسابداری پارمیس

تحریم ها تادوماه دیگر لغو خواهند شد


کد خبر : ۱۴۹۶۶پنجشنبه، ۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۷:۵۱۵۷۳۰ بازدید

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو می‌شود،گفت: ما با انگلیس ارتباط سیاسی داریم و سفارت انگلیس را ما در ایران ...

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو می‌شود،گفت: ما با انگلیس ارتباط سیاسی داریم و سفارت انگلیس را ما در ایران نبستیم بلکه آنها خود سفارت را بستند و اکنون برای تصحیح اشتباه خود، دوباره آن را باز کردند.

باز شدن این سفارت‌خانه زمینه گفت‌وگو و تعامل را فراهم کرده و با این کار می‌توانیم اختلاف نظرها و دیدگاه‌ها به ویژه در زمینه سیاست‌های منطقه را برطرف کنیم.
وزیر امور خارجه در پاسخ به سئوالی پیرامون اختیارات مجلس شورای اسلامی درباره قطعنامه‌های شورای امنیت بیان کرد: مجلس اختیار دارد که نظر خود را بیان کند. ما بعد از توافقنامه شورای امنیت، بیانیه ۱۴ ماده‌ای صادر کردیم که تمام توافقات برجام در آن به طور روشن و شفاف ذکر شده است.

وی افزود: این بیانیه، بسیار جامع است و باید مورد توجه قرار گیرد. این بیانیه به عنوان سند شورای امنیت ثبت و پخش شده است.

ظریف در پاسخ به سئوالی درباره فکت‌شیت‌ها خاطرنشان کرد: فکت‌شیت یک برداشت آمریکایی است که به مردم آمریکا به جای سند اصلی، فکت‌شیت ارائه می‌دهند و گاهی نگرش خود را در آن اعمال می‌کند اما ما اکنون برجام را در اختیار مردم قرار دادیم و مردم عادی ایران از ریز سانتریفیوژها و راکتور آب سنگین اراک آگاه هستند.
وی ادامه داد: اصولاً فکت‌شیت عنوان قشنگی نبوده و یک روش تبلیغاتی به شمار می‌رود. و اگر بیانیه را یک بار مطالعه کنند، نیازی به فکت‌شیت نداریم.

وزیر امور خارجه درباره مقایسه مذاکرات ۵۹۸ و مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: در مذاکرات ۵۹۸، تمامیت ارضی کشور و بازگشت اسرا و آزادگان و پایان جنگ مطرح بود. بحث هسته‌ای مشابه توافق ۱۶۹۶ است که کشورهای متعهد در آن یک رشته تحریم‌هایی علیه ایران داشتند.

وی بیان کرد: در قطعنامه ۵۹۸، ما مجبور نبودیم قطعنامه‌ای را لغو کنیم اما در قطعنامه هسته‌ای ما باید ۶ یا ۷ قطعنامه را لغو می‌کردیم.
ظریف تصریح کرد: در قطعنامه ۵۹۸ نیازی به جلب توافق پنج کشور عضو شورای امنیت نداشتیم و آمریکایی‌ها موافق اتمام جنگ نبودند و فکر می‌کردند می‌توانند جنگ را اداره کنند اما اینجا ما با ۵ کشور عضو شورای امنیت روبرو بودیم.

وی افزود: هر دو مذاکرات سخت بود و زحمات دکتر ولایتی در آن مذاکرات همیشه باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با رد برخی انتقادات مبنی بر اینکه توافق سبب تحقیر مردم شده باشد خطاب به منتقدان برجام افزود: منتقدان بدانند ما با این چندصدایی مشکلی نداریم اما بدانند نباید آب به آسیاب دشمن بریزند و برداشت‌های غلطی داشته باشند. اگر نکته منافع ملی را مد نظر داشته باشند، ما هیچ مشکلی نداریم. منتقدان بدانند که تمام دنیا بدون استثنا از دوست‌داران ایران هستند و توافق و برجام را منظر عزت جمهوری اسلامی می‌دانند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه تحریم‌ها ظرف دو ماه آینده لغو خواهد شد، افزود: روند سرمایه‌گذاری، امکان افزایش صادرات نفتی و امکان استفاده از تسهیلات بانکی، روندی است که بعد از توافق آغاز می‌شود و نیازمند عزم ملی، همت مردم و بخش خصوصی است.



اخبار مرتبط

دیدگاه ها

افزودن دیدگاه


  • نظرات غیر مرتبط با موضوع خبر منتشر نمی شوند.
  • نظرات حاوی توهین و افترا منتشر نمی‌شوند.
  • لطفاً نظرات خود را به صورت فارسی بنویسید.
نام:
پست الکترونیک:
متن:

آخرین اخبار

پربازدیدترین اخبار هفته

پربحث ترین ها

سایر خبرها